Galoppombyten

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Galoppombyten

Jag tror att vi tycker precis lika..men skriver det på olika sätt..tänkte inflika det i mitt förra inlägg men missade det :D
I bland är jag helt enkelt för enkelspårig för att fatta det bara :o

Samling på en äldre häst är en fördel..som du säger.. har man inte kommit dithän är det ju ingen idé att ens börja fundera på att lära in "riktiga" byten..Och precis som du säger är ju kvaliteten på galoppen AO om det öht ska fungera..Det jag oxå menar är ..mina punkter ovan som jag listade i tidigare inlägg.. har ju inte med samling att göra. utan snarare en lydig och balanserad häst..och lydig och balanserad behöver ju inte ha med samling att göra..Lydigheten måste ju ändå vara viktigast tillsammans med timingen? kvaliteten på bytet avgörs ju av det och galoppens kvalitet före och efter.. precis som du själv skrev ;)

Jag får ursäkta.. jag stannade kvar i tankarna kring unghäst.. medan du gick vidare till äldre häst :angel:
*Q hoppas på att hon inte svammlat till det än en gång* :crazy:

Håller absolut med , min fälttävlanshäst har ju gjort orena hoppebyten i hur många år som helst, det är ett rent helvete att få honom att byta rent nu , han har lika lätt för att byta rent som orent. Det fungerar bra om man övar och övar och övar men nu i höst och vinter då han inte gått någon dressyr alls utan bara markarbete och hoppat är vi tillbaka på orena byten stadiet. Det är just det där när man fortfarande hoppar, han byter ju galopp när han byter varv till nästa hinder och när han själv väljer blir det orent.

Sen min andra fälttävlans/hopphäst väljer ju själv att alltid byta rent sså det är ju väldigt individuellt. Häst 1 är så fruktansvärt lat egentligen och det är inte lika "jobbigt" att byta orent som att byta rent

Senast ändrad av en moderator:

Tack Igen för alla svaren, jättekul att läsa om alla hästar mm. :D Förresten, jag har hört många säga (inte på bukefalos) att ju mer "ur balans" hästen är desto lättare är det att få den byta. Är det så, att man först måste få hästen ur balans för att kunna byta galopp?
Elin

Okej, så i "enkla byten" (eller vad ni nu kallar det ;) ) så kan hästen få vara lite ur balans, eller?
Elin

Nej! hästen ska inte vara ur balans..(man kan sätta hästen ur balans för att få den att byta men det är inget att föredra)

Enkelt byte är med skrittsteg i mellan..
Enstaka byten är ett byte i språnget..

Beauty_Boss skrev:
Är det så, att man först måste få hästen ur balans för att kunna byta galopp?

nej, men när man LÄR hästen att byta kan man behöva sätta den ur balans för att den ska förstå att den ska byta galopp!

kan ingen förklara för mig VARFÖR man ska lära sin ponny att göra rediga dressyrbyten?
hade min ponny kunnat göra det hade jag aldrig tagit igenom mig ett dressyrprogram som innehåller förvänd.
förstår inte varför helt enkelt. om man nu inte ska fortsätta o tävla den bland stora hästar då.

klarar man av att rida korrekta byten borde man :devil: kunna rida i förvänd galopp åxå.....

bättre att lära hästen rediga byten och göra såna när man själv vill, än att ponnyn lär sig slå om/byta till korsgalopp.......

jo men det finns ju ingen mening att en ponny som går dressyr ska kunna göra byten. det ingår inte i några program.
min ft-ponny kunde göra byten hit o dit o när han hispade sig gjorde han det, spände sig - klart att det är lätt o rida i förvänd då :angel:
den rediga ponnyn jag hade skulle aldrig gjort ett byte på tävling, han visste exakt vad han skulle göra. han kunde göra byten men jag gjorde det aldrig på honom.
nej, jag ser inte varför en dressyrponny ska kunna göra byten... visst det är kul att ha en ponny som kan massa saker, men det finns så många andra saker man kan lära den då.
vill bara ha en anledning till varför!

byten är en bra övning som kräver rätt mkt ridning av ryttaren och en del samling av hästen! sen e de ju bra å kunna rida byten när man börjar rida häst......

qodrofenia skrev:
vill tacka för en trevlig diskution, by the way.. :) :bow:

Tack själv! :banana: :banana:

Det är himla roligt när man kan älta lite fram och tillbaka... man lär sig otroligt mkt på att diskutera och höra andras synvinklar också! :)

Breccia_ skrev:
vill bara ha en anledning till varför!

Jag kan hålla med om att det mga gånger kan verka dumt med tanke på den förvända galoppen. Men när man väl fått hästen lydig så är det inga problem. En stor häst i tex MSV måste ju kunna behärska både fv-galopp såväl som byten och då måste ju en ponny också kunna klara av det, eller hur? Det är oftast bara ibörjan som det ställer till problem...

Hursomhelst så är byten väldigt lösgjörande samt väldigt avslöjande på lydigheten. Och dessutom så är det väldigt utvecklande för ryttaren som får öva både koordination samt välidgt mkt ryttarkänsla. Ett byte handlar ju väldigt mkt om timing och känsla. De anledningarna tycker jag är tillräckligt för att trots allt kunna motivera inlärning av byten. :banana:

Vill man dessutom fortsätta att tävla även på storhäst så är ju chansen stor att man en vacker dag kommer att behöva lära sig det för att komma vidare. Och då är det ju en stor fördel att redan kunna det.. Man kan se på tyskarna som ligger så långt före oss på ponnyridningen. Deras elitponnier är utbildade av vuxna ryttare och kan som regel alla rörelser inkl piaff, passage och seriebyten. På framridningen ser man ofta tyska ponnyryttare som till fullo behärksar (för det mesta) dessa rörelser. Och även om det inte är ungen själv som lärt ponnyn det så är det enormt utvecklande för deras (alltså ryttarens) skicklighet. Vilket i sin tur leder till att de sedan har ett försprång åter igen när de kommer upp i junior och young rider-klasserna när de helt plötsligt på väldigt kort tid måste kunna behärska en del av de svårare rörelserna. Detta samt några till anledningar gör ju att tyskarna ligger så långt före oss. Och om vi vi vill börja närma oss dem så gäller det att vi också börjar tänka i de banorna när det gäller ponnyryttarna.

Min har lite svårt för det där. Han lärde sig att gå för välbalansert så nu tycker han att han hellre går i förvänd. Men i måndags blev det lite byten här och där. Efter bocksprång så kommer han lite ur balans och sitter jag lite snet då så byter han. Lägga ut lite bommar är kanske inte helt fel. Egentligen är det ju inget svårt för hästen!

Aha, så galoppombyten ingår inte i ponnydressyrpgram? Haha, det trodde jag ;)
Elin

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
603
Senast: Mli
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
939
Senast: Ketrawzc
·
Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
21 739
Senast: Nevermind
·
Ekonomi & Juridik Hej alla hästgalningar ;) Tror mig hittat rätt ponny åt min 13-åriga dotter, 15-årig valack i mycket fin form, utan skadehistorik...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 440
Senast: Strandad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V