Går i låg form..

K

Knasunge

Skulle behöva lite tipps för att få hästen att bära sig mer.
läste i trådar om mkt övergångar m.m. för att få hästen att trampa ubder sig mer men problemet här är det såklart sen att hon är så låg o formen och hamnar bakom lod och blir framtung.
antar är det handlar om styrka (en full kondis, 8 år.) men kan hur ska jag få hennes lilla huvud att inte hamna där?
hoppas ni förstår min kansiga formulering :)

Sv: Går i låg form..

Jag har precis sama problem med min 7åring. Han har börjat krulla ihop sig och gå med näsan i bogen precis hela tiden. Detta hände från en dag till en annan och jag trodde först det var sadeln som jag inte hfet på länge som var problemet men det var det inte. Jag tror bara han har kommit på ett sätt och slippa jobba. Han bara hänger sig på bettet i stället. Det känns ganksa svårt att komma ur det här...

hej!

misstänker att det kan vara så, då min häst blir lat vid jobb..
men igår när jag red så provade jag mig fram lite för att komma ur det...

travade på i friskt tempo och placerade händerna ovanligt högt och skarpt, hon försökte hela tidn lägga sig på bettet och sjunka in som vanligt men vid varje tendens till det så "knackade" jag till henne lite med sporren o red fram men uplyftande* tygeltag, hon tyckte att det var superjobbigt..
slutet av passet släppte jag efter ganska mkt på tyglarna, lite glapp för att se om hom tänkte bära sig själv el inte och det gorde hon, tog ner tempot lite hon hon gick kanon.
tillägger också att jag gorde mkt övergångar och red max 10 galoppsprång i taget för att hon inte där ska kunna springa iväg alltför mkt.

tänkt att små små saker gör det stora, har inte ens funderat på att testa det tidigare blev ist att man drog tillbaka bara och då gorde hästen samma...
nån som läser och har nå synpunkter? :idea:

Ska testa detta nästa ridtur! Min drar in näsan så fort jag kortat tygeln och höjer jag handen så går han ännu mer bakom lod. Jag försöker verkligen rida på framåt men då blir det galopp i stället och det är ju inte meningen...sån är han även i skritt. Jobbigt att anstränga sig och lättare att springa fort tycker han...:devil:

Håll handen stilla, dra den inte bakåt eller uppåt, då förstår jag att hästen inte vill ta kontakt med bettet. Att rida på framåt i övertempo hjälper inte heller. Backa i träningen, hitta en bra kontakt med bettet i skritt. Funkar det inte i skritt gör det förmodligen inte heller det i trav eller galopp.

Nja, det kan ju vara lättare att få stöd i traven eftersom man har mer framåtanda i hästen.

Men men, det som hjälpt mig massor är att rida bättre..:angel: Har fått öva upp massor med balans på min tokmajja, så nu när jag hoppar upp på vår travare ibland så är han busenkel att rida. Han kryper gärna under handen, men genom att försöka driva fram honom till handen och hålla handen stilla så blir det bara bättre och bättre. Lättare sagt än gjort:angel:, men jag märker verkligen skillnad. Bara att man kan sitta balanserat över honom gör att det är mycket mycket enklare att rida honom i form.

jag tycker han är lättare att få ordning på i traven eftersom han har mer bjudning. I skritten är han väldigt lat och är därför svårare.

Liknande trådar

Dressyr Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå. När...
33 34 35
Svar
692
· Visningar
64 391
Senast: Fiador
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 349
Senast: QueenLilith
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 655
Senast: AlmostEasy
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det finns vissa människor som framkallar mina sämre sidor. Människor som får mig att bli någon jag inte vill vara. Jag skulle så oerhört...
Svar
0
· Visningar
1 369
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Världscupen 2024/2025
  • Olja till häst ?