Gammal råtta

Q

Qwyxz

En av mina två råttor börjar bli rätt gammal nu...
Han blir två år i januari och bakbenen hänger inte riktigt med och han har svårare att röra sig.
Andningen är inte så bra den heller, väldigt snabb p.g.a. ett helt liv med kronisk luftvägsinfektion.
Han är med andra ord väldigt sliten och jag undrar om jag på något vis kan göra hans sista tid lättare för honom?
Kan man t.ex. testa att köpa vetegroddsolja och ge?
Jag har hört något om att man ska ge dem räkor för att de ska få bättre rörelse i bakpartiet, någon som vet något om det stämmer?
Tacksam för alla svar...

Sv: Gammal råtta

Har aldrig hört talas om det med räkor... Men det brukar ju vara ruskigt poppis så det kan ju vara värt ett försök :)

Annars är det nog till att handikappanpassa buren som gäller. Beroende på hur han klättrar, om han klättrar öht, så kan en massa hängmattor vara bra ifall han ramlar ner. Hus odyl med en massa gos på botten, lättnådd mat och lättnått vatten vid botten är bra, så det inte är några problem.
Kolla igenom varje dag så han inte får skavsår eller så, och tvätta mellan bakbenen om han ligger på samma ställe när han går på toa iom att piss fräter och det inte brukar vara det lättaste för gammelråttor utan bakbensmuskler att tvätta sig där.
Och så mycket näring och enkel mat, som barnmat, välling, gröt, nutrical och sånt.

Simträning brukar kunna hjälpa mot svaga bakbensmuskler (om det nu inte är en dumbo ska nämnas), men jag vet inte hur det är när de redan är svaga...

Bakbensmuskellösa tanten Diva på snart 3 år hälsar! :D

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 403
Senast: valpköpare
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 897
Senast: inverterad
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 854
Senast: Tofs
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 363
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama