Går hon att sälja?

Sv: Går hon att sälja?

Jag skulle ju INTE varken sälja eller avliva i det läget utan jobba med problemen. Det är min åsikt....

Men fråga veterinär och försäkringsbolag om hon kan triangelmärkas, då får du dina pengar så du kan köpa en enklare häst. Kan du låna ut eller sälja billigt till någon som inte är tävlingsintresserad eller som är duktig på att lastträna. (Att tvinga in med linor är inte så smart). Skoproblemet är även det relativt enkelt att lösa, låt henne vara oskodd bak och använd barfota boots om det behövs? Dom flesta hosvlagare har nog varit med om shiveringhästar, så himla ovanligt är det inte. Och det är ju bara för den nya ägaren att informera om?

Att hästen är olastbar är knappast något avlivningsskäl, shivering kanske... Dock finns det ju flera hästar som tävlar höga klassar trots shivering. Men som sagt du måste ju låta henne undersökas av veterinär först, det är ju inte ens säkert att han tycker hästen skall dömas ut, och inte heller säkert att ditt försäkringsbolag tycker det?

Senast ändrad:

kl
En trailer med fronturlastning känns ju som en lösning på trailerproblemet.

Kan inte så mkt om shivering men kanske de också mår bra av regelbunden massage o dyl iom spänningar som uppstår..
Att hon boxvandrar beror kanske på att hon upplever obehag om hon står still för länge?
Jag har ingen aning, hon har börjat med det på senare tid sen hon började gå ut mycket. Det kan ju också vara obehag som du säger men hon gör det endast på morgonen.

Ponera att du inte skulle få ngr pengar alls? Vad skulle du göra med henne då?
Skulle du avliva henne eller sälja henne till ngn där hon ex kan gå på lösdrift, få lite sedering vid skoning/verkning samt resa i fronturlastat släp?

Jag vill kunna åka träna och tävla och utvecklas som ryttare, se mig själv klättra lite i klasserna. Jag köpte för tre år sedan en häst med målet att kunna rida 120 felfritt. Vad har vi lyckats åstadkomma? Bara vägrat ut oss på alla 120 klasser, 110 felfritt med placeringar. Det satt i mitt huvud, det blev allteftersom en magisk gräns för mig att klara av 120. Jag fick bara sämre självförtroende av att bara misslyckas och kämpa igen, ungefär som att ramla och resa mig. Det var för många misslyckande i mitt huvud. I dressyren kunde vi fungerat om det fanns nån tränare som förstod hur hon fungerade. Men det är inte många som gör. Jag vill kunna tävla fälttävlan men hon vägrar bara.
Jag har blivit så jävla feg i hoppningen på senare tid just pga att jag känner mig misslyckad. Hon är inte rätt häst för mig, jag behöver en cool häst.
Då vill jag inte ha henne. Jag vill ha en häst som jag kan göra ALLT med. Med henne kan jag bara rida ut eller harva i paddocken om jag inte ska behöva känna mig misslyckad. ¨

Jag kan INTE åka och träna ens för skojs skull för jag kan INTE åka ensam. Jag provade en gång och då slog hon över och fick kolik. Jag kan inte lastra henne fram om jag är ensam för hon har så jävla bråttom ut och jag har inte lust att riskera att hon hoppar över bommen och springer rakt över mig eller fastnar i transporten. Saftig räkning på 4000 kr kom veckan efter pga jag fick ringa ut veterinären. Jag har inte råd. Jag kan inte vara beroende av att folk runt mig ska åka och hjälpa mig hela tiden. Det gör att jag inte ens kan åka nånstans med henne utan att behöva någon som hjälper mig. Det hade varit fint att kunna lasta och åka till ridhus den här vintern men det går ju inte. Då får hon stå för det går inte rida pga all is och hård mark. Jag vill inte mer heller.

Att hitta lösdrift är jättesvårt, jag försökte inför sommaren men hittade ingen som hade plats över. Det finns inte många lösdrift här inom vettiga avstånd med ledig plats. Det här stallet hon står i är hon ute 15 timmar varje dag och så fort det är varmt ute (typ april) så är de ute dygnet runt.

Jag har som en student en tight budget. Måste jag sedera henne kostar det skjortan varannan månad när det är dags att sko, det har jag inte råd med. Jag får redan betala extra för det tar sån tid att sko henne, det är knappt så jag har råd, jag vill kunna ha lite pengar över efter att ha betalat allt. Men idag har jag inte ens råd att åka och träna eller ta hem tränare för hennes vård ska ta alla pengar. Jag kan inte leva så här, jag kan inte ens försöka spara ihop pengar till ev veterinärvård ifall försäkringen inte täcker det.

Jag kan pga lastningsproblemen inte köra henne till nån hovis. En fd stallkamrat har en häst med shivering som inte kan skos hemma utan krävde sedering. De åker till Skåne för skoning. Hur skulle jag kunna ha råd? Det går INTE.

mår hon så dåligt att hon behöver somna av djurskyddsmässiga skäl?
Risken finns att jag till slut inte hittar nån hovis som vill sko henne. Då får jag ju vänta på att nån anmäler mig för vanvård innan jag kan avliva henne.
Jag vill inte riskera detta. Det är bättre att hon somnar in med friska hovar...

För om hon nu mår så dåligt att hon behöver dömas ut så förstår inte jag varför du ska ha kvar henne i livet och rida på henne fram tills i sommar?
Jag kommer inte vänta till sommaren. Jag orkar inte. Varför jag tänkte jag kunde vänta är för jag har oavslutade saker som jag ville göra innan hon somnar in och för min nya hovis gärna kom o försökte ett par ggr till. Nästa skoning blir i mars, därefter i maj. Då klarar hennes fötter sig till juli.
Men nu är det skitsamma, hon får gå bort så snart som möjligt för jag har totalt klapprat ihop och bara gråter, jag orkar inte ens titta på henne när jag är i stallet men jag är ju tvungen. Jag mår dåligt över att ens fundera på att ta bort henne men jag orkar inte helt enkelt
.

Nu förstår jag att det är svårt att hitta den perfekta köparen men om det nu fanns en möjlighet hur skulle du göra då?
Jag skulle väl kunna tänka mig sälja henne för rätt pris, garanti på att den nya ägaren avlivar henne om denne inte orkar med hennes egenheter längre och inte har nån bra hovis.
Men för att jag ska kunna sälja henne vill jag ju godkänna hovisen och vara helt säker på att hon inte tar föl på henne och endast använder henne som ridhäst.
Och jag tänker inte heller sälja henne för 10 tusen. Jag vill i så fall ha 40-50 tusen för henne just för att ju högre pris garanterar ju att det är seriös köpare till en komplicerad häst. En billig häst blir ju en vandringspokal.

Men å andra sidan så litar jag inte på folk tillräckligt för att ge det förtroendet.
Svarat med fetstil.

Jag skulle ju INTE varken sälja eller avliva i det läget utan jobba med problemen. Det är min åsikt....

Men fråga veterinär och försäkringsbolag om hon kan triangelmärkas, då får du dina pengar så du kan köpa en enklare häst. Kan du låna ut eller sälja billigt till någon som inte är tävlingsintresserad eller som är duktig på att lastträna. (Att tvinga in med linor är inte så smart). Skoproblemet är även det relativt enkelt att lösa, låt henne vara oskodd bak och använd barfota boots om det behövs? Dom flesta hosvlagare har nog varit med om shiveringhästar, så himla ovanligt är det inte. Och det är ju bara för den nya ägaren att informera om?

Att hästen är olastbar är knappast något avlivningsskäl, shivering kanske... Dock finns det ju flera hästar som tävlar höga klassar trots shivering. Men som sagt du måste ju låta henne undersökas av veterinär först, det är ju inte ens säkert att han tycker hästen skall dömas ut, och inte heller säkert att ditt försäkringsbolag tycker det?

Men läste du inte? Jag har KÄMPAT i TRE år. Jag är TRÖTT. Jag orkar inte gråta efter varannan träningspass för att det inte gått som jag hoppats.

Hon är ömfotad och kan inte gå barfota.

Vad ska jag sälja henne för tycker du? Jag tänker i varje fall inte behålla henne för jag är trött nu.

En död häst lider inte. Det är ju det ansvaret jag som hästägare har: att se till att hästen inte lider, att den har det bra. Resten måste faktiskt vara upp till varje hästägare...

Sorry om jag skriver slarvigt. Sitter och storgråter.

Har bara lust o ge upp alltihop. Livet. Så dåligt mår jag av detta. Vissa verkar tro att jag tar det så jävla lättvindigt.

En död häst lider inte. Det är ju det ansvaret jag som hästägare har: att se till att hästen inte lider, att den har det bra. Resten måste faktiskt vara upp till varje hästägare...

Du verkar iallafall vara på min sida... Och de som står på min sida och förstår mitt problem - tack, ni behövs.

Det kommer alltid att finnas människor som anser sig ha rätt att bestämma hur du ska välja i ditt liv. Så länge det är moraliskt och lagligt försvarbart ser jag inga skäl att ändra de beslut man fattat efter eget gottfinnande och kännedom om sitt eget liv.

Det finns ett ordspråk som lyder "Vandra en mil i någon annans skor innan du uttalar dig om hennes beslut" (fritt ur minnet). Ingen vet grunden till någon annans beslut. Det är i sådana här lägen högst personligt.

Det var kloka ord!

Det är aldrig lätt att se in i hur andra har det... Men jag är så känslig, jag vill så gärna att folk ska tycka om mig och tycka att jag är vettig så jag blir ledsen om nån tycker att jag är dum som gör det. Men det känns ändå som jag inte har något val... :cry:

Jag förstår att du är trött, ledsen och besviken. Det skulle nog de flesta vara i din sits.
Jag skulle vara det själv.
Sen kan man fråga sig om detta bara kommit eller om det funnits ngt tidigare men det är för längesedan ändå.
Vet inte när shivering brukar debutera?

Såg att du svarat och det jag syftade på med sedering etc var om ngn annan kunde erbjuda det..
"Ponera att du inte skulle få ngr pengar alls? Vad skulle du göra med henne då?
Skulle du avliva henne eller sälja henne till ngn där hon ex kan gå på lösdrift, få lite sedering vid skoning/verkning samt resa i fronturlastat släp?

"
så det var absolut ingen kritik mot dig. Personligen så hade jag inte orkat med den typen av situation om jag vill träna och ev tävla.. sen en högst amatörmässig fundering men det skulle inte förvåna mig om problemen kring lastning,urlastning och att hon blir stressad att det kan bero på hennes shivering. Att backa i nedförsbacke känns som ngt som är mkt svårt för shiveringhästar.
Sen är det som lovisalelenora skriver varje hästägares val och viktigast är att hästen inte lider.

Stor tröstekram, det var inte alls min avsikt att göra dig ledsen med mina tidigare inlägg.
Det viktigaste är att du följer vad som känns rätt för dig/er och inte vad andra förväntar sig att du ska göra.

Senast ändrad:

Beteende som är en följd av sjukdom går att få hästen utdömd för. Hade du fått en konstaterad hjärntumör lär försäkringsbolaget inte ha krånglat utifrån diagnos. Hanteringsproblem i sig finns det ingen chans för att få hästen utdömd för.

Det kommer alltid att finnas människor som anser sig ha rätt att bestämma hur du ska välja i ditt liv. Så länge det är moraliskt och lagligt försvarbart ser jag inga skäl att ändra de beslut man fattat efter eget gottfinnande och kännedom om sitt eget liv.

Det finns ett ordspråk som lyder "Vandra en mil i någon annans skor innan du uttalar dig om hennes beslut" (fritt ur minnet). Ingen vet grunden till någon annans beslut. Det är i sådana här lägen högst personligt.

Som alltid kloka ord :bow:
Muppia : Det är bara du som kan bestämma vad som är rätt för dig. Att andra sen tycker att du gör fel är en annan sak. Det fick jag också höra när min blev utdömd, ''att varför försöker ni inte lite till, eller säljer, hästen vill nog leva'', mm vi hade ju bara försökt i flera år, till slut orkar man inte mer. Det är påfrestande både psykiskt och fysiskt med en häst som inte mår helt 100.
Jag är av åsikten att en skadad häst säljer man inte, kan man inte ha den kvar så tar man bort den.
Känn efter, ta det beslutet som passar dig och skit i alla andra.

Jag förstår att du är trött, ledsen och besviken. Det skulle nog de flesta vara i din sits.
Jag skulle vara det själv.
Sen kan man fråga sig om detta bara kommit eller om det funnits ngt tidigare men det är för längesedan ändå.
Vet inte när shivering brukar debutera?

Såg att du svarat och det jag syftade på med sedering etc var om ngn annan kunde erbjuda det..

"
så det var absolut ingen kritik mot dig. Personligen så hade jag inte orkat med den typen av situation om jag vill träna och ev tävla.. sen en högst amatörmässig fundering men det skulle inte förvåna mig om problemen kring lastning,urlastning och att hon blir stressad att det kan bero på hennes shivering. Att backa i nedförsbacke känns som ngt som är mkt svårt för shiveringhästar.
Sen är det som lovisalelenora skriver varje hästägares val och viktigast är att hästen inte lider.

Stor tröstekram, det var inte alls min avsikt att göra dig ledsen med mina tidigare inlägg.
Det viktigaste är att du följer vad som känns rätt för dig/er och inte vad andra förväntar sig att du ska göra.

Det var inte ditt inlägg som gjorde mig så jätteledsen. Det var mer attityden från fler andra. Jag tror inte heller att var menat så från de andra. Men jag mår dåligt och blir lätt ledsen just nu. Så enkelt är det.

Idag finns ingen forskning kring shivering så man vet inte vad det exakt är, vad det beror på eller hur det kommer upp. Hos vissa hästar debuterar det tidigt och hos andra hästar när de är äldre. Inte ens alla hovisar eller veterinärer vet vad det är. Vissa har inte ens hört ordet. Det man vet är att det sitter i ryggen/rumpan och dess symptom. Och att det inte går att bota och det kan avstanna men inte bli bättre, bara sämre. I min hästs fall är det sämre om jag jämför med för tre år sedan. Jag vill inte vänta o se om det stannat av eller fortsätter neråt.

Hade det funnits en köpare som kunde tänka sig betala en bra summa (just som bevis på att denne tar hand om henne som hon behöver) så hade jag förmodligen kunnat tänka mig ge det en chans. Men jag orkar inte annonsera och vänta på Köparen. Det jag är rädd för är att folk som kontaktar mig är såna som vill rädda hästar till varje pris. Såna är inte bra hästmänniskor då de räddar hästar som borde gått över till de gröna ängarna istället för att säljas.

Det där du skriver om att hästen är svårskodd, betyder det att den släpper ner sina bakben med en stjärnsmäll när man lyfter upp dem en bit?

Och var hittar man en sådan köpare? Vem köper en sjuk svårhanterlig häst när marknaden svämmar över av unga friska hästar till vrakpris?

Jag tycker du verkar resonera klokt och ansvarsfullt.
Du har kämpat med denna häst och hennes problem i flera år utan att det blivit bättre.
Men framförallt låter det på din beskrivning som om hästen faktiskt inte mår särskilt bra.

Jag skulle nog tagit samma beslut som du verkar ha gjort. Det är aldrig roligt att behöva ta beslutet att ta bort en vän, men i vissa lägen är det det enda ansvarsfulla och riktiga att göra.
Jag har väldigt svårt att förstå dom som vill försöka hålla liv i sjuka och olyckliga hästar till varje pris.

Hoppas det löser sig för dig med försäkringspengarna.

Jag tror att det innebär att den står och rycker i bakbenen hela tiden medan man lyfter dom. En häst i stallet har shivering, den ryker ständigt i bakbenen så fort dom lyfter dom.. Ser ut som den får spasmaryck, den verkar liksom inte kunna kontrollera vad den gör med bakbenen

Muppia: Billiga hästar behöver inte alltid bli vandringspokaler. Jag hade en häst med en massa olater som tex vansinnig boxvandring etc. Jag insåg att jag inte hade det rätta hemmet och att vi inte passade ihop. Nu bor han hos en familj som gjort under med hästen och de älskar honom.
Ok jag har inte följt hela tråden men jag förstår att det är en speciell häst med problem. Men jag får en känsla av att du är besviken på din häst för att ni inte klarar 120 som du köpte henne för.
Jag köpte för tre år sedan en häst med målet att kunna rida 120 felfritt. Vad har vi lyckats åstadkomma? Bara vägrat ut oss på alla 120 klasser, 110 felfritt med placeringar. Det satt i mitt huvud, det blev allteftersom en magisk gräns för mig att klara av 120. Jag fick bara sämre självförtroende av att bara misslyckas och kämpa igen, ungefär som att ramla och resa mig.

Tror du inte att känslan av osäkerhet smittade av sig på hästen? Ni hoppar ju 110 felfritt så det kan ju inte vara fel på hästen. Hon vet ju inte att det är 10cm högre, bara du...

JAg förstår att du är ledsen men om du ändå ska ta bort henne så sätt ut en annons och kolla om någon är intresserad, hon verkar ju ändå helt funktionsduglig till ridning. Som sagt en annan transport kanske gör tricket?

Jag kan säga att jag gav bort min kille gratis. Vi skrev ett kontrakt istället som förhindrade vidare försäljning. JAg är glad att jag gjorde det då jag inte hade det rätta hemmet för honom. Han fick en andra chans. Jag hade oxå kämpat med honom i tre år och inte lyckats med något. Styrkekram till dig och hoppas att allt löser sig.

Det där du skriver om att hästen är svårskodd, betyder det att den släpper ner sina bakben med en stjärnsmäll när man lyfter upp dem en bit?

Det varierar beroende på hur svår shivering hästen har. Vissa hästar blir påverkad i ridningen och har svårt att rygga, stegrar istället. Vissa andra hästar går inte att rida på öht utan att den exploderar så fort man satt upp.
En del fungerar problemfritt i ridningen men går inte alls att sko. Vet en häst som inte alls kan lyfta på bakbenen, den hästen går barfota, kratsas aldrig och hovslagaren lyfter inte bakhovarna alls. Slits ner likt hos vilda hästar.
Andra hästar är som min häst, slingrar sig och tappar balansen och då smäller hon ner hoven, skakar och är jättespänd, vevar med bakbenen (jag har fått rejält blåmärke på vaden, 15 cm lång, avlång då hon smällt ner längs vaden.)
De lindriga står och skakar med bakbenet bara.
Det beror ju på hur ont hästen har. Min häst har uppenbart ont när man lyfter på fötterna.

Jag tycker du verkar resonera klokt och ansvarsfullt.
Du har kämpat med denna häst och hennes problem i flera år utan att det blivit bättre.
Men framförallt låter det på din beskrivning som om hästen faktiskt inte mår särskilt bra.

Jag skulle nog tagit samma beslut som du verkar ha gjort. Det är aldrig roligt att behöva ta beslutet att ta bort en vän, men i vissa lägen är det det enda ansvarsfulla och riktiga att göra.
Jag har väldigt svårt att förstå dom som vill försöka hålla liv i sjuka och olyckliga hästar till varje pris.

Hoppas det löser sig för dig med försäkringspengarna.

Försäkringspengarna finns inte, det har jag fått klart för mig. Jag bryr mig inte så mycket om pengarna heller. Det är som det är, för mig är det viktigare att hon inte har ont.

Försökte PM:a dig, men verkar som din inbox är full :)
Skulle bara skicka ett tröst-Pm, vi sitter i ungefär samma sits, men vill inte skriva om det öppet här..

Såg det, rensade lite. PMa mig gärna! Alltid skönt med någon att prata, någon som är i samma sits, eller varit i samma sits.

Ok jag har inte följt hela tråden men jag förstår att det är en speciell häst med problem. Men jag får en känsla av att du är besviken på din häst för att ni inte klarar 120 som du köpte henne för.

Tror du inte att känslan av osäkerhet smittade av sig på hästen? Ni hoppar ju 110 felfritt så det kan ju inte vara fel på hästen. Hon vet ju inte att det är 10cm högre, bara du...

JAg förstår att du är ledsen men om du ändå ska ta bort henne så sätt ut en annons och kolla om någon är intresserad, hon verkar ju ändå helt funktionsduglig till ridning. Som sagt en annan transport kanske gör tricket?

Klart att det var jag som påverkade det hela. Hon är för känslig för mig, hon känner av mig för mycket och då fegar hon ur hon också. Jag behöver därför en häst med rätt huvud (i det här fallet behöver jag ett ånglok som inte stannar för minsta lilla fel jag gör). Det är därför jag gett upp nu, inser att det inte kommer bli bättre.

Ang det där med billiga hästar - det är inte bara priset och rädslan att hon blir vandringspokal utan mer rädsla att den nya ägaren inte är tillräckligt insatt och förstående för att hennes beteende kan förändras ytterligare och påverka ridningen, hon kanske pryglas för hon börjat vägra rygga eller galoppera. Jag vill inte chansa.

KL
MEN jag fick meddelande av en kompis som undervisar vid en skola, hon sa att de ev kunde tänka sig köpa henne om jag kunde tänka mig sälja henne. Jag är öppen för det och jag har nämnt allt hos henne som kan vara brister som lektionshäst. Det verkar inte avskräcka dem.
Men här får veterinären avgöra om hon kan få en chans till eller om hennes förändrade beteende troligast beror på stress och smärta. Är det det senare får hon galoppera vidare och jag får göra något annat av mitt liv tills jag har råd med en häst igen.
Tror veterinären att det kan vara en idé att ge det en försök så är jag villig att sälja henne dit med villkoren att de avlivar henne om det inte fungerar och absolut inte avlar på henne.
Den skolan har kunnig personal som rider hästarna när de inte rids av elever som rider för ridlärare och det känns ok att det är så. Hon blir riden och omhändertagen av folk. Fasta rutiner och hästarna slipper transporten om de inte behöver träffa åka till klinik.
Det skulle nog vara bra för henne. Men det är det enda jag kan tänka mig då det är en vän till mig som då har ansvar för henne. Nästa vecka gör jag beslutet att antingen besikta henne eller ringa och beställer avlivning.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 085
Senast: Brynja
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 091
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
618
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 034
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar