Galoppövningar

Pussmule

Trådstartare
Hej!
Har ni några bra tips för träning och övningar för att stärka hästen i galoppen? Målet är att kunna samla hästen i galoppen och sedan även kunna göra enkla byten. Alltså från galopp till skritt och galopp igen. :)

Blir jätteglad för många tips! :D

kram

Sv: Galoppövningar

Jag gillar att jobba med fattningar. Typ Skritta- fatta galopp och galoppera tex 10 språng- skritt osv så länge man vill. Är hästen för outbildad/omusklad för att klara det från skritt så kan man med fördel görs det från trav. Större antal galoppsprång= lättare, mindre antal= svårare. Tycker att övningen är superbra för att få en lyhörd häst som orkar arbeta under sig.

Jag blandar även in halt och ryggning samt fattningar utifrån det, men det är kanske lite överkurs att börja med om man har en häst som behöver stärka sig.

Jag gillar att jobba med fattningar. Typ Skritta- fatta galopp och galoppera tex 10 språng- skritt osv så länge man vill. Är hästen för outbildad/omusklad för att klara det från skritt så kan man med fördel görs det från trav. Större antal galoppsprång= lättare, mindre antal= svårare. Tycker att övningen är superbra för att få en lyhörd häst som orkar arbeta under sig.

Jag blandar även in halt och ryggning samt fattningar utifrån det, men det är kanske lite överkurs att börja med om man har en häst som behöver stärka sig.

Tack för tipset ! :bow: behöver nämligen träna på att samla galoppen mer då vi ska starta div I i dressyr där bla La:p1 ingår, där enkla byten ingår. Så känner att jag måste kunna samla ännu mer för att kunna direkt gå ner till skritt.
Men ska fortsätta med övergångar ! Tack än en gång! :laugh:

Jag jobbar på mina enkla byten så här:

Tänk att du ska sakta av, sitt verkligen på röven och känn hur hästen samlar för att just sakta av, precis sekunden innan, driver du på och låter hästen gå iväg igen. Hela tiden i galopp, slår den om är det ingen fara "på´t igen bara".

Rätt vad det är så bestämmer du dig för att sakta av, då får du ofta en mjuk och bärig övergång till skritt. Rena work outen för brunte.

Åh den ska jag ta till mig då de enkla bytena mest liknar dragkamp mellan matte o åsna eller alternativet tvärstopp... :laugh:

Lär gärna hästen att bromsa/samla sig med så liten inverkan som möjligt av tygeln. Jag gör halt utan att ta åt mig tygeln öht, jag bibehåller kontakten och "sitter till", eller hur jag nu ska lyckas förklara. Samma sak med avsaktningar, finns enligt mig ingen anledning att ta mer i tygeln än för att behålla kontakten. :)

Jag brukar arbeta på en åttavolt i galopp och börjar med att varje gång jag ska byta varv/volt bryter jag av till skritt för ställa om och fatta den nya galoppen. Är det svårt att komma ner i skritt brukar jag till och med sträva efter halt, för att få de förhållande hjälperna att verkligen gå igenom. Går hästen emot gäller det att inte bli dragig och hängande i tygeln, men envist jobba ner till halten. Ibland tar det några steg extra i trav och skritt men är man bara envis och noggrann brukar det funka. Min häst brukade alltid gå ifrån mig men med konsekvent arbete kan jag nu stanna honom på en gång från galopp. Var riktigt jobbig mot honom där ett tag och lät honom bara ta två-tre galoppsprång från galopfattningen, för att sen ta ner honom i skritt (eller halt om han inte gav respons direkt). Det som är bra med den övningen är att man får många samlingar (=stärkande) och man får den grundläggande kontrollen över hästen (start/stopp). I början gör det ingenting om man inte lyckas komma ner i skritt/halt direkt, men det viktiga är att man ser till att komma dit så att hästen lyssnar på de förhållande hjälperna och lär sig att det lönar sig att svara snabbt för då får man gå framåt igen. När det väl sitter och det är lätt att lägga in ett eller två skrittsteg vid voltbytet kan man börja gå över till att enbart göra halvhalter och lägga in ett enkelt byte eller vara kvar i förvänd galopp.
En annan övning är att öva galopp - trav - galopp - skritt osv på fyrkantsspåret, och någonstans på långsidan lägga in en halvbåge halvvägs in mot X (vet inte om ni fattar? :P) i bibehållen galopp utan att ställa om. Då får man en "gratis" förvänd galopp (om man håller igång det, vissa hästar byter naturligt här) när man flyttar ut mot spåret igen och är både stärkande och bra inför kommande galoppbyten.
Jag upplever att det mest handlar om ryttarenvisa för att få hästen från galopp till skritt. Fine att hästen inte bryter av direkt och att det i början ligger några travsteg emellan men ju mer övning desto bättre respons.

Några förslag: Skritt-galopp-skritt. växla tempot i galoppen, växl språnglängden i galoppen. (tex länga på långsidan och korta på kortsidan). fattning ur bakdelsvändning, fattning ur framdelsvändning, galopp ett visst antal språng- skritt/trav/halt-galopp igen. Åttvolt med ett par steg i skritt vid omställning/böjning.

Jag har tagit till dessa övningar för att förbättre min hästs galopp.

Galopperar i serpentiner, saktar av bryter av till trav, travar 1-3 steg och fattar ny galopp.

Mycket galoppfattningar

Galopp-halt rygga--galopp

Min häst blir grymt lösgjord och fin av dessa övningar.

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 768
Senast: mamman
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 009
Senast: animalasia
·
Dressyr Ja alltså, det här är tyvärr ”som vanligt”. Han började med det här på förra stället och 80 % av alla pass kastar han sig minst två...
Svar
19
· Visningar
1 004
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
601
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?