Sv: Gammal mamma??
Vad gäller mina 40-åriga vänner - förstagångsföräldrar slås jag av hur mycket svårare det är för dem än vad det var för mig vid 20. Då hade jag ingen yrkesidentitet - inga dyra vanor eller bekvämlighet jag inte ville göra avkall på. Det har man vid 40 och barnen kan upplevas som mycket mer begränsande tror jag. Ibland tycker jag nog de är lite för gnälliga helt enkelt och omogna i sin oförmåga att sätta någon annans behov före sina egna - gäller kanske framförallt faktiskt för mammorna jag känner (obs - absolut inget generalsierande anspråk utan bara erfarenheter från det lilla segment som råkar vara min bekantskapskrets).
Intressant! Jag upplever det inte så bland de (ganska få) jag känner som liksom jag fått barn sent. Själv anser jag tvärtom att
a) jag har hunnit vara vuxen (myndig) i ca 20 år och under dessa 20 år huvudsakligen bara behövt tagit hänsyn till mig själv. Har flyttat runt litegrann, jobbat på olika ställen, haft olika partners (dock hade jag hellre valt att haft samma partner hela tiden (= den jag har nu) om det varit praktiskt möjligt). Därför ser jag att jag redan har hunnit med "allt det där andra" och nu kommer att kunna ägna tiden åt barn utan att känna att livet springer förbi mig. Jag har ju inte fött ännu dock.....
b) den som ett eller några barn vid 25-30 och sen "börjar om" vid 38-40 tror jag många gånger upplever det jobbigare än att bli förstagångsförälder vid 38. Det borde rimligtvis vara så. Min svärmor har tex fortfarande hemmaboende barn och har så haft i 30 år. Hon ser fram emot att bli farmor, men är också rätt tydlig med (på ett skämtsamt sätt) att hon nog inte kommer vilja vara barnvakt sådär jätteofta. Vilket jag har FULL förståelse för. Hon har ju först NU möjligheten att börja leva enbart för "sin egen del" så att säga. (yngsta barnet är i tonåren).
c) vår ekonomi är såpass bra att vi inte kommer behöva göra avkall på något när vi är föräldralediga osv. (Jag kommer ha samma eller till och med bättre ekonomi när jag är föräldraledig eftersom jag sålt min häst nyligen)
Kanske beror det på hurdan man
är, mer än ålder? Jag bor i småstad, har inga jättedyra res-, restaurang- eller shoppingvanor. Jag har aldrig egentligen varit "karriärinriktad". Jag har ett bra jobb, men när jag jämfört mig med andra (speciellt när jag jobbade i Sthlm ... de som jobbade där var ca 5-7 år yngre än mig) så inser jag att jag
inte är karriärmänniska. Jag vill trivas, ha rätt bra lön osv, men har inget behov av "statusposition".