Gångarter PRE

J

jennypenny

Hej jag funderar på att köpa en PRE (andalusier) för dressyr. Fick dock höra att svenska dressyrdommare inte brukar gilla PRE-hästarnas trav o att en PRE-hingst som jag själv tycker har utmärkta gångarter brukar få underkänt på gångarter í de medelsvåra dressyrprogrammen. Har någon nån koll på läget?
:confused:

Sv: Gångarter PRE

Jag har för mig att de flesta PRE-hästar ofta har mycket showiga knälyft i traven, men inte så mycket längd att tala om... Det är väl där som de kan vara lite svaga i jämförelse med halvbloden, i ökningar osv... (?)

Annars har de ju en väldigt fallenhet för samlande rörelser såsom piaff mm. De är ju inte framavlade för den "tävlingsdressyr" som vi rider idag, som våra halvblod faktiskt är. Och domare kan ju tyvärr vara ganska fördomsfulla och dra alla över en kam....

Det finns ju PRE hästar av en lite mer "internationell" modell - alltså mer halvblodsaktig exteriör.

Men annars tror jag det bara är en övergångsperiod, snart kommer alltmer udda hästraser ut på tävlingsbanorna och då kommer domarnas attityd att ändras. Hoppas ja....

Jo, de har ju ett ganska annorlunda rörselsemönster i trav vilket jag gillar. Hoppas att du har rätt att dommarna kommer att vänja sig. Tävling är ju inte allt men man vill ju inte bli underkänd på förhand för att man har fel ras!

Jag tror dock att detta börjat ändras nu. Iom att Både Brinken, lussan och von krusenstierna har varsin pre häst som tävlas.

Fast de gör ju sig bäst i svår dressyr, där dessa ryttare platsar.
Dahlbergskan har oxå en liten-ful:o

Har nån sett en PRE som rör sig riktigt bra fast fortfarande i barockstil?

Nej. Och "röra sig bra" = tävlingsbra ? För nog tycker jag att de många Pre för sig bra iom att de bär ryttare naturligare än moderna sporthästar. De är skapade för att bära och samla, en sporthäst är skapad för att showa och vara flashig. I kort mån.

Jo men det är det jag menar..Det är ju ändpå kul att isen börjar brytas mellan något iaf jag upplevde som "antingen eller"..Vem vet..om en 20 år kanske det inte alls är ovanligt!

Hej!
Domarna är inte fördomsfulla när det gäller rasen. De blir nerdömda pga att de oftast inte uppfyller de kriterier som gäller.
De blir ofta nerdömda i just längningar men även pga att de flesta inte är "mellan hand och skänkel". Har sett ett flertal som fått börja om i sin utbildning - jobba i lägre form, ta bättre stöd på bettet, ligga och stärka sig i ett annat tempo osv osv.
En av dessa hästar är nu klar för tävling och där tror jag inte domarna kan döma ner den - den är superfin.
Det är vackra och uttrycksfulla hästar, det går att öka påskjutskraften.
Mvh Malin

Är verkligen PRE och ANDALUSIER samma sak???

Nej en PRE har ju oftast papper flera hundra år bakåt medan en andulusier ska vara en spansk häst utan papper men det kan ju vara vad för slags häst som helst med anknytning till Spanien. Jag använde ordet andalusier för att alla skulle förstå vilken typ av häst jag menade, dvs. en klassiskt spansk, en "pura raza espanhola" = renrasig spansk häst.

Hej!
Domarna är inte fördomsfulla när det gäller rasen. De blir nerdömda pga att de oftast inte uppfyller de kriterier som gäller.
De blir ofta nerdömda i just längningar men även pga att de flesta inte är "mellan hand och skänkel". Har sett ett flertal som fått börja om i sin utbildning - jobba i lägre form, ta bättre stöd på bettet, ligga och stärka sig i ett annat tempo osv osv.
En av dessa hästar är nu klar för tävling och där tror jag inte domarna kan döma ner den - den är superfin.
Det är vackra och uttrycksfulla hästar, det går att öka påskjutskraften.
Mvh Malin
Jag håller helt med dig om ovanstående, min fråga rörde dock en sån häst som jag anser att den går i bra form, jobbar korrekt o har bra längningar etc. men som ändå ofta får underkänt på dgångarter. Därför vill jag veta om det finns andra som känner till liknande historier, där dommarna varit fördomsfulla mot PRE'er.

Om jag var intresserad av att tävla dressyr för tävlandets skull skulle jag kanske inte precis köpa en PRE eftersom det finns andra raser som har mycket lättare att visa upp det domarna vill se på tävlingsbanorna... :smirk:

Men om man vill ha en rolig häst som har lätt för samling och som är en fröjd att rida och jobba med :love: , och man inser att man inte får något gratis bara för att de har lätt att krulla ihop sig :angel: så är PRE en supertrevlig ras (sen finns det ju olika individer som är olika trevliga :D )

Och som någon annan sa här, ofta jobbas de i fel form. Rider man framåt, nedåt i stället för "knyckla ihop och uppåt" så får man en betydligt bättre (och mera tävlingsmässig) form.
Men - man förlorar en del knälyft om det nu är det man eftersträvar :angel:

:
Och som någon annan sa här, ofta jobbas de i fel form. Rider man framåt, nedåt i stället för "knyckla ihop och uppåt" så får man en betydligt bättre (och mera tävlingsmässig) form.
Men - man förlorar en del knälyft om det nu är det man eftersträvar :angel:
Jo jag vill ju ha en PRE för alla deras andra fördelar "trots" att de inte har klassiska gångarter. Och jag hoppas att det går att som flera föreslagit rida dem framåt, nedåt o låta de stärka sig o där igenom få mer vila i steget o litet längd.

Nej. Och "röra sig bra" = tävlingsbra ? För nog tycker jag att de många Pre för sig bra iom att de bär ryttare naturligare än moderna sporthästar. De är skapade för att bära och samla, en sporthäst är skapad för att showa och vara flashig. I kort mån.
Med "röra sig bra" menar jag "tävlingsbra". Även om tävling absolut inte är huvudsyftet med min riding så vill jag ändå ha alla möjligheter öppna. Det finns, i alla fall i Spanien, PRE-hästar som rör sig "tävlingsbra" (men de är oftast mycket dyra) frågan är om en sån häst kan få en rättvis bedömning i Sverige eller om de ändå är för annorlunda?

Visst finns det domare som kan vara objektiva, men de är inte mer än människor och det man inte är van vid att se är oftast svårare att bedömma :crazy:

Att "superhästarna" från Spanien troligen har en chans mot de svenska (tyska/danska/hollänska) hästarna tror jag nog, men det är betydligt svårare med hästarna i den prisklass som de flesta av oss kan lösa :angel:
Jag älskar min lilla grabb, och han har ovanligt bra gångarter (enligt ansedda svenska tränare) men jag har full förståelse för att vi inte hade fått högsta poängen om vi ger oss ut på tävlingsbanan, just för att han inte ser ut se de flesta andra där :D
Men om man bara vill ha en jätterolig häst och tävlar för sitt höga nöjes skull så bara "kör på"! Och dessutom - ju fler som tävlar med "udda" raser desto större är chansen att domarna vänjer sig :devil:

Jag älskar min lilla grabb, och han har ovanligt bra gångarter (enligt ansedda svenska tränare) men jag har full förståelse för att vi inte hade fått högsta poängen om vi ger oss ut på tävlingsbanan, just för att han inte ser ut se de flesta andra där :D
Men om man bara vill ha en jätterolig häst och tävlar för sitt höga nöjes skull så bara "kör på"! Och dessutom - ju fler som tävlar med "udda" raser desto större är chansen att domarna vänjer sig :devil:

Jag vill ju ha en rolig, härlig o sammarbetsvillig PRE o det är det viktigaste men samtidigt vill jag att han ska röra på sig så bra som möjligt utan att för den skull kosta 300.000kr. Visst betyder tävlingsresultat inte så mycket men det är ju roligare att inte bli underkänd!

Hej jag funderar på att köpa en PRE (andalusier) för dressyr. Fick dock höra att svenska dressyrdommare inte brukar gilla PRE-hästarnas trav o att en PRE-hingst som jag själv tycker har utmärkta gångarter brukar få underkänt på gångarter í de medelsvåra dressyrprogrammen. Har någon nån koll på läget?
:confused:

PRE och Lusitano har ju en helt annan form av dressyr som de är duktiga på. Här handlar det mycket om sidvärtesrörelser (och då rakt åt sidan) på ett helt annat sätt än inom den dressyr som vanligen tävlas i.

Tittade på två lucitanos på Azorerna när de reds. Den ena var bara riden i några månader, en hingst och den gick väl under sig och for runt sidledes och överallt i både trav och galopp, men blev fort trött. Formen och gångarterna hade han naturligt.

Den andre var en äldre valack som gått mycket portugisisk tjurfäktning (där man inte dödar tjuren utan mer dansar med den). Båda reds av samma väl utbildade ryttare som hade många år på portugisisk "dressyrhögskola", som jag förstod det. Det var inte några regelrätta galoppombyten, eller andra rörelser som jag lätt kunde känna igen. Men hästarna rörde sig fantastiskt på bakdelen och svävade runt.

Själv är jag sugen på korsning PRE arab.

Hälsning Maja

Vad heter dessa hästa, nu blev jag nyfiken:)
krusenstiernas är väl quartzo , men de andra? Har du sett några bilder ?

Jag vill ju ha en rolig, härlig o sammarbetsvillig PRE o det är det viktigaste men samtidigt vill jag att han ska röra på sig så bra som möjligt utan att för den skull kosta 300.000kr.

Jag pratade med en vän som jobbat i spanien. Denne sa att Spaniorerna var väldigt förvånade över hur lite vi Svenskar ville lägga på våra hästar i inköpspris. För Spaniorer är det helt klart en överklassport där man lägger runt 300 000 kr för en häst. Personligen håller jag inte alls med Spaniorerna och tycker det är underbart att vi har hästar i alla prisklasser!! :D :bump:

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 558
Senast: Mia_R
·
Dressyr Hej! jag har efter mycket om och men börjat leta efter en ny kompis att tävla och träna dressyr med. Jag har kollat runt på diverse...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 735
Senast: Kristall10
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 093
Senast: valpköpare
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 949

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24
  • Ovillig ponny
  • Lymfangit