Gamla avelshingstar med "svensk" stam kontra nya tyska.

Sv: Gamla avelshingstar med "svensk" stam kontra nya tyska.

Hej Niklas ! Dom där kommentarerna som du har hört av olika kollegor inom ridningen säger egentligen mer om dina kollegors kunskap om avel än om själva hingsten ! :o

Jag har ett avelssto som ( Lineé H ) kommer ur samma mödernelinje i rakt nedstigande led som Pascal ( Och Gigolo ). Hennes avkommor är mkt lättsålda. Hon själv är endast B-prem. 39p. ( 88797) och aldrig tävlad. :rofl:

Hennes stam är: e. Lanskoy 889 - u. Retina H e. Romano - u. Kil Kirian e. Hertigen u. Ursulindha 10635 e. Toreador u. Ursula 8448( mormor till Pascal 656 ) e. Ursus u. Rusette V ( Mormors mor till Gigolo 965 ) e. Locarno u. Rusette 2773 e. Gaumen

Lineé och Pascal härrör ur Stofam. 5: Hobyfamiljen
- en av våra äldsta och största familjer grundad av Adolf Wilner samma mödernelinje som Gaspari 340 (int.sv.dr ) och Casanova ( e. Utter ) som tog lagbrons i OS och gick internationell svår dressyr.

Hingstarna Gigolo och Pascal och Gaspari kommer alltså ur denna stolinje. Pascal har tex. lämnat ett flertal tävlingshästar i msv och svår klass, tex Panache, Pirat, Piroge och Pasco (D), Galant och Gismo (K), Figaro, King Ever, Cavall, Mozart och Rhapsodie (F) samt Idefix, King och Mona III (H).Panache, som för övrigt är helbror med Pirat, har exporterats till en lovande juniorryttare i Tyskland.

Linée har vi köpt från Askö stuteri. Hon är en dotter från deras mest meriterade stolinje i rakt nedstigande led. Vi har alltså sett avkommorna till både hennes mamma och mormor det var anledningen till att vi köpte henne. Askö har tom återsäkrat tillväxten av denna stolinje genom att köpa en dotter till henne av oss.

Hon är mkt förvärvningsäker, man kan tillföra vilken hingst som helst till både henne och hennes mor och mormor så blir det bra. Men i våra val av hingstar så väljer vi alltid hingstar som kommer ur mkt förvärvningssäkra stostammar så att hennes avkommor blir så kompletta som möjligt och vi slipper ge avkall på kvaliten vad det gäller möderneliner. ;)

Nu är ju jag inte så förtjust i hingsten Lanskoy men jag tror ändå att en bra, stark och solidmödernelinje klarar av en i mina ögon " sämre hingst " som honom. :devil:

Därför tror jag inte heller att Pascal är en dålig hingst han har alldeles för torrt på fötterna vad det gäller mödernet för att klassas som dålig.

Nej då tycker jag att det är mer synd om de som går i fällan att använda sig av svenska och utländska hingstar utan starka mödernelinjer. Dom hingstarna tror jag är mer tillfällighets produkter och därmed mer osäkra i sin förvärvning än vad Pascal är... ;)

Så därför säger jag lycka till med ditt hästköp ! Vi kanske borde lyssna lite mer på vad den gamla tidens hippologer säger - dvs alla gamla hästkarlar...

en Uttini - Chagall kanske kan passa bra? :angel:

:bow: :bow: :banana: :cool: Bra talat jag har alltid tyckt att man ska sätta svenska bra möderne i första rum!

Tack Rodde ! För att spä på det ytterkigare så fårt jag säga som en gammal hästkarl sa till mig en gång :D :

Man får förlåta dem...De är ju bara ryttare :rofl:

Helen

:bow: :bow: :bow:
kan inget annat än att bocka mig inför alla kloka svar.
Tack, ni har gett mig "kött på benen" i min ståndpunkt.
Hej Ninnie! Du får säkert sålt din hingstunge efter Pascal, hoppas denna tråd har hjälp till ;)

Vi köpte en syster till Pascal som basen för vår avel för några år sen. Hon var e Cyrano i stället för Falstaff men mamman Ursuliz hade även lämnat många andra framgångsrika avkommor.

Henna som vårt sto hette hade ett fantastiskt temperment som hon nedärvde. Hon blev trea på Elmia med 88899=42 poäng med siffrorna åt "rätt håll". Hon fick tyvärr bara sex föl innan hon dog i tarmvred som 12-åring. En avkomma är Bernice e Bernstein som gick i topp som fyra, fem o sexåring o numera tävlas av Madeleine Lorichs bla med JSM guld o JEM brons förra året. Baghera e Bellini gick också i topp i unghästklasserna bla med seger i Scandinavian Open innan han exporterades till Schweiz.

Sista fölet var ett sto e Bellini som bara var fem veckor när Henna dog. Vi födde upp henne på Salvana med mitt gamla sto som reservmamma. Självklart är hon kvar hos oss! Hon har sitt femte föl i år, e Don Charly, o är nu dräktig med Don Romantic.

Tycker det är viktigt att bevara de gamla stammarna men samtidigt är det inte fel att hela tiden förbättra, gärna genom utländskt blod. Det är också så det svenska halvblodet alltid har utvecklats.

Titta gärna på Havanna o hennes föl på vår hemsida.

Lycka till med ditt hästval oavsett om det är svenskt eller utländskt. Det viktiga måste vara att du känner att det är rätt!

Mvh, Ann
Stuteri Stubbäng

www.stubbang.com

Jag förstår inte att folk inte ser till individen?? Om du letar efter dressyrhäst och hittare en fin sådan (som du tycks ha gjort) som du tror på så har ju stammen mindre betydelse iallfall när det gäller rena tävlingshästar.

Jag kan väl kanske förstå om man satsar på en avelskarriär då får man väl hänga med i tiden som med allt annat och välja "rätt" stam på sina avkommor för att överhuvudtaget kunna överleva.

Om individen har rätt typ och inställning spelar det mindre roll om det är en gammal stam eller inte, iallafall för mig.

Först och främst vill jag säga att Ploppi har jättefina hästar :) (även om det var ett tag sedan jag såg dem).

Resten tar jag lite kort, är förkyld och lite hängig idag.

Jag tycker att det är kanon att vi har tillgång till några av världens bästa dressyrlinjer idag. Det är helt klart bra för svensk avel.
Men - det är ju väldigt tråkigt om det sker på bekostnad av de bra dressyrstammar vi har i landet, att dessa kommer i skymundan av "poppis" utländska hingstar. Det är ju också så att allt utländskt inte är på topp eller passar det svenska stomaterialet.

Jag tror som så, att en avkomma med "poppis utländsk" pappa helt enkelt lockar fler att åka och titta på hästen. När folk väl ska köpa, framförallt om det är en häst för tävling och inte för avel, så köper dom nog den individ som är bäst oavsett stam.
Men, det är nog bra mycket lättare att få folk att åka och titta på en avkomma efter "poppis" pappa.

Vad det gäller Pascal, så har jag sett ett par avkommor, dom har varit trevliga om än inte "wow" hästar om ni förstår hur jag menar. Det är det ju iofs få som är.
Bland svårklassavkommorna finns också Filippus, honom har jag fotat i Falkenberg och Laholm i juli i år, finns på hemsidan.
Två dottersöner till Pascal har jag också fotat, helbröder om jag inte minns fel. Hingsten Lambourghini (i mars, ligger inte kvar på hemsidan) och Lumiere i Halmstad förra helgen.

Ett par jätteläckra föl e. Lambourghini i juni.

(Jag jobbar på med fotoregistret, där man kan söka på fader/morfarshingst bl a, till hemsidan)

Mvh Cissi

Kom på en sak till...

Nu när jag är ute och fotar mycket, så har jag verkligen slagits av hur många mycket bra avkommor efter Bernstein och Chapman man ser i Medelsvår klass och upp till Int I... Flera lite yngre som verkligen är på gång... Och dessa hingstar, som fortfarande är i avel, betäcker ju inte speciellt mycket tyvärr... Undrar också hur många avkommor Gauguin de Lully har, det har helt klaart blivit ett antal _mycket_ bra hästar efter honom...

Bara lite funderingar...

Mvh Cissi

Vi fick föl förra året efter Bernstein, en mycket lätt och elegant avkomma fick vi med bra gång.

Cissiny

Då har du kanske även lagt märke till att kombinationen Bernstein-Ganesco verkar slå väl ut.
Känner till ett par fina sådana och läser därför intresserat om dessa. Därför vet jag att flera exporterats.

Visst var det tråkigt, men nästan väntat. Har pratat med Gränsbo så jag får rabatt nästa år. Kommer då med en pigg och förhoppningsvis fräsh och lite riden dam på 16 år, som inget hellre vill än att bli dräktig igen. Såg dig på klubben ikväll ,men han inte fram innan du åkte.

Hej, jag såg inte dig vi tränar för eliten nästa omgång går "hemma" så allt måste slipas på.... :smirk:
jag tror att hon kanske behövde ett år off, men sånt tar ju tyvärr ingen hänsyn till den skrala kassan vi stackars uppfödare får snällt betala oavsett om stona blir dräktiga eller ej. :crazy:
Gränsbo är jättebussiga på en skala bland alla hingsthållare har dom fått en 10:a av mig :cool:

Sv: Cissiny

jag vet inget om kombinationen just Bernstein - Ganesco, men kan tänka mig att den blir bra.
bernstein verkar ge supertrevliga avkommor. Vårt sto var(tyvärr)e.Labrador-Romeo**F2 och har gett mycket bra avkommor, hon har en syster e. Bourbon som är kanon.
jag har sett avkommor Bourbon - Bernstein som är otroligt läckra!

Det låter trevligt! :) Vad är det för möderne på den? :)

Oj, såg förresten precis att du svarat på det... Labrador-Romeo xx? Bra möderne! :)

Håller förresten verkligen med dig ang Bourbon - Bernstein! Har också sett läckra hästar med den kombinationen! :)

Mvh Cissi

Sv: Cissiny

Jo, det har ju kommit fram några sådana! :)

Om jag minns rätt, så hade Bernsteins uppfödare något/några Ganesco-ston (ur samma möderne som Bernstein) som dom sen betäckte med Bernstein? Verkar ha blivit trevligt!

Annars har jag sett en hel del mycket trevliga hästar e. Bernstein u. fullblod, la märke till det redan i mitten av 90-talet...

Av dem jag fotat i år (lättast att minnas dessa :)) så har jag sett mycket trevliga med O'den, Toe Hold xx, Alpen Fürst, Caliban xx, Nurmi, Leopard, Weltmeyer, Herkules, Parnass, Curacao xx och Algarve xx som morfar... Så, han verkar passa flera olika typer av ston... Dom i mitt tycke läckraste har haft lite ädlare på mödernet (t ex fullblod, Drabant-blod, Gaspari-blod).

Mvh Cissi

Jag vill bara tacka för den här tråden som har återgett gett mej tron på min egen verksamhet. Var faktiskt på väg att falla till föga för importerna nästa år. Jag kommer troligen att betäcka sju ston och då blir planeringen ganska omfattande, det är ju så att om jag kan hålla mig till ett mindre antal hingstägare får jag bättre rabatter. När vi då rör oss i summor mellan fem och tiotusen per hingst gånger sju, blir det en hel del pengar. Sedan kommer ju alla andra avgifter till dessutom gånger sju. MYCKET pengar!!
Så jag var inne på att använda Flyinge nästa år och då hade det nästan med tvång bara blivit importhingstar.

Mina ston är av gammal svenskstam med förutom Utrillo som kommer genom Kaliber i två ston "bara" ett som har Cyrano i tredjeled. Så efter den här tråden blir inte Flyinge nästa år heller.

Nästa år ska det förhoppningsvis komma fem föl och fyra efter svenska hingstar Black Coffee (två st) Lambourghini (en st) och Chapman (en st) föll sedan för Sir Schölling till ett av stona som får bli katten bland de svenska hermelinerna. Men här var jag mer eller mindre tvungen på grund av hennes egen stam, hon är släkt med flesta svenska hingstarna.

Så åter igen tack för att ni finns som fortfarande tror på våra svenska hingstar!
Masse

Då håller vi tummarna för hemma tävlingen. Nej inte tänker stona på våra plånböcker inte. Men är kanske lika bra att hon får detta vilo år så hon är pigg och fräch igen. Kan nog hålla med dig om Gränsbo.

Hej
Jag har ett sto som har Pascal 656 som morfar. Hon är undan: Fleur (ex Jidette) (48) 188819. Och hennes pappa är: Phaeton x 812 som alltså var en fransk angloarab som verkade mellan 1982-96 på Flyinge. Det jag ville säga var att jag aldrig tidigare har haft en sån trevlig häst som mitt sto. Hon har verkligen allt! Exertiör, temperament och i ridbarhet så är hon guld. Jag har fått rådet att avla på Flyinges For Feeling, e det någon som har någon avkomma till honom eller kanske någon släkting till mitt sto. Det vore trevligt om någon hade något svar...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka