gångartbilder Konstruktiv kritik 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: gångartbilder Konstruktiv kritik 4

KL

Vad ska jag tänka på & vad behöver förbättras?
Tacksam över alla tips jag kan få :)
29890_10150191249380104_738540103_12393582_8135338_n.jpg

Ser trevligt ut! Något på framdelen och det känns som om det är lite passtaktigt.
Försök få henne att sitta mer på sina bakben, istället för att bara 'skyffla' in dem (jag både har och har haft samma problem) :)

Min favoritövning för sånt är just flytta bakbenen på volt :angel: Flytta, flytta, så hästen ger efter enda från bakbenet upp till nacken. När pålle är med så fortsätter man med att låta hästen trampa, trampa och samla sig, avslappnad förstås, ticka igång försiktigt in i tölten och fortsätta med att flytta, samla, lirka på volten. Ta ner och börja om :)

jo det är det nog, men om du lägger ut bilder här så blir det juh lite mindre dött :D skulle kunna lägga ut bilder själv men känns som att vi har bakat låångt bakåt så tror inte jag vågar:p

KL

För att liva upp lite så tar jag gärna emot tips om hur man på ett bra sätt rider ihop en STOR 5-gångare (som min) utan att han vill smita eller bli alldeles för lång/låg. Lång/låg är jättebra ibland men vill få mer ihop honom i tölten, dock blir han rätt spänd och man får jobba en del för att han skall hitta ett bra/bekvämt läge i tölten utan spänningar.

Har efter bilderna tagits börjat träna lite för instruktör igen samt fått till tölten till det bättre, men ändå kul med lite infallsvinklar :)

Bilderna är från april, här har han börjat sättas igång ordentligt efter en skada han haft under hösten/vintern.

Början av passet, får sträcka ut sig. Jag upptäcker fotografen =P
25149_120767474604007_100000122664714_307297_5879432_n.jpg

Styyyyv
25149_120767481270673_100000122664714_307298_6514545_n.jpg

Mjukare men för lång
25149_120767491270672_100000122664714_307299_584528_n.jpg

Skrittpaus
25149_120767497937338_100000122664714_307300_1693743_n.jpg

forts...

Styv igen, och detsamma kan man säga om min sits... Måste bli mjukare i axlarna/armarna.
25149_120767514604003_100000122664714_307303_7688163_n.jpg

Bonus bara för att bilden är söt :D
25149_120767567937331_100000122664714_307316_1832633_n.jpg

Vi har nu flyttat till ett stall närmare och med ridhus :love:
Kommer även att börja träna mer för instruktörer så hoppas på framsteg :)
Han kan lossna bra i tölten och då kan han verkligen gå bra med aktion, men vägen dit är inte helt enkel :p

Ngn som har några bra tankar/tips?

Jag säger bara "samla samla samla" och förbered för tölten...du måste lära honom att samla ihop sig även om det är jobbigt och låt han inte tölta på i lång form och makig takt alltså det måste vara energi bakifrån och samling som om han trampar på stället.
Det är vad man skall sikta mot iaf men det tar lång tid för hästar med hans exteriör att träna upp sig så de orkar några längre sträckor.
Så håll inte på för länge utan låt han bli lång emellanåt för att slappna av på längre tyglar i skritt.

Du får börja med att träna samlingen i skritt gärna från marken med tömkörning, träna samling i skritten och varje gång du ska iväg i någon gångart så samlar du ihop honom dvs driver som du samtidigt håller ihop honom och låter honom inte komma iväg utan han ska kännas jättataggad och på gång men inte tung i munnen och inte hänga sig i munnen utan ta förhållningarna och drivningen men endå inte fara iväg, sen när han känns taggad(han står kanske och stampar lr så går han sakta framåt några steg med energi när du samlar) så släpper du iväg honom i långsam tölt mkt långsam bara några steg där han behåller samlingen och energin bakifrån och med en lätthet i handen sen tar du ner han till skritt med drivning så¨han inte faller fram på framdelen.

samma sak kan du träna i galoppen, du startar från halt och samlar samlar så han är taggad och så ger du galoppskängeln och fortsätter hålla samlingen och energin bakifrån och galopperar i ett lungt energiskt tempo några steg.

i början kommer han inte klara alls mkt eftersom det är skitjobbigt men öka succesivt och var försiktig för det är som sagt mkt jobbigt speciellt för en äldre häst som kanske hela sitt liv fått maka sig runt i en lång form, fast din häst är inte så gammal va? men han har haft någon skada?

sen kan du träna skänkelvikning i tölten om du rider på en grusväg kan du rida zick zack över vägen och även ställa honom i tölten så han blir smidig.
öppna och sluta med fast det är svårare men då blir han ännu smidigare.

jag är inte ett så stort fan av paddock så använder skogen till det mesta dressyr arbetet det gäller o inte sitta och sova bara för att man är på uteritt.

men i paddock kan du jobba runt koner och 8 volter även 4kants spår med koner du rundar i hörnen genom att flytta bakdelen men börja i skritt och gör alltså en liten framdelsvändning sen överför det till tölten.

samma sak kan man göra i en gles skog:)

men det gäller hela tiden med samlingen att inte "sluta" rida bara för att hästen kröker på nacken utan rida bakifrån och "stoppa upp" frammifrån så att man får en slags invändig energi där hästen tänker uppåt och framåt inte nedåt och bakåt.

Thengill och jag kom långt med denna träningen i vintras och han blev som en helt annan häst, helt sjukt taggad och "på" hela tiden och han kunde samla sig sjukt mycket vi kom så långt att han kunde tölta i både kort tölt och ökad tölt med den samlingen längre stunder och i galoppen kunde han samla sig och galoppera mkt kort och lungt med energi och även ställa åt båda håll + skänkelvikning i galopp.
i traven samma sak som i tölten och galoppen(ställningar och skänkelvikning + början till öppna och sluta) han var sjukt smidig och DÖ pigg blev han beredd på att dra iväg med full energi.
Men sen blev jag gravid och nu har han tappat kondisen och styrkan och jag känner att det är lika bra då jag inte vill sitta på en helvild häst nu när jag är gravid så är glad han är samma gamla thengill som innan, dvs lungn och snäll och lite i sin lilla värld fast han är mkt mer vaken och pigg nu än innan men inte så han är på helspänn och beredd på allt man ber om hela tiden hihi.
skönt med en lung och trygg häst just nu.
men vi kom väldit långt denna vintern vilket var riktigt kul.

hoppas du förstår hur jag menar och någon annan får gärna rätta mig om ni inte tycker detta stämmer/funkar och kanske har något annat tips.

Inte mycket till gångartsbild men en uppsutten bild åtminstone. :)
ERrid136.jpg

:love::love::love: Finns inget annat att säga.
Det negativa var väl det dåliga vädret xD.
Ni är fina!

Äntligen fått lite bilder på min häst igen, var ett år sedan sist, typ ;O
Lägger ut tre töltbilder, hon hade en hemsk dagsform, men blev lite bra lite då och då.

Så. Något jag ska tänka på? Takt, form, min sits?
Hur tycker ni jag sitter i sadeln? Lutar åt att jag kommer köpa den, men hade varit kul med lite andra synvinklar =)

Tacksam för kommentarer ;>

Du sitter bra, men ser ut att spänna dig i benen så hade nog varit bäst att länga stiglädren ett hål eller så har du för långa lår för den sadelns benstöd för det ser ut som att det ser ganska tajt ut mot stöden på något sätt och du spänner emot med hela underbenet.
sadeln ser lagom lång ut annars men ser ut att ha glidit fram på sista bilden och ligger på bogbladen men kan vara en synvilla.
hästen ser inte ut att orka bära sig fullt ut på volten utan blir lite framtung . hon(antar att det är en hon) behöver sätta sig mer på baken och aktivera den mer speciellt på sista bilden, dock ser ryggen ut att vara med bäst där.

söt häst, gillar bläsen:)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Det skedde en liten konflikt på mitt arbete mellan min chef och min kollega (online så jag såg allt de skrev på den gemensamma gruppen...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 393
Senast: Ullmerkott
·
Svar
2 001
· Visningar
98 584
Senast: pepp
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
3 291
Senast: pepp
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 172
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama