Gammal mamma??

Sv: Gammal mamma??

Fast i så fall.... menar du alltså att folk före denna tid var oskulder tills de gifte sig vid 30? :confused::crazy:

Eller föddes en massa "oäktingar" före giftermålen?

Vet ej. Ingen av mina gammelfastrar lever längre. Och jag hade nog inte vågat fråga heller. De hoppades väl på säkra metoder och avbrutet samlag kanske? och med den tidens syn på utomäktenskapliga barn hade i alla fall jag inte vågat testa för mycket.
 
Sv: Gammal mamma??

Vet ej. Ingen av mina gammelfastrar lever längre. Och jag hade nog inte vågat fråga heller. De hoppades väl på säkra metoder och avbrutet samlag kanske? och med den tidens syn på utomäktenskapliga barn hade i alla fall jag inte vågat testa för mycket.

Jag tycker bara att teorin låter lite... knepig. Jag har bara lite svårt att köpa att det i första halvan av 1900talet skulle ha varit en lika sen medelålder för barnafödande som idag. Ännu mindre just för att kvinnors möjlighet till preventivmedel var i princip obefintlig...

Det låter inte särskilt rimligt i mina öron..
 
Sv: Gammal mamma??

Angående ålder förr så har jag sett samma sak i vår släkt. Kring sekelskiftet hade många inte råd att gifta sig och skaffa gård (eller fru) förrän de var runt 30. De fick en massa ungar mellan 30 och 40 +. Min morfarsmor fick sitt sista barn när hon var 46 - min morfar och han blev både frisk och klok.

Det finns 14-åringar som får barn i Sverige i dag också, men de är knappast i majoritet. Det fanns inga preventivmedel på 1800-talet, så fler blev gravida tidigare och fick fler barn.
 
Sv: Gammal mamma??

AMin morfarsmor fick sitt sista barn när hon var 46 - min morfar och han blev både frisk och klok.

Då måste hon ha haft änglavakt och änglatur! För det första att bli gravid vid den åldern, för det andra att överleva förlossningen i en tid då det inte ens fanns penicillin! Låter helt otroligt.
 
Sv: Gammal mamma??

Ja, här på buke har jag ju observerat hur en del 20-25-åringar pratar om att alla de känner har fått barn nu. Och så tänker jag på min 22-åriga fosterdotter med minimal central studentlägenhet och extrajobb som bartender, och där känns barn inte särskilt aktuellt om man säger så.

Klassfråga.
De jag känner som skaffade barn tidigt är de som antingen gått i sina föräldras fotspår. De är arbetslösa, outbildade, bor i miljonprojektet har ingen relation med barnets far efter ett par år och en ganska dyster framtid.
Eller så bor de på landsbyggden, gifter sig, skaffar barn tidigt och jobbar halvtid för att vara hemma med barnet och ha middagen färdig till när maken kommer hem.
 
Sv: Gammal mamma??

Håller med, men så är det och ingen i släkten har talat om det som något mirakel. Jag upptäckte det själv när jag såg en släktuppteckning.

Det är också otroligt att man vid 46 års ålder med 8 barn i en torpstuga har tid ork och lust att göra fler barn.

Men det fanns förståss varken TV eller elbelysning på den tiden...
och barnen flyttade hemmifrån vid 12 och började jobba som pigor och drängar.
 
Sv: Gammal mamma??

Eller så bor de på landsbyggden, gifter sig, skaffar barn tidigt och jobbar halvtid för att vara hemma med barnet och ha middagen färdig till när maken kommer hem.

Stämmer på mej.... förutom giftemålet då! ;):p
 
Sv: Gammal mamma??

Fast hur orimligt det än låter i mina öron finner jag faktiskt detta:
"Medelåldern vid barnafödandet är idag lika hög som i slutet av 1920-talet." !!!

Nu stod det inte så utförligt, men är det för förstföderskor?
 
Sv: Gammal mamma??

Mitt enda argument mot 17 år mellan barnen handlar just om det. Då är man aktiv förälder hela livet. Men för barnens del ser jag inget problem med det.



Min svärfar hade barn hemma i mer än 50 år! Hans barn är födda 1950, 1965 och 1978. Den sista flyttade ut vid dryga tjugo, år 2000.
 
Sv: Gammal mamma??

Först och främst vill jag säga att alla får göra precis hur dom vill.

Men personligen skulle jag inte vilja få barn efter 30..
 
Sv: Gammal mamma??

Om inte din hälsa är påfallande vacklande, kan jag inte se att hälsoskäl borde vara grund för att avstå från barn.

Själv tycker jag som Torudds Ensamma mamman att ett litet barn vore underbart men fler tonåringar en katastrof. Jag har bara ett biologiskt barn och av många välövervägda skäl blir det inga fler. Jag har ju blivit vuxen parallellt med att vara förälder, i princip. Nu tycker jag att det ska bli väldigt spännande att se hur livet är när inte allt utgår från barn hela tiden. Men på torsdag ska jag få besök av min mans lilla fadderbarn! Hon är tre månader och underbar!

Mitt enda argument mot 17 år mellan barnen handlar just om det. Då är man aktiv förälder hela livet. Men för barnens del ser jag inget problem med det.

Det där du sa, om att ha blivit vuxen parallellt med att vara förälder tyckte jag var klokt sagt. Å andra sidan tror jag de flesta oavsett ålder upplever det så. Fast du kanske var extremt ung när du födde ditt barn?

Min hälsa är påfallande god, mycket bättre än jag förtjänar med tanke på hur mycket jag verkligen inte tar hand om min kropp just nu. Så kanske det inger ett visst hopp inför framtiden. Men, jag är på djupet kluven vad gäller fler barn. En del av mig vill verkligen inte - av de skäl du nämner bl.a. Det vore ju så himla skönt att få slippa utgå från barnens behov hela tiden, och tonåringar *suck* ...say no more...Men sedan finns den andra delen som inte gör något annat än längtar - fast där har jag högst privata och lite patologiska skäl till varför :angel: Att vara aktiv förälder hela livet är inget som skrämmer mig, snarare tvärtom - ibland när jag är på det humöret kan jag inte se att det finns någon meningsfullare sysselsättning egentligen...

Ja, ja...den som lever får se...som sagt, det är mycket som ska stämma så det blir nog ingen mer för min del. Jag har å andra sidan fullt upp med att göra folk av de jag redan har satt till denna värld. :love:
 
Sv: Gammal mamma??

jag tror att det var rätt vanligt att kvinnor fick "åka bort" under en viss tid och föda sitt barn som sedan hamnade på barnhem eller adopterades bort. Barnhem var ju ganska vanligt förr.
Sedan hade man säkert sina metoder, det fanns väl tex någon form av kondomer redan tidigt på 1900-talet och så kanske den strängare moralen gjorde att man höll mer på sig.
 
Sv: Gammal mamma??

Jo en del gömdes nog bort på olika sätt.

Åter till trådens huvudtema.

I lördags var det ett program på radion om den (för de senaste decennierna i alla fall) ökande åldern på föräldrar.

Det var en barnmorska från Danderyd som intervjuades. Hon jobbar till största delen med blivande mödrar kring 40 och uppåt och med tanke på allt man läser om risker var hon förvånansvärt positiv.

Enligt henne var det visserligen en större statistisk risk, men i det enskilda fallet var den inte så stor att det var någon anledning att inte försöka få barn om man ville.

De största problemen enligt henne var 1. Att det var svårare att bli med barn 2. Att barnen kanske inte fick några mor- och farföräldrar.
3. Att det var svårare att hinna med att få mer än ett barn.

Hon sa också att skandinaviska kvinnor är fertila ovanligt länge jämfört med kvinnor i andra länder.

I programmet intervjuades också en kvinna som blev mamma för första och enda gången vid 47 års ålder. På naturlig väg och allt gick bra. Hennes mamma levde också och var pigg.

Jag tycker absolut inte att man ska skjuta upp barnafödandet om man har möjlighet tidigt men det kan gå bra sent ockå.
 
Sv: Gammal mamma??

Det där du sa, om att ha blivit vuxen parallellt med att vara förälder tyckte jag var klokt sagt. Å andra sidan tror jag de flesta oavsett ålder upplever det så. Fast du kanske var extremt ung när du födde ditt barn?

Nej, jag var över 20 men inte 25. Å andra sidan hade jag ingen utbildning (jag hade inte ens gått gymnasiet) och jag visste att fadern inte var den person jag skulle dela mitt liv med och jag hade nog aldrig planerat någonting för längre tid än fyra månader, tror jag. Utom hästrelaterade grejer så klart, unghästutbildning är ju långsiktigt. Självklart kunde jag knappt stava till bankkonto. Sonen och jag bodde i en lågstatusförort och levde på studielån. Jag gick givetvis inget yrkesprogram, utan läste de roligaste ämnena. Detta är inte ett klagomål, vi hade det jättebra.

Men jag tycker egentligen också att de allra flesta verkar mogna på i princip samma sätt när de får barn - om de växer i rollen, för det gör ju inte alla tyvärr.

Numera häpnar jag ändå när fyrtioåriga vänner med avancerade jobb och långa stabila förhållanden får barn och då säger exakt samma saker om detta nya ansvar och denna nya kärlek som såna som jag sa vid dryga 20. Fyrtioåringar som låter som tjugoåringarna lät för tjugo år sedan! Då känns det lite konstigt och jag känner mig gammal. Sen kör de ju också fast i samma grejer som på min tid, och separerar av samma skäl.

Men om man har ett etablerat vuxenliv när man får barn, då har man ju en massa grejer man måste släppa. Jag levde från dag till dag när jag fick barn och ungen fick hänga med i det sedan den dag han var född. Om du fattar. Numera är jag mer vuxen, kan stava till både bankkonto och pensionsförsäkring och har ett mycket mer planerat liv.

Någonstans i detta svamliga inlägg döljer sig min idé om att bli vuxen och förälder parallellt.
 
Sv: Gammal mamma??

Jag kan känna igen mig och mina vänner i allt det du skriver. Fick också min dotter i precis samma ålder, med ungefär samma livssituation.

Vad gäller mina 40-åriga vänner - förstagångsföräldrar slås jag av hur mycket svårare det är för dem än vad det var för mig vid 20. Då hade jag ingen yrkesidentitet - inga dyra vanor eller bekvämlighet jag inte ville göra avkall på. Det har man vid 40 och barnen kan upplevas som mycket mer begränsande tror jag. Ibland tycker jag nog de är lite för gnälliga helt enkelt och omogna i sin oförmåga att sätta någon annans behov före sina egna - gäller kanske framförallt faktiskt för mammorna jag känner (obs - absolut inget generalsierande anspråk utan bara erfarenheter från det lilla segment som råkar vara min bekantskapskrets).
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Gammal mamma??

Men, jag är på djupet kluven vad gäller fler barn. En del av mig vill verkligen inte - av de skäl du nämner bl.a. Det vore ju så himla skönt att få slippa utgå från barnens behov hela tiden, och tonåringar *suck* ...say no more...Men sedan finns den andra delen som inte gör något annat än längtar - fast där har jag högst privata och lite patologiska skäl till varför :angel:

Go with your feeling! ;) Det är klart att du ska ha ett barn till om du känner så? Och visst är väl inte alla tonåringar hemska, eller? (Jag minns mig själv som ganska snäll... tror jag). Fingers crossed, du kanske avlar ett jättegulligt barn som gärna hjälper till hemma! :)
 
Sv: Gammal mamma??

Min mormor fick morsan när hon var 46 år, 1948, det var det sista av 13 barn.Säkert farligt men jag tror det är större chans att det går bättre för en äldre kvinna som redan fött barn än för en var det är första gången.
 
Sv: Gammal mamma??

Vad tycker ni. Hur gammal kan man som äldst kan vara som tjej och skaffa barn?

Svårt att sätta en gräns, alla mognar olika fort & det finns de som blir naturligt gravida i 45 års åldern medan det finns folk som måste ha hjälp med sånt när de är 25, ska man se rent biologiskt så är det kanske menat att man klarar att bli förälder så länge man är fertil, emn nu finns ju hjälpmedel som gjort att 67 åringar skaffar barn, det tycker jag är att ta i.
Man kan oxå se det på ett annat sätt, dagens 40 åringar är ju så mkt "yngre" än de var på tex 40 talet, så många av dem kanske mår bäst av att skaffa barn vid den åldern helt enkelt.
 
Sv: Gammal mamma??

Jag vet en som fick barn nyligen vid ca 45 års ålder.
Deras äldsta barn är 18 år.
Ser inga problem med det. Det måste vara upp till var och en.
Kan väl vara mysigt med en sladdis på lite äldre dar? ;)
 

Liknande trådar

Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
1 736
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 374
Övr. Barn För mitt barns skull borde jag kanske vara anonym. Men jag väljer istället att skriva väldigt lite och kortfattat för jag tror att någon...
Svar
13
· Visningar
1 105
Senast: Bexzor
·
Övr. Barn Jag är en 34-åring invandrare som har separerat sig från sin partner nyss. Jag känner att jag vill skaffa barn, helst i Sverige, för att...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 778
Senast: gammalek
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp