gångartbilder Konstruktiv kritik 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: gångartbilder Konstruktiv kritik 4

Jättefina bilder, härligt med en riktigt duktig fotograf som får fram så fina kontraster i en svart häst sådär kan ju vara rätt svårt annars.
Han ser snygg ut och som en riktig tävlingshäst, dock svåra vinklar att se något ur han ser lite tung ut kan jag tycka som att han inte bjuder på framåt eller som att han bara fuskar och lägger sig lite på framdelen?
första bilden ser han ut att vara i bäst balans men lite tung i handen.
kanske blir han för djup med det skarpa bettet är det inte lätt de blir för "lång och låg" med kandar?

Han ser inte riktigt ut att orka gå i form fullt ut i tölten ännu men ni är på god väg:)
sista bilderna ser han ut att ha tappat steget lite mer och är alltså mer på framdelen, men skitsvårt att se bilder nästintill frammifrån bara men ni har ju verkligen gått framåt:)
grattis:)

Ser ut som att ni passar jättebra ihop varför köper du honom inte?
ridningen:du ser ut att streta lite mycket med benen så du spänner dem och de ligger inte ann mot hästen utan står utåt.
din hand ser ut att ligga i knäet.
hans bästa gångart är ökad tölt;) och sämsta, kort tölt;) men det har du nog sagt några gånger förut men det ser ut att ha blivit bättre.
han har fint sträck i traven men där faller du fram på hans framdel och ev gör så han får lite svårare, sträck på dig och upp med blicken. ihop med händerna där med för där åker de isär rätt rejält.
du sitter bra i galoppen och första galoppbilden ser han ut att slappna av fint, andra gå emot lite men det är nog bara en ögonblicksbild.

nu fick du lite konstruktiv kritik med;)

Detta är ju en gångarts tråd så jag tar mig friheten att låta er bedöma min oinridna Glampis gångarter:)
Svårt med ridbilder just nu;)

img_6588_93602196.jpg
hm vad är detta, öppna på 4 spår?:angel:

img_6870_93604415.jpg
tölt

img_6718_93603631.jpg
trav

img_6362_93601855.jpg
skritt

går nog inte att se några riktiga gångarter på dessa bilderna... han har ju precis släppts ihop med ett gäng "nya"hästar och showar.. och på den bilden du skrivit att det är tölt är ju stillastående fast med ett högt framben för att markera mot shettisen.. men annars en söt häst.

Tack för kommentaren! Anledningen till att jag int köper honom är pengarna tyvärr. Och jag har precis tagit studenten och vill inte bli sittande med ett lån ;)

Det med benen har du rätt i, jag har jättesvårt, på honom, att slappna av i benen men så fort jag tänker på det så blir det bättre. :) Men det är ju inte alltid man gör det när man rider ;)

När bilderna togs så var handen inte så frlig, brukar vara värremen det är jag också medveten om, det är så svårt att göra ngt åt det när ingen står och skriker på en :mad:

Korta tölten är "bra" nu, vi får 5.5-6,0 för den på tävling, och ökad vet vi ju att den är bäst. Men faktiskt så är traven hans svåraste ;) Han är fyrtaktig och orkar inte hålla den, men på bilderna ser det bra ut ;) Jag tror anledningen till att jag faller framåt i traven är för jag vill underlätta för honom men jag gör ju inte det om jag hänger fram över halsen. Han får ju bara svårare då, men åter igen, jag behöver ngn som skriker på mig :cool:

Så kan jag säga att han var grymt stark den här dagen och ville mest springa full fart framåt, så det är nog därför :)

Tack för det konstruktiva också! Jag är medveten om sitsfelen och måste hitta en sitshitler tror jag! Haha!

Du har helt rätt, jag spänner mig i benen. Alltid. Spänner väldigt gärna ut dom, helt enkelt eftersom hästen är pigg och lite studsig, så förväntar mig en överreaktion om jag slappnar av och därmed låter skänklarna röra henne.
Jag tror att sadeln egentligen är lite, lite kort för mig, men ska nog köpa den ändå eftersom det inte verkar påverka min ridning något.
Och sadeln glider fram, ja. Hon är ju ganska bukig och har dessutom inte direkt bra rygg exteriörmässigt, så minsta lilla bukighet o sadeln glider -.-

Det är ganska kort tid hon har kunnat ge efter så som hon gör, så kanske därför hon tappar bakdelen?

går nog inte att se några riktiga gångarter på dessa bilderna... han har ju precis släppts ihop med ett gäng "nya"hästar och showar.. och på den bilden du skrivit att det är tölt är ju stillastående fast med ett högt framben för att markera mot shettisen.. men annars en söt häst.

Tack för kommentaren:laugh:
det är faktiskt inte stillastående om du tittar på resten av de 3 benen;) har en bild på när det är stillastående men sitter vid fel dator.
Men det är ju alltid svårt att se gångartsbilder sådär i fritt tillstånd men kan tyvärr inte hoppa upp och rida på honom ännu:angel:

Har dock två andra lösa travbilder man kanske kan se någe på.
30363867.jpg

30363868.jpg

30363866.jpg

De tre första löslongerar jag, första och hittils enda gången jag gjort det så inget showande precis då han inte förstod vad jag menade först utan ville hellre stanna och kela:angel:

28953452.jpg
Här springer han förbi i hagen bara vilken dag som helst.

Men sen e de bilderna från förra året så han har utvecklats massa sen dess så det är lite annorlunda nu.

Är det denna häst du la ut bilder på för ett tag sedan? I så fall tycker jag mig se en klar förbättring, hästen ser inte alls lika spänd ut.

Ja, det måste det vara =)

Denna bilden tror jag har varit ute en del, min gamla favoritbild, så ;)

Och nyaste bilderna:

Så en förändring har ju skett! Fast största förändringen är väl att jag (äntligen...) lärt mig RIDA min häst, istället för åka...

Jättefina bilder, härligt med en riktigt duktig fotograf som får fram så fina kontraster i en svart häst sådär kan ju vara rätt svårt annars.
Han ser snygg ut och som en riktig tävlingshäst, dock svåra vinklar att se något ur han ser lite tung ut kan jag tycka som att han inte bjuder på framåt eller som att han bara fuskar och lägger sig lite på framdelen?
första bilden ser han ut att vara i bäst balans men lite tung i handen.
kanske blir han för djup med det skarpa bettet är det inte lätt de blir för "lång och låg" med kandar?

Han ser inte riktigt ut att orka gå i form fullt ut i tölten ännu men ni är på god väg:)
sista bilderna ser han ut att ha tappat steget lite mer och är alltså mer på framdelen, men skitsvårt att se bilder nästintill frammifrån bara men ni har ju verkligen gått framåt:)
grattis:)

Tack så mycket, vad rar du är :laugh: ! Ja han har börjat få lite mer aktion i tölten, därmed orkar han inte bära sig rätt hela tiden, utan fuskar och lägger sig lite på bogen. Så vi måste träna mer styrka. Han är inte riden på stång så ofta, men såg tävlingen mest som träning så vi körde på den, även om han krulla sig en hel del.

Ja som sagt han orkar inte bära sig fullt ut.

Återigen tack :D Känns så otroligt skönt att det börjar släppa för oss nu, finaly :D

Gud vad läcker han börjar bli!

Går ju dock inte att säga ett skvatt gångartsmässigt ur bilderna, då det båda är dåliga vinklar och inte ett seriöst visande, utan showande och lekande. Töltbilden är inte tölt, just om du kollar på benen, hade den varit helt från sidan hade du kunnat se lättare att vinklrna inte stämmer. Är nog snarare en igångsättning/nedgång där han fläcker med benet.

Gillar hans starka bakdel för övrigt, han kommer bli ruskigt läcker med mer "träningsmuskler" över hela kroppen:d Ser verkligen fram emot när han blir riden!! Färgen och utstrålningen gör ju sitt också...

Gud vad läcker han börjar bli!

Går ju dock inte att säga ett skvatt gångartsmässigt ur bilderna, då det båda är dåliga vinklar och inte ett seriöst visande, utan showande och lekande. Töltbilden är inte tölt, just om du kollar på benen, hade den varit helt från sidan hade du kunnat se lättare att vinklrna inte stämmer. Är nog snarare en igångsättning/nedgång där han fläcker med benet.

Gillar hans starka bakdel för övrigt, han kommer bli ruskigt läcker med mer "träningsmuskler" över hela kroppen:d Ser verkligen fram emot när han blir riden!! Färgen och utstrålningen gör ju sitt också...

Oh tack vad snäll du är, jättekul att kunna få lite "gångartskommentar" eller vad man ska säga om min lille fölis som gått och blivit stor.

Det är jätteskönt att ha han hemma faktiskt har saknat honom massor men nu kan jag se mer att han kommer växa på sig mer och att han fortfarande är rätt "bebis" i kroppen trots att han börjar bli riktigt ståtlig nu, tycker huvudet sitter skithögt upp när man ska ta på grimman och jag är van vid Thengill eller Romeo haha.
Han är ju mycket mer högställd med och står inte och slokar med huvudet så man får plocka upp det från backen som Thengill kan göra:rofl:

Skitsvårt att se ja som du säger det är kanske inte tölt där endå på töltbilden då han töltade massa när han va liten så svårt o se vad det var för gångart när det blev sådär halvt och de sprang runt och startade från stillastående till galopp och alla möjliga andra gångarter.

Ja med hans baksel ser det väl ut att bli en riktig 5gångare eller vad tycker du? både mamma och pappa är ju 5 gångare men hittils har jag faktiskt inte sett så mycket pass.
När han var liten var det i princip bara tölt som gällde nu är det mer trav.
Tror jag fått till någon passbild emellanåt men det är mest om han jagar en kompis tex och tölten kommer i nedsaktningarna när han bromsar in.

Ja jag ser med verkligen fram emot ridningen, tänkte rida in honom till hösten när han fyller 4år hösten 2011 alltså eftersom han är född sent vad tycker du om det?

När tycker du jag bör visa honom exteriört? kan man klara sånt själv lr ska man be någon kunnig? vad kan sånt kosta?

Min lilla lilla ulliga bebis som blivit så stor.

Så här såg det ut idag.
Min sits kändes inte bra..
men det känns som att det går sakta framåt

35401_10150211723175104_738540103_13028531_6181893_n.jpg

Vad har hänt med den här tråden...?

Jag livar upp tråden med lite bilder på Vinka från tidigare i våras och fram till nu.
Formen kommer börjar komma lite smått i tölten, hon orkar bära sig själv och vi kan komma upp i liiite högre hastigheter, men det går fortfarande knackigt och hon hetsar gärna upp sig och blir travtaktig eller rollar. Och humöret spelar stor roll ;)

30794581.jpg

Tölt i våras.
31235716.jpg

Tölt senast.
31235721.jpg

Lite snabbare, men dragkamp.

Det går långsamt och syns kanske inte så stor skillnad, men det känns som att det går åt rätt håll. Vi ska ställa upp i vår första tävling tillsammans snart och jag hoppas hon är på sitt bästa humör.

Jag tycker själv att vi har gjort framsteg,
min sits känns bättre & vi har mer energi i den korta tölten.
Hon lyssnar mycket bättre nu, hon rusar inte längre.

randalin-tina_99435024.jpg

Ser trevligt ut!

Är det samma sadel som vid tidigare fototillfälle? Jag skulle rekommendera dig att hissa upp dina stigbyglar ett eller två hål för att få lite mer stöd. Skänkeln behöver fortfarande komma längre bak.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Det skedde en liten konflikt på mitt arbete mellan min chef och min kollega (online så jag såg allt de skrev på den gemensamma gruppen...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 393
Senast: Ullmerkott
·
Svar
2 001
· Visningar
98 584
Senast: pepp
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
3 291
Senast: pepp
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 174
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama