Gamla hästar som ligger ner

FUNNY

Trådstartare
Man har ju hört att så länge hästarna vågar ligga ner i boxen o rulla sig i hagen så ska det ju inte vara någon fara utan de mår bra!
Men är det någon som har erfarenhet för när det börjar gå utför o man ska börja tänka i andra banor….
Min gamleman (30 år) ligger fortfarande ner varje natt i boxen och rullar sig gladeligen när underlaget är mjuk o bra i hagen – vilket ju är ett mycket bra sundhetstecken :)
Men nu är det som så att han har lite svårt att ta sig upp…får liksom vad man ser ta lite sats och ta i lite extra – vilket självklart är helt naturligt med tanke på ålder och stelhet.
Nu vill ju jag inte att det ska behöva gå så långt så att han lägger sig ner och inte klarar av att ta sig upp, har hört sånna mardrömshistorier om gamla hästar.
Är det oftast som så att hästarna undviker att lägga sig ner när de ve att de har svårt att ta sig upp eller lägger de sig fortfarande ner och tror att de kan ta sig upp men sen kanske inte lyckas?
Alla som haft gamla hästar – kom med era erfarenheter.
Vill inte ha några moralpredikningar utan endast erfarenheter, tankar o idee´r.

Tacksam för svar
/Anna

Sv: Gamla hästar som ligger ner

Min tant undvek att rulla sig i hagen den sista tiden.
Hon låg ner i boxen nästan varje natt, det verkade som om hon hade lättare att resa sig där.
Sista månaden innan vi tog beslutet att ta bort henne så ville hon inte alls lägga sig ner.
Då var hon 27 år och hade fått 13 föl.

Ok man får nog hoppas att de har "vet" att inte lägga sig ner när de inte kommer upp :crazy:
I morse for gamleman ut i hagen o rulla sig o sa att "nu är det vår" :banana: ...är ju en underbar syn men jag lider när jag ser att han liksom får ta en extra knyck när han ska upp...men troligtvis lider nog jag mer än han, för det tycks inte beröra honom.....
Ungtuppen attackerade ju honom för ett par veckor sedan o han blidde riktigt dålig efter det men har nu tack o lov hämtat sig bra :love:

Så länge han inte undviker att rulla och ligga ner tror jag inte att du behöver vara orolig. Men när de börjar undvika dessa grejor, tycker jag man ska börja fundera på om hästen har ett bra liv lr inte. Alltså, undviker de det, är de antagligen är ganska stela och slut i benen och har ont i övrigt.

Men det kan vara bra att börja tänka i dom banorna så att man inte blir "hemmablind". Det har hänt för många gånger, och man hoppas att man själv ska förstå när det är dags.

Min pålle är 22 år (lr blir 1 maj) och han ligger ner i boxen varje natt och rullar i hagen när han är ute (lr ja, rulla är väl att överdriva han "gnussar" in sida för sida;) )

*KL*
Även de hästar som är riktigt sjuka undviker att lägga sig ner.
Tror att det är för att de vet att de inte kan ta sig upp.

Nej hemmablind vill jag inte bli...älskar honom för mycket för det...har varit mitt allt i 25 år :love:
Jag har nog oxå tänkt som dig, men det är alltid nyttigt att höra andras erfarenheter. Jag blir så orolig det minsta lilla med min lille pojk!

Ok då får vi hoppas de förstår....
Tack för ditt svar

FUNNY skrev:
Ok man får nog hoppas att de har "vet" att inte lägga sig ner när de inte kommer upp :crazy:

Vill inte vara negativ, men en fullblodsvalack som jag hade hand om för många, många år sedan blev tvungen att avlivas i hagen efter att han lagt sig ner och sen inte kom upp. Hjärtat var för svagt för att orka pumpa ut tillräckligt med blod till musklerna så han kunde helt enkelt inte resa sig :cry: Så han avlivades på plats. :(

Han blev 23 år.

Min gamling (32 årig nordsvensk) har oxå svårt att ta sig upp. Om han lägger sig på "fel" ställen, tex där de lutar kan det ta en stund. Och då han är svagare i ena sidan måste han ibland sitta som en hund och få sig till att kana över på rätt sida för att kunna ta sig upp. Men änså länge har de inte vart så att han inte har kunnat ta sig upp, ger man honom bara lite tid så går det.

Hjärtat hans är bra, jag är mera rädd för att benen inte ska orka.
Min hovis berättar ofta om en gammal häst han visste som de fick hjälpa komma upp varje morgon i boxen :crazy: Så ska min pålle inte sluta sina dagar....

Mina släktingar hade ett polskt halvblod som var deras allt. Den fick på slutet problem med att tugga p.g.a. tänderna, men fick mkt korn sista tiden som extra tillskott och höll sig fin på det. Hästen började sakteliga tappa muskler och sänka ryggen och ägarna började fundera på avlivning. Men det var svårt för de för de älskade hästen så innerligt!! Så tillslut bestämde de sig för ett datum när hästen var 35 år gammal, men veckan innan när de kom ut i stallet en morgon kunde hästen inte resa sig. När den såg matte gnäggade den förtvivlat på hjälp. Då ringde de på veterinär och sedan satt ägaren och klappade sin häst och pratade med den hela tiden tills det var slut. Vad jag vet så hade inte hästen stora problem att resa sig innan dess, och skulle jag varit häst så skulle det kännts som ett bra slut när man får känna sig så älskad!

Håller med dig låter som ett bra slut....
Pålle är mycket fin i ryggen, rumpan, bra med muskler o i bra hull, men däremot mycket stapplig pga lite felaktig benställning i bakkärran. Men det kanske inte är så farligt med stappligheten eftersom han har fina muskler :confused: Han har över 10 olika sorters foder o alla tänkbara tillskott som kan få honom att må bättre, är nog detta som hållit honom så fin + mycket utevistelse o bra hagar :smirk:

FUNNY skrev:
Håller med dig låter som ett bra slut....
Pålle är mycket fin i ryggen, rumpan, bra med muskler o i bra hull, men däremot mycket stapplig pga lite felaktig benställning i bakkärran. Men det kanske inte är så farligt med stappligheten eftersom han har fina muskler :confused: Han har över 10 olika sorters foder o alla tänkbara tillskott som kan få honom att må bättre, är nog detta som hållit honom så fin + mycket utevistelse o bra hagar :smirk:

Har pållen haft detta problem sedan födseln? Har du kollat upp honom? Mitt sto har under de sex åren jag ägt henne alltid biljarderat med bakbenen o så har hon haft svårt att sätta under sig i galoppen. Nu har vi tagit ut IR-terapeut eftersom hon stått i två år p.g.a. hälta. Nu haltar hon inte längre, men jag har sett att hon varit spänd i rörelserna. Hon är 17 år. Enligt IR-terapeuten kan felställningen i bakbenen bero på att hon fläkt sig ngn gång kanske redan som föl och sedan blivit sne i musklerna. Hon menar att hon kanske blir helt ok i bakkärran efter behandlingarna. Tur var det att jag inte satte igång ridningen direkt, för hon hade ont i princip varje muskel...:cry: En del smärta måste hon haft när hon var ridbar, vilket då hämmat henne:cry: , så jag längtar så till ridningen!!!

Hur som helst så rekommenderar jag verkligen behandling med infrarött ljus även om det kostar!! Det sätter igång mage, tarm (ja hela systemet) och mjukar upp onda muskler. Kanske skulle vara något för din gamle pålle så kanske han inte är lika stel sen/el. inte blir så stel?

Annars verkar han ju ha det riktigt bra hos dig:) !!

Lycka till med pållen!!

Mvh Liebling

Ja han är sned sedan födseln.
I vilket fall så låter det ju som skön behandling för hästen men tyvärr så har vi ingen som gör det här runt omkring....
Jag kör inte med honom då han som unghäst blivit utsatt för mycket otrevligheter i samband med transport o sen han blev riktigt gammal så har jag inte velat utsätta honom för den stressen som det innebär för honom att bli transporterad.... Händer det nåt allvarligt så får han somna in på ängen hemma...

Om han är stel i muskler och leder skulle jag se till att han fick E-vitaminer och kanske glukosamin som tillskott. Det brukar göra underverk på gamla hästar.

FUNNY skrev:
Nej hemmablind vill jag inte bli...älskar honom för mycket för det...har varit mitt allt i 25 år :love:
Jag har nog oxå tänkt som dig, men det är alltid nyttigt att höra andras erfarenheter. Jag blir så orolig det minsta lilla med min lille pojk!
Jag hade min älskade valack i 25 år och han fick somna nu i november 31,5 år gammal. In i det sista sov han i sin box på natten och rullade sig i hagen men han rörde sig inte lika bra i slutet pga. att hans haser hade blivit raka och kotorna uttänjda.

Sista sommaren ville han inte gå på bete med de andra hästarna på natten, utan fick då komma in och sova i sin box med dörren öppen så han kunde gå in och ut som han ville. Dagtid gick han med de andra. Han orkade dock inte riktigt med de busiga unghästarna sista sommaren. I hela sitt liv ranghög, men gav vika i slutet. (Gud vad jag saknar honom:cry: )

KL

Och jag tog bort mitt sto för 4 veckor sedan, 29 år gammal. Efter drygt 21½ år tillsammans
Hon låg ner varje natt och rullade sig i hagen.
Trots att hon hade ont i ett framben den sista tiden.

Hon lade sig ner en efter middag för att inte resa sig mer.
Jag tänkte att tydligare än så kan inte en häst vara som har bestämt sig för att det är slut nu.
Jag ringde vet och vi avlivade henne i boxen.

Det är mycket tungt att förlora...
Men var inte rädd för att det kan bli ett sådant slut.
Om de är gamla och lägger sig ner, för att inte vilja upp, så är det dags.
En del hästar talar ett tydligt språk.

Jag har gått i flera år och varit rädd för att slutet skulle bli dramatiskt, men det blev inte så, jag är tacksam över att honvar tydlig och att jag fick vara med.

Fy, nu saknar jag henne :cry:

Min pålle var inte ute på nätterna heller förra sommaren med de andra kusarna, han valde själv genom att han lade sig ner i boxen när han släpptes in för att få mat på kvällen ett par timmar o då blev det bara så o det funkade jätte bra.
För tillfället så har jag tyvärr fått dela på mina hästar för att min unghäst (tror han är 2 men är 6...) tryckte upp honom i staketet för ett par veckor sedan och han blev rejält dålig i bakkärran efter det:crazy:
Han har nu blivit mycket bättre i bakdelen men jag har inte vågat släppa ihop de ännu?! Står i valet o kvalet...märker tydligt att gamleman inte vill gå själv men det är en så himla svår avvägning...
Han går jämte de andra 2 hela dagarna o sen försöka jag ha honom lite ihop med häst nr 2 varje dag så han blir lite stimulerad...

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 725
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 202
Senast: Kilauea
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 280
Senast: skiesabove
·
Hästvård Snälla hjälp mig att stilla mina tankar genom att bara dela med er av erfarenheter. Jag vill ha lite hopp eller en hand att hålla i...
2
Svar
23
· Visningar
2 350
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka