gångartbilder Konstruktiv kritik 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: gångartbilder Konstruktiv kritik 4

Jag har haft exakt samma problem en trög seg häst som man har fått bankat fram. Och det är inte alls roligt. Det jag har fjort är att rida på skit i formen men hon skall svara PANGA fram alltid rida med ett friskt tempo.
Att man inte fastnar i -rida-runt-i-ridhuset-varv-efter-varv-träsket.
Utan att man hela tiden gör saker, halvhalt , pang en galoppfattning, pang avsaktning pang tölt, pang volt, pang skänkelvikning, Pang trav och så vidare att hästen hela tiden måste vara berädd på att snart kan det hända ågot bäst att var auppmärksam.

Om jag var du skulle jag sätta på en sadel och kräva mer tempo av hästen än att bara sitta och åka häst som du gör på filmen det verkar inte vara någon planering eller tanke bakom riningen inte ialalfall på denna som filmas.

Min häst har iallafall blivit från segoberto till speedo, nu får man sitta och hålla igen och hon går på som aldrig förr är väldigt uppmärksam. Det räcker med att man tittar åt höger så vinglar hon till åt höger.
Förr kunde man nästan ligga långsmed högersidan utan att hon ens reflekterade över att ryttaren ville typ svänga höger:rofl:
Och ville man trava var det som om hon sa jaja ha inte så brottom trav kommer.. om 10 sekunder eller nått och så gick hon i sitt lunka på tempo.
Nu är det AHA trav oki pang trav=)

Så rid mer med energi så kommer det där bli suuuper:idea:

Hehe, jag är urkass på att rida i ridhus. :angel:

Ute kommer det sig mycket mer naturligt att jag varierar mig och gör olika saker och kräver uppmärksamhet. Men i ridhuset vet jag inte riktigt vad jag ska göra.
Jag håller helt och fullt med dig om min ridning och om hästen på filmen.
Detta var dock skräckexempel, han hade hostat en del veckan innan och som sagt så var han väldigt spänd. Sådär spänd har han inte varit på över ett år. :crazy:
Han kändes inte helt ok helt enkelt så jag ville inte pressa honom om han var ur form på något sätt. Han börjar ändå bli lite till åren, även om det sällan märks. Så jag är väldigt noga med att inte pressa honom om han inte känns helt hundra.

Anledningen till att jag tog av sadeln de sista 10 minuterna (filmade även med sadel, men då var de andra i ridhuset med mycket mer så det var lättare att klippa denna filmen) är att jag misstänker att sadeln inte ligger som den ska längre. Så jag skulle bara testa om han kändes bättre utan sadel, om det kanske var den som gjorde honom så stel. Men jag tyckte inte det blev någon större förbättring. Fast jag tror ändå han behöver ny sadel. :(

När man rider ute är han aldrig lat, men i ridhuset kan han vara lite seg. Dock inte såhär illa!

Ska försöka få lite bättre fantasi i ridhuset. Nu det sista har vi hoppat lite och då var det minsann ingen idé att försöka driva, då fick jag hålla tillbaka istället. Så förhoppningsvis blir han lite mer positivt inställd till ridhuset.

Just nu har han blivit sjuk, men jag ska försöka få en film sen när vi är igång igen så kan ni förhoppningsvis hjälpa mig lite med hans vanliga dagsform också. :)

Du har säkert skrivit det tidigare men hur gammal är hästen egentligen? Jag fick uppfattningen av att det här är en yngre häst men så skriver du att han är lite till åren...

Du har säkert skrivit det tidigare men hur gammal är hästen egentligen? Jag fick uppfattningen av att det här är en yngre häst men så skriver du att han är lite till åren...

Var han inte 22 tro? Jag kanske missuppfattat totalt.

Han är 22 ja. :)

Alltså i sina bästa år, enligt han själv:p
Men det är svårt att tro att han faktiskt är såpass gammal. Vet. blev väldigt förvånad när han var ute och kollade på honom igår.

Han har bara blivit bättre och bättre under de åren jag haft honom, så jag tycker inte han känns gammal. Men jag är ändå noga med att hålla honom igång och är noga med maten så han håller vikten osv.
Men det hade jag iofs varit med en yngre häst också, så jag gör egentligen ingen skillnad på honom. ;)

Jag va också på den tävlingen och såg SG live! Grymt fin häst och trevlig visning, synd me galoppen men sånt som händer ;)

Jo, det är planen. Men min lilla häst är sjuk. :(

Men så fort han är frisk och jag kan kidnappa pappa igen så ska jag fixa ny film. Eller försöka muta någon stallkompis att filma. :p

Har dock precis fått ok för lättare ridning från vet. med förhoppningsvis är han bra inom några dagar. Har fått ny medicin som jag hoppas ska hjälpa.

*kl*

Lite nya bilder på Stina.

Hon lärde sig i helgen att "tölta", efter ett par veckors träning av samling i skritt och skrölt drev vi upp i tölt - och det gick okej!

Hon tycker självklart att det är svårt (har tidigare inte visat någon tölt) och det blir lite taktfel hit och dit, lite hoppeliskutt och så men bitvis är hon fin! Hon är väldigt känslig, så även i munnen (har inte haft tygeln direkt till bettet så värst många gånger) men hon lyssnar bra på sätet och jag behöver sällan ta i tyglarna.

Formen är ju inte heller den bästa i tölten, framför allt när man ber om mer energi tycker hon det blir svårt och blir lite hög och spänd i formen, men det tycker jag är okej i början så får vi jobba vidare med det.

32092280.jpg

32092287.jpg

32092303.jpg

32092314.jpg

32092329.jpg

Kommentera gärna!

Jag tycker att det ser lovande ut! :)

Tycker det ser väldigt trevligt ut med tanke på hur pass grön hon är :) Och kommer antagligen bli ännu bättre med mer träning!

Och även jag håller med resterande, hon ser lovande ut! Som jag sagt tidigare, nu börjar hon växa upp och se ut som en ridhäst :) Hon är jättefin! Och vad läcker kontrast i färgen hon får när hon är klippt.

+ Pyrniros och moli: Tack, vad roligt att höra att ni tycker det!

Hon har mognat så mycket i huvudet på sistone så det börjar verkligen gå att arbeta med henne och inte tänka på henne som en bebis :)

Rein: Härligt att höra! Som sagt - hon har mognat så mycket nu och har blivit så villig så det är verkligen roligt att arbeta med henne!

Siden jeg la inn bilder av Balt her tidligere tenkte jeg bare å slenge inn en kjapp oppdatering!
Ting går i hvertfall framover! Her er han i slutten av januar :)

1ball5.jpg

Sakte tempo

1ball.jpg

1ball3.jpg

1ball2.jpg

1ball22.jpg

1ball4.jpg

:)

Han är så läcker! Definitivt en av mina favorithästar på buke. :love:
Kan inte säga mycker mer, tycker han är superfin.

Det rent tekniska lämnar jag till de som kan. ;)

Herre gud vilken underbart vacker häst! :D

Kände att jag måste lägga upp bilder på våran islänning oxå :) Inga komentarer på ryttaren dock, de är hans förra ryttare som rider.

pic_show_id32102111.html

Trav

pic_show_id32102112.html

Pass

pic_show_id32102109.html

Galopp

pic_show_id32102110.html

Tölt

pic_show_id32102114.html

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Det skedde en liten konflikt på mitt arbete mellan min chef och min kollega (online så jag såg allt de skrev på den gemensamma gruppen...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 393
Senast: Ullmerkott
·
Svar
2 001
· Visningar
98 587
Senast: pepp
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
3 294
Senast: pepp
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 174
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama