G
GiG
Sv: Gamla avelshingstar med "svensk" stam kontra nya tyska.
Jodå, visst har du en poäng här. Inte minst går snacket, positivt som negativt, mer om "di svenske" så vi VET mer om dem, vi vet mer om vad som finns bakåt i deras stammar osv - de utländska är mer "anonyma" och kräver mer arbete för att vi ska bli lika informerade. Men jag har "live" sett många av de stora utländska hingstarna och framför allt många av deras avkommor, samt har flera tyska kontakter, och hävdar fortfarande att deras bästa GENERELLT är ljusår före våra bästa. Men jag vill också påpeka att på bara några år har vi framför allt fått fram unghästar som typmässigt är ett stort steg framåt!
Cat_and_rat skrev:Svenskt halvblod ligger på 6:e plats (se utläggningen ovan) i dressyr.
I en artikel i senaste Ridsport stod "I dag favoriseras de stora förbunden i områden där flertalet internationella tävlingar äger rum. Det är endast vid dessa som tävlingshästarna kan tillgodoräkna sig poäng. En faktor som man i dag inte tar hänsyn till är hur många föl som registreras i respektive förbund. Det finns anledning att tro att fler födda föl, mer eller mindre automatiskt, leder till fler framgångsrika tävlingshästar."
Ibland undrar jag inte om vi är mer negativa till de hingstarna som står uppstallade i Sverige (oavsett om de är födda här eller importerade) just därför vi kan se dem "live". Det är lättare att se de mindre bra sidorna både hos hingsten själv eller avkommorna.
De hingstar som står utomlands ser man på snygga videoklipp.
I 2004s Öppna Championat kom Synovia trea bland 5-åringarna och de tio första bland 6-åringarna var svenskfödda.
I 4-årschampionatet var de fyra första importer - femman svenskfödde Tellwell klappar dock mitt hjärta mest för.
Jodå, visst har du en poäng här. Inte minst går snacket, positivt som negativt, mer om "di svenske" så vi VET mer om dem, vi vet mer om vad som finns bakåt i deras stammar osv - de utländska är mer "anonyma" och kräver mer arbete för att vi ska bli lika informerade. Men jag har "live" sett många av de stora utländska hingstarna och framför allt många av deras avkommor, samt har flera tyska kontakter, och hävdar fortfarande att deras bästa GENERELLT är ljusår före våra bästa. Men jag vill också påpeka att på bara några år har vi framför allt fått fram unghästar som typmässigt är ett stort steg framåt!