Gånger då hästen inte ska sitta fast.

Sv: Gånger då hästen inte ska sitta fast.

Många duktiga hästmänniskor (ex. Monty) säger att man absolut inte ska binda fast hästen innan man stängt baklämmen.
Det är en ren säkerhetsgrej!
Sen är det ju super om hästen är trygg och inte kastar sig när den sitter fast och man stänger baklämmen sen.
Det är precis som med hjälmanvändning. Man vet aldrig när olyckan är framme och då är det bra att ha tagit det säkra före det osäkra.

Håller med! Som jag sagt tidigare. Jag skulle ALDRIG göra det!!!

Varken i transport eller någonstans där det finns risk att hästen kan skada sig.

Och det handlar inte det minsta om hästuppfostran utan om ren säkerhet.

Jag har dessutom svårt att förstå varför man alltid talar om att hästen får panik. Om ens häst ofta drabbas av panik är det dags att ifrågasätta sitt hästhanterande.

Har man lärt hästen att det är OK att stå bunden, oavsett var, så har den ingen anledning att stressa upp sig.

LIA

Det är klart att man ska lära en häst att stå uppbunden. Om man gör det i lugn och ro så grips den inte av panik av att sitta fast. Det håller jag med dig om.

Men om hästen grips av panik av någon annan anledning och då råkar vara fastbunden så kan den bli jättestressad av att den inte kan komma undan. Hästen är ju ett flyktdjur med instinkter. Att den skulle lyckas komma över dem bara för att man har lärt den att vara fastbunden tror inte jag på.

Ett exempel
Min häst stod uppbunden i transporten med bakbommen på plats. Vi lastade en annan häst som ej var van vid transporten. Därför hade vi luckan fram öppen (idiotiskt jag vet). det kom en vindpust och den luckan for igen med en smäll. Den andra hästen som då inte satt fast backade ut igen. Min häst greps av panik. Det berodde först inte på att hon satt fast utan på att hon blev rädd för luckan. Det hade jag också blivit. När hon sedan inte kunde följa med kompisen ut blev hon rädd. Allt slutade bra men hon var länge skeptisk när man rörde sig bakom transporten.

Det är klart att jag många gånger efter detta har förbannat mig själv för att det hände. Det var naturligtvis urkorkat gjort. Efter detta har jag aldrig den luckan öppen.

Men det jag menar är återigen att jag tycker inte att man kan eller ens bör kräva av en häst att den alltid ska kunna stå uppbunden i alla situationer. Då tycker nog jag att det snarare är en märklig hästhantering. Nu skriver du visserligen att om hästen ofta grips av panik så ska man ifrågasätta sitt hästhanterande. Det håller jag visserligen med dig om. Men i detta fallet med att vara uppbunden tycker inte jag att det spelar det inte ngn roll om den grips av panik ofta eller sällan. Hästar kan bli rädda för ngt.

Om ngn undrar så påverkade inte ovanstående händelse min hästs förmåga att vara uppbunden. Det har hon fortfarande inte ngt emot.

Tack alla ni tre som svarat. Det blev hur mycket som helst att diskutera kring detta med hästhantering, uppbindning och panik.
Nu ska jag försöka hålla mig till uppgiften jag själv svarade på, nämligen:

Du menar att risk för allvarliga olyckor om hästen står bunden i transporten inte finns eller är mycket mindre om den är instängd där?
Det har jag mycket svårt att tro på.
Detta är det ingen som kommenterat. Jag för min del skulle hellre se att rampen var nere om en häst drabbades av panik, än att hästen var instängd och inte kom undan det den skrämdes av. Tanken på hur hästen skulle kunna ställa till sig själv och transporten får mig att rysa. För risken att den ska drabbas av panik när den sätts fast är väl minst lika stor om lämmen är nere som när den är upp?

Teoretiskt alltså. I verkligheten ser jag ingen anledning till detta paniktänkande, men det är en annan fråga.

LIA

Men snälla Lia.

de är ju just att den sitter fast i huvudet som kan utlösa paniken. sällan att stängas in i en låda.

Är den instängd kan den inte kasta sig.
visst ja:idea:. Du anser inte att bom är nödvändigt heller o kan inte se att dn hjälper till att hålla ihop hela släpets konstruktion.

Sitter den "fast" i släpet med öppet bakåt, så kommer den garanterat loss om den vill ut, men på bekostnad av misstro o ångest. Iallafall om den gjort illa sig eller om det händer upprepade ggr.

Säger bara en sak:
PANIKHAKAR FUNGERAR INTE!
Hade en häst på jobbet som fick PANIK satt fast i väggen och hade panikhake och balsnöre(som dock var för tjockt). Efter att hästen kastat sig flera gånger o.s.v så började plankorna i väggen spricka. Så panikhake är inget att lita på! Finns säkert dom som fungerar, men hur ska man kunna veta det innan dom provats på riktigt?

En panikhake ska inte gå upp av sig själv- har haft såna:mad:
däremot ska DU på ett lätt sätt kunna lossa hästen, utan kniv.

Tillägg till mitt övre inlägg. om när den är instängd-Den känner då heller inte att den sitter fast. Det är mest för att den inte ska kunna vända sig eller komma under frambommen.

KL

Eftersom tokarna som förespråkar binda fast härt och låta hästen slåss mot det härjar i tråden nu, så riktar jag mej mera till alla andra.:mad::crazy:

Det är fullkomligt vansinne med såna metoder, hästar får panik och att slåss mot en hästs panik är helt emot all vettig hantering.

Vissa hästar kommer att slåss så att de går omkull och skadar sej allvarligt, med nackskador, ryggskador mm som följd, kanske skador som inte märks direkt utan senare, när hästen inte fungerar som den ska och man går igenom den på klinik.

Såna metoder är inte hästvänliga nånstans och tyder bara på att man inte begriper sej på hästar och inte har förmågan att tänka ut andra hästvänligare alternativ.

Inte ens i stall fulllt med fullblodshästar har vi hästar som slänger sej, det är genom bra hantering man lär dem att inte göra så, att tänka sej för och ha lite öga för att ligga före.

Dessa cowboymetoder är helt vansinniga! Strunta i dem!

Tack alla ni tre som svarat. Det blev hur mycket som helst att diskutera kring detta med hästhantering, uppbindning och panik.
Nu ska jag försöka hålla mig till uppgiften jag själv svarade på, nämligen:

Detta är det ingen som kommenterat. Jag för min del skulle hellre se att rampen var nere om en häst drabbades av panik, än att hästen var instängd och inte kom undan det den skrämdes av. Tanken på hur hästen skulle kunna ställa till sig själv och transporten får mig att rysa. För risken att den ska drabbas av panik när den sätts fast är väl minst lika stor om lämmen är nere som när den är upp?

Teoretiskt alltså. I verkligheten ser jag ingen anledning till detta paniktänkande, men det är en annan fråga.

LIA

jag tror att hästen drabbas lika mkt av panik oavsett om rampen är uppe eller nere. Eller snarare kanske att den kan bli lika rädd för ngt oavsett vilket. Men om rampen är uppe så finns det ingen anledning för den att försöka kasta sig bakåt och komma ut den vägen. Därför tror jag att den lugnare sig snabbare om den är helt instängd. Men det är kanske olika för olika hästar.

Nu hindrar ju bommen denna reaktion.

En panikreaktin är för mig ngt som mkt liknar en instinkt dvs en omedveten, omedelbar handling som vi inte kan göra så mkt åt hur mkt vi än tränar den.. Det är snarare hur hästen sedan reagerar som vi kan påverka.

Axel
Jag svarade på LIAs inlägg innan jag läste ditt.
Mitt blev nog i stort sett bara en upprepning av ditt svar. Det var inte riktigt meningen. Du kan detta bättre än vad jag kan.
jag försöker göra två saker på en gång, vara med i diskussionen och försöka måla klart hemma.

Instämmer. Förstås. :)

Möjligen med reservation för att det skulle handla om "cowboymetoder".

LIA

Jag vet att dom inte alltid fungerar. Använder dom inte heller.
Men vardör riktar du det till mig?

LIA

Men om rampen är uppe så finns det ingen anledning för den att försöka kasta sig bakåt och komma ut den vägen. Därför tror jag att den lugnare sig snabbare om den är helt instängd. Men det är kanske olika för olika hästar.
Men själva betydelsen av ordet "panik" är ju att hästen kopplat bort det sunda tänkandet. Nordstedts Svenska Ordbok: "Plötslig, besinningslös skräck".

Är lämmen nere kan hästen kasta sig bakåt och ut. Är den stängd, så återstår vadå? Jo, ett sparkande åt alla håll för att förtvivlat komma ifrån det som skrämmer den. Tycker du verkligen att det senare är att föredra? Jag tror att risken för svåra olyckor är större.
Är det dessutom mer rätt att ta in hästen i transporten, gå ut själv med hästen lös, lyfta upp baklämmen och göra fast den samt därefter gå in i framdörren för att binda fast hästen? Har man inte lärt hästen att stå bunden i transporten, hur sjutton får man den att stå stilla mendan man gör allt det där? :confused:

Kan det vara så att somliga använder ordet "panik" slarvigt och utan att tänka på dess riktiga innebörd? Tycker det verkar så.

En panikreaktin är för mig ngt som mkt liknar en instinkt dvs en omedveten, omedelbar handling som vi inte kan göra så mkt åt hur mkt vi än tränar den.. Det är snarare hur hästen sedan reagerar som vi kan påverka.
Håller inte med. Vi kan göra mycket för att påverka panikreaktioner, dvs innan dessa går över i panik. En instinktiv reaktion kan förebyggas och mildras samt också fås att snabbt klinga av. En reaktion som bygger på rädsla kan också påverkas i förväg i o m att man tar bort/minskar rädslomomentet. Lära en häst att vara fastbunden och trygg med det, är ett typexempel.
Det gäller bl a att läsa hästen och ligga före i händelseförlopp.

LIA

Vi kan säga att paniken är djurets överlevarinstinkt- att fly.
det är då i princip till vilket pris som helst.

de tänker inte- bara agerar. Därför måste vi vara steget före dem- att förebygga dessa situationer så långt som det går.

Men själva betydelsen av ordet "panik" är ju att hästen kopplat bort det sunda tänkandet. Nordstedts Svenska Ordbok: "Plötslig, besinningslös skräck".

Jag tyckte det var ungefär det jag skrev. Att panik är en handling utan tänkande ungefär som en reflexhandling, uttryckte mig kanske oklart. Jag menar att hästen reagerar på samma sätt oavsett om den är instängd eller ej.

Är lämmen nere kan hästen kasta sig bakåt och ut. Är den stängd, så återstår vadå? Jo, ett sparkande åt alla håll för att förtvivlat komma ifrån det som skrämmer den. Tycker du verkligen att det senare är att föredra? Jag tror att risken för svåra olyckor är större.

Jag menar nog snarare att om hästen är van vid att åka och trygg i transporten och vet att den inte kommer ut utan att den sak stå kvar så kommer den inte att fortsätta att "panika" utan inse att den ska stå kvar, tyckte att jag skrev det också. Det var i alla fall det jag menade. Paniken ser jag bara som ett par ögonblick av icke medvetna tankar. Sedan kan den förhoppnings fatta mer medvetna beslut. Nu tror jag väl inte att hästar kan tänka som vi men allt de gör är ju inte pga instinkter.

Har man inte lärt hästen att stå bunden i transporten, hur sjutton får man den att stå stilla mendan man gör allt det där? :confused:

Det har jag inte en aning om. Jag skrev i ett tidigare inlägg att det är självklart att man ska lära hästen att stå bunden.

Kan det vara så att somliga använder ordet "panik" slarvigt och utan att tänka på dess riktiga innebörd? Tycker det verkar så.

Det är möjligt men jag förklarade vad jag menade.

Håller inte med. Vi kan göra mycket för att påverka panikreaktioner, dvs innan dessa går över i panik. En instinktiv reaktion kan förebyggas och mildras samt också fås att snabbt klinga av. En reaktion som bygger på rädsla kan också påverkas i förväg i o m att man tar bort/minskar rädslomomentet. Lära en häst att vara fastbunden och trygg med det, är ett typexempel.

LIA

Detta tycker jag att jag redan har svarat på.
Antingen så läser du väldigt mkt mellan raderna i stället för det där verkligen står och lägger in en massa tolkningar av vad jag har skrivit som inte alls stämmer. Eller så uttryckte jag mig otroligt otydligt.

Jag menar helt enkelt att det är självklart att en häst ska kuna stå uppbunden. Men att man inte bör kräva det i alla situationer.

LIA
Vissa saker som händer var 20:e år går ej att träna på.

Sen undrar jag hur man kan binda fast hästen i släpet med öppet bak o sen gå in o fika- vet inte om du skojade ang. det:confused:

Om man ska kunna läsa hästen måste man ju vara med.

Jag kan lämna mina hästar på tävlingsplatser- givetvis stängt bak o lös häst, men innan jag vet hur den klarar av det så håller jag koll. MEN det finns aldrig några garantier även för den mest lugna o rutinerade.

Sen har jag kamera i stallet trots att de bor i box.

Om hästen skulle bli sjuk- typ kolik så kan den ju skada sig o man är helt ovetandes vad som försigår.
Det kan ju även hända i släpet- att den blir sjuk.

Instämmer. Förstås. :)

Möjligen med reservation för att det skulle handla om "cowboymetoder".

LIA

Med "cowboymetoder" menade jag inte nh kanske jag skulle skriva, förstås, utan jag tror det var såna metoder som tex Monty R vände sej emot när han jobbade med hästarna, så som jag har förstått det.

Det gamla "cowboysättet" som också innebar att dra omkull hästar, att rida in på en dag genom utmattningsmetoder, att binda upp ben osv för att "kuva" hästar. Det finns tyvärr fortfarande människor som tror att såna metoder är "kunniga" och förespråkar dem, det har hänt tidigare på buke att man föreslår att binda i takbjälkar, att "vinscha" in i transporter osv, hemska metoder som är ren och skär misshandel och långt ifrån all bra hantering:crazy:

Tänkte att jag skulle förklara det för att ingen ska missförstå.

Kom på en till situation.
Första spolningen av ben o även första lektionerna i besprutning med flugmedel.

Jag kan inte se att det några som förspråkar "binda fast och låta kämpa i panik-metoden" här? Jag tycker att alla verkar rörande överens om att det är förkastligt?

Diskussionen har ju varit att inte binda upp hästen innan bakbom och ev även bakläm är uppe på transporten. Det är ju vanligt säkerhetstänk. Tvärtom så är ju risken överhängande att det händer en olycka med en häst som kastar sig bakåt och sliter sönder sig.

Norrland

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 103
Senast: lirco11
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
411
Senast: Sryoqwe
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 356
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda 2022