Går hon att sälja?

Sv: Går hon att sälja?

Jag har haft försäkring på henne sen dag 1 i min ägo, det är alltså i tre år nu.

Åkomman vet man inte mycket om, det är outforskat och ingen vet hur den uppkommer, man pratar om trauma eller infektion men samtidigt kan det vara medfött. Ingen vet säkert. Ingen vet hur man lindrar det heller mer än värme och rörelse. Det ironiska är ju att jag gjort allt för att lindra besvären så har det blivit värre. :grin: Jag börjar undra vad jag gjort för fel som till slut haft en häst som inte är helt ok i huvudet heller pga uppkomst av boxvandring, stressbeteenden trots det ingått i rutinen att åka i tävla osv. (alla andra hästar i min närhet brukar bli lugnare...)
Det är också därför jag börjar fundera på om inte hon har ont men uppvisar inget vid klinikbesök eller dylikt. Men hon beter sig ju inte som de flesta hästar, stress kan ju vara smärta också...

Som sagt, shivering är inte utforskat, man vet typ bara att det är något neuromuskulärt. Om det nu ens är helt 100% vet man inte men det som är säkert är att det är relaterat till nerv och ryggrad.

Då kan alltså bolaget vägra livförsäkringsdelen med hänvisning till att det är medfött. Ingen avundsvärd situation.

Lösdrift? Hon kanske blir stel av att stå inne på nätterna och blir då sämre.

Min äldsta häst har knäproblem som blev värre och värre, tills hon fick gå på lösdrift. Nu har hon inga gallor alls i knäna längre, från att ha haft fullt synliga (på håll!!) geleaktiga gallor i flera år.

Om jag vore dig skulle jag be att få röntga nacke och halskotpelare, min oinridna 4 åring med shivering och slinger har förträngningar och artroser på just halskotpelaren.
Enligt vet på SLU så finns en möjlighet att han blir ridbar om han får vila något år för att hals och rygg växer till 6-7 års ålder, men att han skulle mest sannolikt bli sämre igen vid 12-13 års ålder, då artroserna kom ikapp honom igen... Usch svårt beslut, men jag tycker att du är inne på helt rätt spår, svårt att sälja en sådan häst.

Jag tror liksom lady_vip att din häst skulle kunna må bra av lösdrift, så jag tycker du ska försöka med det om du inte redan provat?

Sen gällande urlastningsproblem. Har du provat att köra henne i transport med fronturlastning?

Lösdrift? Hon kanske blir stel av att stå inne på nätterna och blir då sämre.

Min äldsta häst har knäproblem som blev värre och värre, tills hon fick gå på lösdrift. Nu har hon inga gallor alls i knäna längre, från att ha haft fullt synliga (på håll!!) geleaktiga gallor i flera år.

Jag har letat lösdrift utan resultat och det är dåligt med lösdrift häromkring. Så det här är det närmaste jag kommer och när det blivit varmt ute är hon ute dygnet runt.

Men problemet här är ju också att jag inte vill eller kan ha kvar henne, jag mår dåligt av att inte få utvecklas som jag alltid drömt om, hon är inte den rätta hästen för mig egentligen. Hon är inte speciellt stel på morgonen tycker jag då jag kunnat brodda vissa morgon utan problem. Det går upp och ner. Hon är alltid varmt täckad.

Jag tror liksom lady_vip att din häst skulle kunna må bra av lösdrift, så jag tycker du ska försöka med det om du inte redan provat?

Sen gällande urlastningsproblem. Har du provat att köra henne i transport med fronturlastning?

Jag har en transport med fronturlastning. Men jag måste ha en medhjälpare ändå för hon stressar upp sig hela tiden och kan rusa ut direkt, hon hoppar ibland. Där har jag försökt mycket, lasta och lasta ur osv men nä hon är för stressad, hon är helt enkelt skarp i huvudet. Det fungerar inte för mig som har en sambo som jobbar som en idiot och jag vill inte fråga folk varje gång min sambo inte kommer hem i tid. Jag vill kunna klara mig själv någon gång, jag är ju ledig vissa dagar från skolan och vill ju kunna passa på att åka o träna eller dylikt så jag slipper sena kvällar.

En av anledningarna till varför jag känner att jag inte orkar mer med henne. Jag vill ha en enklare häst som gör min vardag lättare och jag har större möjligheter att nån gång få starta 120 och rida den rundan felfritt nån gång. Det har jag ju strävat efter i 5 år. Min foderhäst höll inte, nu funkar inte min häst som jag hoppats och jag orkar inte mer.

Hade jag kunnat sälja henne så hade jag jättegärna gjort men det känns inte rätt.

Då kan alltså bolaget vägra livförsäkringsdelen med hänvisning till att det är medfött. Ingen avundsvärd situation.

Men det finns ju inga bevis för att det är medfött heller. Det kan ju de inte hävda.

http://www.hastklinikerna.se/fraga-veterinaren/nervsystemet/shivering/
Okänd orsak - då kan de ju inte ens hävda att det kan vara medfött. Ingen vet ju! Men den här diskussionen får jag i så fall ta med fb och veterinären.

Kommer också be hovisen ge ett uttalande då han har erfarenheter av shiveringshästar men ingen har varit så extrem som min.

Jag har försökt googla efter info om shivering men det finns inte så många faktasidor och de få ger inte så mycket information.

Usch vilken jobbig sits.

Jag känner igen mig så väl! Tog beslutet att ta bort mitt sto som bara blev 5,5 år. Igår morse somnade hon in, min ståtliga fux... :(
Har tänkt igenom det noga, pratat med hästfolk plus veterinär (totalt 5 st). Hon blev utdömd.

Hon hade dels konstiga hältor i två ben som kom och gick även innan hon reds in. Dels en ovanlig hudåkomma, mest troligt en allergi.
Frågorna många, svaren få. Jag kände att det är något som inte stämmer med hästen. Man bara vet.

Mitt sto var trevlig att hantera de perioder vi tränade regelbundet, men ganska jobbig som konvalescent. Man såg det i blicken och beteendet. Hon ville ha en uppgift. Skulle inte ha rent samvete om jag lät henne bli sällskapshäst (dessutom finns det ju ekonomiska aspekter. Tänker på utebliven livförsäkring och vem som ska betala för att hålla en sällskapsdam).

Totalt sett var prognosen dålig, framtiden mycket osäker. Inget att avla på trots fin stamtavla, inget jag skulle vilja sälja vidare. Det kanske finns en perfekt köpare för en sån här häst, men jag skulle känna ansvar för henne, oroa mig. Tänk om hon hamnar fel, tänk om någon försöker sälja henne vidare som en "frisk" häst. Tänk om någon får för sig att avla. Tänk om...

Precis som dig, så gjorde jag allt jag kunde för att få henne bättre. Har lusläst på internet och böcker om både ledproblem och allergier. Lagt ner mycket pengar på specialfoder, pulver, oljor, täcken, BoT-paddar. Haft ute homeopat och besökt flera kliniker. Och allt annat jag försökt med.

När det ändå blir sämre kände jag som du. Jag nådde en gräns.
I höstas satt jag en dag i bilen på väg hem. Störtgrät. Tänkte att nu är det klart. Det går inte mer. Jag ger upp. Sedan den dagen har alla veterinärbesök varit med målet att få henne utdömd (riktigt goda nyheter var också välkomna förstås)

Din hästs stressbeteende kan mycket möjligt bottna i smärta.
Fronturlastning och lösdrift är ju två goda idéer, men det kan ju bli en ändlös jakt på lösningar för att få henne att fungera till det du vill. Du måste ju sätta en gräns. Hästägandet är inte roligt när man måste vända ut och in på sig själv för att ens vardagen ska fungera. En sån sak som problem med skoning ger bara ångest.

Lyssna till din magkänsla. Att ta ansvar över sin häst är ibland lika med att ta bort den.

Det är absolut ingen idé att du pratar med försäkringsbolaget om det hela, de tar inte dig seriöst i alla fall, speciellt inte ifall du inte tar upp sjukdomshistoriken på ett proffsigt sätt. Det behövs en veterinär till det jobbet!

Iväg till veterinär och säg sanningen hur du känner det, att du testat allting, men att hon bara blir sämre och sämre. Så får veterinären ta ståndpunkt till ifall hästen ska avlivas eller inte. Veterinärer är vana vid att prata med försäkringsbolag, varpå de vet vad de ska skriva och säga till dem. Sånt måste skötas av proffs! För det sista man vill är att ens försäkringsbolag börjar krångla....speciellt eftersom det inte går att byta försäkringsbolag heller.

Ja, det känns så otroligt tråkigt, jag hade ju tänkt ha henne tills hon blivit gammal och allt. Men jag känner att jag gång på gång fastnar i ridningen och jag tycker knappt det är roligt att rida. Hon gör framgång i dressyren men jag vill kunna hoppa, jag vill våga hoppa utan att vara så jävla nervös. Mitt självförtroende har aldrig varit så bra och det har ju inte blivit bättre. Hade hon och jag klickat hade jag förmodligen stått ut med hennes egenheter men nu känner jag att jag inte mår så bra, jag är ju ledsen när jag tränar, känner mig så misslyckad. Jag får höra från alla håll att jag har kapacitet som ryttare men det känns inte alls så just för jag känner mig så misslyckad. Men min häst är förmodligen för vass för mig helt enkelt. Hade jag själv varit coolare så hade det kanske fungerat. Jag är cool nog att hantera krångliga hästar men när det kommer till hinder så blir jag som förbytt :eek: Det har ju inte blivit bättre heller av att jag kämpat i motvind i tre år... :(

Men det är ändå så jävla svårt. Stod i hagen med henne igår och gosade lite. Hon är så mysig. Jag vet inte om jag orkar vara hästlös, hästar har ju hållt mig uppe ovan ytan länge. Men jag kan ju inte ha häst bara för jag ska må bra, det måste ju fungera. Känns som jag helt enkelt bestämt mig för att försöka få henne utdömd. Jag mår så dåligt, gråter inombords hela tiden. Jag tror jag får göra det snabbt oavsett pengar. Vet inte om jag orkar vänta till sommar även om jag verkligen vill det...

Det är absolut ingen idé att du pratar med försäkringsbolaget om det hela, de tar inte dig seriöst i alla fall, speciellt inte ifall du inte tar upp sjukdomshistoriken på ett proffsigt sätt. Det behövs en veterinär till det jobbet!

Iväg till veterinär och säg sanningen hur du känner det, att du testat allting, men att hon bara blir sämre och sämre. Så får veterinären ta ståndpunkt till ifall hästen ska avlivas eller inte. Veterinärer är vana vid att prata med försäkringsbolag, varpå de vet vad de ska skriva och säga till dem. Sånt måste skötas av proffs! För det sista man vill är att ens försäkringsbolag börjar krångla....speciellt eftersom det inte går att byta försäkringsbolag heller.

Det var mer en fråga om shivering kunde vara giltigt skäl, är det det så bör jag få ut pengar.

Jag nämnde som sagt inte så mycket om min hästs hälsa i övrigt. Jag känner att jag behöver veta om jag har någon chans att få ut pengar just för det kan påverka när jag bestämmer mig för att avliva henne. T.ex får jag inga pengar alls så kommer jag ju inte kunna köpa en ny häst = känner jag har oavslutade saker att göra innan hon går bort. Får jag ut pengar så kan jag köpa en ny häst så kan jag tänka mig göra det så snart som möjligt så hinner jag hitta Hästen till sommaren.

Känner åter igen vad du skriver.
Jag valde ett sto för att ha henne "forever" och ev kunna ta ett föl längre fram.
Av allt vi gått igenom har mitt självförtroende som både hästägare och ryttare fått sig en törn.
Dessutom nu när jag kan summera vår tid tillsammans inser jag hur j*kla mycket dåligt samvete jag haft när jag inte fått till det. Det har ju krånglat och jag har inte kunnat lösa det. Dessutom dåligt samvete för att ta bort en häst som kommer gnäggandes i hagen, som rejsar runt med polarna i hagen och ser allmänt glad ut. Svårt beslut, jag vet...

Men du behöver ju som sagt veterinärens ord också, och dom kanske inte alls går på din linje. Det kan ju bli en lång process.

Känner åter igen vad du skriver.
Jag valde ett sto för att ha henne "forever" och ev kunna ta ett föl längre fram.
Av allt vi gått igenom har mitt självförtroende som både hästägare och ryttare fått sig en törn.
Dessutom nu när jag kan summera vår tid tillsammans inser jag hur j*kla mycket dåligt samvete jag haft när jag inte fått till det. Det har ju krånglat och jag har inte kunnat lösa det. Dessutom dåligt samvete för att ta bort en häst som kommer gnäggandes i hagen, som rejsar runt med polarna i hagen och ser allmänt glad ut. Svårt beslut, jag vet...

Men du behöver ju som sagt veterinärens ord också, och dom kanske inte alls går på din linje. Det kan ju bli en lång process.

Det blir en strid jag får ta när det väl gäller. Jag tycker inte att veterinärer ska tycka att man håller en häst vid liv när den fungerar att rida men inte sköta hovarna som man ska. Det går ju inte. En häst behöver ju bra fötter av olika anledningar.

Men det är skönt att någon i samma situation gjort samma beslut som jag nu tagit trots att hästen verkar i övrigt kry.

Fast du får ju den tiden på dig. Bara för att du fått en häst utdömd av veterinär så måste du inte avliva den. Men vill du avliva den har du 30 dagar på dig att göra detta innan försäkringsbolaget kanske vill ha ett nytt utlåtande. Det beror ju lite på försäkringsbolag.

Prata med veterinären om vilka chanser du har att få hästen utdömd, för de vet faktiskt ganska så bra vad försäkringsbolagen kommer att säga.

Jag har skickat iväg ett mail till kliniken och bett om att få ha mailkontakt med en veterinär innan jag bestämmer mig för att beställa tid. FB har inte svarat på mitt mail så jag får väl avvakta.

Jag kan acceptera att avliva henne inom 30 dagar, det är inga problem. Jag satt och funderade, känns så himla meningslöst o rida henne och hålla igång henne om nu hon ändå ska avlivas. Jag tror inte heller jag mår bra av att ha kvar henne så länge, jag får väl hitta någon häst att göra det jag ville göra med henne... Sitter och gråter inombords hela tiden, vet inte var jag ska ta vägen. Jag är så orolig att jag tar fel beslut men det känns som den enda utvägen om jag inte nu ska fortsätta lägga tid och pengar och kämpa med henne och inte känna att jag lyckas. Känner mig så värdelös just nu. Jag älskar henne också även om vi inte klickat så har vi gått igenom en massa saker ihop.

Usch man borde inte ha djur alls :mad:

Jag kanske är den enda som tolkar helt fel nu. Men förstår jag rätt i att du alltså inte skulle tagit bort henne om ni hade "klickat"? Känns lite utstuderat på något sätt. Endera är hon för sjuk för att leva eller så är hon inte det, att ni inte klickat kan väl ändå inte ha något med saken att göra? Inte heller att hon utvecklas i dressyr men inte hoppning? Jag vill ju ändå hoppas att du skulle ta bort henne fastän hon gick 130 som en klocka ( om hennes shivering var väldigt allvarlig förstås) och tvärtom inte ta bort henne för att hon inte är någon hoppstjärna? (om hon fick ett drägligt liv med sin shivering)

Instämmer annar i kören om att försöka ställa henne på lösdrift, måste ju finnas något? Kanske med lite resväg?

Än en gång, jag förstår säkert fel?

Om inte hästen klickar med sin ägare, och det är en stor risk förenat med att sälja hästen - vad återstår? Att köpa en häst är inget livstidsåtagande - min livstid.

Den här hästen är ju inte frisk, den fungerar i varierande grad. Att sälja den kan betyda mycket tråkigheter för hästen.

Jag reagerade mest på att anledningen låter som att det är för att hästen inte kan gå 130 med sin ägare. Det känns som ett rätt krasst krav. Och om hästens hovar inte kan skötas tycker jag inte att den ska leva fastän den nu skulle kunna gå 130. Jag hoppas ändå att den gemena hästägaren inte baserar sina liv&död-beslut på om hästen kan gå höga klasser i hoppning eller ej.

Förstår ju också att det kan innebära tråkigheter om hästen kommer till ett hem som inte förstår dess sjukdomsbild, men å andra sidan kanske den kan komma till en ägare som gör allt för att hitta en bra lösning för hästen. Jag är nog naiv tyvärr (?) men helst av allt skulle jag faktiskt önska att folk faktiskt tog sig an sina hästar som ett livstidsåtagande.. Därmed inte sagt att man inte ska inse när hästen varesig är för sjuk för att leva eller att någon annan kan ge den ett bättre hem.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 085
Senast: Brynja
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 091
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
618
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 034
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar