Gamla hästar som ligger ner

Sv: Gamla hästar som ligger ner

Kl

Min 29-åring har inga problem att ta sig upp eller lägga sig. Han tar en nap gärna på eftermiddagen. Och ligger under natten. Han rullar etc med.
Men då han hade anaplasma i höstas och hade hög feber låg han inte under de dygnen han var som värst. Jag eller personal hade koll på honom hela tiden. Och han stod.
Så jag antar att han inte ligger om någonting känns fel. Antingen hade han ont i lederna av febern eller kände sig bara inte frisk nog att komma upp fort nog att kunna känna trygghet.

Jag har sett en häst som inte kom upp själv men som lade sig iaf pga sjukdom/ålder/slut helt enkelt. Vi hittade henne i hagen någon gång och fick hjälpa upp henne. Vi tjatade på ägaren att avliva tills det blev så.
Det tänker jag inte låta min häst gå igenom.

Är de så gamla har de gjort sitt och det minsta man kan ge dem är ett drägligt avslut efter allt de gett. Att hålla vid liv när livskvaliteten är sänkt är endast en självisk handling för sin egen skull som människa. Hästen lider inte av att avlivas.

Håller med.

Min 28-åriga ponny ligger ned på nätterna, det såg jag tydligt i morse! Och så kom jag på att stallkompisen sett honom ligga ned en morgon, så det känns skönt. Nu ska jag åka och köpa en rockard så vi kan köra honom lite också! :-)

Eftersom vi inte har sett din häst är det ju bara din omgivning, som kan ge dig ett korrekt svar. Om det är flera som anser att din häst är jättesmal, så är det ganska troligt att den är i underhull.

Äldre hästar HAR svårt att hålla hullet om all energi från maten måste gå till att hålla dem varma. Då kan tillskott av lucern vara en god idé om inte grovfodret täcker hästens näringsbehov. Därför kan det vara skönt för gammelman att ha täcke även om han är oklippt för att få hjälp att hålla hullet uppe.

Min häst som är 28 år, är oklippt för första gången på flera år, då jag har haft henne i full gång tidigare och hade henne då helklippt. Hon har samma täcken som på den tiden hon var helklippt. Just nu när det är runt 0 och neråt -8 har hon fleecetäcke, med 300 g's vintertäcke över. Hon går sen ett år på lösdrift, ute dygnet om efter att ha stått på stall troligen hela sitt liv, åtminstone de dryga 10 år jag ägt henne :).

Mvh

IngelaH

Ja han får både lucern och går med täcke.Och får även kraftfoder och vitaminer.

Kolla gärna bilder på Amigo på min blogg, har en massa där ;)
linneabjuringer.blogg.se

Förmodligen kommer moderator att ta bort bloggadressen, då man enligt de regler man godkände när man blev medlem, inte får lägga in blogglänkar och liknande på diskussionsforumet. Utan det bästa är att lägga in länkar till filmer och bilder här.

Den färskaste filmen har hästen täcke på sig och då är det svårt att se hur den ser ut.

Men filmen från 21 december om den ÄR filmad då, där anser jag inte att hästen är mager av det som syns under utrustningen... men däremot något mer tunn än den bör vara, så det skadar inte att pytsa på med mer lucern.

Bilder från oktober och tidigare är inte så relevant, då det som sagt inte säger ngt om dagsformen. :)

Mvh

IngelaH

Fin häst :bow:

okej, tack för att du tycker det! :)

Jag har en 36 åring c-ponny och hon lägger sig oftare nu och hon har mer ro nu, förr så reste hon sig alltid när man kom men nu kan hon ligga kvar en stund (njuter av livet som pensionär) dock får man en klump i magen när man kommer in i stallet och hon inte står, man är alltid nervös att kika över boxdörren då.. Men hon har inga problem med att komma upp, och hon är förvånandsvärt smidig och vig.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 725
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 202
Senast: Kilauea
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 280
Senast: skiesabove
·
Hästvård Snälla hjälp mig att stilla mina tankar genom att bara dela med er av erfarenheter. Jag vill ha lite hopp eller en hand att hålla i...
2
Svar
23
· Visningar
2 350
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka