Gånger då hästen inte ska sitta fast.

Sv: Gånger då hästen inte ska sitta fast.

Jag sätter aldrig fast min häst när för honom nya människor är inblandade. Kan vara kiropraktor, sadelutprovare, etc. Detta för att han kan vara lite misstänksam mot främlingar. Han skulle aldrig kasta sig men jag tycker det känns schysst att han känner att han är fri när främmande människor ska pilla på honom.. (:eek:).

Likadant med min.

Och jag har dem heller inte bundna vid hovslagare/veterinär/tandläkare.

Jag binder aldrig upp min häst om jag tror att det finns en chans att han kan bli rädd kasta sig..
-vid veterinärbesök
-tandvård
-när jag rycker manen (han gillar det inte riktigt)
-när jag klipper tofsar i öron + vid nackstycket
-vid okänd hovlagare

Ang lastning så sätter jag aldrig fast honom innan bakbom+lem är stängd och jag tar alltid loss honom innan man öppnar lem+bakbom när han ska ut.

ALDRIG,hästen ska med tiden kunnas ställas lös med rätt träning och tålamod..jag har själv sett hur illa en häst kan skada sig !!nej då får balbanden ryka bäst dom vill ibörjan....den som inte har tålamod ska inte ge sig på hästeriet:cool:

Manryckning:D
min märr försökte att stampa ner mig i början- för en hel del år sen.

Igår stog jag ute på en pall o ryckte på en lös häst utan grimma:banana:
Den andra klippte jag ute utan grimma-ja jag är försiktig med sladden:cool: o har jordfelsbrytare.

ALDRIG,hästen ska med tiden kunnas ställas lös med rätt träning och tålamod..jag har själv sett hur illa en häst kan skada sig !!nej då får balbanden ryka bäst dom vill ibörjan....den som inte har tålamod ska inte ge sig på hästeriet:cool:

????????????????
jag förstår inte hur du menar med balsnören osv...
Jag binder upp mina hästar med det i början när de ska lära sig men vad menar du, ryka bäst de vill?

Dessutom tycker jag att ALDRIG binda upp en häst är lite att ta i. Även om jag kanske inte kan komma på ngt bra exempel just nu. Varför måste allt vara svart eller vitt? Blir lite trött på sånt (ursäkta men kan inte hjälpa det)

Jag har ofta mitt häst lös när jag hanterar henne. Alltid i boxen och ofta i stallgången. Men jag har inte lagt ner massor av tid på att träna just detta. Det käns inte så meningsfullt för mig. Hon vet att hon ska stå stilla när jag borstar och sadlar henne. Jag förstår inte varför man måste krångla till allt hela tiden med en massa måsten.

Jag kan inte se att det några som förspråkar "binda fast och låta kämpa i panik-metoden" här? Jag tycker att alla verkar rörande överens om att det är förkastligt?

Norrland

Nej, jag blandade nog ihop ett par trådar, det var i annan som nån med cowboydrömmar dök upp:crazy:

Men å andra sidan har det i flera såna här trådar dykt upp folk som förespråkat det och rått folk som frågar om råd att göra såna dumheter:crazy: Jag blir vansinnig på sånt, men glädjande nog har det inte kommit sånt i denna tråd, har du helt rätt i:bow:

Manryckning:D
min märr försökte att stampa ner mig i början- för en hel del år sen.

Igår stog jag ute på en pall o ryckte på en lös häst utan grimma:banana:
Den andra klippte jag ute utan grimma-ja jag är försiktig med sladden:cool: o har jordfelsbrytare.

Ang manryckning, lite OT:angel:

Jag har märkt att hästar som hatar att man rycker manen tar det mycket bättre om man står lite högre över, på en stege eller pall eller så. Dels når man bättre, men hästen står lugnare framförallt.
Om den ska vara fastbunden så är det bäst med vägg bakom för säkerhetsskull men när man känner en häst brukar det räcka att med rösten be dem gå fram så går det bra. Eller ha den lös, om man vill det. (Det funkar inte riktigt med hingstar tex i ett stall med ston också, eller det kanske funkar, men för att vara säker vill jag ha hingstar uppbundna.)

Håller med om att hästar ska klara att vara uppbundna också, det är en del av "utbildningen".

Jag har en 4 årig islandsdonna som är cool vid första delen vid lastning. Hon snuffar på baklämmen och smyger in och står där i 3 sekunder och sedan...PANG...så hoppar hon ut.....och hjärtattack på mig då såklart.

Hämtade min donna från hingsthållaren nyligen, en mycket erfaren uppfödare. Jag hade puls och uppfödaren tittade på när jag skulle lasta...PANG...hjärtattack igen...grimma i tusen bitar...
Uppfödaren cool som en filbunke hämtar repgrimman och ger mig en lektion.
Nr. 1 använd utrustning som inte går sönder...dvs repgrimma.
Nr 2 hästen får inte vinna på att komma lös...grimmor som smäller är en säkerhetsrisk och kan skada människor som kommer i vägen.
Nr 3 ett lååångt (4-5 m)grimmskaft som man lindar runt bommen och så ser man ser till att ha ett jämnt tryck över nacken i repgrimman på stålle pållen och så drar man lungt och försiktigt...observera....utan panik....det gick som en dans...hon klev bara på när hon märkte att trycket i nacken slutade när hon slutade backa. Väl inne i kärran somnade hon i stort sett....och allt tog 1 minut.
Jag skulle ALDRIG köra denna metod med en pålle med renodlad PANIK.

Jag är väl medveten om att denna metod gillas inte av många och det förstår jag...alla hästar är olika och en del kanske bryter nacken vid panik med repgrimma på. Men jag vågar inte riskera att min donna tokar sig och kommer lös och skadar exempelvis veterinär och assistenter..så jag har repgrimma på, men det är skillnad på panik och nojjig...min är bara nojjig som uppfödaren sa...å det är hon.

Jag anser att det är bättre att vinscha in den bakifrån. linor.

Jag har provat den här metoden också med hjälp av en duktig tränare. Det funkade utmärkt på vår envisa nordis som annars slet sig och sprang iväg. Kunde hålla på och "leka" så i timmar innan. Efter en halvtimmes träning var det löst.

Men jag vill RÄTTA dig på några punkter:

Linan ska ligga löst över bommen. Den ska INTE lindas RUNT bommen. Den LÖPER FRITT.

Människan ställer sig på andra sidan mellanväggen. Då har man skydd om hästen blir rädd.

Man håller ett tryck för att få hästen att tänka framåt. Det viktigaste är eftergiften. DIREKT hästen tänker framåt ger man EFTERGIFT. Hästen ska förstå att enda vägen är framåt.

Det här är inte att vinscha in hästen. Linan ligger helt löst. Den som lastar kan när som helst ge efter och släppa en häst som får panik. Men det ger en hjälp att lägga tryck på en häst som lärt sig att sticka åt annat håll vid lastning. Men poängen är eftergift direkt hästen tänker rätt. Personligen tycker jag att det här är en bättre metod än linor bakom/runt hästen. Mycket mindre skaderisk för både fyrfotingar och tvåbeningar.

Norrland

Det är ännu lättare att säga- Kom!:D eller - Gå in!- för den delen.

KL

Har aldrig provat den metoden (lina över bom), men har man en häst som slänger sig vid stress funkar det inte med linor bakom, hon stegrar helt enkelt över. ;) Kanske ska säga "stegrade", för sånt har hon lagt av med nu, efter två år. :bow:

Fick dock köra en (enligt mig) hemsk metod. :cry:
Har alltid haft problem med lastningen, och det har (hos förra ägaren) behövts många man för att få in henne. Detta är en metod som har gjort att hon har slagit över inne i transport och slagit i huvudet = panikrädd om öronen när jag fick henne. Plus att hon var rädd för trånga utrymmen.

Provade allt, linor bakom (katastrof), olika NH-metoder (som brukar fungera i andra lägen när hon känner sig trängd), massa övningar för att stärka självförtroendet m.m.m.m.m...... You name it!

Gick så försiktigt fram det bara gick, pressade lite och bad om gensvar. Men hon var exakt lika jobbig varje gång, trots träning.
Genomsvettig häst med nerskitna bakben plus uberlugn matte som bara stod bredvid och lät henne bekanta sig med släpet...

Tills en dag efter två år när jag fick nog!
Hon gick snällt upp på rampen två steg, sen kastade hon sig bakåt.
VARJE GÅNG, oavsett korrekt eftergift, beröm, mat osv..
Hon vägrade att ens ge det en chans!
Bara in en bit och sen reflexmässigt - kasta sig ut.

Till slut så hade jag en utväg kvar..
Och det var att bli arg på henne.

Hon är väldigt rädd om mig, och gör allt för att vara mig till lags.
Därför brukar jag aldrig bli arg på henne, då hon hatar det och blir väldigt nedstämd. Hon är beroende av att jag ska tycka att hon är duktig helt enkelt.

Så jag gjorde tvärt emot allt jag står för och, nästa gång hon gick ut, röt till, samt backade henne bort från släpet. Jag viftade med grimskaftet framför henne och blev riktigt arg! slog såklart inte henne (det hade knäckt henne totalt) men jag petade på henne och bad henne flytta sig i små cirklar. Så fort hon försökte bryta sig ut fick hon en skarp rösttillsägning.

Sen bytte jag till sockersöta matte igen på en sekund och gav henne en ny chans. Var helt lugn och bad henne följa med in i släpet. Hon gjorde om samma sak igen och jag upprepade. Hästen var stressad, och jag tvivlade ett tag på om det skulle fungera.

Nästa gång jag bad henne följa med gick hon rakt in och ställde sig i transporten, stod där och skakade och tryckte huvudet i min famn för hon sökte trygghet. Hon gick in fastän hon var rädd! (Inget optimalt tillvägagångssätt, men det var det enda som fungerade)

Jag överöste henne med beröm och pratade glatt med henne, sen efter ca 10 sekunder fick hon gå ut ur släpet och vi gick på en liten härlig promenad runt stallet. Sen dess har hon gått upp med mig på alla ramper utan att ens bli märkbart varm! (har till och med sett glad ut).

Varför? Kanske för att hon märkte på mig hur stolt jag var över henne? Vad vet jag... :confused:

För att återkomma till trådens ämne så har hon även varit rädd för att stå bunden, och kastade sig vid minsta lilla innan.
Vi har löst det genom att kompromissa. Om hon står lugnt när jag vill, får hon stå lös när hon vill.
Det gör att hon mycket väl kan stå bunden utan problem (finns viss risk i lätta plastkedjor eller kedjor som är korta),
för jag tycker det är viktigt att kunna. Dock trivs hon bättre lös, så hon är lös så gott som alltid.
Hon lyssnar bäst då.

Senast ändrad av en moderator:

När du använde linor- höll du i grimskaftet- med tryck?

det är som regel DET som gör att de reser sig eller kastar sig.

Nejnej, tryck från grimskaft (grimma) funkar inte på henne vid lastning, hon slänger sig direkt då. Det var linor bara. :)

OK. då hade hon tidigare dåliga erfarenheter eller oxå klarat sig ifrån det.

eller så ser hon inte dig som ledare:D:rofl:

Väldigt dåliga tidigare erfarenheter.. :(
Stått på ca 25-30 ställen runt om i Sverige och skulle ha slaktats om inte vi hade fått tag på henne pga att ingen orkade med henne.
Klassades tyvärr som galen och ohanterbar (behöver jag nämna att det är ett fullblod?), men var bara missförstådd (varför är det så vanligt idag?).

Underbar häst!
Kan garantera att jag är ledaren av oss två. :D

Måste bara slänga in en bild. :o

min pärla i somras! :love:

hon är jättefin. skönt att hon till slut fick komma till dig:banana::love:

vrf sätta fast hästen ? Låt den stå lös ?

vrf sätta fast hästen ? Låt den stå lös ?

???? Varför????

Tycker det är en löjlig kommentar.

Det är en sak att hästen KAN stå lös. En annan om den SKA göra det.

*Säkerhetsfråga?

*På tävlingsplats?

*Premiering?

Hur skulle det vara om alla i ett större inack.stall skulle låta sina hästar stå "lösa" både här och där?

Osv. osv.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 103
Senast: lirco11
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
414
Senast: Sryoqwe
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 356
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Sabotage?