Att hitta en bra fodervärd är inte lätt, det kan även jag skriva under på.
Jag har under årens lopp vid några tillfällen och av olika anledningar bestämt mig för att lämna ut en häst på foder. EN av dessa har varit
perfekt och de köpte sedan den hästen av mig
De andra har på inget sett misskött mina hästar men de flesta har av olika anledningar varit tvugna att lämna tillbaka hästen i förtid.
Och där står man återigen med en häst som man inte har tid/möjlighet att ha just då.
Känns som att folk ofta bestämmer sig för att ta en häst på foder, lite väl oövertänkt.
Men, mina hästar har alltid kommit hem friska och välmående, så jag har tack och lov inte fått någon häst förstörd (förutom en gång då hästen fick en senskada, men det är så länge sedan att det blivit preskriberat) lite mer ouppfostrad/bufflig har det väl hänt att hästen har blivit. Men sånt går ju fort att rätta till.
Jag har däremot haft en ytterst knepig fodervärd som haft svårt att släppa taget om
MIG, av outgrundlig anledning
Hästen tog hon väl hand om, men när hon var tvungen att lämna tillbaka hästen (hennes eget beslut) blev hon helt förändrad. Från att ha varit supergullig (jag var jättenöjd med henne) till att bli helknäpp!
Jag anklagades för än det ena, än det andra, som absolut inte hade med hästen att göra. Saker som jag överhuvudtaget inte hade det minsta med att göra. Jättekonstigt. Hon fortsatte sedan, först via mail, och sedan i vår gästbok att skriva helknepiga inlägg.
Man blir alldeles konfys
Hon har inte släppt mig ännu och då är det lääääänge sedan hästen åkte hem och jag har då sannerligen försökt att inte blanda mig i hennes liv mer iallafall.
Jag har däremot väldigt goda erfarenheter av att ha foderhäst. Där har jag bara träffat på helt underbara hästägare som jag även nu, i vissa fall, flera år senare har god kontakt med!
// Anna