Gånger då hästen inte ska sitta fast.

Sv: Gånger då hästen inte ska sitta fast.

Det är ännu lättare att säga- Kom!:D eller - Gå in!- för den delen.

:rofl: Jag det är ju det allra lättaste - helt klart.

Men just den här hästen hade satt i system sen många år att sticka eller stegra när han skulle in i släpet. Väl inne stod han faktiskt lugnt och snällt.

När vi köpte honom fick vi noggrannt förklarat för oss att han var svårlastad, och det var han utan tvekan. Och det tog 2,5 timme innan vi fick in honom vid hämtningen. Och sen fick vi hålla på mellan 2-4 timmar varje gång. Lagom less var vi. Metoden han hade för att slippa var att stegra eller helt enkelt slita sig och springa bort. Försök hålla igen 700 kg nordis... Jag försökte hålla emot en gång utan handskar... :eek: Det slutade i djupa, långa brännsår på händerna av longerlinan. Man får lära sig den hårda vägen. :crazy:

Men med ovanstående metod så var han omprogrammerad på 30 min. Lastningen gick alltid som hejsan sen.

Norrland

Enligt mej måste alltid hästen kunna komma loss om den måste, det blir inga roliga skador om hästen försöker kasta sej åt ngt håll när den sitter helt fast! Alltså inga tvångssituationer överhuvudtaget i vaket nyktert tillstånd hos hästen!

Vi sätter aldrig fast våra hästar när hovslagaren är hemma på åvran hästgård och skor dom. Och då är våra hästar ändå 25, 12, 11 & 9 år gamla. Dessa hästar är super snälla vid all hantering. Men vi sätter aldrig fast dom ifall något skulle hända, utan en står jämt och håller i dom. Samma sak gäller vid t ex vaccination hemma i stallet när veterinären kmr ut. Då ger han dom sprutorna i boxen oftast så håller ingen i dom. Tillägga att detta är väldigt snälla hästar och uppfostrade.

Enligt mej måste alltid hästen kunna komma loss om den måste, det blir inga roliga skador om hästen försöker kasta sej åt ngt håll när den sitter helt fast! Alltså inga tvångssituationer överhuvudtaget i vaket nyktert tillstånd hos hästen!

Håller helt med dig.

Det är ännu lättare att säga- Kom!:D eller - Gå in!- för den delen.

Fnys, vilket fusk.;)
Lastar jag någon gammal ringräv brukar det bli
-vänta på miiiiig:rofl:

Omvänt problem, hur sjutton får man hästar av bilen som INTE skall åka med?
Tips parkera inte lastbien i hagen med lemmen nerfälld:idea::laugh:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 103
Senast: lirco11
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
411
Senast: Sryoqwe
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 356
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda 2022