Gamla avelshingstar med "svensk" stam kontra nya tyska.

Sv: Gamla avelshingstar med "svensk" stam kontra nya tyska.

"Lånar knapp"

En vän till mej har just köpt en två-årig hingst e. Briar ue. Napoleon uue. Lester. Han är superfin med fantastiskt temperament. Vi (jag och nya ägaren) är de som har hanterat honom mest sedan han var sju månader så vi har kunnat följa honom på nära håll under längre tid. Uppfödarna ville kastrera honom men "vi" räddade honom. Han ska få chansen att visa sig först. Någon måste ju försöka få fram nya "svenska" hingstar, och har man ett ev. ämne framför näsan så varför inte försöka? :)

Lambourghini har nämnts flera gånger i denna tråden. Mitt stos uppfödare använder med förkärlek "svenska" hingstar och i år föddes ett helt underbart stoföl e. Lambourghini ue. Elizar uue. Falstaff. Vilken pärla! I år är ett sto undan samma moder dräktig med Magini. Årets föl blir alltså e. Magini ue. Corrado WL uue. Elizar.

Mitt sto från samma uppfödare är e. Concarneau (e.Caracas) ue. Hassle (e.Herkules) uue Falstaff. Hon (mitt sto alltså) är dräktig med LÁcteur. Tyskt alltså! :eek: Visst har jag kanske hädat det "svenska" men efter mycket funderande föll valet på denna Flyingehingst. Det är detta stoets första föl så vi får väl se vad som kommer ut.

Mitt sto har mkt god ridbarhet. Mjuk, med stor härlig galopp - helt enkelt underbar att rida! :love: Men så har hennes uppfödare satt ridbarheten som det viktigaste, och det har hon lyckats med! Vackra, uttrycksfulla med härlig gång och samtidigt hanterbara och möjliga att rida utan att du behöver tillhöra eliten. Inga nybörjarhästar men bra individer med utvecklingsmöjligheter och samtidigt stabila nog att utvecklas tillsammans med sina ryttare. Arbetsvilliga och med egen balans.

Uj, vad jag babblar... Men det finns ju så mycket att säga (tycka) när det gäller avel och vilken typ av hästar vi egentligen vill ha/behöver. :crazy:

lånar oxå knapp

Ska jag tolka frånvaron av svar på min fråga som att alla ni som hyllar det svenska halvblodet i denna tråd faktiskt inte har särskilt stor eller kanske ens någon kunskap om/erfarenhet av de bästa hästarna i Tyskland?

Jag tycker att du har rätt i det du säger (även om jag inte vill uttrycka mig på samma sätt... :smirk: ).
Jag anser att det egentligen inte finns så många "rena" svenska hästar. Vi har i alla tider använt imorterade hingstar och till viss mån även ston i vår avel. Jag skrev i ett annat inlägg att en hingst verkar anses vara svensk när han varit i landet tillräckligt länge.

Jag tycker inte heller att man kan jämföra våra bruksprov med de som geomförs i andra länder.
Det skulle vara intressant att ta ett hingstföl från varje land (tex Sverige, Danmark, Tyskland och Holland) och låta dem växa upp på samma sätt, få samma utbildning och sedan bedömas på samma sätt och sedan se hur stor skillnaden är på dem då.
Vi i Sverige driver också våra hästar mycket lugnare vad det gäller uppfödning/utbildning än vad de gör i tex Tyskland/Holland och det gör att till en viss del så hamnar "våra" hästar lite i kölvattnet redan från början. Jag har ingen aning om hur det påverkar hästarna i längden. Men visst har de kommit längre än oss i sin avel och det är tacksamt att vi numera på ett enklare sätt kan ta del av deras hingstar. Det är inte heller speciellt dyrt att köpa ston och ta hem.

I just Breeders är det bara svenskuppfödda hästar som deltar. Du blandar ihop det med det öppna championatet. Jag är själv uppfödare till en häst, visserligen med stor del utländskt blod) som segrat i BT i just dressyr.

Ja det är väl den bistra sanningen, tittar man på många Svenska Hbl är det mycket kropp och korta ben, men vad jag sa är att vi måste ta det bästa vi har av ston och blanda upp. Annars får vi kassera allt och börja om!! Nej det finns mycket bra ston i Sverige dom ska vi använda sedan ska vi gynna svenska uppfödare, så en svensk uppfödd häst kan ju också vara efter en utländsk hingst.
Själv har jag använt både svenskt och "utländskt".
Jag tycker nog mer om det Hollänska vad jag har sett, en hingst som är lite underskattat här men som kommer ur en otrolig sto stam är Hayden vars mamma har gett mycket bra dressyr hästar.
Detta är ju inget fenomen bara på häst utan det gäller även ponny, vi ligger ljusår efter-
Men jag vill ändå hylla det svenska Hbl

Nej, jag blandar inte ihop det, själva arrangemanget kallas i folkmun Breeders. Självklart vet jag att det är ett öppet championat i Breedersklassen (och jag såg din hingst som jag tycker är fin, antar att ni har stora förhoppningar på bruksprovet!).

Jag säger som jag sagt tidigare, alla svenska hästar är inte skit och alla utländska är inte fantastiska! Man måste givetvis göra sina hingstval med omsorg. En framgångsrik utländsk hingst passar kanske inte ihop med en del svenska ston. Man måste ju göra en ordentlig värdering av det sto man tänker sätta i avel och se hennes för- och nackdelar för att sedan hitta en hingst som man tror passar!

Själv tänker jag använda Feliciano i år, och han har både en importerad pappa och morfar!

Vad är "bäst"?

Ryttarvänlighet?

En häst som står ut med i stort sett vad som helst - och ändå presterar resultat enligt gängse normer? Ändå tills kroppen eller psyket sätter stopp...

Svenska hästar är en del av vår kulturhistoria, men det är klart att om de inte går att använda så passar de bättre på Skansen än i ridstallarna. Dock är det ju snarare en västeuropeisk häst än just en svensk. Någon ren svensk lanthäst har jag aldrig hittat hur långt bak jag än gått. Något "litauiskt sto" finns på något gammalt ställe... Nej man har i Sverige försökt att tillverka en hållbar ridhäst som också kan användas till annat.

- Vill vi ha det idag? Nej, folk vill inte offra tid på att lära sig rida, bygga upp sin mellandel så att de kan sitta, eller öva upp sin ryttarkänsla så att de kan rida hästen på tygeln. Man vill ha en lång, vek hals som går att forma med kraft. Man vill ha bekväma gångarter redan inbyggt. Och visst, man ska ju inte försöka avla fram en obekväm svårriden häst. Bara hitta en balans mellan vad hästen ska klara och vad ryttaren ska klara. T_B :cool:

true_blue skrev:
Vad är "bäst"?

Ryttarvänlighet?

En häst som står ut med i stort sett vad som helst - och ändå presterar resultat enligt gängse normer? Ändå tills kroppen eller psyket sätter stopp...

Svenska hästar är en del av vår kulturhistoria, men det är klart att om de inte går att använda så passar de bättre på Skansen än i ridstallarna. Dock är det ju snarare en västeuropeisk häst än just en svensk. Någon ren svensk lanthäst har jag aldrig hittat hur långt bak jag än gått. Något "litauiskt sto" finns på något gammalt ställe... Nej man har i Sverige försökt att tillverka en hållbar ridhäst som också kan användas till annat.

- Vill vi ha det idag? Nej, folk vill inte offra tid på att lära sig rida, bygga upp sin mellandel så att de kan sitta, eller öva upp sin ryttarkänsla så att de kan rida hästen på tygeln. Man vill ha en lång, vek hals som går att forma med kraft. Man vill ha bekväma gångarter redan inbyggt. Och visst, man ska ju inte försöka avla fram en obekväm svårriden häst. Bara hitta en balans mellan vad hästen ska klara och vad ryttaren ska klara. T_B :cool:

Hörru, du får nog hoppa ner till mig här bakom barrikaderna – även om vi inte delar samma åsikter – annars lär DU få tegelstenar i huvudet!
;)

Har du sett någon startlista över anmälda hingstar?? Jag har tittat på ASVH varje dag, men inte hittat någon ännu. Skulle gärna vilja se den listan. Nyfiken!

Jarrah skrev:
Har du sett någon startlista över anmälda hingstar?? Jag har tittat på ASVH varje dag, men inte hittat någon ännu. Skulle gärna vilja se den listan. Nyfiken!

Nej, hörde bara någonstans att han skulle vara med. Startlistorna bör ju komma när som helst nu.

Bra svar!.... (punkterna är för att inlägget var för kort??)

*lånar knapp*
Har inte läst igenom alla inlägg men personligen så focuserar jag inte så mkt på om det är en Svensk eller Tysk hingst när jag väljer hingst utan mer på om den har de egenskaper jag söker för att passa till mitt sto + kommer ur en förvärvningsäker stam. Sen måste man ju dock anpassa sig lite efter vad som går att sälja, även om man gärrna skulle vilja så räcker ju varken stallet eller plånboken till att behålla alla...

