Gamla hästar som ligger ner

Sv: Gamla hästar som ligger ner

Det låter ju som att allt gick lugnt o fint... Jag är bara så rädd att se honom kämpa med att försöka resa sig o sen att det inte går :cry:
Men det kanske är bara dumt att tänka så...han är ju väldigt förståndig så han kanske skulle göra som din:confused:

Tack till er alla som så frikostigt delar med er av era erfarenheter!

Min gamling är 27 år nu och som tur är såhar jag inte sett att han har problem med att resa sig än.
Det syns på honom att han ligger i lösdriften om nätterna (halm i pälsen) och när jag ser honom resa sig så går det lätt.

Vad är det som spelar in om hästar reser sig lätt eller svårt när dom blir gamla?
Ras? Kondition?

Jag bara undrar om det kan vara farligt att ett 18-årigt svenskt halvblod ligger ner mycket.Eller jag tycker iallafall att det är mycket, han ligger ner ca.1-2 ggr per dag i ca.15-20min. Han rullar sig ca.1gång varannan dag. Han kommer upp bra dock ser man att han får ta i. Han har väldigt dåligt med muskler i rygg och rumpa och väldigt smal så att man ser revbenen tydligt. Han får mycket extra foder för detta och jag tränar han nästan varje dag i muskelträning i ridningen. Men eftersom detta så är jag extra orolig när det gäller att han ligger ner.Är ju orolig för att han inte ska resa sig!

Jätte tacksam för svar! :)

// Linnea

KL
Följer tråden då vi köpte ett 28-årigt russ i höstas. Han rullar sig i hagen, vet inte om han ligger i boxen då vi har torv och det inte syns så mycket, men jag tror det. Han är stel i bakbenen, men han får glucosamin och är rund och fin i hullet. Verkar se och höra bra än så länge. Jag är jätteglad att han rullar sig så det är en fröjd (!) att borsta leran ur manen (man får se det positivt!).

Kul att läsa om era gamla hästar!

Är hästen så smal tycker jag inte du ska rida så hårt alls, låt hästen bara promenadridas lite försiktigt medan du får upp hullet, har de inget att ta av kan de inte bygga muskler,de måste även få upp hullet.

Min nittonåring börja också böja behöva ta i när han ska upp från marken. Inte sådär så han spricker, men mer än förut.
Nu råkar det vara en smart liten häst så han är inte dummare än att han helst lägger sej och rullar i nerförsbacke så han får lite lättare upp, dessutom bytar han sida genom att sätta sej upp och sen lägga sej ner åt andra hållet ^^ ja, om han inte rullar över förstås, men han reser sej inte emellan varje sida längre, som han gjorde förr.
Det har gjort att jag har koll på honom men jag tror verkligen han är tillr'ckligt smart att inte lägga sej ner den dagen han ffaktiskt känner att det inte fungerar.
Nu är han dock riktigt smärt och fin och mjuk för sina nitton år, jag tror inte han gör så bara för att det är svårt och besvärligt, utan för att det underlättar helt enkelt. Som sagt, det är en smart en som tar alla genvägar han hittar =)

Senast ändrad:

Det är jätte snällt att du svarar på min text men utan att mena något negativt med det du skriver så har min privat ridlärare sagt att jag ska göra dem muskel övningar som jag gör. Och rida han rättså hårt för att bygga musklerna. :)

Inget påhopp på något vis, bara tips =) , glöm inte att muskler byggs i vila. De måste användas för att byggas, men glöm inte vilodagarna=) Och skall du rida hårt så se till att fodret räcker både till den högre träningsnivån och för att hästen skall ha kvar att sätta hull på.

Det är säker ingen fara att han ligger ner ofta, men ser han trött och sliten ut kanske han ligger ner för att han är trött-anpassa träning därefter. Äldre häst utan hull utan kondis tar krafterna rätt hårt på.

Men som svar på din fråga så tror jag inte du behöver vara orolig för att han inte tar sej upp på fötter igen, de allra flesta hästar vet nog ändå när det inte är läge att lägga sej ner längre. Jag har ju också en häst i samma ålder och jag är inte orolig för detta även om jag har lite extra koll förstås :)

Senast ändrad:

Ett sto jag kände slutade lägga sig ner när hon kände att det inte fungerade att komma upp längre.

Det är jätte snällt att du svarar på min text men utan att mena något negativt med det du skriver så har min privat ridlärare sagt att jag ska göra dem muskel övningar som jag gör. Och rida han rättså hårt för att bygga musklerna. :)

Som sagt, inget påhopp härifrån heller. Men en ridinstruktör är ingen foderrådgivare, veterinär, ATG-klinik, equiterapeut eller kiropraktor, även om alla dessa vill tjäna så mycket pengar som möjligt på sina brukare.

Och de råd jag fick från foderrådgivare, veterinär, ATG-klinik, Equiterapeut och Kiropraktor, när min häst var mager och sakta skulle sättas igång för att muskla upp sig och få ordning på sina stela leder igen, så var det ENBART avsutten träning och då ENBART promenader vid hand MINST 2 km om dagen, fri tillgång på grovfoder, samt tillskott av vitaminer och mineraler, ökat med fodertiillskott allt eftersom köldgrad och viktigast av allt täcke, för att all energi från fodret inte enbart skulle behöva gå till att hålla värme.

Vad har du fått får råd från foderrådgivare, veterinär och så vidare?

Gott nytt år! :)

Mvh

IngelaH

Senast ändrad:

Dags att sluta lyssna på den ridlärare med andra ord.. En häst som är så mager att revbenen sticker ut och syns tydligt + är dåligt musklad ska inte tränas hårt, punkt slut. Hästen ska i första hand få upp hullet, sen ska den skrittas mycket så den får upp en bra grundfysik, sen kan man successivt öka arbetet.

Om hästen är så smal är det rent förkastligt att träna så- när den rent fysiologiskt inte har tillräckligt med fett för att räcka till i energi o då även tar proteinerna till att skapa energi av. Den omvandlingen kostar ännu mer energi.
Tar av musklerna.
Göd hästen först o rid när den har att ta av eller inte gör av med mer än vad den får i intag.

när du tränar på en för smal o omusklad häst så nöter man på skelett, ligament o leder kan då få krämpor helt i onödan.

Om hästen är så smal är det rent förkastligt att träna så- när den rent fysiologiskt inte har tillräckligt med fett för att räcka till i energi o då även tar proteinerna till att skapa energi av. Den omvandlingen kostar ännu mer energi.
Tar av musklerna.
Göd hästen först o rid när den har att ta av eller inte gör av med mer än vad den får i intag.

när du tränar på en för smal o omusklad häst så nöter man på skelett, ligament o leder kan då få krämpor helt i onödan.

Jag tycker axel skriver klokt här. Jag håller med till fullo. "Göd hästen först o rid när den har att ta av eller inte gör av med mer än vad den får i intag." - Ett konkret och enkelt råd, som gör hästen gott.

Som sagt, inget påhopp härifrån heller. Men en ridinstruktör är ingen foderrådgivare, veterinär, ATG-klinik, equiterapeut eller kiropraktor, även om alla dessa vill tjäna så mycket pengar som möjligt på sina brukare.

Och de råd jag fick från foderrådgivare, veterinär, ATG-klinik, Equiterapeut och Kiropraktor, när min häst var mager och sakta skulle sättas igång för att muskla upp sig och få ordning på sina stela leder igen, så var det ENBART avsutten träning och då ENBART promenader vid hand MINST 2 km om dagen, fri tillgång på grovfoder, samt tillskott av vitaminer och mineraler, ökat med fodertiillskott allt eftersom köldgrad och viktigast av allt täcke, för att all energi från fodret inte enbart skulle behöva gå till att hålla värme.

Vad har du fått får råd från foderrådgivare, veterinär och så vidare?

Gott nytt år! :)

Mvh

IngelaH

Var det något särskilt som hänt med din häst eftersom den hade fallit ur?

Var det något särskilt som hänt med din häst eftersom den hade fallit ur?

Ja, det var det.

Hästen fick inte tillräckligt med foder under den månad i våras som jag låg på sjukhus och var konvalescent efter höftledsbyte och inte fick åka bil - utan hade överlämnat hästen i andras händer mot extra betalning och med fyllda fodertunnor, som skulle räcka gott och väl - i tro att allt var helt OK. Enda rapporten jag fick om att ngt var tveksamt var SMS om "lite tappad överlinje", vilket var "an understatement"... Men det är inget som behöver tas upp här, då den historien är gammal och överstökad.

Mvh

IngelaH

Senast ändrad:

Min vetrinär under vetrinär besiktingen har kryssat i normal hullig.Men alla som har sett honom har sagt att han är jätte smal.Jag är osäker på vad han egentligen är,vad tror ni?

Lägg upp en bild på hästen annars går det inte att säga verken bu eller bä.

Min vetrinär under vetrinär besiktingen har kryssat i normal hullig.Men alla som har sett honom har sagt att han är jätte smal.Jag är osäker på vad han egentligen är,vad tror ni?

Eftersom vi inte har sett din häst är det ju bara din omgivning, som kan ge dig ett korrekt svar. Om det är flera som anser att din häst är jättesmal, så är det ganska troligt att den är i underhull.

Äldre hästar HAR svårt att hålla hullet om all energi från maten måste gå till att hålla dem varma. Då kan tillskott av lucern vara en god idé om inte grovfodret täcker hästens näringsbehov. Därför kan det vara skönt för gammelman att ha täcke även om han är oklippt för att få hjälp att hålla hullet uppe.

Min häst som är 28 år, är oklippt för första gången på flera år, då jag har haft henne i full gång tidigare och hade henne då helklippt. Hon har samma täcken som på den tiden hon var helklippt. Just nu när det är runt 0 och neråt -8 har hon fleecetäcke, med 300 g's vintertäcke över. Hon går sen ett år på lösdrift, ute dygnet om efter att ha stått på stall troligen hela sitt liv, åtminstone de dryga 10 år jag ägt henne :).

Mvh

IngelaH

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 725
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 202
Senast: Kilauea
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 280
Senast: skiesabove
·
Hästvård Snälla hjälp mig att stilla mina tankar genom att bara dela med er av erfarenheter. Jag vill ha lite hopp eller en hand att hålla i...
2
Svar
23
· Visningar
2 350
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka