Gamla avelshingstar med "svensk" stam kontra nya tyska.

N

Niklas27

Efter att jag länge sökt en påläggskalv inom dressyren så har jag hittat en unghingst som verkar lovande och intressant efter Pascal 656.
Det som jag nu märkt är alla kommentarer som fällts av kolleger inom ridningen.
Det är främst kommentarer hur jag kan välja en häst efter Pascal och inte efter någon av de nya lovande tyska hingstarna.
Jag har pratat med en känd hästuppfödarprofil som figurerat i Ridsport bl.a och han håller med. Varför tar vi inte vara på de svenska hästarna med sin gedigna stam, varför tror vi inte på deras avkommor och varför tror man oftast (säger inte alltid) att de blir bäst ?
Är det någon som håller med, någon som märkt av samma ståndpunkt ?

Sv: Gamla avelshingstar med "svensk" stam kontra nya tyska.

Jag inte bra koll på Pascal och hans avkommor, men är det inte lite generellt så att "gräset är grönare på andra sidan"?

Nu har jag ju själv blivit lite intresserad av en tysk hingsts avkommor :o (se tråden med Dr Jackson), men det är ju mest för att jag bor på tysk mark numer.

:bow: :bow:

Jag tillhör verkligen dem som vill ta tillvara det bästa av våra gamla svenska stammar!

Tack !!
Underbart att höra att det finns någon som håller med mig.
Nu när jag letar häst så har jag tittat efter annonser i bl.a Ridsport - det fanns inte en enda annons med avkommor efter bl.a Pascal i tre nummer......däremot mängder med föl och unghästar efter andra "modehingstar".
Hur tolkar jag detta?
1) betäcker folk inte sina ston med äldre svenska hingstare
2) eller kanske det är så att man inte sä'ljer sina avkommor efter ovan nämna hingstar

GÖREL! Vilka hingstar använder du i aveln för tillfället ?

Jag tror att många betäcker med "modehingstar" för att de köpare som finns letar efter avkommor till just de "fräcka tyska hingstarna". Det betyder inte alls att de nödvändigtvis är bättre. Men om du som uppfödare är ute efter att sälja dina avkommor får du säkerligen fler intresserade på en De Niro avkomma än en efter Pascal.

Tyvärr måste jag säga!

Har själv ett eget uppfött föl efter en icke svensk hingst undan svenskt sto. Men detta beror på att jag inte hittat någon hingst som passar mitt sto utan att linjeavla ganska kraftigt på henne. Kommer det en passande svensk hingst betäcker jag gärna med den.

Det viktigaste för mig vid val av hings är ju ändå att jag tror att sto och hingst kompletterar varandra på ett bra sätt.

Jag vet en häst efter Pascal som är jättefin och har alla förutsättningar att nå högt upp i prislistorna/klasserna i både hopp och dressyr.

Jag förstår inte heller varför det går så mycket mode i hingstval, en bra häst/hingst är väll alltid en bra hingst/häst förutsatt att det inte är några ex extriöra nackdelar som kommer fram. Det spelar det ju ingen roll vilken nationalitet hästen har.

Jag har själv en häst med gammal svensk stam och jag får nästan förklara mig varför, fast jag tycker att han har alla egenskaper som krävs för att kunna utvecklas, det håller de flesta med mig om. I alla fall innan de vet vilken stam han har...

Jag är också en som sällar mig till dig och Görel. Har dock använt annat blod också. Men hitintills har jag använt.

Uttini, Partisan (för sin otroligt fina stam), Maistic, Briar, Stanford (också med otroligt bra stam, dock inblandning av utlänskt), Elcatero ox, samt Bourbon i år men resorberade.

Hur det är med Pascal har jag faktiskt inte en aning om, men jag vet när jag skulle sälja min fölunge efter Uttini, kollade jag också mkt på annonserna men hittade inga hästar efter honom som var till salu.

Däremot idag 7 år senare börjar det påppa upp några stycken.

Tycker inte att du skall lyssna på vad andra säger om stamen. Är du intresserad av hästen ch den i ditt tycke är rätt. Köp. Det är ju ingen annan än du som skall rida/tävla den. Hoppas det går bra och lycka till.

Som uppfödare tror jag de flesta försöker "hänga med" i modesvängen för att kunna sälja sina föl.Hästavel är dyrt nog ändå liksom.Folk försöker få betalt för sina föl också.

Ibland är detta synd.En hingst som Pascal som lämnar så fina avkommor...det är ju inte för intet han har börjat dyka upp som morfadershingst lite här och var.Även Pascals pappa Falstaff dyker upp lite här och var/är som morfadershingst på en hel del tävlingshästar.

När man köper häst ska man ju gå på sin instinkt att man och kolla att man finner en häst som uppfyller de kriterier man söker...inte bara glo blint på härstamningen-individen i sej är det viktigaste ju.

givetvis kommer jag att köpa honom om han nu är den bäte. Det jag hänger upp mig på är att man ska behöva "försvara" hans stam.
det är ju just det - att han inte kan vara något att ha i andras ögon för att han är just efter Pascal.
Har kollat runt lite och Pascal har tydligen en hel del avkommor på export - varför stannar de ej i Sverige ?

Troligtvis så är det som så att det är mycket fina unghästar...men som har varit svårt att sälja eftersom det inte råkar vara en stam som är populär just nu i Sverige.

Men det kan ju faktiskt vara som så att de är så pass snygga att de är lättare att sälja på export ändå än i Sverige...om man vill ha skäligt betalt för sin Pascal-avkomma.

Glömde...jag har faktiskt sett/träffat Pascals mamma och även yngre syskon.Det syns mkt väl att de kommer ut samma linje och det tyder ju på en mkt stark förärvning.I regel hästar med god halsansättning och mycket nacke,vackra huvuden,relativt nätta fina ben till en kraftfull kropp med rejäl muskelmassa...dessa hästar verkar ha mkt lätt för att bygga muskler då de redan från början har naturlig muskelmassa.

Jag har bara råd att ha ett sto, en Ceylondotter med danskt möderne, så det är lätt för mig att välja svenskfödda hingstar.

Jag hade velat ta Stanford i år, men han dog. Jag var också intresserad av Feliciano, men valet föll till slut på Artist. Tyvärr gick mitt sto gall, men nästa år försäker vi med Feliciano.

Hingstar som jag har ögonen på just nu är Lambourghini (ue Pascal), Martini, Ganesco, Bayron, Nostradamus.

Skulle gärna vilja ha råd att ha ett sto till i avel och vill då ha ett e Flamingo, gärna med Gaspari-blod på mödernet.

Jag tror att många inte betäcker med gamla svenska hingstar för att man knappt känner till dem och är dåligt insatt i deras förvärvning. Hör man att "alla" använder Quite Easy t ex gör man kanske det också själv dels för att han inte är släkt med ens sto och dels för att han borde vara bra om nu så många använder honom...

Att det är mycket annonser på föl e modehingstar beror nog på att det finns många av dem så att marknaden nästan svämmar över. De gamla svenska hingstarna får ju inte lika många avkommor. Detta har förstås också blivit en ond cirkel då modehingstarna får massor med avkommor som hävdar sig i Breeders och liknande medan de mindre populära hingstarnas avkommor är färre och kanske inte visas på unghästevenemang i samma utsträckning utan börjar visa sin klass först när de kommer ut på tävlingsbanorna.

Eftersom du måste försvara ditt val av häst och dess stam så innebär det att de du pratar med antagligen är lyckligt omedvetna om sin okunskap.

Du ska inte använda hästen i avel utan enbart för att rida träna/tävla alltså är stammen helt ointressant. Det som räknas är individens egenskaper så även om den är kommen ur en prestationsfattig stam.
Dessa du pratat med, kan de själva förklara VARFÖR man ska välja en häst med utländskt påbrå? Kan de sedan förklara VARFÖR man skall välja en stam med specifika hingstar och VAD dessa hingstar förärver som skulle göra avkommorna så säkra köp? Vet de något överhuvudtaget? Vet de något om Pascal/svenska hingstar och deras förärvning? Kan de med egna ögon värdera och SE när de har en bra häst framför ögonen innan de fått veta härstammningen?

Majoriteten av ridsportfolk tycks inte ha någon koll alls på avelsbiten så jag tycker INTE du skall argumentera för VARFÖR du gör ett visst val - ställ på dem och låt dem istället argumentera konstruktivt med faktabaserade grunder för deras ståndpunkt.

Vilka tröttsamma stallkamrater du verkar ha.

Nej, har hon resorberat, stackars dig vad jobbigt jag har varit med om det flertalet gånger tyvärr.
Nästa år är hon fräsch och beredd att bli dräktig direkt!

Jag tycker att man köper det som känns bäst.
jag förespråkar mer än gärna Svenska stammar, mycket bra möderne har vi på många av våra svenska hingstar.
Jag har försökt att använda svenskt i min Hbl avel, ibland har jag varit "otrogen" t.ex Bourbon men annars har jag använt Rambo, Ravell, Bocelli, Bayron(resorberade) samt Davinci som är halvsvensk.
Finns det inte helsvenskt försöker jag hitta svenskuppfödd t.ex svensk mor/utlänsk far men uppfödd i sverige.
Jag håller ju på att man ska gynna de svenska uppfödarna, det är tufft att vara HBl uppfödare så gynna dem som sliter!
Jag säljer nu tre hästar med svensk stam men intresset är väldigt litet tyvärr.

Håller helt med....
Har till salu ett föl efter just ovan nämnda hingst i tråden - intresse lika med noll :(
Han är stor och högställd med genuin stam på mödernet (dressyr), vacker och social.....

Det är mycket tråkigt att man inte kan se vad vi har i Sverige. Jag tror att det beror på att man är rädd för att vara annorlunda. Någon eller några kändisar inom aveln, och särskilt inom många avelsföreningar har fått för sig att man bara ska ta in tyskt blod, ocd då måste alla som inte vågar vara annorlunda ta efter och hålla med. Det finns visst många fina tyska individer, men man kan inte utarma aveln genom att BARA använda dem! Jag tror att de som vågar vara annorlunda kan föra aveln framåt, faktiskt!
Jag gillar de svenska stammarna och den svenska aveln och tycker att vi har och har haft mycket bra hästar. Det är alltid tråkigt med modenycker och man måste ha lite förnuft kvar. Nuförtiden ska alla halvblod vara höga, långbenta och väldigt lätta i modellen. Dessa hästar är visst vackra och bra som ridhästar, men de måste kunna få finnas alla typer för att kunna passa till alla typer av ryttare. En del är kraftiga och långa, och behöver kraftigare hästar osv. Jag drar en liten parallell till arabaveln, där det nu verkar vara viktigt med extremt typade huvuden samt showighet som går långt före korrekthet i exteriör och framförallt ben. Nu säger jag inte att halvblodsaveln är på väg åt det hållet, men det är tråkigt när endast en typ förespråkas och andra korrekt byggda och trevliga individer ska puttas undan.
Hoppas att din Pascal som du hittat är en bra häst, och håll dig gärna till det fna svenska blodet! ;)

Bocelli är en hingst som jag gillar men jag ser inte honom som svensk...med tyskt fäderne. Davinci, fädernet i både första och andra led är/var väl tyskar dvs inga uppfödningar som vi svenskar kan stoltsera bakom...osv

Många gånger när människor säger att de avlar svenskt så är det ofta utländsk inblandning i både första och andra led...
Ska man stoltsera med avel på svenska linjer...borde det inte vara så pass att det åtminstonde till tredje led inte fanns någon utländsk inblandning?

Davincis mamma Marlen är F2 född i Sverige hon kommer ur en svensk sto fam. men som alla våra blods linjer blandas dom upp med utlänskt, men nog är hon svensk alltid, lika svensk som alla utrillo avkommor.
Bocelli är också Svensk med en Dansk ägd pappa från Tyskland men uppfödd i Sverige, hans mamma är helsvensk med sin Ballerina e.Bernstein.
Det ska väl inte enbart tittas på fädernet, enligt mig är det viktigare att titta på mödernet i alla faser! Bägge dessa hingstar är svenska och svensk uppfödda, trots att vi korsat in utlänskt blod.
De Niro, Dionysos, Metall, Florestan etc etc det är utlänska hingstar födda utomlands.

Visst är det tråkigt att flera ledande inom halvblodsaveln fått för sig att bara tyskt blod gäller.

På Flyinge idag finns två svenskfödda hingstar (om jag inte minns alldeles galet) Pascal och Qalle. Under Ingvar Fredricsons ledning hade Flyinge ett antal förstklassiga svenskfödda hingstar. Den nyss avgående Flyingechefen sålde av ett antal svenskfödda hingstar som Amiral och Maraton, och importerade drösvis med hingstar istället. Det ska bli intressant att se vad den nytillträdde Flyingechefen kommer att göra.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka