Fast måste du någonsin ha hästen fastspänd i dess liv?
Ja det finns det.
Däremot tycker jag att alla hästar SKA kunna sitta fast... Så jag skulle hellre träna på att sätta fast den som föl/unghäst med sånt där gummirep först som har lite elastisitet (stavas?)..
Precis så!
Bind den med mamma i boxen vid varje måltid.
Bind repet högt upp, sätt fast hästen och låt den stå där lagom stunder lite då och då from den blivit avskild typ...
Ta loss den första gångerna så fort den lugnet ner sig. Sedan kan man stå så och borsta och pyssla osv osv...
Men varva genom att ha hästen lös. Man vill ju kunna parkera hästen där man vill ha den och sedan ska den inte flytta sig...
Min hovslagare som också är hästtränare (NH eller vad man vill kalla det) säger att i vissa större stall FÅR MAN INTE ha hästen lös... "Vansinne" tycker han... Tänk om det var tvärt om istället, du FÅR INTE ha hästen uppbunden. Då jäklar vad snälla och uppfostrade hästar alla skulle ha helt plötsligt när man var tvungen att lägga lite tid på den träningen!
Min häst står lös oftast jämt i stallgången, i spolspiltan, vid skoning... Han testar mig rätt mycket men vet vad jag vill. Ska jag springa omkring mycket eller typ mocka och gå med skottkärran brukar jag sätta fast en lina i grimman.
Han skulle förmodligen inte röra en fena men ändå... jag vill vara i närheten när han är lös och jag vill inte att andra än jag har honom lös iom vårat förhållande till varandra...