Sv: gångartbilder Konstruktiv kritik 4
Jag säger bara "samla samla samla" och förbered för tölten...du måste lära honom att samla ihop sig även om det är jobbigt och låt han inte tölta på i lång form och makig takt alltså det måste vara energi bakifrån och samling som om han trampar på stället.
Det är vad man skall sikta mot iaf men det tar lång tid för hästar med hans exteriör att träna upp sig så de orkar några längre sträckor.
Så håll inte på för länge utan låt han bli lång emellanåt för att slappna av på längre tyglar i skritt.
Du får börja med att träna samlingen i skritt gärna från marken med tömkörning, träna samling i skritten och varje gång du ska iväg i någon gångart så samlar du ihop honom dvs driver som du samtidigt håller ihop honom och låter honom inte komma iväg utan han ska kännas jättataggad och på gång men inte tung i munnen och inte hänga sig i munnen utan ta förhållningarna och drivningen men endå inte fara iväg, sen när han känns taggad(han står kanske och stampar lr så går han sakta framåt några steg med energi när du samlar) så släpper du iväg honom i långsam tölt mkt långsam bara några steg där han behåller samlingen och energin bakifrån och med en lätthet i handen sen tar du ner han till skritt med drivning så¨han inte faller fram på framdelen.
samma sak kan du träna i galoppen, du startar från halt och samlar samlar så han är taggad och så ger du galoppskängeln och fortsätter hålla samlingen och energin bakifrån och galopperar i ett lungt energiskt tempo några steg.
i början kommer han inte klara alls mkt eftersom det är skitjobbigt men öka succesivt och var försiktig för det är som sagt mkt jobbigt speciellt för en äldre häst som kanske hela sitt liv fått maka sig runt i en lång form, fast din häst är inte så gammal va? men han har haft någon skada?
sen kan du träna skänkelvikning i tölten om du rider på en grusväg kan du rida zick zack över vägen och även ställa honom i tölten så han blir smidig.
öppna och sluta med fast det är svårare men då blir han ännu smidigare.
jag är inte ett så stort fan av paddock så använder skogen till det mesta dressyr arbetet det gäller o inte sitta och sova bara för att man är på uteritt.
men i paddock kan du jobba runt koner och 8 volter även 4kants spår med koner du rundar i hörnen genom att flytta bakdelen men börja i skritt och gör alltså en liten framdelsvändning sen överför det till tölten.
samma sak kan man göra i en gles skog
men det gäller hela tiden med samlingen att inte "sluta" rida bara för att hästen kröker på nacken utan rida bakifrån och "stoppa upp" frammifrån så att man får en slags invändig energi där hästen tänker uppåt och framåt inte nedåt och bakåt.
Thengill och jag kom långt med denna träningen i vintras och han blev som en helt annan häst, helt sjukt taggad och "på" hela tiden och han kunde samla sig sjukt mycket vi kom så långt att han kunde tölta i både kort tölt och ökad tölt med den samlingen längre stunder och i galoppen kunde han samla sig och galoppera mkt kort och lungt med energi och även ställa åt båda håll + skänkelvikning i galopp.
i traven samma sak som i tölten och galoppen(ställningar och skänkelvikning + början till öppna och sluta) han var sjukt smidig och DÖ pigg blev han beredd på att dra iväg med full energi.
Men sen blev jag gravid och nu har han tappat kondisen och styrkan och jag känner att det är lika bra då jag inte vill sitta på en helvild häst nu när jag är gravid så är glad han är samma gamla thengill som innan, dvs lungn och snäll och lite i sin lilla värld fast han är mkt mer vaken och pigg nu än innan men inte så han är på helspänn och beredd på allt man ber om hela tiden hihi.
skönt med en lung och trygg häst just nu.
men vi kom väldit långt denna vintern vilket var riktigt kul.
hoppas du förstår hur jag menar och någon annan får gärna rätta mig om ni inte tycker detta stämmer/funkar och kanske har något annat tips.