Gapar med bett i munnen!

M

moonlightgarden

Okej inte hundra på att denna fråga ska ligga här, men om inte annat så kan ju en utav moderaterna vara görsött å flytta den rätt.
Vasd finns det för anledningar till att hästen gapar när man sätter in bett i munnen å inte har någon nosgrimma, vad finns det för anledningar till detta egentligen å helst så många anledningar som möjligt.

Sv: Gapar med bett i munnen!

*Hård/ obehaglig ryttarhand
*Ont i munnen
*För långt bett som petar upp i gommen
*olydighet, gapar för att föröka undkomma bettets verkan (men detta kan naturligtvis bero på obehag)

hästen vill kanske komma undan från det arbete som den ombeds att göra.. den orkar kanske inte samla sig och när hästen då gapar så kommer bettets tryck på kinderna och inte på lanerna, dvs bettet blir lätt verkningslöst och enkelt för hästen att bara skita i..
nosgrimma eller bett som även är fäst under käken på hästen (kedja eller rem)..

till alla:

Hästen har provats rida med flera olika bett, både tredelat och stång.
Hennes tänder har blivit nerfilade utav tandläkare och det är inte dax för någon ny tid änn på ett tag, eftersom att hon har bra tänder som kollas en gång per år vilket är tillräckligt på denna häst.

Spelar ingen roll, tycker jag, om jag ens håller i tyglarna elelr inte, hon springer ändå för fulla muggar om hon kommer åt, d.v.s. man travar på långa tyglar så om jag inte säger till henne så ökar å ökar hon på stegen tills hon kommer upp i galopp som hon helst säter så mycket fart i som det bara går. Vi har klämt igen ryggan jag å stallägaren å hon har inte ont i ryggen.

BeastieBabe skrev:
hästen vill kanske komma undan från det arbete som den ombeds att göra.. den orkar kanske inte samla sig och när hästen då gapar så kommer bettets tryck på kinderna och inte på lanerna, dvs bettet blir lätt verkningslöst och enkelt för hästen att bara skita i.. QUOTE]
Precis så brukar min kille göra.. Han har blivit bättre men kommer fortfarande på det i bland...
Så med honom är det OTROLIGT viktigt att jag anväder mycket skänkel och bara lite tygel, på så sätt har han svårare att komma undan :idea:
(Han är kollad i munnen så det beror endast p.g. av att han försöker slippa)

Har du provat rida henne mer för skänkeln??
Alltså bara bibehålla ett stöd på tygeln och sedan bara driva på med skänklarna tills dess att hon slappnar av i munnen och sänker huvudet??

Jag vet inte om det fungerar på någon annan häst än på min.. Men på honom fungerar det bäst... Försöker han springa fort så kräver jag att han samlar ihop sig ännu mera helt enkelt....

Prova också att rida mycket övningar med henne så att hon inte har tid att fundera på att tok springa.. Det kan faktiskt hända att hon försöker göra det eftersom det är mycket enklare... Det är lättare att rusa än att samla ihop sig och trava långsamt (normalt)

Nu vet jag inte om jag ens förstått problemet rätt utan jag bara filosoferar lite i största allmänhet...

Hästen kanske upplever tungtryck som obehagligt?

Har du provat ett bett med tungfrihet? Bettlöst?

En hästs tänder ska inte filas ner, om din "hästtandläkare" tillämpar den metoden är det nog dags att byta.

Det är otroligt viktigt att ha ett korrekt tillpassat träns när man rider, såväl sidostyckenas längd som nosgrimmans placering och hur hårt densamma är spänd, påverkar hästens mun. Liksom naturligtvis bettet!

Att prova olika bett betyder inte alltid att man kommer åt det egentliga problemet. Ett för långt bett är just för långt oavsett om det är två- eller tredelat, av rostfritt eller gummi. Nosgrimmans placering kan i flera fall orsaka betydande slemhinneskador på kindernas insida, något som är svårt för en lekman att upptäcka. Överväxt på de allra bakersta kindtänderna kan medföra smärtande och infekterande sår bakom tandraderna. Ett kariesangrepp kan orsaka stort obehag, en frakturerad tand likaså. Detta är inte skador som upptäcks vid "nedfilning" av tänderna, utan kräver en noggrann undersökning med munspekulum, ljus, sond och spegel.

Om munhålan på din häst efter noggrann genomgång bedöms som frisk och tränset trots allt är bra tillpassat så skulle jag tippa på att din häst behöver mer markarbete med mindre hand och mer skänkel.

hästen kan: öppna, sluta, skänkelvikningar, bak och framdelsvändning, allt för båda skänklarna, kan gå i form i alla gångarter men inte om hästen själv får välja självklart..

hästen rids med stång och utan nosgrimma för det mesta, öppnar munnen och springer helst iväg jämt..

vad som skulle behövas är förmodligen rätt bett nu i början för att få hästen att jobba bättre och sedan när hästen fått bättre muskler kan man betsla ner och fortsätta arbetet.. för att sitta och försöka arbeta med en häst som bara öppnar munnen och går iväg kommer man aldrig nånstans med.. nånstans måste man kunna hjälpa sig själv och hästen med hjälp av utrustningen för att få till det..
precis som att en sockerkaka behöver sockerkaksformen i ugnen för att bli som den ska.. dvs hjälp med formen under uppbyggnaden..

Bästa förklaringen till att använda nosgrimma som jag läst är "för att den unga hästen inte ska lära sig att ge efter i käken istället för i nacken". D.v.s. när man tar i tyglarna på en unghäst så kan den precis lika gärna svara med att gapa och då får man fel effekt. Det är alls icke så (enligt min erfarenhet) att unga hästar självklart alldeles av sig själv börja tycka om sitt bett och går med stängd mun, myser och tar förhållningar simsalabim utan de kan prova både det ena och det andra när de får bett i munnen och en nosgrimma hjälper häst och ryttare att hitta rätt. Att spänna den jättehårt är inte bra för meningen är att hästen ska komma på att det är trevligast för att gå med munnen stängd och ta förhållningen. Jag har svårt att tänka mig att det är behagligt för hästen med en snörpt mun... :smirk:

En äldre häst som springer och gapar skulle jag också kolla tänderna på men om allt ser bra ut skulle jag behandla den som en unghäst. D.v.s. förmodligen sätta på en korrekt spänd nosgrimma och så börja från början och kolla så broms och gas fungerar med mjuk hand och små hjälper.

Hm svårt att säga, men jag har skänklat på henne en del när hon springer vilket jag tycker har resulterat i ungefär ingenting.

Rider en del övningar med henne, men just nu så vet jag inte vad problemet är, för hon är väldigt personlig av sig. Vänder jag in på en stig å fattar galopp så kan hon försöka svänga av åt ett annat håll än det jag sa att här ska vi rida. Hon vet att det är här vi sak rida om jag har sagt det, har ju trots allt ägt henne i två år. Hon har blivit så här under sommaren å jag trodde att det skulle bli bättre när hon kommit upp på en ordentlig foderstat men icke.

Red tillexempel hoppning nu i fredags å då gjorde jag som så att jag tog mycket svängar (stor ridbanna) en del svängar med fart å jag fick henne att lugna sig lite innan hindret sa att: å så lugna å så gjorde jag en del förhålningar. Men hon har fortfarande för mycket fart å lägger ner så jäkla överdrivet mycket energi i steget. seddan när jag travade av så tog hon fortfarande stora fina steg i fram och böjde en del på nacken, typ vissade upp sig och la ner väldigt mycket energi i steget. Allt hon gör nu är ju alltid med fart fart fart å jag skämtar inte, red långritt för ett par veckor seddan å min är c-ponny å dom andra stor häst å hon va 200 meter förre dom andra när vi skrittade, alltså bara skrittat på i så fort det gick takt.

Har ridit med hackamore, vilket är ett utav alernativen bettlöst å det gör ingen skillnad fortfarande så fort det bara går framåt. Lite svårt att säga om hon trampar under sig något eftersom att jag försöker att ha sådan liten inverkan på henne som möjligt utifall att det skulle vara jag som påverkar, men det är det ju inte för hon gör likadant för alla som sitter upp.

Använder inte nosgrimma på min häst. Har även provat bettlöst.

Kan man få mer förklaring på att tänderna inte ska fillas ner.
Han som var ute kommer jag inte ihåg om han hade spegel direkt men lampa hade han iaf å kommenterade ingenting alls utöver det där faktumet att min lilla c-ponny fick lika mycket lugnande som bruksnordsvensk :D

Gärna en förklaring till vad munspekulum är för något. Å så det där Sond :confused: jag tänker på helt fel sak antar jag när jag hör ordet för det skulle aldrig funka å kolla på tänder å liknande med.

Nupp denna lilla dam har inte gjort så hela tiden, utan har hela tiden snarare chokat oss med vad hon verkar kunna bara man gör rätt.
Hon har börjat med detta betteende nu i sommar och jag trodde det var för att det var så svårt att få någon ordning på foderstat då. Men nu finns ordentlig foderstat, dock är inte alla äpplena som tydligen kommer från alla håll å kanter inräknade, såg i helgen när min häst var uppbunden så la stallägaren mellan 7-10 äpplen på marken framför henne + att hon får säkerligen en del vid fodringarna, kan det ha någon inverkan eftersom att det tydligen verkar vara så mycket?

Vad jag minns tog vet. ner nån tagg som uppkommit, han raspade inte ner några tänder bara för raspandets skull..

hursomhelst så tror inte jag att hon har fel i munnen, för hon kan gå lugnt juh.. gäller bara att jobba med ställning och böjning och att få in bakbenen under, att få energin att gå fram och upp istället för fram och ner som den gör nu..

varför man inte ska raspa tänder i onödan är för att de bara växer tills hästen är ca 14 år... sedan växer dom inte mer.. raspar man ner dom för mycket kommer hästen knappt att ha några tänder kvar efter det..

Kan nog stämma det, hon rids ju inte med nosgrimma alls å det brukar inte behövas heller. Föräns nu. Jag vet inte om man behöver byta tandläkare, han som fixar hennes tänder i vanliga fall gör ju det på ett flertal andra hästar å är rekomenderad så det låter ju knasigt att man ska behöva byta så vi får se vad det finns för argument bakom. Distriktsveterniärerna kommer ju ut nu i veckan men dom bör ju inte kunna någonting om munnen tycker jag (beror ju på vem man får ut) men frågan är om jag kan vara där eftersom att jag har kurs till kl 4 på dagarna förutom fredagen så då är det ju lite svårt att vara med...

Vi får se vad det finns för argument bakom, men jag undrar vad man ska göra med kanter om man inte raspar ner dom.

Frågan är vilket bett man ska prova eller om det hjälper med nosgrimma.

jo kanter och felaktigheter ska juh självklart ner.. men det fnns juh dom som raspar bara för att det ska raspas.. typ som att hovar måste raspas.. fast det är juh fel..

Liknande trådar

Utrustning Jag är vilse i bettdjungeln... Fullblodet går på PeeWee-bett, hon har även haft ett 3 delat fullcheek nångång samt testat 3 delat...
Svar
18
· Visningar
1 237
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 381
Senast: mamman
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 374
Senast: MML
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 212
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30