Gångarter PRE

Sv: Gångarter PRE

Men min poäng kvarstår fortfarande. Hästarna finns numera hos elitryttarna och det var det som var det viktiga.

Poängen var exakt vad ? Det var en elitryttare bara nämligen Kristian och det var inte ens hans egen han får väl antagligen betalt för att rida den och då säger han väl inte nej. Dom andra var inte kvar av diverse anledningar. Den Lussan hade fick hon ju oxå betalt för att rida på och för att presentera för dressyrfolk för att just den uppfödaren ville ha in en fot i dressyrsporten. Att ha en Hingst på Tullstorp som T hade är inte gratis det kostar att tjäna pengar helt enkelt

Man skall passa sig för att dra paralleller med saker någon får betalt för att göra och säga "se där vad bra det är för X har det"

Bara en parantes.

In med taggarna nu. Det är inte precis så att jag klampat in här och hävdat att jag har rätt och ni har fel. Jag har redan fått mitt utlåtande korrigerat och det var ju bra för min del. Min poäng är att PRE:n har blivit introducerad hos eliten och jag är ganska övertygad om att om inte det minsta intresset hade funnits hos dessa ryttare hade de inte ridit hästen oavsett pengarna. Då kunde folk lika väl skicka dit sina egna "ök" och fått dem ridna-vilket jag inte tror att dessa ryttare hade nappat på. Jag tror att hästen ändå måste vara av viss kvalité för att en ryttare på denna nivå ska ha intresse nog att rida och dessutom få ut någonting av ridningen. Jag menar..jag tror faktiskt inte att dom har all tid i världen att rida andras hästar som inte skulle ge dem själva något i utbyte. Förvisso är det dyrt att få sin häst tillriden på ett elitstall. Men det handlar ju inte om enorma summor. Jag tror dessutom inte att man lägger upp vilken häst på hemsidan somhelst för att visa upp.

Nej det är väl iof sant men att få 10-15 tusen + moms i månaden för att rida en häst en timme om dagen är inte fy skam, den dagen dom rider dom gratis för att hästen är så bra då kan man komma tillbaka och undra...

Nej självklart..Jag menar..Jag hade inte tackat nej till ett sådant erbjudande:angel:
Däremot tror jag att rasen blivit intressantare 8det finns ju även en "sportPre" numera och iom det kanske förhållandena ser annorlunda ut om..20-30 år?

Nej självklart..Jag menar..Jag hade inte tackat nej till ett sådant erbjudande:angel:
Däremot tror jag att rasen blivit intressantare 8det finns ju även en "sportPre" numera och iom det kanske förhållandena ser annorlunda ut om..20-30 år?

Håller med:) rasen är på uppgång även Pre hästar är olika.. mitt eget sto liknar mer ett halvblod i sina rörelser även om de är lite högre knän men hon är framförallt en lysande hopphäst hur det nu gick till:rofl: . Klart att de inte tar vilka hästar som helst till sina anläggningar...lite klass måste det ju va. GO! PRE :banana:

KL

Vad jag aldrig begriper är denna totalt onyanserade ställningstagande antingen för eller emot hos vissa användare.

Det spelar ingen roll vad det gäller.

Det känns bara oseriöst.

typ hejja bajjen....

Håller med:) rasen är på uppgång även Pre hästar är olika.. mitt eget sto liknar mer ett halvblod i sina rörelser även om de är lite högre knän men hon är framförallt en lysande hopphäst hur det nu gick till:rofl: . Klart att de inte tar vilka hästar som helst till sina anläggningar...lite klass måste det ju va. GO! PRE :banana:

Jag tycker det är jättetråkigt att det alltid ska halvblodifieras när det gäller andra raser, allt mellan travare och Pre... Om jag hade en pre och folk kommer och tycker den ser ut som ett halvblod så skulle jag inte ta det som en komplimang även om det var menat som en:crazy: Vill man ha halvblod, skaffa ett. Vill man ha Pre, skaffa en riktig Pre. Eller travhäst för den delen...

menar bara att om man ska köpa en PRE för att tävla den högre upp i dressyr så får man tänka efter på vilken PRE man köper. Min PRE har jag köpt för att det var den häst jag ville ha och det var inte alls förknippat med rasen.

Och som någon annan sa här, ofta jobbas de i fel form. Rider man framåt, nedåt i stället för "knyckla ihop och uppåt" så får man en betydligt bättre (och mera tävlingsmässig) form.
Men - man förlorar en del knälyft om det nu är det man eftersträvar :angel:
*håller med*
Har en kompis som är inbiten dressyrryttare och har sysslat med dressyr på hög nivå större delen av sitt liv. Hon hade sett denhär begynnande pre-trenden, antar jag, och funderade på att skaffa en "för de lär ju vara så lätta att samla och det skulle ju vara kul". Jag såg mig tvungen att påpeka att om hon tycker att det är roligt att rida samla(n)de rörelser ska hon skaffa nåt annat, för största arbetet med pre kan vara att få dem att sluta tänka på samling. :crazy:
En pre-veteran med stor erfarenhet sa också till mig att spanskfödda pre kan det vara ett helsicke att få raka och stabila, eftersom det ofta är så att de i Spanien börjar böja dem direkt och inridningen kan gå ut på att rida öppnor. :crazy:

Poängen var exakt vad ? Det var en elitryttare bara nämligen Kristian och det var inte ens hans egen han får väl antagligen betalt för att rida den och då säger han väl inte nej. Dom andra var inte kvar av diverse anledningar. Den Lussan hade fick hon ju oxå betalt för att rida på och för att presentera för dressyrfolk för att just den uppfödaren ville ha in en fot i dressyrsporten. Att ha en Hingst på Tullstorp som T hade är inte gratis det kostar att tjäna pengar helt enkelt
Man skall passa sig för att dra paralleller med saker någon får betalt för att göra och säga "se där vad bra det är för X har det"
Jo fast i förlängningen gynnar det pre om "kändisar" rider, visar upp och tävlar dem. För det påverkar den allmänna trenden VÄLDIGT snabbt.
I Finland förde finnhästarna en tynande tillvaro inom arbets-, rid- och ponnytyperna tills "proffsen" började visa upp och tävla dem (även om inte hästarna var "proffsens").
Nu har de dels egna klasser, och dels spöar de halvbloden på msv nivå. Avelsmaterialet har fått resurser och en finnhäst av ridtyp, med rätt stam, kostar en hel del.
Visst finns det ff domare som inte gillar finnhästar och man kan se att de konstant dömer ner finnhästar i öppna klasser bara pga rasen, men de blir allt färre. För ska de göra så, så måste de ju döma ner proffsen, och då blir de inte populära. ;)

Jag tycker själv att PRE verkar vara en heljuste ras att jobba med. Snabba i tanken och ofta (om imp. från Spanien) gått på lösdrift med andra hästar i sina uppväxtår - vilket jag ser som en fördel i uppfostran.

Det kan ju även vara så att tävlings-dressyren är lite seg i att förnya sig. Man kan ju fråga sig varför de har de regler de har? Det är ju inte så att tävlingsdressyren dirket välkomnar nytt? Eller har jag lite fel här? Jag skulle vilja att man dömer efter förutsättningar - hellre än en fast ram som ALLA ska försöka forma sig in i.

Läser just nu till lärare, och kan inte låta bli att dra paraleller här. Alla barn är inte bra på allt i gympan. Vissa är mer för friidrott, andra för bollsporter och andra för dans. Det är synd att det är så dåligt med Doma Vaquera här i sverige, där PRE'n ju är oslagbar! Jag tror att det skulle vara lika svårt för ett halvblod att hävda sig på den arenan, som det är för PRE'n hos våra domare.

Man ser ju inte ofta en Nordsvensk i MSV heller för den delen. PRE'n är inte avlad för "vår" form av tävlingsdressyr, och det är jag ganska glad för! Det gör mig glad att det finns olika hästar med olika för och nackdelar. Då blir det ju lite roligare att välja en häst.:rofl:

Man ser ju inte ofta en Nordsvensk i MSV heller för den delen.
För några år sedan var det väldigt sällsynt med finnhästar som gick msv också. Det är det inte längre. De spöar halvbloden i öppna klasser. Och som jag skrev: det började med att "proffsen" visade upp dem och tävlade dem.
Inte är de ju helt jämställda med halvbloden än, men det är ändå ett läge som man aldrig hade kunnat föreställa sig för 15 år sen. ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 558
Senast: Mia_R
·
Dressyr Hej! jag har efter mycket om och men börjat leta efter en ny kompis att tävla och träna dressyr med. Jag har kollat runt på diverse...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 735
Senast: Kristall10
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 093
Senast: valpköpare
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 948

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24
  • Ovillig ponny
  • Lymfangit