Galoppombyten

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Galoppombyten

Det kallas bärig galopp på fackspråk. Inte studsig.

nä nu va de faktiskt studsig galopp jag menade! hade jag menat bärig galopp hade jag skrivit de....

när hästen lixom studsar i sina bakben.....lite svårt å förklara skriftligen men de är väldigt tydligt när man sitter på....men energin går mera uppåt än i "ostudsig" galopp........e för trött för å kunna förklara begripligt tror ja......

Det enda jag kan bidra med är vad jag vill ha ...

1.taktmässig (tydlig 3takt) med tydligt svänings moment..
2.lösgjordhet
3.rakriktad
4. i balans

Senast ändrad:

Ja, det är nog bättre om du förklarar vad du menar med studsgalopp om du är lite piggare för jag fattar inte ett dugg vad du menar. En häst med studsiga bakben skulle jag kalla för en häst med kontraherade muskler.. Ett rent korrekt byte skall ske "flytande" med ett svävmoment i andra språnget, dvs efter att det nya innerbakbenet förts fram för den gamla ytterskänkeln. Inga "halvhopp" varken innan eller efter.

studsighet kan man säga är ett förstadium till bärighet....man kan inte kräva att en unghäst ska kunna bära sig och sitta på sina bakben hela tiden.....men man kan däremot få den att sitta mera och lixom studsa ett par språng - tillräckligt mkt för att kunna rida ett byte

studsig galopp är alltså inget att ha som slutmål, utan ett steg på vägen i utbildningen av hästen

tant agda skrev:
studsig galopp är alltså inget att ha som slutmål, utan ett steg på vägen i utbildningen av hästen
Tack för att du skrev det. Jag blev orolig att du behövde en rejäl omskolning i dressyrkonsten när jag läste det där.. ;)

nä jag utgick ifrån att vi diskuterade hur man lär hästen byten....men insåg sen att det kanske inte framgick riktigt.....

Tack för alla era svar!
Först och främst ska jag lära min ponny att fatta galopp med så små hjälper som möjligt (han har haft svårt för det ett tag, iaf när han går på tygeln) och sedan ska jag prata med min tränare om att börja öva galoppombyten. Jag såg en tjej som skulle göra galoppombyten, eller, lära sig galoppombyten. Då red hon byt om volt (hon hade en tränare) och galopperade i tex. höger varv. Skrittade ca. 5 steg på öppna delen. Fattade vänster galopp. Skrittade ca. 5 steg på öppna delen, fattade höger galopp. För varje gång så minskade hon stegen och om jag hade fortsatt kolla hade jag säkert fått se ett byte ;)
Elin

Varför ska du lära ponnyn att byta när det inte finns med i dressyrprogrammen?
Det krånglar ju bara till den förvända galoppen! (oftast)

Jo, det är klart ;) Men om vi kommer dit jag vill att vi ska komma så är det nog bra att kunna byta galopp, dock så kommer ajg nog inte att ge mig på det förren vi har tävlat lite högre.

qodrofenia skrev:
Jag håller fullständigt med dig om det...Det jag menar är vid inlärning ställer man ju inte samma krav som på en skolad häst som redan kan byta..I början vid inlärning tycker jag att det är viktigare att hästen byter rent än att den är samlad...förstår du?

En häst som dessutom är 14 år som i det här fallet som aldrig lärt sig byta.. tror jag inte får det lättare för byte bara för att den har muskler som gör att den kan sammla sig..
Denna häst måste ju lära sig byta öht först och främst..Och förstå vad den ska göra.. sen kommer det positiva med att den redan har muskler för samling för att finlira på det.. och få riktigt kvalitit i sina byten.

Vet skillnade mellan dressyr och hoppbyten.. :D

Att få hästen att byta rent och gå samlat har ett väldigt nära samband... Ju mindre samlad den är innan bytet desto större chans att det inte blir rent...

Men nu menar jag inte att det ska vara lika mkt samling som på en Grand Prix-häst... utan bara så pass mkt så att man får kvicka bakben och lätthet i framdelen. Om man inte har kommit dithän så finns det heller ingen idé att börja med byten.

Att lära en äldre häst att byta är inte svårare än att lära en ung. Oftast tvärtom eftersom att den äldre hästen har mer balans än den unga.
Själva bytet går inte att "slipa" på. Ett bytes kvalité är beroende på galoppen innan och efter. Så vid inlärning av byten så handlar det inte som vid inlärning av andra rörelser lika mkt om att först lära in rörelsen och sedan finslipa på kvalitén. Utan det handlar om att förbättra kvalitén på galoppen eftersom att då blir också bytena bättre.

Ett idealiskt byte går inte att uppnå utan en idealisk galopp...

qodrofenia skrev:
Denna häst måste ju lära sig byta öht först och främst..Och förstå vad den ska göra..

Allting har ett samband... ju längre man kommit i utbildningen desto mer lyhörd blir hästen. Desto lättare blir byten att lära in... Att få hästen att förstå vad man menar ställer oftast inte till några större problem. Utan svårigheten liggre oftast i att få till rena byten vid inlärningen. Eftersom att det krävs att hästen stampar av rejält med bakbenet vid bytet så krävs det också styrka. Så därför bör man inte börja med byten förräns man kan rida en välbalanserad galopp. Kan man det så kan man också få till lite samling. Och då går oftast inlärningen ganska så smärtfritt... Men det kräver ju enormt mkt timing från ryttaren och är svårt för en orutinerad. Byten är ju faktiskt den rörelse som allra mest kräver rutin från ryttaren. Därför så rekommendarar man ju alltid att en ryttare som inte kan byta först får lära sig på en läromästare som svarar säkert på hjälperna samt att den häst som ska lära sig lärs av en rutinerad ryttare.

Beauty_Boss skrev:
Jo, det är klart ;) Men om vi kommer dit jag vill att vi ska komma så är det nog bra att kunna byta galopp, dock så kommer ajg nog inte att ge mig på det förren vi har tävlat lite högre.

När tiden är mogen (nu låter jag som en gammal kärring :D ) så kommer det också bli ganska naturligt att börja med byten. Innan dess är det ingen större idé att börja med dem för det leder mest till problem. Istället finns det ju massor av andra (mer nyttiga) rörelser att börja med så länge. Som dessutom är roligare... ;) att din ponny då inte är ung kommer inte att ställa till några problem. Tvärtom- så du behöver inte ha bråttom av den anledningen...

Beauty_Boss skrev:
Först och främst ska jag lära min ponny att fatta galopp med så små hjälper som möjligt (han har haft svårt för det ett tag, iaf när han går på tygeln) och sedan ska jag prata med min tränare om att börja öva galoppombyten.

Att din häst har "svårare" att fatta galopp när den går i form är för att det krävs mer styrka från hästen att fatta galopp i form än att slänga sig in i den. Att öva mga fattningar hjälper till att få upp styrkan. När du sedan har fått upp styrkan så kan du börja jobba med att kunna samla galoppen. När det sen fungerar så är det dags att börja med byten! Men var sak har sin tid... :) Tyvärr är det ju så med dressyren att allt följer en röd tråd. Och tyvärr så kan man inte börja med saker i annan ordning än vad som följer naturligt. Så därför får man sakta men säkert klättra upp för utbildningstrappan och ta en sak i taget.

Däremot så är det en väldigt stor fördel (för en ryttare som vill komma långt) att lära sig alla rörelser teoretiskt först innan man kommit så långt. Dvs släng dig över alla böcker och videokasetter som finns om dressyr och insup kunskap. Det har du enormt stor nytta av den dagen som det är dags att lära sig en ny rörelse och ta ytterligare ett steg upp för trappan. Att du redan nu är sugen på att lära dig byten är jättebra för då har du tid att först läsa om det, gå och öva lite på egen hand och fundera lite på det. När din ponny sedan börjar bli färdig för det så har du en stor fördel i att du redan har satt dig in i rörelsen.

En kasett som jag verkligen kan rekommendera är Kyras video om galoppombyten. Den förklarar på ett välidgt bra sätt och visar även välidgt på ett bra sätt. Läs även hennes bok (går att beställa på bibblan om du inte har den) där förklarar hon ännu mera ingående bla hur du ska räkna. Gör du det så kan du sedan gå och göra seriebyten för dig själv där du räknar rätt ;)

Ett idealiskt byte går inte att uppnå utan en idealisk galopp...
Där håller jag fullständigt med dig..Och det har jag oxå skrivit..Jag vill ha en rund galopp i tydlig tretakt med tydligt svävningsmoment..MEN Jag tycker inte sammling har så vansinnigt mycket med det att göra..utan jag tycker snarare lösgjordhet och lydighet är viktigare...

Om vi säger så här....

Ofta väntar man för länge med att lära in byten.. som igentligen är naturligt för hästen att utföra (tex kan ses på unghästar på bete)

Många hästar brukar vara framgångsrika i lättklass.En får problem när byterna kommer in, då de insidigt tränats i förvändgalopp,och då systematiskt vants av med att göra byten som tex unga hästar gör på betet...I bland har hästen tom blivit bestraffad för det. och nu ber man dem göra det "förbjudna"vilket naturligt vis leder till missförtånd och problem.

Bästa tidpunkten tycker jag att lära in byten är när man precis har börjat med den förvända galoppen för att hästen då fortfarande har tendens naturligt att byta till den rättvända galoppen.Har man inte erfarenhet själv av byten bör man ta hjälp av någon som kan..

Jag tycker att graden av samling inte behöver vara så stor vid enstaka byten.. en häst med bra galopp som går i jämnvikt och fattar galopp för fina hjälper,kan utan vidare lära sig byten i arbetsgalopp.

De omslag i den förvända galoppen som man fruktar försvinner av sig själv med hjälp av lydnad och tilltagande sammling...
Alltså inte fören här ovan kommer sammling in för mig..Jag vill ha som jag tidigare skrev vid inlärningen.
1.Taktmässig galopp (tydlig tretakt med vävningsmoment)
2.Lösgjordhet
3.rakriktad
4.I balans

Jag finner inte att samling krävs för ovanstående punkter..Galoppen ska vara god JA..Och jag menar att den äldre hästen ofta får problem med att lära sig byta.. då den är mer präglad än den unge.

Byten i serier är därimot en annan femma.. men ryttaren i tråden är inte där.. så därför tycker jag inte det är nödvändigt att gå in på det..

qodrofenia skrev:
Hur kopplar du i hop det där då? sammling och byte menar jag ? eftersom även en fölunge gör rena galoppombyten i hagen...

Ditt sista resonemang håller jag lite mer med dig om. (Det var ditt första inlägg som förvirrar) Framförallt så håller jag med om att den förvända galoppen som kommer först i programmen ofta ställer till det för senare inlärning av byten. Men åter igen så kommer den förvända galoppen först pga av att den inte kräver lika hög grad av samling.

Men sen så tror jag framförallt att vi egentligen tycker ungefär samma fast vid olika tillfällen :D
Det jag menar är att i detta fallet så har jag utgått från en äldre häst. Hade vi diskuterat en unghäst så håller jag med dig i ditt resonemang. På den unga hästen så vill jag också att man påbörjar bytena innan man kommit alltför långt i utbildningen. Det enda kravet jag har då är att den ska ha kommit så långt i utbildningen att den är väl balanserad och har en bärig galopp (rakriktningen är en förutsättning för detta). MEN i detta fallet så handlade det om ev svårigheter att lära en äldre häst byten och då är jag av den bestämda uppfattningen att (eftersom det inte gjorts innan) inte är ngn idé att börja med bytena innan man uppnått en viss grad av samling. På den äldre hästen kan man inte längre på samma sätt enbart utnyttja förmågan att sätta dem ur balans så därför kommer inlärningen se ngt annolrunda ut än på unghästen.
Att enbart till en början lära hästen att växla galopp ("hoppbyten", vilket det blir utan samling) ser jag inte som ngn idé på en äldre häst. Utan ska man lära en äldre häst byten så anser jag att man ska lära in "dressyrbyten" och för det krävs samling.

Tvärtom så ser jag det ofta som en nackdel att den äldre hästen först lärt sig hoppbyten. Min första "dressyrhäst" var min tidigare hopphäst som på äldre dar fick "skola" om sig. Jag tröttnade helt enkelt på hoppningen och då fick lilla pållen finna sig i att bli renodlad dressyrhäst istället :D .
Hursomhelst så när vi väl började närma oss MSV och var tvungna att få till riktiga dressyrbyten så var det en stor nackdel att han tidigare obekymmrat gjort hoppbyten. Vi fick kämpa bra mkt mer för att få till fina dressyrbyten än vad vi hade behövt göra om han inte varit invand på hoppbyten (tror jag iallafall...) i vilket fall som helst så var det absolut ingen fördel att han "enbart visste hur man bytade galopp" utan jag hade nog föredragit att han inte visste det...
Utöver honom så har jag inte haft ngn äldre häst som jag behövt lära byten däremot så sitter jag till och från upp på andras äldre hästar som inte "kan" byten men som ändå har kommit en bra bit i utbildningen och som regel så är det inga problem då att genomföra ett "dressyrbyte" trots att de egentligen inte är inlärda. Så fort samlingen är där så är det inga större problem att byta. Och när väl ett dressyrbyte med samlad galopp sitter så är det heller inga större svårigheter att börja med serier. MEN sen så är ju jag absolut ingen hästubildare varken unghäst eller äldre häst så min erfarenhet är ju egentligen rätt begränsad. :)

Men som sagt när det gäller inlärningen av byten på den unga hästen så håller jag med dig :banana:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
603
Senast: Mli
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
939
Senast: Ketrawzc
·
Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
21 739
Senast: Nevermind
·
Ekonomi & Juridik Hej alla hästgalningar ;) Tror mig hittat rätt ponny åt min 13-åriga dotter, 15-årig valack i mycket fin form, utan skadehistorik...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 440
Senast: Strandad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V