Vad lustigt, tror att jag känner uppfödarna till Briarhingsten! Åldern och stammen du har skrivit stämmer så långt iaf. Du får gärna pm:a mig om du inte vill sätta ut namnet på honom här, skulle va roligt att veta hur det är med honom, om det nu är samma häst! Hälsningar Monika

Våga sattsa på en Pascal avkomma, de har jag gjort och skulle utan tvekan göra de igen. Har en 17åring e:Pascal- Crown Point xx hemma i stallet och han är värd sin vikt i guld, inte bara för att han är min utan för att han alltid ställer upp på de man ber om. Han är en sån häst som skulle bil det man gör honom till hopp/dressyr/fälttävlan de är bara och välja förutsättningarna finns för allt. Han är en av dom nämnda av Clownen tidigare i tråden som en av Pascals tävlande avkommor, även hans helbror Figaro nämns.

Skulle det inte vara för husbygge och barnafödande skulle jag köpa Ninnis Pascal föl, har varit å tittat på honom, mmmh vilken goding!

Lycka till, hoppas du hittar din framtida dröm häst!

MVH King88

GiG skrev:
Det är just detta jag inte kan låta bli att undra när jag läser era hyllningar till det svenska halvblodet utan utländsk inblandning (om vi bortser från det som finns bakåt i stammarna för det tycks ju gud bevars vara okey) - hur mycket tyska dressyrhästar (för det är väl mest dressyrhästar vi dryftar) har ni SETT? På riktigt, menar jag, inte bara på bild? 99,9 procent av våra svenska halvblod ligger LJUSÅR efter de bästa tyska dressyrhästarna vad gäller typ men framför allt gångarter (och ridbarhet). LJUSÅR, fattar ni? Det krävs liksom UNDER för att vi ens ska komma i kapp dem och vi kan bara drömma om att passera dem! Jag vet att Ploppi har sett en hel del, och så använder hon tyskstammat också och JAG tror inte att det enbart är för att få spekulanter, men det låter jag vara osagt. För min egen del gäller i allafall att det inte finns NÅGON svenskstammad hingst som mäter sig med de bästa tyska (obs, inte alla). Visst kan vi värna det svenska men då ska vi vara medvetna om att vi plaskar vi på i vår lilla ankdamm med skygglappar på och tror att vi är så bra - när vi i själva verket inte alls är det. Jag tror vi ligger sjua eller något sådant som avelsförbund i världen när det gäller ranking utifrån internationellt tävlande hästar, dvs inte bara slagna av de tyska förbunden utan även av exempelvis våra danska grannar som i mycket högre grad tagit in tyskt blod än vi har. Titta på svenska Breeders, är det de svenskstammade som vinner där? Nej, det brukar vara rent pinsamt vid prisutdelningarna där "de svenska" inte kommer förrän på fjärde-femte plats efter de med utländsk härstamning som ligger på topp-placeringarna. Till och med en kraftigt inavlad individ slår de svenska hästarna på fingrarna, med hästlängder.
Men visst, plaska på ni så får vi se vad det gör för svensk avel...

*hoppar ner och tar skydd bakom barrikaderna* ;)

Själv tycker jag att många svenska hingstar är tråkiga, de har inte riktigt det jag söker. Sedan så finns det ju svenska hingstar med utlänsk stamtavla, och där finns en del intressanta hingstar.
SJälv förstår jaginte folk som hänger med i mode svängarna och ALLA ska ha samma hingts, även fast hingsten inte är något speciellt. Sedan så har Sverige vissa bra hingstar (bla vissa importerade från utlandet), men även fast hingstarna är älskade i de andra stora häst länderna så ratar svenskarna dessa hingstar, varför är det så???
Vi svenskar vill ju utveckla våran avel, få fram bra hästar, men endå gå emot strömmen. De hingstar som de stora hästländerna tycker om, de vill svenskarna inte ha. Vi som svenskar ligger ju efter avelsmässigt, borde vi inte då tänka efter när vissa hingstar är poppulära utomlands men inte här hemma, att något då är fel i vårt avels tänkande???

"Jag tror vi ligger sjua eller något sådant som avelsförbund i världen när det gäller ranking utifrån internationellt tävlande hästar, dvs inte bara slagna av de tyska förbunden utan även av exempelvis våra danska grannar som i mycket högre grad tagit in tyskt blod än vi har. Titta på svenska Breeders, är det de svenskstammade som vinner där? Nej, det brukar vara rent pinsamt vid prisutdelningarna där "de svenska" inte kommer förrän på fjärde-femte plats efter de med utländsk härstamning som ligger på topp-placeringarna. "

Jag tror tyvärr att skälet till att "de svenske" inte ligger högre upp i WBSHS ranking är att ASVH inte haft tid att rätta de felaktigheter som finns i rankingen...
Healeys Beluga, Corraldo WL, Pasteur, Heros, Wilson, Max, Tip Top, Chasmir, Frapé, Pointjack och Admiron står som unknown och inte som Swedish Warmblood – SWB på listan som ligger på nätet.

Skulle nr 3 Briar, nr 31 Amando 11, nr 36 Beluga, nr 63 Corrado WL, nr 74 Sack och nr 80 Pasteur räknas som SWB så skulle deras sammanlagda poäng göra att SWB går om DWB i totalrankingen i dressyr…
Nu räknas ju nr 3 Briar, nr 31 Amando 11, nr 74 Sack, nr 83 Mr Bean, nr 167 La Flamma och nr 203 Washington till främsta SWB.
Dessutom räknas Zancor som KWPN - visserligen avlad i Holland med hollänska linjer men född i Sverige (undrar hur de räknat om det var tvärt om ?).

Senast ändrad:

Svenskt halvblod ligger på 6:e plats (se utläggningen ovan) i dressyr.
I en artikel i senaste Ridsport stod "I dag favoriseras de stora förbunden i områden där flertalet internationella tävlingar äger rum. Det är endast vid dessa som tävlingshästarna kan tillgodoräkna sig poäng. En faktor som man i dag inte tar hänsyn till är hur många föl som registreras i respektive förbund. Det finns anledning att tro att fler födda föl, mer eller mindre automatiskt, leder till fler framgångsrika tävlingshästar."

Ibland undrar jag inte om vi är mer negativa till de hingstarna som står uppstallade i Sverige (oavsett om de är födda här eller importerade) just därför vi kan se dem "live". Det är lättare att se de mindre bra sidorna både hos hingsten själv eller avkommorna.
De hingstar som står utomlands ser man på snygga videoklipp.

I 2004s Öppna Championat kom Synovia trea bland 5-åringarna och de tio första bland 6-åringarna var svenskfödda.
I 4-årschampionatet var de fyra första importer - femman svenskfödde Tellwell klappar dock mitt hjärta mest för. :love:

Senast ändrad:

Cat_and_rat skrev:
Svenskt halvblod ligger på 6:e plats (se utläggningen ovan) i dressyr.
I en artikel i senaste Ridsport stod "I dag favoriseras de stora förbunden i områden där flertalet internationella tävlingar äger rum. Det är endast vid dessa som tävlingshästarna kan tillgodoräkna sig poäng. En faktor som man i dag inte tar hänsyn till är hur många föl som registreras i respektive förbund. Det finns anledning att tro att fler födda föl, mer eller mindre automatiskt, leder till fler framgångsrika tävlingshästar."

Ibland undrar jag inte om vi är mer negativa till de hingstarna som står uppstallade i Sverige (oavsett om de är födda här eller importerade) just därför vi kan se dem "live". Det är lättare att se de mindre bra sidorna både hos hingsten själv eller avkommorna.
De hingstar som står utomlands ser man på snygga videoklipp.

:bow: :bow:

Skulle nr 3 Briar, nr 31 Amando 11, nr 36 Beluga, nr 63 Corrado WL, nr 74 Sack och nr 80 Pasteur räknas som SWB så skulle deras sammanlagda poäng göra att SWB går om DWB i totalrankingen i dressyr…

Dessutom räknas Zancor som KWPN - visserligen avlad i Holland med hollänska linjer men född i Sverige (undrar hur de räknat om det var tvärt om ?).

När jag var inne sist på bcm, så var dessa, men undantag för Beluga, registrerade som svenska. Pasteur var nog inte med?

Vad gäller Zancor, så läste jag i ett holländskt forum, att de tyckte att det var lite irriterande att han var svenskreggad. Han var ju ren KWPN!
Men som sagt, han är ju en moderlivsimport, som reggades i sverige, så därmed är han ju svensk.

Classic H, som är uppfödd i sverige är väl reggad holsteinare?
Men bcm räknar trots det henne som svensk, i ögonblicket...
Så då slår det lite galet åt bägge håll ibland! ;)

mvh

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka