Gammal hunds "armbågar"

tott

Trådstartare
Jag har en hund som är 14½ och pigg och glad. Hon har, som gamla hundar brukar få, "elefantskinn" på sina armbågar. Märkte i helgen att det blödde lite/vätskade från den ena - fanns någon sprickbildning trots att huden verkade mjuk. Är det bara att smörja på helosan, eller kräver de (armbågarna) mer avancerad vård?

Sv: Gammal hunds "armbågar"

Fråga vetten innan du börjar laborera. Det kanske finns något som är bättre att använda än Helosan. Bepanthen och Försvarets hudsalva är ett par andra alternativ till Helosan om det är det som ska användas.

Försök få hunden att ligga på mjukt underlag. Om inte det går så gör ett par muddar av fleece eller liknande mjukt tyg (mer än ett lager) som kan träs på och knäppas ihop över ryggen med resår.

*KL*

Det är väldigt svårt få dem att inte slicka, och väldigt svårt få ev bandage/muddar etc sitta kvar, det kasar när benet böjs. Om du kan så är dock följande oslagbart. Ta ett tjockt lager salva, idomin/helosan/procell/liknande lite tjockare salva som går in i huden. Lägg PLASTFOLIE runt, och så linda på någon form av värmande bandage, en gammal halsduk t ex. Låt 'verka' i 30 - 60 minuter (hunden behöver ligga still under den tiden, så ihop med mys framför TVn eller liknande underlättar).

Sen tar du av det, och torkar bort överskottssalva (eg bara för hunden inte ska vara där och slicka, låter den bli det kan överskottssalvan vara kvar).

Upprepa gärna 2 ggr per dag i början, sen en gång/dag, sen vid behov. Är exakt samma 'metod' som för att få bukt med besvärliga självsprickor på hälar etc, fast då tar man salva - plastpåse - raggsockor.

Viktigast av allt är att du förändrar hundens liggmiljö så du tar bort orsaken till skavet. Annars har du problemet kvar, salva eller annan behandling. Se dpmatte:s förslag!

LIA

Min hund har elefantskinn och han är minsann inte gammal. :crazy:

Vet en bukefalist vars hund(ar?) blivit som inflammerade. Hon beskrev att det varade. Jag hade ringt och rådfrågat veterinär. Isf räcker det inte att smörja med Helosan.

Mitt förslag är kontakta Vet.

Vet flera som fått opererat sina hundar då de fått djupa sprickor i sina "ligg-knölar". Plasten gör att alla små sår/sprickor har extremt svårt för att läka vilket ger bra grogrund för infektioner, svampangrepp och annat!

/Ulga

Viktigast av allt är att du förändrar hundens liggmiljö så du tar bort orsaken till skavet. Annars har du problemet kvar, salva eller annan behandling. Se dpmatte:s förslag!

LIA

Hur ska jag göra det i praktiken? Hon har en bädd som är mjuk (en gammal madrass), och där hon ofta ligger. Hon ligger förstås på golvet och på mattor också ...och ute på gården. Jag kan ju inte madrassera hela huset;)

LIA

Det där med att förändra liggmiljön är ju det kniviga. Min U har 'elefanthud' på båda armbågarna, vet inte hur länge han haft det, men när jag köpte honom som treåring hade han det redan, och det är kvar. (och just nu spricker och blöder det, antar kortisonet gör huden torr. Innan har han aldrig haft problem så)

Hursom, det finns gott om trevliga, mjuka underlag att ligga på. Och han ligger gärna där. Men ännu hellre ligger han på - golvet. T ex när jag sitter vid datorn, 9 ggr av 10 lägger han sig på golvet. Bredvid fina memoryfoam-bädden OCH mattan.

På nätterna ligger han vid min säng. BREDVID trevliga bädden och mattan. Han går och lägger sig på bädden när det börjar bli kväller, men flyttar under natten över till golvet.

Så, inte helt lätt få bort 'roten till det onda' - dvs tung hund som vilar på hårt underlag.

*Svar även till Tott*

Är det utrett varför/hur dom här problemen uppstår? Som jag förstår det, så hänger det på flera orsaker. Tryck är en, men en annan är friktion. Det räcker i så fall inte med att underlaget är mjukt om ytan fungerar som slipmedel. Om hunden t ex ligger på trasmattan i hallen/köket så nöter det nog ganska ordentligt.

Skydd man trär på på benen och som avlastar från tryck och från nötning på själva området måste vara det optimala att ha på under natt och kanske även annars. Plus givetvis Helosan eller annan salva som mjukar upp förhårdnaden och hjälper kroppen att självläka området. Har man tur kommer ny päls på "elefanthuden" vilket ju hjälper till att hålla området fräscht. Det har funkat för oss med salva plus byte av liggunderlag när våra jyckar börjat visa dom här symtomen.

LIA

Nej, ingen teori om hur det uppstått. Vet inte om han innan han kom till mig 'behövt' ligga hårt hårt underlag t ex. (Alltså att det uppkommit pga det men nu är svårt bli av med).

Vet dock inte om det är en 'riesengrej', men de tycks generellt ha en förkärlek för att ligga på golv. Kanske för det är svalare?

Att sätta skydd över provade jag, med 'hängslen'. Haken är bara att remmen trycker över ryggen och skär in när de ligger.

Veterinärmässigt har det inte sagts mer om dem än att de är dubbelsidiga och således inte beror på att han ligger mer/enbart på en sida (vilket skulle kunna tyda på smärta t ex).

Han har hår på ungefär 50% av området med elefanthud, och huden är (har varit, nu mår den inte bra alls som sagt, men tror det är kortisonet. Övre lagret släpper sas, och blir rosa 'kött under, blöder en del och vätskar en del. Han har sitt åb om en knapp vecka, så bara order på att hålla rent och mjukt sålänge) mjuk och fin. Dvs det har känts mer som att huden någon gång av någon anledning blivit så, och sen inte enbart med mjuk liggplats går att 'reparera'?

Han ligger ju som sagt allra, allra helst på golv. Det som finns att välja på är ett otal olika korgar/bäddar i NÄSTAN alla tänkbara material. Och så mattor, inte trasmattor utan, vad kallas de måntro, med mjuk lugg på?

Lillkillen ligger på matta eller bädd, Utter på golv. Pappas tik är likadan, lägger sig ofta i bredd med korgen, eller på betonggolvet om de är i verkstaden. Ingen elefanthud dock, men hon väger mindre än Utter med. Ang vikten btw, han var överviktig när han kom, vilket kan ha spelat in, ju tyngre hund mot hårt underlag dessto sämre.

Så, skulle tro det är individuell känslighet, samt att han har en förkärlek för att ligga på golv/hårt underlag (när han hade ont låg han på bäddarna/i korgarna btw, gav ingen skillnad under de månader som var på elefanthuden dock) och då av hur han haft det innan, det vet jag inget om.

Numera håller vi mer noga koll på den här typen av problem än tidigare. Det hela är ju lite falskt eftersom den långa päls, som våra har, täcker även huddefekten i början.

Vi har aldrig lyckats få bort problemet helt och hållet, med mycket av området har återpälsats och huden har mjuknat etc, så hundarna har inte haft några besvär av det.

En av våra tidigare jyckar låg ute i stort sett 24/365 och hade aldrig dom här problemen, om det kan ha med saken att göra.
Ett tips för att få hundarna att sova på mjuka dynan... Sänk temperaturen i rummet där den sover! :idea: Även om det är ditt sovrum. ;)

LIA

Om du syr 2 st "muddar" av 2-3-4-dubbelt fleece (beroende på tjocklek) och så syr du fast resårband i överkanten. Gör knut och rosett på ryggen till att börja med tills du är säker på att de sitter som de ska när hunden lägger sig på plastmatta eller ute.

Ett annat alternativ är att om hunden gillar att ha sele på så kan man fästa muddarna med resår i närmaste rem i selen.

Detta är enda sätten att få muddarna att stanna kvar när hunden reser sig.

Numera håller vi mer noga koll på den här typen av problem än tidigare. Det hela är ju lite falskt eftersom den långa päls, som våra har, täcker även huddefekten i början.

Vi har aldrig lyckats få bort problemet helt och hållet, med mycket av området har återpälsats och huden har mjuknat etc, så hundarna har inte haft några besvär av det.

En av våra tidigare jyckar låg ute i stort sett 24/365 och hade aldrig dom här problemen, om det kan ha med saken att göra.
Ett tips för att få hundarna att sova på mjuka dynan... Sänk temperaturen i rummet där den sover! :idea: Även om det är ditt sovrum. ;)

LIA

Som sagt, Utters har varit mjukt, till hälften hårbeklätt och aldrig gett problem. Så jag har mest hållit koll.

Ang temperaturen i sovrummet så hjälper det knappast, de ligger allra helst i golvdraget även vintertid. Och golvdraget är ju svinkallt, så skulle få ha typ 5 plusgrader i rummet, och DÄR går min gräns ;)

Hallen är 'kall', och det finns korg där med. Men de parkerar utanför den med, gärna mitt i draget från dörren. Jag tror de egentligen är maskerade polarhundar som skulle vilja sova i en snödriva :devil:

Jag tror som sagt det är individuellt dock om de får/inte får elefanthud, även vid samma 'omgivningar'. Pappa har haft riesen i samma viktklass som Utter, som låg på grus, betong osv större delen av dygnet. Inkl natten. Av helt fri vilka ska tilläggas. Inte en förhårdnad i sikte.

Så tror vissa är känsligare helt enkelt, aldrig haft besvär med ngn förr, vet inte om jag hade haft med U heller iofs om jag haft honom sen han var valp, nu kom han ju med det. (Dock har pälsen etc som kommit kommit hos mig, så det har blivit lite bättre men långt ifrån bra. Men jag har inte bekymrat mig direkt, det har varit av kosmetisk art bara fram till nu, och nu kan jag sätta en rejäl slant på att det är det förbannade kortisonet som är orsaken)

Men är inte direkt ledsen åt att den lilla iaf än föredrar matta och bädd/korg iaf när han ska sova för natten.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 710
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
1 839
Senast: ameo
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 088
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 452
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar