gångartbilder Konstruktiv kritik 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: gångartbilder Konstruktiv kritik 4

Överlag ett trevligt ekipage tycker jag!

I tölten blir han lite lång och framtung, ser lite energifattigt ut? Men trevlig takt!

Galoppen ser stor och luftig ut, tänk bara på att inte bli för låg och låst i handen.

Men som sagt, ett trevligt helhetsintryck!

Tack :)
Vi jobbar för fullt på att han ska jobba mer med rumpan och inte bli framtung i tölten. Ska försöka tänka på handen i galoppen. :)

KL

Här kommer första filmen någonsin med mig och Godi.

Vi hade ingen bra dag, Godi var trött på manegen och hade noll framåtbjudning, han var spänd och framtung. Fick ingen bra eftergift. Så nu vill jag ha tips på hur jag ska göra när han är såhär, för jag fick inte till det alls.

Rak och ärlig konstruktiv kritik tack. :bow:

http://www.youtube.com/watch?v=G59J6LE4lnY

Som du själv skrev, så tycker jag överlag att det ser allmänt energifattigt ut! Bra tips för att väcka hästen är energifulla och snabba fattningar och roliga övningar där mycket händer, ex galoppfattningar och snabba vändningar. Förstår dock om du kanske inte kunde trycka på för fullt barbacka heller.

Tror att ni med mer frammåtbjudning får till en bättre bärighet, så hästen kommer upp från framdelen och blir renare i takten.

Din sits ser bra ut, men du ser lika spänd ut som hästen ;) Slappna av och jobba igenom kroppen om du vill att hästen skall göra detsamma!

Som vanligt så "ska jag bara..."skriva lite på bukefalos när sambon och jag skall se på film :D Så här har du en liten sammanfattning iafll av vad jag såg när jag hoppade lite igenom filmen!

Haha, hälsa och tacka sambon för att du fick lov att smita in. :p

Jo, hade detta varit en normal dag (som pappa inte hade följt med för att filma) så hade jag ridit ut och gasat på för att få lite liv i honom. Nu är det ju inte så lätt att göra det utomhus, så jag försökte gasa på nåt varv i galopp. Finns inte med på filmen, detta är i slutet av ridpasset. Jag slängde av sadeln för att se om det blev bättre utan den, men det var inte så stor skillnad. Möjligtvis att han längde steget något i traven, men han är ju fortfarande stel som en pinne.
Trycka på fullt ut barbacka har jag inga problem med, han är som du säkert ser väldigt bekväm att sitta på. Red honom väldigt mycket barbacka förr och då var det i alla tempo. Det värsta är när han som han gör i slutet på denna filmen, puttar över mig med ryggen åt sidan. Han gör så ibland på volt. Har för mig att man ser att min ytterskänkel flaxar till och sen stannar jag och hoppar bak lite.

Jag vågade inte kräva för mycket av honom heller, eftersom han har hostat tidigare i veckan. Gjorde det dock inte denna dagen, men jag satt lite och väntade på det första delen av passet eftersom han var så spänd så trodde jag faktiskt han skulle hosta. Och eftersom han kändes stel och orkeslös så ville jag inte sätta för mycket press på honom heller. Så det blev lite som det blev.

När han har mer energi så kan jag ju rida ihop honom mer, nu finns det liksom inte så mycket att samla upp. Så ja, något fattigt blir det.
Jag tyckte själv att sitsen både kändes och såg mycket bättre ut när jag tog av sadeln. Ytterligare bevis på att sadeln inte är helt perfekt.
Jag får liksom ta i när jag rider lätt, så mina fötter åker in och ut varje gång jag reser mig eftersom skänkeln inte hamnar där den ska vara. :(

Några tips på hur jag kan förbättra galoppen? Normalt sett så har han ju mer tryck i galoppen och blir inte riktigt så framtung och fyrtaktig. Men avsaktningarna är tyvärr alltid så dåliga. Han brukar inte ta mer än några steg pass innan jag får över honom i trav, men det är ändå alltid pass emellan. Några rips?

Men jag tycker ändå han var duktig som klarade ett halvt varv på volten i vänstergaloppen. Han har haft jättesvårt för att fatta galopp på volt i vänstervarv, så det kändes som ett framsteg!

Senast ändrad:

Din sits ser bra ut, men du ser lika spänd ut som hästen ;) Slappna av och jobba igenom kroppen om du vill att hästen skall göra detsamma!

Hur menar du med detta? Är ju inte så lätt att visa över nätet tyvärr, men du kanske kan försöka förklara?

Jag kanske är förstörd, för jag har fått inbankat att allt ska vara så stilla. Varje rörelse ska begränsas och absorberas till den kroppsdel som ger hjälpen eller har kontakten. Typ när man följer hästens rörelse så ska man sträva efter att bara bäckenet ska röra sig och bålen ska vara så stilla som möjligt och resten av kroppen med.
Jag har fått lära om i det mesta och min tränare är suverän på att förklara och få mig att förstå varför. Hon har försökt få mig att våga testa och vara lite "yvigare", men det är svårt att gå ifrån gamla vanor. Jag tycker ändå jag gör jättemycket och stora hjälper nu jämfört med på min ridskoletid. Då skulle händerna vara precis på ett ställe och ingenting fick röra sig utanför ramen.

Om du tycker jag ser stel och spänd ut nu såg jag nog ut som en staty på den tiden. :angel: Och då fick jag beröm för min fina sits :devil: och det som jag fick beröm på i ridskolan är i många fall mina största svagheter nu. :o

Edit: Oj då, jag som bara skulle skriva en kort liten fråga. Så slutar det som vanligt som en halv novell.

Några tips på hur jag kan förbättra galoppen? Normalt sett så har han ju mer tryck i galoppen och blir inte riktigt så framtung och fyrtaktig. Men avsaktningarna är tyvärr alltid så dåliga. Han brukar inte ta mer än några steg pass innan jag får över honom i trav, men det är ändå alltid pass emellan. Några rips?

Men jag tycker ändå han var duktig som klarade ett halvt varv på volten i vänstergaloppen. Han har haft jättesvårt för att fatta galopp på volt i vänstervarv, så det kändes som ett framsteg!

Träna på att fatta galopp ur en ryggning (rygga tills du får eftergift i nacken, be hästen att gå framåt och ge galoppskänkel), då blir galoppen bättre och du får förhoppningsvis en bättre trav från den galoppen. Se till så att hästen tar galoppskänkeln direkt när du ber om det bara. Om inte hästen orkar detta så måste du stärka bakdelen mer på alternativa sätt innan ex. vis genom klättring. Om man vill att hästen ska tänka mer trav efter galoppen så kan det också hjälpa att vara noga med att alltid fatta från trav och sakta ner till trav på volt, då kan inte hästen passa.

Senast ändrad:

Genomgående fruktansvärt energifattig, men det sa du ju själv också :)
Jag kan bara hålla med föregående talare om övergångar - snabba övergångar och få honom mer allert!

Överlag ser han trevlig ut! :)

Varför i hela fridens namn skulle han inte kunna passa på volt? :confused: Det var först för ett år sen som han började trava ordentligt på volt. Innan dess ville han gärna passa.

Min häst kan passa på alla håll och kanter. Nu travar han ju väldigt bra mot vad han gjort tidigare. Då var det pass för hela slanten. Tränade för en tjej ett par gånger som sa att jag skulle låta honom springa över bommar, för då kunde han inte passa.
Kunde han visst! :cool: Tydligen skulle det vara samma sak med skänkelvikning. Inte blev det nån skänkelvikning, men en häst som passade på tvären. :angel:

Ang. ditt tips så klarar vi inte riktigt fatta annat än ur trav (och pass då :angel:). Så det ligger nog en bit i framtiden än. Ibland när vi rider ute kan det gå ur skritt, men då är han väldigt fin och frammåt. Så då räcker det att jag lättar lite så bjuder han på galoppen själv. Så rent fysiskt så går det nog, men kommunikationen jobbar vi fortfarande på. Det händer att han missuppfattar, eller att jag gör något fel och då ränner han iväg i pass istället. Det är det som händer i filmen när han börjar passa från traven ett par gånger. Det kan säkert bero på mig, att timingen är fel eller nåt. Vi har inte börjat med galoppen än för instruktören.
När han tar galopp ur passen så är det han själv som väljer det när jag vill att han ska trava. Då är den ofta väldigt passtaktig och ibland försöker jag driva fram honom lite i galoppen innan jag bryter av. Vet inte hur mycket det hjälper.

Tyärr har vi inga backar där han står. Vi ska snart flytta och förhoppningsvis blir det mer terräng där. Annars är det rätt platt här.
Jag har börjat hoppa lite med honom för att stärka bakdelen. Har bara hoppat två gånger än så det har inte visat så där jättestora resultat än, men han har fått lite lättare för vänstergaloppen. :)

Senast ändrad:

Tack, även om jag tycker att det var en riktigt dålig dag för våran del. :p

Vi över mycket på övergångar. Jag tränar mycket med röstkommando för att han lättare ska hålla isär gångareterna. Det är dock lättare när man rider honom själv. Han är ganska lättdistraherad.

Ska försöka få en film när han är i lite bättre dagsform också nån gång framöver så är det kanske lättare att jämföra.
Annars tar jag gärna emot tips, när det går som sämst är ju problemen som tydligast, så det är ju lätt att se vad problemet är.
Förutom energin så är problemen desamma annars också, bara olika mycket framträdande. :)

Varför i hela fridens namn skulle han inte kunna passa på volt? :confused: Det var först för ett år sen som han började trava ordentligt på volt. Innan dess ville han gärna passa.

Min häst kan passa på alla håll och kanter. Nu travar han ju väldigt bra mot vad han gjort tidigare. Då var det pass för hela slanten. Tränade för en tjej ett par gånger som sa att jag skulle låta honom springa över bommar, för då kunde han inte passa.
Kunde han visst! :cool: Tydligen skulle det vara samma sak med skänkelvikning. Inte blev det nån skänkelvikning, men en häst som passade på tvären. :angel:

:)

För det första der ut att vara en trevlig häst. Det är inte pass han går, pass är en snabb gångart med sväv. Han går i en mycket styv och passaktig tölt.
Och flytta man hästen rätt för skänkeln så är det fysisk omöjlig för den att går i passaktig tölt, då skule hästen går omkull. Många islandshästar ryttare är dock mycket dåliga på att rida sidvärds rätt och isisarna är duktiga på att luras. Om han inte trava över bomarna var det fel avstånd eller så få du lägga upp dem lite, då kommer traven. Man kan inte heller "passa" på volt om hästen är rätt böjd på voltspåret. Böjningen i kroppen gör att hästen blir mer fyrtaktig.

Han är styv både i bogarna och i ländrygen. Mjukgörande är viktigast för er gärna för dressyrtränare eller om du markarbeta honom så du ser att han sätter benen rätt.

Flygande pass är det inte, men grispass har jag alltid fått höra att det är. Men det kanske är samma som den passtaktig tölt du menar?

Nej, om han går rätt så passar han ju inte. Men tidigare var han väldigt omusklad och hade dålig balans, och därför klarade han inte av att trava så bra på volt. Detta året har han byggt upp sig massor och blir starkare och får bättre balans hela tiden. Vi tränar dressyr för en jätteduktig tränare som hjälper oss få ordning på honom. Han vill ju gärna fuska och skjuta ut en bog eller tappa bakdelen.
För grispassade han väldigt mycket, idag är det som värst som han visar på filmen. Annars går han bara i grispass några steg efter galoppen och ibland kan han tappa balansen av nån anledning (typ om han ser en annan häst eller nåt så han tappar fokus)
För några år sen kunde han grispassa över bommar, tjejen jag tränade för då var hoppryttare på ganska hög nivå (130) och hon kunde ingen om islänningar men hade fått tipset av en annan tränarkompis att bommar kunde funka.
Han passade över dem när de låg på marken och han passade över dem när vi höjde i ena hörnet. Han kunde till och med hoppa i pass. Det var inte snyggt och det var inte smidigt men han tog sig över. Försökte både med och utan ryttare. Då hade jag aldrig ridit islänning innan då det berodde minst lika mycket på min okunskap som hans obalans.

Vi tränar mycket skolor och sidvärts (som han faktiskt blivit mycket bättre på, målet är att klara av det i trav så småningom) och övergångar och när vi är i ridhuset tränar vi även på att öka och minska volter och vända genom volter för det hade han väldigt svårt för och la all tyngd på ytter och liksom "välte".

Som sagt så var han väldigt stel och spänd den dagen, han brukar vara lite stel på morgonen när han stått inne hela natten, men inte på detta sättet.

Har ni några mer träningstips så får ni gärna skriva in dem!:)

Rid mycket öppna och sluta på volt i skritt, då kommer han att bli stark och smidig. Det har jag själv gjort massor i vinter och gud vad mycket bättre hästen går nu.

En kompis till mig longerade sin grissepassare över grova stockar och efter lite tragglande så lärde han sig att trava jättebra. Det viktiga är att hästen är böjd på volten, vilket du ser lättare från marken.

Skolor på volt tränar vi, dock bara i ridhuset/paddocken. Skolor på rakt spår tränar vi mycket när vi rider ute.

Nu kan han trava, även över bommar. :p Vi behöver ju fortfarande öva på taven, men det har förbättrats otroligt mycket senaste året. Tidigare var han väldigt överviktig och när han gick ner i vikt förra året så började han plötsligt att både trava och tölta väldigt mycket bättre. Han var fortfarande väldigt omusklad i början av förra året, men han har byggt upp sig under året och blivit bättre och bättre.

Tyvärr är jag ingen fena på att longera, så jag kommer nog inte få till någon bra böjning på det sättet. Jag "tömkör" ibland med ett par vanliga lite längre tyglar och går då jämte så att jag kan peta till honom på både bog och rumpa. Det funkar rätt bra.

*kl*

Bilder från en tävling i höstas, när vi hade kommit igång igen efter mattens sjukdomsvila. Vi var väl inte i superform men poängen blev bättre än i vårens dubutklasser.

Jag red vänster varv i fyrgången för att han normalt inte fattar högergaloppen så lätt på rakt spår (krävs en volt för det mesta), men högergaloppen är egentligen bättre. Vad fattar kusen då... jo, fel galopp. nervös som man är sitter man där och rider i fel galopp innan man inser vad man håller på med :angel:

69041_474987541053_542586053_6702526_3754037_n.jpg

69041_474987536053_542586053_6702525_2614931_n.jpg

Lätt Fyrgång:

Domare 1:
Tölt: 6,0 OK takt, lite hög och spänd form, tillräcklig bärighet
Trav: 6,0 Saknar energi -0,5
Skritt: 5,0 OK takt, saknar energi
Galopp: 0,5 en långsida visad

Domare 2:
Tölt: 5,9 OK takt, tempo, aktion
Trav: 5,8 OK takt, form
Skritt: 4,0 Ostabil skrittm vilar ej
Galopp: 0 Fel galopp men bra bärighet (6,0)

Domare 3:
Tölt: 5,6 Ojämn energi, hög form, bra grundtakt, bitvis styv
Trav: 5 Bra takt, ngt energifattigt, fina rörelser
Skritt: 3,5 Bra takt, ngt energifattigt
Galopp: 4,7 fel galopp först -0,5 OK takt

Så här glad blir man av min kuse :D
44917_474987426053_542586053_6702520_6801227_n.jpg

I lätt tölt fick vi 5,5 totalt och kom på en andraplats.

Dig har jag fler bilder på från den tävlingen!
Han är JÄTTEFIN, så mjuk och smidig!! :o:laugh:

Hihi, i publiken hördes flera "Oj, kolla skäcken" och andra likande.;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Det skedde en liten konflikt på mitt arbete mellan min chef och min kollega (online så jag såg allt de skrev på den gemensamma gruppen...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 393
Senast: Ullmerkott
·
Svar
2 001
· Visningar
98 585
Senast: pepp
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
3 294
Senast: pepp
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 174
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?