A
asmodeus
Sv: Galoppombyten
Det kallas bärig galopp på fackspråk. Inte studsig.
Det kallas bärig galopp på fackspråk. Inte studsig.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tack för att du skrev det. Jag blev orolig att du behövde en rejäl omskolning i dressyrkonsten när jag läste det där..tant agda skrev:studsig galopp är alltså inget att ha som slutmål, utan ett steg på vägen i utbildningen av hästen
qodrofenia skrev:Jag håller fullständigt med dig om det...Det jag menar är vid inlärning ställer man ju inte samma krav som på en skolad häst som redan kan byta..I början vid inlärning tycker jag att det är viktigare att hästen byter rent än att den är samlad...förstår du?
En häst som dessutom är 14 år som i det här fallet som aldrig lärt sig byta.. tror jag inte får det lättare för byte bara för att den har muskler som gör att den kan sammla sig..
Denna häst måste ju lära sig byta öht först och främst..Och förstå vad den ska göra.. sen kommer det positiva med att den redan har muskler för samling för att finlira på det.. och få riktigt kvalitit i sina byten.
Vet skillnade mellan dressyr och hoppbyten..
qodrofenia skrev:Denna häst måste ju lära sig byta öht först och främst..Och förstå vad den ska göra..
Beauty_Boss skrev:Jo, det är klart Men om vi kommer dit jag vill att vi ska komma så är det nog bra att kunna byta galopp, dock så kommer ajg nog inte att ge mig på det förren vi har tävlat lite högre.
Beauty_Boss skrev:Först och främst ska jag lära min ponny att fatta galopp med så små hjälper som möjligt (han har haft svårt för det ett tag, iaf när han går på tygeln) och sedan ska jag prata med min tränare om att börja öva galoppombyten.
Där håller jag fullständigt med dig..Och det har jag oxå skrivit..Jag vill ha en rund galopp i tydlig tretakt med tydligt svävningsmoment..MEN Jag tycker inte sammling har så vansinnigt mycket med det att göra..utan jag tycker snarare lösgjordhet och lydighet är viktigare...Ett idealiskt byte går inte att uppnå utan en idealisk galopp...
qodrofenia skrev:Hur kopplar du i hop det där då? sammling och byte menar jag ? eftersom även en fölunge gör rena galoppombyten i hagen...