Sv: Galoppövningar
Jag brukar arbeta på en åttavolt i galopp och börjar med att varje gång jag ska byta varv/volt bryter jag av till skritt för ställa om och fatta den nya galoppen. Är det svårt att komma ner i skritt brukar jag till och med sträva efter halt, för att få de förhållande hjälperna att verkligen gå igenom. Går hästen emot gäller det att inte bli dragig och hängande i tygeln, men envist jobba ner till halten. Ibland tar det några steg extra i trav och skritt men är man bara envis och noggrann brukar det funka. Min häst brukade alltid gå ifrån mig men med konsekvent arbete kan jag nu stanna honom på en gång från galopp. Var riktigt jobbig mot honom där ett tag och lät honom bara ta två-tre galoppsprång från galopfattningen, för att sen ta ner honom i skritt (eller halt om han inte gav respons direkt). Det som är bra med den övningen är att man får många samlingar (=stärkande) och man får den grundläggande kontrollen över hästen (start/stopp). I början gör det ingenting om man inte lyckas komma ner i skritt/halt direkt, men det viktiga är att man ser till att komma dit så att hästen lyssnar på de förhållande hjälperna och lär sig att det lönar sig att svara snabbt för då får man gå framåt igen. När det väl sitter och det är lätt att lägga in ett eller två skrittsteg vid voltbytet kan man börja gå över till att enbart göra halvhalter och lägga in ett enkelt byte eller vara kvar i förvänd galopp.
En annan övning är att öva galopp - trav - galopp - skritt osv på fyrkantsspåret, och någonstans på långsidan lägga in en halvbåge halvvägs in mot X (vet inte om ni fattar? :P) i bibehållen galopp utan att ställa om. Då får man en "gratis" förvänd galopp (om man håller igång det, vissa hästar byter naturligt här) när man flyttar ut mot spåret igen och är både stärkande och bra inför kommande galoppbyten.
Jag upplever att det mest handlar om ryttarenvisa för att få hästen från galopp till skritt. Fine att hästen inte bryter av direkt och att det i början ligger några travsteg emellan men ju mer övning desto bättre respons.