Gammal häst, nej inte än...eller?

Sv: Gammal häst, nej inte än...eller?

den äldsta häst jag haft var 10 år, såldes för att vi inte passade ihop. Jag tillhör väl dem som gillar lite yngre hästar, tänker för det första på deras framtida värde om jag skulle bli tvungen att sälja, men också fertilitet (som veterinären sa minskar när de kommer upp i åren) sen är det ju inte ett optimalt klimat för fölet i en så gammal mage, speciellt om stoet är förstagångsföderska. Annat som är sådär med att köpa gammal häst (förutom att deras kroppar per definition är äldre) är formbarheten tycker jag, alla hästar har ju livserfarenhet med allt vad det innebär både bra och dåligt. Men det är skönt att veta att gamla hästar också kan uppskattas och värdesättas och kunna arbeta in på ålderdomen.

*kl*

Jag har en 17-årig arabtant, min bästa vän sen 13 år :)
Tyvärr är hon nu T-märkt pga skada för ett par år sedan. Vid utredningen kunde vet. knappast tro att det var röntgenplåtar på en 15åring han tittade på.

Trots sin skada, man ser en rörelsestörning emellanåt är hon pigg o glad och förväntas leva många år till! Hon mår bättre i både kropp o själ av att motioneras måttligt än att bara gå o skrota.
Vi ska sätta igång vår ridning igen till hösten, det har legat nere pga av min graviditet och kusens besök hos hingst. Hon skänker mej så mkt glädje bara genom att finnas till med sin starka personlighet, kloka ögon, busiga uppsyn, otroliga godhet och sin ibland enerverande trotsighet. Skulle inte byta ut henne för något annat i världen, trots att vi inte kan rida o träna som tidigare.

Min gamling är ju ett halvblod på 28 år och vi tävlar för fullt i Trail (Western) och brukar slå de unga Quarterhästarna. :angel:

den äldsta häst jag haft var 10 år, såldes för att vi inte passade ihop. Jag tillhör väl dem som gillar lite yngre hästar, tänker för det första på deras framtida värde om jag skulle bli tvungen att sälja, men också fertilitet (som veterinären sa minskar när de kommer upp i åren) sen är det ju inte ett optimalt klimat för fölet i en så gammal mage, speciellt om stoet är förstagångsföderska. Annat som är sådär med att köpa gammal häst (förutom att deras kroppar per definition är äldre) är formbarheten tycker jag, alla hästar har ju livserfarenhet med allt vad det innebär både bra och dåligt. Men det är skönt att veta att gamla hästar också kan uppskattas och värdesättas och kunna arbeta in på ålderdomen.

Vaddå lite yngre hästar.. En häst på tio år har precis börjat sitt liv njut och bli gamla ihop, för äldre hästar är klockare och har så mkt att lära och ge..

/Ser fram emot många år med min 11 åring!!

nej inte om hästen är frisk och mår bra, vilket din verkar göra, så är 18 inte någon ålder på en häst. I min mosters stall hade vi en häst på 23 som tävlade 120 i hoppning utan problem. :)

Precis och så undrar jag vad folk tyckte om gamla hästar när en viss Irco Marco var ute och tävlade -99 28 år ung:angel:, placerade sig i 120 om jag inte minns fel(japp kolla i resultatkalendern som ju fortfarande kom ut då)....

Jag skulle nog inte vågat ta ut en så pass värdefull häst i den åldern på tävling, om den inte varit fräsch eller pigg på det....

Så tänkte jag också förut, men eftersom jag numer är skadad, så har jag insett att jag inte längre kan ha unga hästar pga säkerhetsrisken det skulle innebära.
Den tant jag har nu är den klart äldsta häst jag ägt (rekordet innan var min första ponny, som var 13 när vi blev tvungna att ta bort honom).

Jag inser även nu att det är mycket bättre med äldre välutbildade kloka individer, man kanske inte får lika många år ihop, men man får mycket mer erfarenhet av framförallt hur det ska vara att rida på ett korrekt sätt (talar för mig själv och mina erfarenheter)
Visst, det är jättekul med unghästar och att utvecklas med dem, men utvecklas du i din ridning när du hela tiden börjar om och gör samma saker med nästa unghäst?

Senast ändrad:

Min första ponny var 19 när vi köpte henne, och fanns kvar i 10 år efter det. En kalasrolig liten madam, som jag red mina första tävlingar i dressyr och hoppning på. Vi var dessutom fena på tidshoppning länge, och slog de flesta på hemmabanan. Man fick dock inget gratis, man fick prestera för att få damen att röra sig.
De enda problem hon hade var att hon drabbades av lätt fång på sommaren om man inte passade henne.
Sista åren kördes hon eftersom jag blev för lång.

Kan tillägga att vi köpte henne av det sämsta skälet någonsin: Hon var sjukt söt.

Efter 10 år var hon älskad också, men det satt låååångt inne stundtals.

Senast ändrad:

Min stallkompis har en 27 årig ponny, korsning mellan arab och new forest tror jag, som hon tränar och tävlar med. Han rids sex dagar i veckan och de tränar på ridskolan två gånger i veckan. För ett tag sen vann de klubbmästerskapet :banana: Hennes häst är otroligt fräsch och han är pigg och det märks att han verkligen älskar livet! Om man jämför hennes häst med min som är 9 år, så ser de ut att vara lika gamla :)

Min älskade gammelmärr utvecklades mest efter att hon fyllt 18, faktiskt.
Hon dog i december -06, nästan 26 år gammal. De sista två åren jobbade hon med att lära min dotter rida.

Blir så trött av att höra sånt där om åldern. Och 18 år är ju definitivt ingenting. Lägg dövörat emot nästa gång och låt dom snacka för sej själva ;)

Jag älskar verkligen mina "gamla" gubbar och tanter. Jag har en på 17, en på 18 och en "farbror" på 20. Full fart i hela bunten och piggare och fräschare än någonsin. Den jag haft längst har jag haft i tretton år nu.

För mig är de ovärderliga och kommer få gå så länge de vill och kan. Man får måna lite extra bara att de mår bra!
Det finns inget bättre än att sitta och njuta och känna "så här ska det vara". Särskilt som jag rider in unghästar och har ett par knattar också. Då MÅSTE jag verkligen ha de äldre för känslans skull.
Jag tror inte jag skulle göra så bra med mina unghästar utan dem. Dessutom - de är perfekta ledhästar för unghästarna och är så coola att unghästarna blir likadana. De har många viktiga "jobb" på min gård och jag hoppas de håller många år till!
Lycka till med alla gamlingar - och vårda dem. Det är de värda!

Man får inte stirra sig blind på åldern. 18 är ingenting får somliga individer. Som du säger själv, det beror på!

Alldeles riktigt Virre, ibland saknar jag känslan av att rida en "färdig" häst... men då mins jag de hästar jag ridit som varit färdiga och de kan inte mäta sig i känslighet och mjukhet med de unghästar jag haft. Med detta sagt finns det massor med hästar som är gamla som säkert är minst lika mjuka och känsliga!! Jag har bara av egen erfarenhet upplevt äldre hästar som mindre påverkbara och mer härdade... hoppas ni förstår vad jag menar. Men jag längtar till den dag jag får rida en äldre häst som har både erfarenhet, utbildning och är lika mjuk och kännslig som någon av de unghästar jag ridit!:d

18 år är väl ingen ålder ;) En av grannarnas förra hästar blev 35 år :rofl:

För vissa människor är 18 år jättegammalt, medans andra tycker att de gott har många år kvar. Jag har inget emot äldre trevliga individer, föredrar faktiskt dom äldre än unga ystra saker.

Själv får jag höra att vår ögonsten, shettis 12 år börjar bli gammal:crazy:. Han bör väl ändå ha mååååååååååånga trevliga år kvar.

Shettis på 12, GAMMAL??:rofl:

Det är ju då dom börjar utveckla allsköns jävulskap som bara en shettis kan komma på.;)

Jag har ett varmblod på 23 och hon blir bara yngre och yngre och busigare och busigare.:D

Jag har en b-ponny nu över sommaren som är 24 år. Han bockar av folk på löpande band kan jag ju säga, han är pigg som en treåring. Han ska förmodligen avlivas till hösten tyvärr, eftersom att hans ägare inte vill ha hem honom igen. ;____;'

Här är en bild på honom och Emma. :)
14883_1186575344.jpg

Han kanske inte ser ut som ungdomen själv, men han beter sig så. :P
De flesta jag stöter på tror att han är 15, så. Det är som ni säger, man vill gärna ha en utbildad häst att rida på.
Själv har jag ju ett 7årigt fullblod, och det är jobbigt med motgångarna, då är det skönt att ta en tur på Fille. ^^

Senast ändrad av en moderator:

Har en arab på 21 år. Honom kallar iallafall jag inte för gammal ;b
Han är väldigt pigg och glad, har jättefina tänder osv. Han får sina "ryck" ibland och är jättebusig och bockarbockarbockar, det är det bästa han vet ;D
Veterinären säger att han är väldigt fräsch för sin ålder, och för hoppningsvis får han vara med måånga år till!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 714
Senast: mackan
·
Hästvård Tänkte höra med er som har mer erfarenhet av ledproblem än jag, vad ni tror om framtidsutsikterna för den här hästen...
2
Svar
38
· Visningar
7 339
Senast: Ingela_S
·
Hästmänniskan Då jag blev gravid med tvillingar och mådde dåligt redan från 3 månaden, bestämde jag mig för att lämna ut min unghäst, 5 årig fbl...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
11 353
Senast: bambam
·
R
Hästmänniskan Jag är för tillfället i valet och kvalet om jag satsa helt på hästar, eller skaffa mig en "vanlig" utbildning och ha ridningen bredvid...
Svar
1
· Visningar
980
Senast: Tompa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama