Det varierar beroende på hur svår shivering hästen har. Vissa hästar blir påverkad i ridningen och har svårt att rygga, stegrar istället. Vissa andra hästar går inte att rida på öht utan att den exploderar så fort man satt upp.
En del fungerar problemfritt i ridningen men går inte alls att sko. Vet en häst som inte alls kan lyfta på bakbenen, den hästen går barfota, kratsas aldrig och hovslagaren lyfter inte bakhovarna alls. Slits ner likt hos vilda hästar.
Andra hästar är som min häst, slingrar sig och tappar balansen och då smäller hon ner hoven, skakar och är jättespänd, vevar med bakbenen (jag har fått rejält blåmärke på vaden, 15 cm lång, avlång då hon smällt ner längs vaden.)
De lindriga står och skakar med bakbenet bara.
Det beror ju på hur ont hästen har. Min häst har uppenbart ont när man lyfter på fötterna.
[
I]
Tycker det låter som om din häst har slinger/wobbler, sök på det så hittar du mer info. Shivering är som ett symptom på dessa åkommer. Sitter inte helt sällan i halsrygg. [/I]
Försäkringspengarna finns inte, det har jag fått klart för mig. Jag bryr mig inte så mycket om pengarna heller. Det är som det är, för mig är det viktigare att hon inte har ont.
Vet hur det känns, har full liv A1, tecknade den innan jag visste att han hade problem, får nu inte ut en krona, då de anser att det fanns innan tecknande... säkert sant, men varken veterinär eller vi såg något vid besiktning
Såg det, rensade lite. PMa mig gärna! Alltid skönt med någon att prata, någon som är i samma sits, eller varit i samma sits.
[
I]
Sitter också i samma sits, med en 4-åring. Om inte fd ägarna tar tillbaks honom så får jag lov att ta bort honom. Känns hårt att lämna tillbaks honom också, då man tappar kontrollen över vad som händer, men om jag ska kunna ha en ridbar häst (min är inte ens inriden) så måste jag få tillbaka mina pengar, kraftig konflikt mellan hjärta och hjärna...[/I]
KL
MEN jag fick meddelande av en kompis som undervisar vid en skola, hon sa att de ev kunde tänka sig köpa henne om jag kunde tänka mig sälja henne. Jag är öppen för det och jag har nämnt allt hos henne som kan vara brister som lektionshäst. Det verkar inte avskräcka dem.
Men här får veterinären avgöra om hon kan få en chans till eller om hennes förändrade beteende troligast beror på stress och smärta. Är det det senare får hon galoppera vidare och jag får göra något annat av mitt liv tills jag har råd med en häst igen.
Tror veterinären att det kan vara en idé att ge det en försök så är jag villig att sälja henne dit med villkoren att de avlivar henne om det inte fungerar och absolut inte avlar på henne.
Den skolan har kunnig personal som rider hästarna när de inte rids av elever som rider för ridlärare och det känns ok att det är så. Hon blir riden och omhändertagen av folk. Fasta rutiner och hästarna slipper transporten om de inte behöver träffa åka till klinik.
Det skulle nog vara bra för henne. Men det är det enda jag kan tänka mig då det är en vän till mig som då har ansvar för henne. Nästa vecka gör jag beslutet att antingen besikta henne eller ringa och beställer avlivning.