Gammal häst, nej inte än...eller?

Sv: Gammal häst, nej inte än...eller?

Jag köpte en av mina arabdamer när hon var 16. Många tyckte att det var vansinne att köpa en så gammal häst och jag var själv tveksam - men så kär att jag inte kunde låta bli!:D

Och det är det bästa häsköp jag gjort. Har snart haft henne i 8 år och hon har varit frisk hela tiden (fick kolik en gång, men det gick snart över).

Hon är 23 nu och fortfarande lika pigg och glad. Älskar att hoppa och lufsa i skogen. Förra året debuterade hon i dressyr - 22 år gammal. Det gick riktigt bra, förutom att hon trodde att galoppökningen på diagonalen betydde att hon skulle få hoppa dressyrstaketet så hon gav järnet där!:D

Jag älskar henne. Så enkelt är det.
Och 7 1/2 skadefria år - hur många hästar hittar man som får det? Ja jäklar vilken tur jag haft.

Det beror ju helt och hållet på hästen, hur den mår osv. Är den 27 pigg och glad. Visst kan man jobba den och kanske tävla lite lätt, Inte msv med det är ju inte direkt det som räknas heller. :)
Min ponny blev 24, han var som en treåring att rida precis innan han fick fång och vi var tvungna att ta bort honom. Tävlade och tränade tills han var 23 och det var inga problem alls med honom.
En kompis tävlade sitt svhlb i La-Msv dressyr tills hon var 23. inga problem det heller. Så jag säger att det beror hästen hur mycket den pallar.

Har hört folk som tycker att 15-uppåt ja,då är hästen gammal och halvdöd ungefär:crazy: vilket inte är min åsikt,så länge hästen mår bra håller fint hull och tycker det man utövar med den är skoj.tuta och kör:bow:

hellre det än att pensionera djuret ställa den i en hage och låta den förtvina (för att den är så "gammal")

sen att det finns hästar som kanske inte är fräscha för sin ålder i ben osv,men jag talar om friska hästar i mitt inlägg....

Nej njut du av din härliga 18-åring utan att bry dig om vad folk slänger ur sig:)

själv hoppas jag (och tror) at jag får se dig i näst-nästa Paralympics med din häst!

Min egen är 17,5 år och -väldigt ungdomlig-.

Jag har även en unghäst på 6 år o det räknar jag som -verkligen ung-.

tycker personligen att vi som lyckats hålla våra hästar friska o fräscha o att d enår en häg ålder bord efå rabatt på försäkringen.

Jag vet en snart 22 som precis börjat med fälttävlan,en 22 åring som r en jättefin dressyrhäst,och flera mkt bra dressyrfriesers som tävlade GP upp i hög ålder.

17-åring arab och 21-årig russ här :) Pigga o glada, trygga och kloka

Har också märkt det där med åldern faktiskt. Ibland när någon har frågat mig om min arab "hur gammal är han" och jag svarar "sjutton" så kan dom se sådär inkännande sorgsna ut, typ "stackars han, han är väl död snart". De fattar ingenting :rofl:

Precis som vi människor får mer eller mindre krämpor med åldern så åldras och slits hästarna också! Vissa av oss är kärnfriska vid 90 års ålder och vissa får höftproblem eller andra förslitningar här och var, astma eller andra krämpor vid tidig ålder och kan därför inte fungera som en kärnfrisk människa. Men inte tar vi väl ihjäl varandra och anser varandra vara "slut på" för det?! Hur många elitidrottare har inte någon typ av skada som återkommer med jämna mellanrum? En gammal människa tränar ju heller inte som en ung människa gör utan efter sin egen förmåga, promenader etc etc och mår bra av det. Självklart ska alla hästar motioneras regelbundet och efter förmåga, men när de däremot inte längre klarar det, DÅ kan man börja tänka om för då mår de nog inte bra! I mitt stall har vi en halvblodsmadam som i våras fyllde 30, hon promenadrids regelbundet och är stallets flirtigaste sto gentemot hingsten i stallet... :D

En del hästar blir ju äldre fortare än andra men man får ju se till individen. Själv rider jag en 23-årig 3-4 gånger i veckan och det är inga problem. Han har många år kvar att ge om inget oförutsett händer.

Jag har en 19 årig kallblodstravare som gått lopp från den dag han var gammal nog tills han fick startförbud pga sin ålder.

Han rids idag & beteèr sig om en fölunge.

Dom som ser honom tror han är max 7-9 år gammal & tror jag skojar när jag berättar att han i själva verket är 19.

Jag ver skeptisk när jag åkte & tittade på honom, då han var 17 år, ville inte ha en så gammal häst. Dock blev jag förälskad & han följde med hem. Idag skäms jag över att jag höll på att rata han pga sin ålder.
Jag ångrar inte en endaste minut att han följde med mig hem.

Har aldrig varit halt, hoppar 1.10, går ca LA dressyr nivå med mig, var iväg på bruksridning i helgen & fick prova på dom olika momenten. Ska jag någonsin köpa häst till mina framtida barn. så kommer dom få en som minst är över 10 år för att lära sig rida på & utvecklas.

Jag letar nu efter en yngre förmåga som skall vara mogen att ta över den dag då Nattens kropp säger stopp & han ska ta det lugnare. Det är ett framtidsinvestering för min del.

Det enda jag tycker är synd är försäkringsbolagens oförståelse ang försäkra gamla hästar samt att dom mer eller mindre har utförsäkrat dem vid 20 års ålder. Jag har erbjudit mig att göra en fullständig vet.besiktning av min gamling. Men dom är inte intresserade. :(

Nja, hon är ju 23 då och jag tvivlar på att landslagstränaren vill skicka iväg en så gammal häst. Även om jag tänkt tävla henne så länge hon vill och orkar, även om det blir tills hon är 30 (vilket hennes mamma är nu, fast hon tävlas inte).

Har själv två äldre herrar, en d-ponny på 22 och ett halvblod på 23. Båda är pigga och alerta, beter sig som ystra småpojkar, så gamla.....nä, inte än! ;)

KL

Vad roligt att läsa opm era gamlingar som är pigga och friska!

Vi köpte en D-ponny i höstas, då 14, och jag var lite tveksam till åldern till en början. Men han var i särklass den trevligaste hästen vi provred så vi slog till ändå.

Största anledningen till att jag tvekade var att om dottern skulle vilja fortsätta tävla efter att hon fyllt 18 (om 5 år) skulle vi inte kunna sälja honom vidare och få någon större summa tillbaka för att investera i stor häst.

Men sedan tänkte jag om. Vi skulle ju dela på hästen och jag hade egentligen ingen lust att sälja någon som skulle bli en familjemedlem för att dottern inte skulle kunna tävla efter att hon fyllt 18. Vem vet, hon kanske inte ens vill hålla på med hästar då.

Så jag köpte mig helt enkelt en kompis som kommer att få stanna hos oss tills det är dags för trappalanda, förhoppningsvis om många många år.

Jag tävlade min 28-åring på klubbnivå, gick LA/LA/deb i lite yngre dagar :D
Då var han helt ok i kroppen, idag är han 31 och rids inte längre.

Om hästen orkar fysiskt ska inte åldern få sätta stop! En gammal häst behöver oftast röra på sig för att kunna hålla. Utan motion blir den stel och det går oftast utför snabbt.

Förra året tog jag med min väns "gamla" häst, då 25 år gammal, till en terrängbana. Han sprang runder som en glad 8 åring och hoppade terränghindrena och bockade och hade sig. Han tyckte det var lajbans. Skulle jag inte gjort det bara för att han var 25 år, när han var så pigg? Det är väl inte meingen att han ska behöva att stå hemma och bli grå bara för att han har åldern inne för vad vi tycker är gammalt. Han känner kanske sig som i sina bästa år?

Självklart måste man ha ett extra öga när det gäller de gammla. De vill ibland mer än vad de klarar av.

Nää.. ta vara på hästen så som den är. Den ene hästen är inte den andre lik - "gammal" som ung.

Jag har lärt mig att inte stirra på åldern, min förra tog jag bort när hon var 22 pga ej åldersrelaterad sjukdom, hon tävlade hoppning och var glad, pigg och jättefin i kroppen ända till slutet.

Så det beror nog helt på individen, tycker jag.

Håller med Helenea: "inte pengar i mina ögon men tyvärr ser inte alla hästar som en kompis utan som ett tävlingsredskap, nästan som en fotboll i vissa fall."

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 714
Senast: mackan
·
Hästvård Tänkte höra med er som har mer erfarenhet av ledproblem än jag, vad ni tror om framtidsutsikterna för den här hästen...
2
Svar
38
· Visningar
7 339
Senast: Ingela_S
·
Hästmänniskan Då jag blev gravid med tvillingar och mådde dåligt redan från 3 månaden, bestämde jag mig för att lämna ut min unghäst, 5 årig fbl...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
11 353
Senast: bambam
·
R
Hästmänniskan Jag är för tillfället i valet och kvalet om jag satsa helt på hästar, eller skaffa mig en "vanlig" utbildning och ha ridningen bredvid...
Svar
1
· Visningar
980
Senast: Tompa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama