Gångarter PRE

Sv: Gångarter PRE

Jag tror dock att detta börjat ändras nu. Iom att Både Brinken, lussan och von krusenstierna har varsin pre häst som tävlas.

du har nog fått det hela lite om bakfoten.................

lussan har inte någon pre i stallet och tävlar bara guiness, isidor och leoanrdo som alla är halvblod.

brinken har inte någon heller.

kristian har (fått låna carolas) pre, har väl inte startat något ännu...?!!

Jag har en lusitnao valack, och denna har fåt stora plus under tävling för hans gångarter! dock har han ju inte det superhöga lyftetpå knän som de ofta har! Men det jag ville säga är att det faktisk går att lyckas med n lusitano andalusier PRE, precis som amn kan lyckas med andra raser! Go for it och tro på vad ni gör, det brukar man komma låpngt på.

Lussan hade en Lusitano för några år sedan, men vad det blev av det vet jag inte

du har nog fått det hela lite om bakfoten.................

lussan har inte någon pre i stallet och tävlar bara guiness, isidor och leoanrdo som alla är halvblod.

brinken har inte någon heller.

kristian har (fått låna carolas) pre, har väl inte startat något ännu...?!!

Bägge har haft hästar av pre stam som de själva ridit. Hingsten fanns på tullstoprs sida för ett tag sen. Antagligen såld numera?

Hej! detta är mitt första inlägg:) hoppas det inte blir helt galet...
Var precis som du som skrev första inlägget intresserad av en PRE för dressyr för några år sedan och åkte till spanien och provred. Min erfarenhet av de hästar som jag red var att det kostade mer än det smakade och att jag helt enkelt skulle få mer häst för pengarna i Sverige. Samt att de tyvärr ofta är lite dåligt ridna. Visst finns det fantastiska, välridna PRE men under min resa i Andalusien såg jag bara två WOW (och den ena som jag provred drömmer jag om än...:) och den andra var på spanska ridskolan i Jerez...) Dessutom ligger PREns samlade trav lite nära "balanstrav" så jag förstår om dommarna får det svårt. Du funderar inte på en Halvblod/PRE korsning? Har hört att de ofta blir fina men jag har inte sett någon. Kanske inte är så vanligt?

Jo. jag har sett superfina föl PRE/fullblod o PRE/halvblod men inte någon färdig ridhäst. Jag tror du har helt rätt att detta kan bli superhästar.

Kristian har Carolas Quartzo. Han har startat några MSV-klasser i fjol med vinst och placering. (sök resultat på svensk ridsport hemsida) Quartzo ska gå lilla rundan i år.
Jan Brink har inte haft eller har någon PRE. Tobbe Larssons Jugueton-Mac var med i Tullstorps hingstprogram för två år sedan med reds och utbildades av en elev. Han var tillbaka hos Tobbe i fjol och är i år i Portugal och tränas.
Lussan hade en PRE för många år sedan, har jag hört. Men hon har vad jag vet ingen nu.

Det fanns i varje fall en PRE hingst på deras hemsida för inte alltför längesedan. Tullstorp vill säga. Att Jan själv inte ägt hästen är väl inte speciellt konstigt. De flesta stjärnryttare äger ju oftast inte merparten av sina hästar. Men hästen har funnits på Tullstorp och även på hemsidan.

Är Quartzo Carolas häst?? *jätteförvånad* Hur många har hon? :crazy: Jag har en bekant som rider på en av hennes hingstar men den står inte hos C. Hade för mig att hon bara hade två:confused:

Har ett PRE sto själv.. dock 4 år så har inte startat något riktigt än..
Men de har ju lite speciella rörelser.. just nu börjar det väl dock bli en trend med lite flashiga knälyft... men de finns ju dommare som inte är jätteförtjusta i rasen.. sen är det ju skillnad från PRE till PRE.

Mitt sto har ganska mycket längd i steget för att vara PRE och det är väl kanske en sådan PRE man ska söka efter om man ska tävla den i dressyr. Det är också viktigt att du köper en PRE som inte billjarderar. Även PRE hästar är ju som sagt olika.. men det kanske är den här modellen av PRE man ska satsa på om man vill längre upp i klasserna:

quarzo07_1.jpg

detta är Quarzo en godkänd PRE hingst som rids av Kristian von Krusenstierna.

Är väl en häst av lite mer "tävlingsmodell" men jag kämpar på för att slå mig in på banorna med mitt lilla sto. Hur som helst så är de världens underbaraste hästar. :banana:

Ja, det var Jugueton. Men han reds inte av Jan själv, även om han var med på hemsidan en säsong. Det var stora planer för hästen, (enligt Tobbe) men vet faktiskt inte vad som hände eller varför han lämnade Tullstorp redan efter ett år.

Bägge har haft hästar av pre stam som de själva ridit. Hingsten fanns på tullstoprs sida för ett tag sen. Antagligen såld numera?

Det var ju Tobbes häst som Minna skulle tävla , inte Jan Brink men sedan blev dom väl ovänner (som all blir med T) :smirk:

Jag har ridit min PRE hingst i ca ett halvår nu och vi har precis börjat komma ut i MSV och jag märktye verkligen skillnad på LA o MSV för domarna i MSV är så otroligt mer rättvisa med poängen. JAg har mött några domare som har svårt att döma min häst men det problemet tycker jag alltid har funnits i dressyr som ju är en bedömningssport! När jag tävlade b-ponny i nationell och elit, då det var domare så märkte jag verkligen hur olika domare kan döma för jag fick aldrig ungefär samma poäng från domarna. En gång fick jag 57, 65 och 68% i en FEI :crazy:
Men om du funderar på köpa en PRE så tycker jag verkligen att du ska göra det för jag har aldrig ridit en mer underbar häst man har aldrig tråkigt nä'r man rider!!:rofl:
Och om du är orolig för att domarna ska döma dej så kommer det ändå inte spela någon roll vilken häst du har man håller nästan aldrig med hur dom dömer ändå haha. Och ju fler som kommer ut med PRE hästar på tävlingsbanorna ju fler PRE får domarna döma och då vänjer dom sig vid rasen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 558
Senast: Mia_R
·
Dressyr Hej! jag har efter mycket om och men börjat leta efter en ny kompis att tävla och träna dressyr med. Jag har kollat runt på diverse...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 735
Senast: Kristall10
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 093
Senast: valpköpare
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 949

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24
  • Ovillig ponny
  • Lymfangit