Gånger då hästen inte ska sitta fast.

axel

Trådstartare
Tänkte att vi skulle fylla en tråd med situationer där hästen ej bör sitta fast- för att inte få framtida eventuella problem med sitta-fastfobi -där hästen kastar sig.

tänker på Vet. besök med sprutning i halsen.
De första skoningarna
Tandkoll

fyll på- även hur ni agerar i förebyggande syfte.

Sv: Gånger då hästen inte ska sitta fast.

Om hästen är rädd och upprörd och kan överreagera om den känner att det spänner fast, tex nytt stall, något upprörande händer i stallet (och hästen är ännu inte trygg i det stallet) osv.

Om det är en häst som lätt panikar för tryck mot nacken så ska den inte kunna spänna fast. Balsnören, panikhakar osv.

Hos veterinär eller under vet behandling i stallet där det kan göra ont på hästen.

Med okänd hovslagare och särskilt om det är flugor mm som irriterar hästen.:cool: (Hoppas inte hovisar tar illa upp:o)

Ett sätt att förebygga är framförallt att binda upp hästen så att den inte kan slänga sej bakåt dvs med vägg bakom. I spolspilta mm.

När man känner en häst händer det nästan aldrig. Mest för att den lyssnar, om man själv är lite alert och ser att det kan hända och då ber den gå framåt.

Vid sprutning mm som en del kan reagera på lägger jag grimskaftet runt en spjäla som blandrasstik skrev i annan tråd.

Ja det finns massor, nöjer mej där.

Min häst är just sådan. Får panik när han känner att huvudet sitter fast. Och är väldigt känslig över nacken. Men jag har tränat honom på detta sen han var liten så det har blivit bättre.

Som sagt vara uppmärksam om hästen börjar backa innan det är försent och den känner att det tar emot. Balsnöre mellan grimma och uppbindning. Inte binda upp hästen utomhus i träd eller stolpe, funkar inte på min, finns inget som stoppar bakom.

Kom på en rolig sak som uppfödaren till min hästs mamma sa, hans definition på en bra häst:

"Om man binder fast hästen i stallväggen och går in och dricker kaffe, så ska den vara borta när man kommer ut..." :rofl:

Han föder upp engelska fullblod (galoppörer).

Senast ändrad:

Jag sätter aldrig fast min häst när för honom nya människor är inblandade. Kan vara kiropraktor, sadelutprovare, etc. Detta för att han kan vara lite misstänksam mot främlingar. Han skulle aldrig kasta sig men jag tycker det känns schysst att han känner att han är fri när främmande människor ska pilla på honom.. (:eek:).

Senast ändrad:

Kom på en rolig sak som uppfödaren till min hästs mamma sa, hans definition på en bra häst:

"Om man binder fast hästen i stallväggen och går in och dricker kaffe, så ska den vara borta när man kommer ut..." :rofl:

Han föder upp engelska fullblod (galoppörer).

:rofl::rofl: Och ja, dom brukar vara rätt bra på att pilla upp knutar, bara dom får en stund på sej. Jag binder tex inte tjejen i boxen nån längre stund utan uppsikt för hon knåpar ut uppbindningen:rofl: Egentligen har alla gjort det när jag tänker på det - bara dom fått fundera ett tag.

Det gör inte så mycket, jag gillar smarta hästar och ja, jag kan binda upp:rofl: (OCh lämnar dem inte uppbundna för att dricka kaffe heller....)

Sen att slänga sej så gör dom ju inte det normalt även om dom är känsliga. Men jag vill att OM det händer ska dom komma loss.

Min valack Fullblod förstås) som var enormt känslig för det när jag köpte honom allra först, kunde sen själv stå och rycka i kedjan till skrittmaskinen för att slippa gå runt runt:rofl: (Maskinen stannade av ryck, för att sen starta igen så han kom på att bara stå på ett ställe - vid utgången:angel:- och rycka till varje gång den skulle starta, sen lugnt vänta på att tas in:cool: Men bara när ingen såg, självklart, eller han trodde att ingen såg. HAn gick snällt när man var inom synhåll.......

Så ja den uppfödaren hade rätt!

Senast ändrad av en moderator:

Både Vet. o tandis brukar vilja hålla till i boxen- många ggr o är noga med att de inte sitter fast- minimerar risken för panik.

Maira.
Jag har en som inte bara löser knutar, utan även öppnar boxdörren- åt sig själv men även åt andra:rofl::bow:Ja den har fullblod i sig:banana:

Fast måste du någonsin ha hästen fastspänd i dess liv?

Däremot tycker jag att alla hästar SKA kunna sitta fast... Så jag skulle hellre träna på att sätta fast den som föl/unghäst med sånt där gummirep först som har lite elastisitet (stavas?)...

Bind repet högt upp, sätt fast hästen och låt den stå där lagom stunder lite då och då from den blivit avskild typ...
Ta loss den första gångerna så fort den lugnet ner sig. Sedan kan man stå så och borsta och pyssla osv osv...

Men varva genom att ha hästen lös. Man vill ju kunna parkera hästen där man vill ha den och sedan ska den inte flytta sig...

Min hovslagare som också är hästtränare (NH eller vad man vill kalla det) säger att i vissa större stall FÅR MAN INTE ha hästen lös... "Vansinne" tycker han... Tänk om det var tvärt om istället, du FÅR INTE ha hästen uppbunden. Då jäklar vad snälla och uppfostrade hästar alla skulle ha helt plötsligt när man var tvungen att lägga lite tid på den träningen!

:bump:

Min häst står lös oftast jämt i stallgången, i spolspiltan, vid skoning... Han testar mig rätt mycket men vet vad jag vill. Ska jag springa omkring mycket eller typ mocka och gå med skottkärran brukar jag sätta fast en lina i grimman.

Han skulle förmodligen inte röra en fena men ändå... jag vill vara i närheten när han är lös och jag vill inte att andra än jag har honom lös iom vårat förhållande till varandra...

heh...första gången man lastar. Been there, done that, got the f*ing t-shirt. :crazy:

Både Vet. o tandis brukar vilja hålla till i boxen- många ggr o är noga med att de inte sitter fast- minimerar risken för panik.

Ja precis. Och på de kliniker jag varit på har det heller aldrig varit tal om att sätta fast hästen någonstans. Antingen undersökningsspilta eller lugnande.

Fast måste du någonsin ha hästen fastspänd i dess liv? Ja det finns det.

Däremot tycker jag att alla hästar SKA kunna sitta fast... Så jag skulle hellre träna på att sätta fast den som föl/unghäst med sånt där gummirep först som har lite elastisitet (stavas?)..Precis så!
Bind den med mamma i boxen vid varje måltid.

Bind repet högt upp, sätt fast hästen och låt den stå där lagom stunder lite då och då from den blivit avskild typ...
Ta loss den första gångerna så fort den lugnet ner sig. Sedan kan man stå så och borsta och pyssla osv osv...

Men varva genom att ha hästen lös. Man vill ju kunna parkera hästen där man vill ha den och sedan ska den inte flytta sig...

Min hovslagare som också är hästtränare (NH eller vad man vill kalla det) säger att i vissa större stall FÅR MAN INTE ha hästen lös... "Vansinne" tycker han... Tänk om det var tvärt om istället, du FÅR INTE ha hästen uppbunden. Då jäklar vad snälla och uppfostrade hästar alla skulle ha helt plötsligt när man var tvungen att lägga lite tid på den träningen!

:bump:

Min häst står lös oftast jämt i stallgången, i spolspiltan, vid skoning... Han testar mig rätt mycket men vet vad jag vill. Ska jag springa omkring mycket eller typ mocka och gå med skottkärran brukar jag sätta fast en lina i grimman.

Han skulle förmodligen inte röra en fena men ändå... jag vill vara i närheten när han är lös och jag vill inte att andra än jag har honom lös iom vårat förhållande till varandra...
Jag gör likadant o kan säga åt hästen från håll om den har gått för långt- backa. eller flytta i sidled- flytta dig.

Men i god uppfostran ingår att den kan sitta fast.
Förr när man hade unga hästar i spilta ett tag så var det där inga problem.

jag håller med, att kunna sitta fast är minst lika viktigt som att stå parkerad lös!

Flashlight o Axel: :rofl: :rofl: :rofl:

Fullblod är speciella, så personliga... :love:

Fast min är ju egentligen bara 50% fullblod. (u xx) Men när jag tänker på det så har även min hästs pappa fullblodsmamma. (lät invecklat...) Hur blir det då? 75% eller :confused:

Flashlight o Axel: :rofl: :rofl: :rofl:

Fullblod är speciella, så personliga... :love:

Fast min är ju egentligen bara 50% fullblod. (u xx) Men när jag tänker på det så har även min hästs pappa fullblodsmamma. (lät invecklat...) Hur blir det då? 75% eller :confused:

Ja så hade mitt halvblodsto, jag kallade henne 75%:D Vet inte om det stämmer. Andelen fullblod var ju rätt stor i henne och hon har en smart märr hon också, fast det var längesen jag hade henne nu!

Hon hade sina små hyss som att alltid ta ett steg åt sidan när man skulle sitta upp:cool: Lagom så att man måste satsa lite för att vara med när hon flyttade, så ibland när hon INTE gjorde så höll man på att åka över på andra sidan :rofl:

heh...första gången man lastar. Been there, done that, got the f*ing t-shirt. :crazy:

Den ska aldrig sitta fast i trailern sålänge den har en öppen flyktväg.

Vet folk som har haft sina köpta läromästare så- de som är riktigt resvana.
Sen har samma människa köpt en unghäst o gjort på samma sätt:eek:

Men det är kul med de små hyssen...

Man får vara på alerten...

Kommer ihåg när vi var hos uppfödaren jag skrev om. Då var det ett sto i en av boxarna som pillade loss och drog snodden ur min kompis hår i ett obevakat ögonblick när hon stod med ryggen till... :D

Den ska aldrig sitta fast i trailern sålänge den har en öppen flyktväg.

Vet folk som har haft sina köpta läromästare så- de som är riktigt resvana.
Sen har samma människa köpt en unghäst o gjort på samma sätt:eek:

Man får ju absolut inte binda fast hästen förrän den är instängd!!! :eek:

Man får ju absolut inte binda fast hästen förrän den är instängd!!!
Varför inte det? Är inte ett av de mest elementära att man lär sin häst att stå still och att stå bunden? Oavsett var man binder den?

LIA

Varför inte det? Är inte ett av de mest elementära att man lär sin häst att stå still och att stå bunden? Oavsett var man binder den?

LIA

Det kan ske betydligt allvarligare olyckor om hästen får panik i transporten, än om den står på plant underlag/i boxen.

Jag tycker inte man ska sätta fast hästen direkt i saker som ex stockar som man satt upp ute. (sånadär "westerngrejer" ni vet ;) )

För flera år sedan var det en häst som lyckades slita sig i en sådan och släpade med sig stocken. Det var ingen stor stock och som tur var blev det inga allvarliga skador, men det hade kunnat bli.
Även om man tror att stockarna sitter fast, så måste man tänka på att hästarna kan bli väldigt starka.

Sen skulle jag iofs aldrig sätta fast min häst utan balsnöre nånstans eftersom hon sliter tills hon kommer loss. :grin:

Du menar att risk för allvarliga olyckor om hästen står bunden i transporten inte finns eller är mycket mindre om den är instängd där?
Det har jag mycket svårt att tro på.

Jag har dessutom svårt att förstå varför man alltid talar om att hästen får panik. Om ens häst ofta drabbas av panik är det dags att ifrågasätta sitt hästhanterande.

Har man lärt hästen att det är OK att stå bunden, oavsett var, så har den ingen anledning att stressa upp sig.

LIA

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 103
Senast: lirco11
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
411
Senast: Sryoqwe
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 356
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda 2022