går emot skänkeln

Sv: går emot skänkeln

min tränare säger att tempo och bjudning får man när hästen orkar bära sig.
och att man aldrig ska träna en häst utan att ha den i en bra form om det så är att man bara kan skritta och den inte orkar jobba rätt i traven.
Jag håller nog med mycke där och vi jobbar nästan bara på 8 och volter byter efter 3 varv.
Behöver nog bara höra av andra att jag gör rätt ibland

Har haft liknande problem för länge sedan och ber dig att försäkra dig om att du inte sitter obalanserat - kanske är det du som omedvetet ber henne att flytta in rumpan och då är det ju inte hon som går emot även om du upplever det så! rannsaka dig själv noga. för att få koll på din egen och din hästs balans - se till att du kan rida din häst sprikrakt och i balans och prova sedan att flytta när du väl kännt att hästen orkar bära sig. oerhört svårt att ge tips via datorn så mitt råd är att anlita en duktig och erfaren instruktör.

Jag vet, det är alltid bra att ha lite kött på benen, lite andra åsikter och kommentarer och så.

Kämpa på nu, det kommer säkert bli toppen. :D

Hur mycket är hästen riden tidigare då?
Är du 100% säker på att hon förstår vad du menar?

Har en ganska ny häst i stallet som tidigare gick emot tryck - den nye ägaren har fått lära hästen att ist flytta undan (hästen är 7 år!).

Tänk inte att hästen trotsar - tänk att du måste förklara tydligare!

min tränare säger att tempo och bjudning får man när hästen orkar bära sig.
och att man aldrig ska träna en häst utan att ha den i en bra form om det så är att man bara kan skritta och den inte orkar jobba rätt i traven.
Jag håller nog med mycke där och vi jobbar nästan bara på 8 och volter byter efter 3 varv.
Behöver nog bara höra av andra att jag gör rätt ibland

Jag håller nog snarare med mackan - framåtbjudningen måste komma först. En häst som inte går fram för skänkeln skulle jag enbart rida rakt fram. Gör det lätt för hästen att göra rätt!

men hon kan göra rätt men väljer att inte göra det.
och hur jag vet detta är för att vissa dagar nu så går hon riktigt bra och andra dagen håller hon på.
pratade med han som ägt henne längst och hon har tydligen alltid varit sådan därför stannade hon bara på ridskolan dit han sålde henne i 1 månad, skrämde livet ur alla.:)
hihihi.men söt är hon krutburken

men hon kan göra rätt men väljer att inte göra det.
och hur jag vet detta är för att vissa dagar nu så går hon riktigt bra och andra dagen håller hon på.
pratade med han som ägt henne längst och hon har tydligen alltid varit sådan därför stannade hon bara på ridskolan dit han sålde henne i 1 månad, skrämde livet ur alla.:)
hihihi.men söt är hon krutburken

Väljer och väljer... uppenbarligen har hästen lärt sig att det lönar sig att gå emot skänkeln & är då villig att prova detta med jämna mellanrum. Jag skulle nog ta hjälp av en riktigt skicklig ryttare för att komma tillrätta med ett sådant problem. Konsekvens är annars ett nyckelord för dig :idea: - och att det alltid måste vara glasklart för hästen vad som förväntas av den - använd bara en hjälp i taget. En häst som inte är så välriden behöver förmodligen också extra mycket motivation för att hajja varför det lönar sig att göra rätt.

klart jag inte förmänsklar henne hon är ett sto............
Det jag menar är att hon hällre bråkar än att göra det jag ber henne om.
ber jag henne flytta så gör hon det ibland och ibland inte. de gångerna hon inte gör det jag ber henne om kan hon även lägga öronen bakåt, piska med svansen och sparka mot skänkeln.
jag har låtit en tjej som jag tycker rider bra att testa och hon uppförde sig lika dant med henne.
Ska till min tränare med henne på fredag så då får vi se:)
spännande.

Jag red ett sto som alltid gick emot skänklarna om man inte hittade hennes dragläge.

Tills hon kom till dragläget fick jag använda mig av vikt och sits. Det var alltså ingen hårdare ridning tills hon kom igång ordentligt och jobbade på. Då kunde jag börja be lite smått med skänklarna. Annars var det bara tvärnit och kick.

Det är speciellt med vissa ston :D

Håller inte med mackan om att du skulle förmänskliga hästen. Ston är på ett visst sätt, det är bara att acceptera.

Men, jag hade faktiskt en vallack en gång som var precis likadan, man fick i stort sett inte röra honom med varken hand eller skänklar förrän han kommit igång i kroppen, då blev han riktigt sur och började trilskas. Men, när han kom igång så var det inga problem. (Tänkte bara tillägga att vi kollade honom hos vet men han var helt frisk och hade inte ont.)

Så som jag skrev innan, kämpa på så ger det sig nog. :)

Håller inte med mackan om att du skulle förmänskliga hästen. Ston är på ett visst sätt, det är bara att acceptera.

Men, jag hade faktiskt en vallack en gång som var precis likadan, man fick i stort sett inte röra honom med varken hand eller skänklar förrän han kommit igång i kroppen, då blev han riktigt sur och började trilskas. Men, när han kom igång så var det inga problem. (Tänkte bara tillägga att vi kollade honom hos vet men han var helt frisk och hade inte ont.)

Så som jag skrev innan, kämpa på så ger det sig nog. :)

Och jag anser att har man en häst som inte accepterar hjälperna varje dag - då har man inte en helt inriden häst. Och en bit kvar med sin träning.

det låter som om du aldrig haft ett sto.
varför säger man annars att
en vallack säger man åt
en hingst ber man
och ettt sto skickar man ett frågeformulär i tre exemplar och hoppas att man får svar. :)

och vadå inte helt inriden... bara för att hon har en egen vilja då eller.

Peter Eriksson tycker att ston är bäst för får du över dem på din sida så gör de allt för en men det tar mycke längre tid än med en vallack.

jag bad bara om tipps och ider från andra som haft ston i denna stil.:)

Hur mycket är hästen riden tidigare då?
Är du 100% säker på att hon förstår vad du menar?

Har en ganska ny häst i stallet som tidigare gick emot tryck - den nye ägaren har fått lära hästen att ist flytta undan (hästen är 7 år!).

Tänk inte att hästen trotsar - tänk att du måste förklara tydligare!

hästen är 12 och riden "tränad"sedan 5 års åldern.

Tyvärr måste jag säga att jag tycker man vilseför sig själv totalt, om man hänger upp en sån basic grej som att inte ta hjälperna, med vilket kön hästen har, och motiverar det med att "det är ett sto".
Och faktum kvarstår - hästar VÄLJER inte på det sätt som uttryckts här i tråden. Hästar agerar - av stimuli och instinkter som är kopplade till erfarenheter och träning och vad de lärt sig svara på hittills. De väljer inte medvetna val så så människor gör.

Alla har vi olika åsikter.
men faktumet kvarstår att MÅNGA tycker att vissa ston är "tjurigare" och egensinningare en vallackar.
men men..
imorgon är det träning och då får vi se.:D
ska se om jag kan få in den filmen

hmm vet ju inte hur gamal, eller utbildad hon är. Men hon kan inte ha ont/ ha spänningar ? Är hästen utbildad ska man inte behva kämpa så mkt tkr jag. Skulle annars kolla upp den hos ET och få bort ev spänningar, och sedan gå vidare i träningen.

Idag var vi hos min tränare och måste säga att hon gick SUPER:love:
bråka lite men nu fick jag möjlighetern att få expert hjälp med det. löste det jätte bra.
Tyvär får jag inte in det på datan då kameran är en gammal videokamera.;)
Tack för all hjälp med övningar och det är bara att traggla på:D

hmm vet ju inte hur gamal, eller utbildad hon är. Men hon kan inte ha ont/ ha spänningar ? Är hästen utbildad ska man inte behva kämpa så mkt tkr jag. Skulle annars kolla upp den hos ET och få bort ev spänningar, och sedan gå vidare i träningen.

hon är 12 och Lb utbildad kan man väll säga.
ET ska titta på henne, men det känns inte som att det är där det sitter, utan snarare i huvudet och det visade hon idag.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 103
Senast: lirco11
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 354
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 566
Senast: mars
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 102
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama