Gammal mamma??

Sv: Gammal mamma??

Folk är ju så himla olika. För egen del så hade jag inte velat skaffa barn mer än två veckor innan jag blev gravid ;) vid 31 års ålder. Men jag kan tycka nu när jag har en vild ettåring att jag hade nog eventuellt varit mindre bekväm av mig som mamma om jag fått barn tidigare. Å andra sidan har jag nu en bra ekonomi och behöver på så sätt inte oroa mig.
Min nya chef ska ha barn och hon är nog ett 10-tal år äldre än jag, runt 40. Det känns lite konstigt att någon som är lite av generationen över mig ska ha barn (4e barnet dock). Men det är ju roligt, varför skulle man ha synpunkter på att någon väljer att skaffa barn sent i livet? Det finns mycket värre öden ett barn kan råka ut för än att ha gamla föräldrar.
 
Sv: Gammal mamma??

Nja det vet jag inte om jag håller med om. Min mormor (född -09) och min farmor (född -13) var båda över 30 när de fick barn, mormor var 39 när hon fick sitt sista och farmor var 35. Jag tror inte att de var särskilt unika, de skulle spara ihop till hus och sånt först.
 
Sv: Gammal mamma??

Jag skaffade mitt sista vid 40.
Och mina barns mormor och farfar har ju massor av tid för sina barnbarn.
En pensionerad mormor/farfar/farmor/morfar är en enorm tillgång när man har småbarn och kan behöva avlastning.

Min egen farmor dog för något år sedan.
Hon blev 97år och hann utan vidare uppleva sina barnbarnsbarn.
 
Sv: Gammal mamma??

*kl*

Jag är 29 nu och börjar faktiskt känna mig lite stressad.
På sätt och vis.

Jag vet fortfarande inte om jag vill ha några barn... Men tänk OM jag vill? Sen?
 
Sv: Gammal mamma??

Nja det vet jag inte om jag håller med om. Min mormor (född -09) och min farmor (född -13) var båda över 30 när de fick barn, mormor var 39 när hon fick sitt sista och farmor var 35. Jag tror inte att de var särskilt unika, de skulle spara ihop till hus och sånt först.

Rent statistiskt är det faktiskt så, även om just din släkt inte statuerar exempel där. Vi föder barn rekordsent och lever rekordlänge, that simple.
 
Sv: Gammal mamma??

Min mamma var 43 när jag föddes. Hon har ställt upp och varit barnvakt i alla väder när det behövts. Att vara barnvakt till en 10-12 åring är ju inte särskilt krävande. Då handlar det ju mer om att umgås. Idag när hon är barnvakt åt min yngsta är dett dottern som lagar mat osv. Mormor sitter vid köksbordet och njuter av sällskapet. :) (mormor är 84 idag)
Jag kan nog säja att få barn sent i livet nog håller en ung längre. I alla fall var det så för min mamma. Hon har alltid verkat 10 år yngre än sina väninnor. Och det har jag tagit åt mig äran för.
 
Sv: Gammal mamma??

Här kommer en gammal mamma och blandar sig i... Jag var fyllda 38 när jag fick min lilla kille. Jag "valde" inte att skaffa barn, det bara blev så...:) Jag har aldrig längtat efter att bli mamma, men som jag brukar säga; Nu har jag fått honom, så nu ska jag be att få behålla honom:rofl: Kan tillägga att ju äldre man är när man får sitt första barn, desto fler "risker" är det + att man får stå ut med att kroppen förändras drastiskt efter en graviditet sent i livet.
Men det är det värt, med tanke på vad man får i utbyte!
 
Sv: Gammal mamma??

Det är ju inte alla förunnat att få barn just i den tid i livet som de önskar heller. Det är inte alltid saker blir som man trott.
 
Sv: Gammal mamma??

Min poäng kvarstår, att bli mamma efter 30 var ingen konstighet för 50-60 år sedan även om det statistiskt sett inte var lika vanligt. Och hur mycket kan medelåldern ha ökat sen 50-talet, några år kanske? Det borde ha en marginell betydelse.
 
Sv: Gammal mamma??

Min nya chef ska ha barn och hon är nog ett 10-tal år äldre än jag, runt 40. Det känns lite konstigt att någon som är lite av generationen över mig ska ha barn (4e barnet dock).

Någon som är 10 år äldre... tycker du det är "generationen över" dig??
:crazy::confused:

Generationen över anser jag vara sådana som är just en generation över; såna som kan vara ens föräldrar.

Annars skulle jag ju vara generationen över min sambo. :rofl: Han är 7 år yngre än mig.
 
Sv: Gammal mamma??

Nja det vet jag inte om jag håller med om. Min mormor (född -09) och min farmor (född -13) var båda över 30 när de fick barn, mormor var 39 när hon fick sitt sista och farmor var 35. Jag tror inte att de var särskilt unika, de skulle spara ihop till hus och sånt först.

Aha. Jag vet att min mormor (som var född 1913) fick sitt sista barn när hon var kring 35. Men jag tror ändå det var liiite ovanligt .... eller i alla fall "skämmigt". Dels kallades det för att få "sladdbarn" vid den åldern och sen kommer min mamma ihåg att mormor tyckte det var lite pinsamt att hon var så gammal.
(och då var de ändå storstadsbor)
 
Sv: Gammal mamma??

Jag vet fortfarande inte om jag vill ha några barn... Men tänk OM jag vill? Sen?

Då kan du skaffa dem då! Sen. :idea:

;)

Men det kan vara smart att börja inom en 8-10årsperiod i alla fall.... för att vara säker på att det blir något.
 
Sv: Gammal mamma??

Min poäng kvarstår, att bli mamma efter 30 var ingen konstighet för 50-60 år sedan även om det statistiskt sett inte var lika vanligt. Och hur mycket kan medelåldern ha ökat sen 50-talet, några år kanske? Det borde ha en marginell betydelse.
Jag har inga siffror, men det är väl ändå ganska välkänt att barnafödaråldern ökat en hel del? Sen 50-talet skulle jag gissa att medelåldern har ökat med minst 5 år... (ska leta och se om jag finner något)
 
Sv: Gammal mamma??

Det jag hittar lite snabbt är:
http://www.scb.se/Grupp/allmant/BE0801_2005K02_TI_07_A05ST02.pdf
En skrivelse från Scb. Där står på sidan 1:
"Från en effekt till en annan
Samtidigt som fruktsamheten sjönk ökade förstföderskornas medelålder från under 25 år till nära 30 år." Det är inte helt tydligt från när till när detta avser, men det står något i första stycket om "sedan 1970-talet kännetecknas familjemönstret
i Europa av att fruktsamheten
har sjunkit, att parbildning
och barnafödande har förskjutits upp i högre åldrar, att parförhållandena har blivit mindre stabila samt att kvinnors
förvärvsfrekvens har ökat markant."

Det finns diagram på sidan två som visar hur förstföderskornas medelålder ökat sedan 1965. Mellan 1965 och år 2000 har det ökat med drygt 3 år i skandinavien. Och nu har vi 2007. Och du nämnde 50-talet som jämförelse.

Så; att barnafödandet förskjutits uppåt i åldrarna är väl inte direkt något som kan förnekas.
 
Sv: Gammal mamma??

Jag har inga siffror, men det är väl ändå ganska välkänt att barnafödaråldern ökat en hel del? Sen 50-talet skulle jag gissa att medelåldern har ökat med minst 5 år... (ska leta och se om jag finner något)

Jag vore också intresserad av siffror. Jag inbillar mig att jag har läst att man ofta inte alls fick barn vid så unga år "förr" som vi numera verkar tro. Men det beror ju på när i tiden "förr" anses ha varit, så att säga.

Om genomsnittsåldern för förstföderskor stigit sedan femtitalet, kan det ju också ha varit så att den dessförinnan hade sjunkit.

Jag vet att egna släktingar inte är ett representativt urval, men min farmor fick sin barn mellan 30 och 40 års ålder på trettiotalet, och min mormor fick båda sina vid fyllda 35 något år senare. Mina egna föräldrar var mellan 25 och 30 när de fick sina barn, på sextiotalet.

Kanske har vi en (omotiverad) bild av tidigt barnafödande "förr" som gör oss benägna att se allt sent barnafödande då som ovanligt?

En sak som jag inte fattar nu är att under babyboomen (sent åttiotal) såg jag någon siffra om 25 ca som medelålder för första barnet. Och det föddes barn i mängder. Trots detta föder nu fyrtioåringar sina första barn i mängder - dessa fyrtioåringar är ju samma personer som de som födde vid några och tjugo för knappt tjugo år sedan. Hur går det ihop? Eller har jag bara noll koll på statistiken?

Edit: Ojdå, du var snabbare än jag. Nu ska jag läsa på!
 
Sv: Gammal mamma??

En sak som jag inte fattar nu är att under babyboomen (sent åttiotal) såg jag någon siffra om 25 ca som medelålder för första barnet. Och det föddes barn i mängder. Trots detta föder nu fyrtioåringar sina första barn i mängder - dessa fyrtioåringar är ju samma personer som de som födde vid några och tjugo för knappt tjugo år sedan. Hur går det ihop? Eller har jag bara noll koll på statistiken?

Nja, det stämmer ju inte. Jag är 38, going on 40.... och inte var jag 25 på sent 80-tal. Då var jag faktiskt bara 18-20. Så det är nog 45-åringarna och däröver som födde de där 80-talsbarnen.
 
Sv: Gammal mamma??

Tack för din research Björk - nånting åt det hållet hade man ju en aning om att det var.

Så länge kroppen och orken håller ser jag inga problem alls med barnafödande oavsett ålder. Själv hoppas jag på att vara fertil i varjefall upp till 45 år - men det är en nåd att stilla bedja om.

Det som hindrar mig nu från ett barn till är att min man däremot är alldeles för gammal (man bör vara minst två som ska orka ta hand om barnen länge länge) och att min karriär måste stabilisera sig (dvs. jag måste kunna jobba mycket mer än heltid under några år) samt att min familjesituation i sin helhet är smått kaotisk. Inga bra förutsättningar alltså även om jag är en bättre mamma nu än för 10 år sedan.

Som sagt, vid 40-45 (vilket är alldeles bakom hörnet) hoppas jag att kroppen fortfarande vill och orkar och att min situation i övrigt är redo för ett barn. Det vill jag nämligen hemskt gärna av en massa olika egoskäl. Jag hör ju till dem som tror att barnafödande alltid är egoistiskt, det är ju knappast för barnets skull man sätter det till världen - oavsett ålder som förälder ;)

Jag tror också att det är samhälleliga omständigheter som gör att vi blir så fokuserade på just mammans (förälderns) ålder. Hade vi inte haft en heterosexuell parsamhet som familjenorm skulle föräldrarnas (mödrarnas då, av nån anledning) ålder inte vara så avgörande och heller inte så fokuserat som problem. Då hade många fler "familjemedlemmar" gått in och mammat/pappat barnen.
 
Sv: Gammal mamma??

Synpunker... hmmmm är själv 44 och råkat bli gravid så jag hade inga synpunkter bara undrade vad ni tycker, velar fram och tillbaka om barnet ska få bo kvar i magen eller inte. Verkar ena stunden vettigt att behålla det, men kanske jag är för gammal:cry: det blir kanske synd om dem lilla att ha en gammal kärring till morsa:crazy:
 
Sv: Gammal mamma??

Nja, det stämmer ju inte. Jag är 38, going on 40.... och inte var jag 25 på sent 80-tal. Då var jag faktiskt bara 18-20. Så det är nog 45-åringarna och däröver som födde de där 80-talsbarnen.

Jag får erkänna att iakttagelserna bygger på egna erfarenheter, det är ju som det är med dem.

Men jag födde barn sent åttiotal och är närmare 40 än 45. Då bodde jag också i en ska vi säga stadsdel med låg status, och jag var långt ifrån yngst bland föräldrarna på dagis. Nu i en medelklassbemängd stadsdel är jag yngst hela, hela tiden när kontakterna bygger på barn i samma ålder. Snarare börjar jag bli van vid att folk som är tio år äldre än jag har barn som är tio år yngre än mina.

Men mina ungefär 40-åriga vänner får barn en masse - du som 38 kvalar iofs in. Om ungefär 40 får betyda drygt 40, så stämmer ju mina iakttagelser. Men frågan är väl också hur statistiskt vanligt detta sena baranfödande är, ens nu? Det kanske syns mer i debatten än i statistiken?
 

Liknande trådar

Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
1 736
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 375
Övr. Barn För mitt barns skull borde jag kanske vara anonym. Men jag väljer istället att skriva väldigt lite och kortfattat för jag tror att någon...
Svar
13
· Visningar
1 105
Senast: Bexzor
·
Övr. Barn Jag är en 34-åring invandrare som har separerat sig från sin partner nyss. Jag känner att jag vill skaffa barn, helst i Sverige, för att...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 778
Senast: gammalek
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp