Gamla avelshingstar med "svensk" stam kontra nya tyska.

Sv: Gamla avelshingstar med "svensk" stam kontra nya tyska.

shady skrev:
Självklart håller vi på dom svenska.

Eller inte?? :crazy: Jag såg en video på en massa hingstar från Paul Schöckemöle och jesus vilka djur :eek:

Håller med här, så länge hästen har det man söker skulle jag absolut plussa för svensk stam. Antagligen för att jag under mina år som hästskötare jobbade med många underbara individer e. i huvudsak svenska hingstar, som Amiral, Stanford, Kaliber, Maraton, och såklart Pascal. Bla den som nämndes som svårklass hopphäst här ovanför, Idefix. En av dom trevligaste hästar jag träffat :love: . En kompis hade ett sto e Pascal-fullblod som var mkt speciell men en pärla med tiomässig galopp!

Rufsan. skrev:
Eller inte?? :crazy: Jag såg en video på en massa hingstar från Paul Schöckemöle och jesus vilka djur :eek:

Det är just detta jag inte kan låta bli att undra när jag läser era hyllningar till det svenska halvblodet utan utländsk inblandning (om vi bortser från det som finns bakåt i stammarna för det tycks ju gud bevars vara okey) - hur mycket tyska dressyrhästar (för det är väl mest dressyrhästar vi dryftar) har ni SETT? På riktigt, menar jag, inte bara på bild? 99,9 procent av våra svenska halvblod ligger LJUSÅR efter de bästa tyska dressyrhästarna vad gäller typ men framför allt gångarter (och ridbarhet). LJUSÅR, fattar ni? Det krävs liksom UNDER för att vi ens ska komma i kapp dem och vi kan bara drömma om att passera dem! Jag vet att Ploppi har sett en hel del, och så använder hon tyskstammat också och JAG tror inte att det enbart är för att få spekulanter, men det låter jag vara osagt. För min egen del gäller i allafall att det inte finns NÅGON svenskstammad hingst som mäter sig med de bästa tyska (obs, inte alla). Visst kan vi värna det svenska men då ska vi vara medvetna om att vi plaskar vi på i vår lilla ankdamm med skygglappar på och tror att vi är så bra - när vi i själva verket inte alls är det. Jag tror vi ligger sjua eller något sådant som avelsförbund i världen när det gäller ranking utifrån internationellt tävlande hästar, dvs inte bara slagna av de tyska förbunden utan även av exempelvis våra danska grannar som i mycket högre grad tagit in tyskt blod än vi har. Titta på svenska Breeders, är det de svenskstammade som vinner där? Nej, det brukar vara rent pinsamt vid prisutdelningarna där "de svenska" inte kommer förrän på fjärde-femte plats efter de med utländsk härstamning som ligger på topp-placeringarna. Till och med en kraftigt inavlad individ slår de svenska hästarna på fingrarna, med hästlängder.
Men visst, plaska på ni så får vi se vad det gör för svensk avel...

*hoppar ner och tar skydd bakom barrikaderna* ;)

Sv: Cissiny

Bernstein-Martini blev också trevligt. Vi har en sådan 2-åring. Jag tycker att Martini verkar vara en bra "morfarshingst" eller också är det mödernelinjen på Jarrah som nedärver sig så bra?
Jag har ston med svensk stam (nästan bara), men väljer både bland svenska och utländska hingstar. Tyvärr får man rätta sig efter marknaden/efterfrågan när man är uppfödare. Står valet mellan en svensk och en utländsk modehingst, så är det smartast att ta den utländska om man vill sälja avkomman. Tyvärr!
Jag själv är barnsligt förtjust i Maraton (som visserligen inte är helsvensk) och har använt honom flera gånger med bra resultat. Han lämnar typ och gångarter som står sig än idag. Lever han till våren ska jag nog använda honom igen på ett av stona.
Egentligen är det väl få hästar som är helsvenska eftersom importen av hingstar har skett kontinuerligt långt bakåt i tiden. Det verkar mer som man räknar en hingst som svensk när han varit i Sverige tillräckligt länge...

Jag har betäckt mitt Bourbon - Labrador - Romeo** sto med Bocelli det ska bli spännande!

Niklas27 skrev:
Efter att jag länge sökt en påläggskalv inom dressyren så har jag hittat en unghingst som verkar lovande och intressant efter Pascal 656.
Det som jag nu märkt är alla kommentarer som fällts av kolleger inom ridningen.
Det är främst kommentarer hur jag kan välja en häst efter Pascal och inte efter någon av de nya lovande tyska hingstarna.
Jag har pratat med en känd hästuppfödarprofil som figurerat i Ridsport bl.a och han håller med. Varför tar vi inte vara på de svenska hästarna med sin gedigna stam, varför tror vi inte på deras avkommor och varför tror man oftast (säger inte alltid) att de blir bäst ?
Är det någon som håller med, någon som märkt av samma ståndpunkt ?

Jag tycker också att Pascal är helt ok men inget går upp mot Landgraf I familjen :love:

Rodde skrev:
jag vet inget om kombinationen just Bernstein - Ganesco, men kan tänka mig att den blir bra.
bernstein verkar ge supertrevliga avkommor. Vårt sto var(tyvärr)e.Labrador-Romeo**F2 och har gett mycket bra avkommor, hon har en syster e. Bourbon som är kanon.
jag har sett avkommor Bourbon - Bernstein som är otroligt läckra!

Tyvärr??? Vad syftade du på nu?

Rodde skrev:
Jag har betäckt mitt Bourbon - Labrador - Romeo** sto med Bocelli det ska bli spännande!

DEn vill jag se när den är "klar" "ber fint"

Har förrästen ett sto f 03 efter
Bourbon - Bernstein -Chagall

Hon ska betäckas nästa år

Ah, det där med att de inte betäcker med just Pascal och de äldre hingstarna, är väl för att de "glöms bort" lite i grann, i samband med att de nya småkillarna får allt flaschigare marknadsföring och reklam, och så har vi ju det att "vi" vill "avla till" en lättare typ av halvblod, liknande de tyskarna ofta rider. Ja, inte vet jag, jag bara tror.
AsMoDeUs
(som skulle vilja ha en ny liten hingst e. Herkules :- )

GiG skrev:
Det är just detta jag inte kan låta bli att undra när jag läser era hyllningar till det svenska halvblodet utan utländsk inblandning (om vi bortser från det som finns bakåt i stammarna för det tycks ju gud bevars vara okey) - hur mycket tyska dressyrhästar (för det är väl mest dressyrhästar vi dryftar) har ni SETT? På riktigt, menar jag, inte bara på bild? 99,9 procent av våra svenska halvblod ligger LJUSÅR efter de bästa tyska dressyrhästarna vad gäller typ men framför allt gångarter (och ridbarhet). LJUSÅR, fattar ni? Det krävs liksom UNDER för att vi ens ska komma i kapp dem och vi kan bara drömma om att passera dem!
:bow:

Men visst, plaska på ni så får vi se vad det gör för svensk avel...
:D

Jag blir lite förvånad över resonemangen. Nu har man ju tillgång till tex Del Mar - och det är ju i stort sett lika stam på alla hästar när man går bakåt. Samma återkommer hela tiden.

I Sverige började man att avla på en ridhäst mycket tidigare än i andra förbund. Kavallerihästen som skulle vara hållbar, med korta skenor. Om man tittar på de ädla hästarna i tidiga OS var det många rena fullblod. I gamla "Hästen" finns bilder på Oldenburgare och Hannoveranare - rena vagnhästar som skulle kunna förväxlas med Nordisar idag.

Ja det finns fantastiska hästar med luft igången etc idag. Men hur är det med hållbarheten i procent räknat? Och hur konsoliderad är stammen? Om du föder upp 10000 föl och 60 blir elitklass - är det ok om resten är av tveksam kvalitet?

Och en gammal militär som jag träffade för ca tio år sen sa, att Flyinge - inte bryr de sig om traditionen, de säljer bara sperma.....

- Jag vet inte, jag var bara deprimerad efter mitt första och hittills enda besök där, alla de gamla "stora" hingstarna i små spiltor - och i en mörk och dammig box en gammal Indus...

/T_B

Har träffat på flertalet hästar efter Pascal som har varit jätte trevliga.

Själv har jag en fölis att vänta i mars e: Pascal och stoet åker nog till Pascal i år igen.

Pratade med han som har Pascal hemma hos sig och det är en mkt pigg och fräsh gentleman på 26 år. Det tycker jag är en bra "hållbarhet"

true_blue skrev:
Jag blir lite förvånad över resonemangen. Nu har man ju tillgång till tex Del Mar - och det är ju i stort sett lika stam på alla hästar när man går bakåt. Samma återkommer hela tiden.

I Sverige började man att avla på en ridhäst mycket tidigare än i andra förbund. Kavallerihästen som skulle vara hållbar, med korta skenor. Om man tittar på de ädla hästarna i tidiga OS var det många rena fullblod. I gamla "Hästen" finns bilder på Oldenburgare och Hannoveranare - rena vagnhästar som skulle kunna förväxlas med Nordisar idag.

Ja det finns fantastiska hästar med luft igången etc idag. Men hur är det med hållbarheten i procent räknat? Och hur konsoliderad är stammen? Om du föder upp 10000 föl och 60 blir elitklass - är det ok om resten är av tveksam kvalitet?
/T_B

:bow: :bow:

Du vet att jag instämmer ;)

Allt svenskt är inte dåligt! Allt utländskt är inte bra!

Hon var! M.a.o hon är död! snyft hon var det bästa avelssto jag ha haft.

Håller helt med dig angående Maraton. Han e en pärla! "Tyvärr" är vårt sto e honom :), men han verkar slå igenom väldigt bra som morfader också. Skulle gärna haft ytterligare ett sto e honom i avelsboxen.

Jag har ett sto e: Pascal hon är en riktigt skönhet som har ärvt sin faders vackra hals och huvud.
Hon har mjuka elastiska gångarter, stressar sällan upp sig och har en bra hoppteknik. Annat som är positivt är hennes arbetsvilja hon gör det mesta av sig själv!
Mycket av hennes egenskaper kommer säkerligen från Pascal, på moderns sida finns lite tokiga fullblod, därifrån kommer hennes fighting spirit och teknik att komma först fram...
Tyvärr är hon skadad nu och framtiden oviss så nu letas det unghäst här, jag kan absolut tänka mig att köpa ytterligare en Pascal- avkomma

Jag har själv betäckt med Pascal och väntar föl efter honom i år och har en avkomma efter honom som är 1 år så det kommer att bli helssyskon, vet att Pascal betäckte relativt många ston förra året för sin ålder så folk kanske börja tänka om??? Själv har jag väl både haft en tysk hingst att betäckt med men ska jag vara ärlig så är det stoet jag har efter pascal jättelik den tyska avkomman så det verkar som mamman ger mycket av sitt ;-)......

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka