galoppridning på dressyrhäst

em76

Trådstartare
Jag har ridit några välutbildade dressyrhästar, vet inte exakt vilka klasser de gått men det har varit på nivå samlad och ökad trav/galopp, slutor, bakdelsvändning, byten, någon även piaff och passage.

På samtliga har jag haft stora problem med galoppen, först att ö h t fatta galopp, det har blivit slängtrav, fel galopp, ingen reaktion, sluta osv
När jag väl fått hästen i galopp måste jag hålla ett ordentligt stöd på yttertygeln hela tiden annars förböjer hästen halsen inåt och tränger utåt när jag ska rida en volt, på rakt spår bryter den av eller byter galopp om jag lättar på ytter.

Hur rider man egentligen dressyrgalopp?

Jag är som ni förstår ingen dressyrryttare utan har mest ridit relativt oskolade ridskolehästar, travare och islandshästar.

Sv: galoppridning på dressyrhäst

kan tillägga att jag ridit hopphästar utan att ha fått problem med galoppen.

Känner inte igen det alls, utan det jag behövde göra var att föra fram inner höft och mjukna i handen för att fatta galopp.. dock i höger varv kunde jag behöva ibland hålla extra koll på yttersidan för att få en bra fattning. Jag gjorde förhållningar med ytter hand och kramade inner och "satt till" för att bryta av. Bromsa upp med sätet alltså.

Dock kunde hon byta galopp om jag själv var i obalans, men det hade inget med henne att göra, det var ju mitt fel.

Kan tänka mig att det är så att de dressyrhästarna som du har ridit har varit så välridna att din galoppskänkel har varit för överdriven vilket har gjort att dom har slängt iväg i trav i stället.
Dom är vana att fatta galopp under samling ;)
Sån är min häst i alla fall :angel:

Ja, jag har först försökt göra en fin fattning men när det inte lyckats har jag blivit alltmer desperat och försökt förtydliga men det blir bara fel.

Jag har sett fenomenet flera gånger! Men det är för att hjälperna blir för överdrivna och grova som gör att de missuppfattar. Vid fattningen så är inte inner skänkel fram och ytter bak som är det väsentliga (som det oftast är på mindre välutbildade) utan det är framförallt säteshjälpen de lyssnar på. Gör först en halvalt på yttertygeln. För fram innerhöft med en liten knyck eller gungning så fattar de galopp. Om du för fram innerskänkeln så får det bara vara lite, lite grann. Låt ytterskänkeln ligga kvar.
Om du fortfarande inte får rätt på det så pröva att fatta från skritt istället och gör samma procedur där. Är oftast lättare. När du fått kläm på det där så kan du pröva i trav igen.

Det problemet hade jag när jag köpte min läromästare som kunde allt, usch vad hemskt det gick :eek:
Men när jag kom på hur man skulle rida, dvs med överskänklar och vikthjälper gick det otroligt mycket bättre och då gick det hur bra som helst.
Det är läskigt svårt att rida väldigt välskolade hästar, en helt annan värld.

för mig är det tvärt om.. jag kan bara fatta galopp på välskolade varianter.. på andra går det käpprätt åt skogen. :p

Det måste ju vara ett bevis på att du rider väl (att du är välriden kan man ju inte skriva :rofl: )!! :banana:

Vet inte hur välskolad min häst räknas, men hon är i alla fall utbildad MsV samt svarar för lätta hjälper.

Jag lånade ut min häst till en tjej i div III laget för att de skulle få fullt lag. Denna tjej fick just dessa problem som du beskriver när hon red min häst. Vi kom fram till att i galoppen (och traven) så har hon alldeles för grova hjälper. Hästen tror hela tiden att hon ska gå i en sluta. När jag ska fatta galopp så för jag bara fram inner höft och kramar yttertygel, sedan ligger jag kvar STILLA med dessa hjälper. Ytterskänkel använder jag i princip inte alls.

Vidare så bröt min häst även av i galoppen vilket visade sig att ryttaren höll i hästen för hårt med för grova galopphjälper. Hästen blev förvirrad och bröt då av istället. En högre utbildad häst har oftast sådan framåtbjudning att det känns som om den ska dra iväg med dig och då tar man lite extra i tyglarna istället för att sitta till och krama och sedan lätta på tyglarna.

Som sagt, vi kom fram till att hästen blev förvirrad och försökte allt möjligt för att svara på de grövre hjälperna och när inget fungerade så bröt hon av. När jag fick ryttaren att rida för mindre hjälper så gick det mycket bättre (laget kom trea :-).

Mvh//LG

eller på att jag är värdelös på att framförallt fatta galopp.. och sen hålla galoppen på en häst som inte håller den själv.. :p

fick bevis på det idag vilket resulterade i en rejäl avsittning... :mad: :p

en annan fundering.. prova från skritt.. hästar som tävlar höga klasser kanske oftast fattar galopp från skritt. Min f.d foderprotta hade klart mkt lättare från skritt än trav, för hennes ägare fattade knappt någonsin galopp från trav..

Rid med bäckenet istället för hand och häl.

Gissar att du lättar i sadlen när du ska fatta och då är det många dressyrhästar som inte förstår har haft det problemmet när jag skulle sälja min ponny att han inte fattade galopp med alla...sitt still och bara ta fram skänklen lite lätt och tänk galopp..

Sådär är min häst ibland när min mamma rider, för hon gör inte riktigt likadan galopphjälp som mig. Jag fattar i princip enbart på vikten och tanken på min lyhörda häst :love:

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 343
Senast: super
·
Dressyr Hej! jag har efter mycket om och men börjat leta efter en ny kompis att tävla och träna dressyr med. Jag har kollat runt på diverse...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 731
Senast: Kristall10
·
Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
11 995
Senast: jemeni
·
Islandshäst Det börjar bli dags för att töltsätta unghästen. Eftersom jag aldrig gjort det förut ska jag självklart ta hjälp. När jag köpte henne...
Svar
1
· Visningar
1 211
Senast: Silkisif
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka