Gammal mamma??

Sv: Gammal mamma??

Men jag födde barn sent åttiotal och är närmare 40 än 45.

Men mina ungefär 40-åriga vänner får barn en masse - du som 38 kvalar iofs in. Om ungefär 40 får betyda drygt 40, så stämmer ju mina iakttagelser. Men frågan är väl också hur statistiskt vanligt detta sena baranfödande är, ens nu? Det kanske syns mer i debatten än i statistiken?

:rofl:Helt OT, men jag trodde du var typ sådär 55 bast!

Men, det är väl skillnad på storstad och landsbygd vilket gör att siffrorna kan förvirra. Exempelvis Täby tror jag har en rekordhög medelålder och mindre orter på landsbygden har rekordlåg istället.
 
Sv: Gammal mamma??

Jag hör ju till dem som tror att barnafödande alltid är egoistiskt, det är ju knappast för barnets skull man sätter det till världen - oavsett ålder som förälder ;)

Helt enig med dig där! Det är ju för att det ger en själv något som man överhuvudtaget vill ha barn. Däremot innebär ju omvårdnaden om det lilla barnet att man får sätta sig själv och sin egoism åt sidan. Men just valet att skaffa barn är ju i allra högsta grad egoistiskt.
 
Sv: Gammal mamma??

Synpunker... hmmmm är själv 44 och råkat bli gravid så jag hade inga synpunkter bara undrade vad ni tycker, velar fram och tillbaka om barnet ska få bo kvar i magen eller inte. Verkar ena stunden vettigt att behålla det, men kanske jag är för gammal:cry: det blir kanske synd om dem lilla att ha en gammal kärring till morsa:crazy:

Så tycker jag inte du ska tänka! Det du ska avgöra är om du/ni vill ha barnet och om du kan ge barnet vad den behöver. Det har inget med din ålder att göra!
 
Sv: Gammal mamma??

Min poäng kvarstår, att bli mamma efter 30 var ingen konstighet för 50-60 år sedan även om det statistiskt sett inte var lika vanligt. Och hur mycket kan medelåldern ha ökat sen 50-talet, några år kanske? Det borde ha en marginell betydelse.

Några år har betydelse. Tidigare var framtidsprospekten sedan man fyllt 65 inte att man levde i nästan 25-30 år till. Det gör vi i dag, jag tror snittåldern för kvinnor är 80 år, vilket har betydelse både för landets ekonomi och för de sent födda barnen. Mor- och farföräldrarna lever längre, mamman lever längre och är ffa friskare längre.
 
Sv: Gammal mamma??

:rofl:Helt OT, men jag trodde du var typ sådär 55 bast!

Men, det är väl skillnad på storstad och landsbygd vilket gör att siffrorna kan förvirra. Exempelvis Täby tror jag har en rekordhög medelålder och mindre orter på landsbygden har rekordlåg istället.

Fortfarande OT och dessutom självupptaget: 55!!??

Alltså jag bor ju i stad, lever urbant liv med akademikerjobb, uteserveringar, coolhetskomplex och sommarstuga samt medlemskap i filmförening, men råkade pluppa ur mig barn lite oväntat tidigt. Barnafödaråldrarna bland mina personliga vänner varierar väldigt mycket, det ser inte alls ut som i en del vänkretsar där alla verkar leva "likadana" liv vad gäller familj och jobb och sådana större, yttre grejer. Tex är ju ungefär jämnåriga lesbiska i full gång med barnalstrandet nu.

Ja, här på buke har jag ju observerat hur en del 20-25-åringar pratar om att alla de känner har fått barn nu. Och så tänker jag på min 22-åriga fosterdotter med minimal central studentlägenhet och extrajobb som bartender, och där känns barn inte särskilt aktuellt om man säger så.
 
Sv: Gammal mamma??

Synpunker... hmmmm är själv 44 och råkat bli gravid så jag hade inga synpunkter bara undrade vad ni tycker, velar fram och tillbaka om barnet ska få bo kvar i magen eller inte. Verkar ena stunden vettigt att behålla det, men kanske jag är för gammal:cry: det blir kanske synd om dem lilla att ha en gammal kärring till morsa:crazy:

Det är synd om barn som inte har föräldrar som är mogna sin uppgift.

Det har inte med ÅLDER att göra.

Dock är sannolikheten kanske något högre att en 44-åring är det än en 19-åring.

För mig var det "jobbiga" med att skaffa barn (vilket jag gjorde runt 40) foglossningen. Men den har ju inte med mammans ålder att göra.

Annars ser jag massor med fördelar med att vara gammal och klok och skulle INTE velat ha mig själv som 20-åring till mamma :eek:

En oväntad fördel är att de flesta förutsätter att jag är yngre än vad jag är (44) bara för att jag glider omkring med två småbarn och 12 år yngre sambo :D
 
Sv: Gammal mamma??

Synpunker... hmmmm är själv 44 och råkat bli gravid så jag hade inga synpunkter bara undrade vad ni tycker, velar fram och tillbaka om barnet ska få bo kvar i magen eller inte. Verkar ena stunden vettigt att behålla det, men kanske jag är för gammal:cry: det blir kanske synd om dem lilla att ha en gammal kärring till morsa:crazy:

Om du i övrigt VILL ha barn och det så att säga bara är åldern som hindrar dig, så tycker jag att du skall behålla barnet. Ett barn kan råka ut för SÅ mycket värre saker än att få en "gammal" mamma. Sedan kan det ju finnas andra saker som gör att man bestämmer sig för att inte behålla barnet, men jag tycker nog inte att enbart ens egen ålder (eller ens egen / omgivningens föreställning om vad som är lämplig ålder för en mamma) skall få vara avgörande i frågan....
 
Sv: Gammal mamma??

Ville bara säja det för det verkade som det uppfattades som jag var EMOT att skaffa barn när man är äldre, det var inte så jag menade utan mer en fråga vade andra tycker. Förstår att det kunde uppfattas så eftersom jag inte skrev bakgrunden till frågan för då trodde jag ingen skulle våga skriva något emot. Nej, enbart vad andra tycker kommer inte att avgöra, inte heller min ålder, detta är en jättesvår fråga.
Men det verkar ju som de flesta tycker det är helt OK :D och de som har äldre föräldrar ser det till stor del som en fördel.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Gammal mamma??

Synpunker... hmmmm är själv 44 och råkat bli gravid så jag hade inga synpunkter bara undrade vad ni tycker, velar fram och tillbaka om barnet ska få bo kvar i magen eller inte. Verkar ena stunden vettigt att behålla det, men kanske jag är för gammal:cry: det blir kanske synd om dem lilla att ha en gammal kärring till morsa:crazy:

Jag fick mitt första barn vid 39 och är nu gravid med nummer 2, 41 år gammal. Jag förstår hur du tänker för liknande tankar har föresvävat mig, men som någon annan skrivit tidigare - attans vad ung alla tror man är för att man har småbarn och är gravid! :banana:

Själv känner jag inte att jag har haft några som helst problem att orka med varken graviditet eller småbarn trots min ålder. Snarare tvärtom tycker jag det känns som när man jämför erfarenheter med betydligt yngre föräldrar. Det här är ju så efterlängtat och kärt besvär att jag förknippar det med ett rent nöje. Dessutom har jag ingen som helst längtan ut på krogen eller att göra karriär - det är redan överstökat för länge sedan... :). Jag kan lugnt roa mig på hemmaplan med barn å man i godan ro....

För övrigt kan jag lägga till diskussionen om hur det var förr i tiden. Min farmor född 1883 fick sitt första barn 1924 (min pappa) och därefter födde hon ett till. Bara som lite kuriosa...
 
Sv: Gammal mamma??

Fortfarande OT och dessutom självupptaget: 55!!??

Alltså jag bor ju i stad, lever urbant liv med akademikerjobb, uteserveringar, coolhetskomplex och sommarstuga samt medlemskap i filmförening, men råkade pluppa ur mig barn lite oväntat tidigt. Barnafödaråldrarna bland mina personliga vänner varierar väldigt mycket, det ser inte alls ut som i en del vänkretsar där alla verkar leva "likadana" liv vad gäller familj och jobb och sådana större, yttre grejer. Tex är ju ungefär jämnåriga lesbiska i full gång med barnalstrandet nu.

Din ålder har jag ju såklart bedömt efter hur moget du resonerar i dina inlägg :love: ...och väntar fortfarande på mezebuffén :d

I min vänkrets är det 40-åringar (plus minus tre år sådär) som får sitt första barn. Jag däremot ville av flera starka skäl få barn tidigt och hade turen att med våra mått mätt - få min dotter väldigt tidigt. När hon följde med mig till universitetet som två-åring trodde folk att hon var min lillasyster (!) för att fortsätta det "självupptagna spåret".

Om jag får ett barn till i mitt liv - vilket jag önskar men troligen inte kommer att få av de skäl jag räknade upp i tidigare inlägg - så kommer det kanske vara 17 års diff mellan. Vilket inte är något konstigt för mig, eftersom jag just nu har en familj med så stora och ännu större åldersskillnader mellan syskon. Jag känner syskon som i princip bara skiljer nåt år mellan, men som har mindre kontakt än dessa syskon där det skiljer 20 år mellan.

*slutsvamlat*

Edit: Vad jag är rädd för är att just min kropp - som redan burit och fött två barn, samt är i mycket sämre kondition än för säg tio år sedan eftersom jag inte rör mig så mycket som jag borde - kanske inte orkar på samma sätt vare sig bära eller föda ett barn till vid 45. Men men...den dagen den sorgen.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Gammal mamma??

attans vad ung alla tror man är för att man har småbarn och är gravid! :banana:...
:bump::bump:är det sant:idea:

Dessutom har jag ingen som helst längtan ut på krogen eller att göra karriär - det är redan överstökat för länge sedan... :). Jag kan lugnt roa mig på hemmaplan med barn å man i godan ro......
Nä, krogtiden är slut sedan länge, bara jag orkar med hästen och min andra dotter så...står ju på ridbanan med henne till sent in på nätterna ibland, men då sover väl ändå grodan:idea:
 
Sv: Gammal mamma??

*kl*

Jag fick mina barn vid 26 och 29 års ålder. Nu är jag 50 och känner att få ett barn till nu, nej det orkar jag inte. Mest kanske för att jag inte alls är i den fasen av livet nu,f ör min del är späd- och småbarnsåren med råge passerade.

Men min farmor, född 1889, födde sitt sista barn vid 47 års ålder. Då hade hon under ca 25 års tid fött 13 barn. Och i det perspektivet så känner jag mig ju lite bekväm som inte skulle vilja ha ett litet barn till nu.

Tidigare i tråden nämndes det att folk förr inte alls fick barn så tidigt som man tror. Min erfarenhet (bestående i många timmar på Rigsarkivet i Köpenhamn och över gamla kyrkböcker i Vadstena) säger att det är så, i alla fall i bondebefolkningen. Man gifte sig ganska sent, och fick många gånger sina första barn vid 30 års ålder. Åtminstone i våra släkter.
 
Sv: Gammal mamma??

Ja det där med åldern är faktiskt helt fantastiskt...

En nyinflyttad tonårstjej i stallet trodde jag var 27 :rofl:. Fast jag vet inte om hon behövde glasögon... :angel: Det är bara ett av många exempel!

Sen att jag färgat över gråa hår i 10 år är en helt annan historia... :angel:
 
Sv: Gammal mamma??

Ja det där med åldern är faktiskt helt fantastiskt...

En nyinflyttad tonårstjej i stallet trodde jag var 27 :rofl:. Fast jag vet inte om hon behövde glasögon... :angel: Det är bara ett av många exempel!:
Mej kallar de för kärringen i stallet:devil:men så är inte lillen född än, vänta bara så ska ni få se på föryngring som heter duga 27 år:cool:

Sen att jag färgat över gråa hår i 10 år är en helt annan historia... :angel:
Har inga att färga över :angel: är blondin fortfarande trots åldern:d
 
Sv: Gammal mamma??

När är det dags?

Och du, stort grattis föresten!
 
Sv: Gammal mamma??

När hon följde med mig till universitetet som två-åring trodde folk att hon var min lillasyster (!) för att fortsätta det "självupptagna spåret".

Edit: Vad jag är rädd för är att just min kropp - som redan burit och fött två barn, samt är i mycket sämre kondition än för säg tio år sedan eftersom jag inte rör mig så mycket som jag borde - kanske inte orkar på samma sätt vare sig bära eller föda ett barn till vid 45. Men men...den dagen den sorgen.

Häromåret fick jag inte köpa mellanöl på Coop därför att expediten missbedömde min ålder. Jag har ofta undrat om hon hade tagit min son för min pojkvän om han hade varit med då.

Egentligen tycker jag att det är konstigt att vi fokuserar så mycket på mammans ålder när det gäller barnafödande. Där sätter ju ändå naturen stopp, även om det numera händer att samma natur manipuleras med. Om inte din hälsa är påfallande vacklande, kan jag inte se att hälsoskäl borde vara grund för att avstå från barn.

Ibland tycker jag däremot att män skaffar sig barn lite väl sent. Tex om man inte har rimliga skäl att tro att man lever deras uppväxt ut. Givetvis händer det att även unga föräldrar blir sjuka och/eller dör och deras barn klarar sig bra i livet ändå, men att planera för att vara pigg upp i nittioårsåldern är väl lite...skumt?

Själv tycker jag som Torudds Ensamma mamman att ett litet barn vore underbart men fler tonåringar en katastrof. Jag har bara ett biologiskt barn och av många välövervägda skäl blir det inga fler. Jag har ju blivit vuxen parallellt med att vara förälder, i princip. Nu tycker jag att det ska bli väldigt spännande att se hur livet är när inte allt utgår från barn hela tiden. Men på torsdag ska jag få besök av min mans lilla fadderbarn! Hon är tre månader och underbar!

Mitt enda argument mot 17 år mellan barnen handlar just om det. Då är man aktiv förälder hela livet. Men för barnens del ser jag inget problem med det.
 
Sv: Gammal mamma??

Den 3 februari tror jag. Egentligen är det en helt perfekt tid att få barn på. Hinner komma igång med ridningen till våren igen:idea: och mitt i smällkalla vintern tränar iaf jag och hästen högst sporadiskt.
 
Sv: Gammal mamma??

Angående ålder förr så har jag sett samma sak i vår släkt. Kring sekelskiftet hade många inte råd att gifta sig och skaffa gård (eller fru) förrän de var runt 30. De fick en massa ungar mellan 30 och 40 +. Min morfarsmor fick sitt sista barn när hon var 46 - min morfar och han blev både frisk och klok.

Flera av hennes döttrar fick mer än ett barn efter 40. Det verkar vara de som fick barn på 50, 60 och 70 talet som fick 2-3 barn mellan 20 och 30 och sedan var nöjda med det. De var ju också de första som kunde välja tack vare preventivmedel.

Hade jag fått välja själv så hade jag velat ha barn mellan 25 och 35, men inte förrän jag var 39 träffade jag någon som både ville och kunde bli far till mina barn. Är nu i v 12 och hoppas på det bästa.
 
Sv: Gammal mamma??

Flera av hennes döttrar fick mer än ett barn efter 40. Det verkar vara de som fick barn på 50, 60 och 70 talet som fick 2-3 barn mellan 20 och 30 och sedan var nöjda med det. De var ju också de första som kunde välja tack vare preventivmedel.

Fast i så fall.... menar du alltså att folk före denna tid var oskulder tills de gifte sig vid 30? :confused::crazy:

Eller föddes en massa "oäktingar" före giftermålen?
 

Liknande trådar

Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
1 731
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 372
Övr. Barn För mitt barns skull borde jag kanske vara anonym. Men jag väljer istället att skriva väldigt lite och kortfattat för jag tror att någon...
Svar
13
· Visningar
1 105
Senast: Bexzor
·
Övr. Barn Jag är en 34-åring invandrare som har separerat sig från sin partner nyss. Jag känner att jag vill skaffa barn, helst i Sverige, för att...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 778
Senast: gammalek
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp