Galoppombyten

Status
Stängd för vidare inlägg.
B

Beauty_Boss

Hej!
Jag har en D-ponny på 14 år (15 i sommar) som jag så smått har börjat tävla med i dressyr. Min tränare har lärt sin häst galoppombyten (hon har haft den sedan han var 5) tror ni att det går att lära min ponny det, eller är han för gammal?
//Elin

Sv: Galoppombyten

Eftersom galoppombyten är en reflex hos hästen.. så borde den kunna lära sig det på komando oavsett ålder...

Kan tillägga att det naturligtvis är mycket svårare på en äldre häst än på en unghäst.. då den är mer präglad av vad den tidigare lärt in..

Senast ändrad:

det går å lära hästen byten oavsett hur gammal den är

Det öär klart det går.
Kan ju vara svårt, beroende på hur lättlärd och villig hästen är att lära sig.
Och så kräver det ju ganska mycket från ryttaren att lära hästen en sak på ett "korrekt" sätt, när det ändå är en så pass svår rörelse.

kan ju vara lättare åxå eftersom en äldre häst antagligen har lättare för att samla sig....

Hur kopplar du i hop det där då? sammling och byte menar jag ? eftersom även en fölunge gör rena galoppombyten i hagen...

Det är aldrig för sent att lära din ponny galoppombyten :)
Men du borde rådgöra med din tränare så du får höra vad du ska göra och hur, då kan även tränaren hjälpa dig..

Det är säkert inga problem att lära ponnyn byta. Jag håller på att lära min fjorda byta. Hon är 14 år i år och det är på god väg, vi har fått till en hel del rena byten även om de ej sitter 100 % ännu.

Vi har haft henne sen hon var 5 år men jag har ej haft möjligheten att lära henne detta tidigare då jag själv varit för osäker. Men efter ett par år på en läromästare som byter ner tom varje tänkte jag att jag skulle ta tag i det hela!

Det som kan vara svårt på en äldre häst är att den lärt sig att förvänd galopp är det som är "rätt" och att man brutit av om den bytt, kommit i kors osv. Det den kan vara lite mentalt blockerad på det viset. Sen kan den oxå ha fått en sån god balans i den förvända galoppen att den tom är svår att bryta och få till ett byte ur.

Att påstå att en häst måste vara samlad för att göra ett byte är lite felaktigt. Du kan på vilken häst som helst manipulera med din egen vikt i galopp för att få den att byta. Det gör den automatiskt för att hålla balansen.

Om man önskar byta i serier, på volter osv i samlad galopp krävs dock rejäl muskelstyrka och kondition för att allt ska fungera. Annars orkar inte hästen. Men då är vi också uppe i svår dressyr och då har hästen för länge sedan lärt sig byte på skänkelns kommando.
/Twistshread

Men det är faktisst skildnad på att göra ett galoppombyte och att få hästen att byta galopp.
Det sistnämnda kan alla hästar göra, oberoende på ålder och utbildningnivå, de e bara att sätta hästen i obalans.. Men vill man få till ett bra byte där hästen jobbar igentlom hela kroppen och man kan verkligne jobba i bytet måste hästen kunna samla sej, beroende på hur bra byte man vill göra kan man reglera samlingsgraden.

Och så finns det hästar/ponnier som inte går att få att byta galopp hur mycket man än försöker...
Min första ponny som numera är syrrans har vi försökt lära byten från det han var 5 (är 20 nu) och det går bara inte. Men då går han också i full balans i såväl korsgalopp som förvänd galopp åt båda håll. Kan även hoppa hinder på 1,20m i såväl korsgalopp som fel galopp ur en sväng. Han anser nog inte att han har något behov av att byta helt enkelt. Sätta honom ur balans är i princip omöjligt.

precis som nån annan skrev här är det skillnad på byten och att få hästen å byta galopp.....sätter man hästen i tillräcklig obalans byter den galopp......men för "dressyrbyten" om man nu ska kalla det så, måste bytet komma bakifrån och då krävs viss samling

Att bara få hästen till att växla galopp kräver ingen samling. Men för att göra ett "galoppombyte" dvs som rörelse i ett dressyrprogram krävs samling. Ett byte enligt standarden i tävlingsdressyr innebär att hästen ska dels göra bytet med gest och gärna i "uppförsbacke". Detta kräver rejält med samling. Ju mer samling desto bättre byte. Ett byte i MSV och uppåt där hästen bara obemärkt växlar galopp ger tyvärr inga höga poäng.

Hopphästar överlag kan växla galopp men den typen av byten är inte det man strävar efter inom dressyren.
Det är därför som byten inte finns i de lätta dressyrprogramen eftersom att hästarna då ännu inte har uppnåt tillräcklig samling för att kunna utföra ett bra byte.

Jag håller fullständigt med dig om det...Det jag menar är vid inlärning ställer man ju inte samma krav som på en skolad häst som redan kan byta..I början vid inlärning tycker jag att det är viktigare att hästen byter rent än att den är samlad...förstår du?

En häst som dessutom är 14 år som i det här fallet som aldrig lärt sig byta.. tror jag inte får det lättare för byte bara för att den har muskler som gör att den kan sammla sig..
Denna häst måste ju lära sig byta öht först och främst..Och förstå vad den ska göra.. sen kommer det positiva med att den redan har muskler för samling för att finlira på det.. och få riktigt kvalitit i sina byten.

Vet skillnade mellan dressyr och hoppbyten.. :D

Senast ändrad:

Rådgör med din tränare i stället som faktiskt sett och träffat hästen..Tränaren om någon känner dig och din häst bättre än vi här på nätet gör:)
Och kan säkert även hjälpa dig rätt...

för att hästen under inlärningen av byten ska byta rent vill man helst ha en galopp som är studsig, särskilt om hästen har lite svårt för å byta, och det är lättare att få med en häst som orkar samla sig....de va så ja menade

jag lärde min gammla medryttarponny galoppombyten. och han var då 19-20 år.

dock lärde han sig dem ute då han hade bättre bjudning men sedan gjorde han dem även på ridbana

för att hästen får med sig sina bakben bättre då.....är galoppen för lång och flack kommer bakbenen lätt efter i bytet...eller så blir det ett hoppbyte...beror lite på om hästen har lätt för att byta galopp eller ej

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
603
Senast: Mli
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
939
Senast: Ketrawzc
·
Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
21 739
Senast: Nevermind
·
Ekonomi & Juridik Hej alla hästgalningar ;) Tror mig hittat rätt ponny åt min 13-åriga dotter, 15-årig valack i mycket fin form, utan skadehistorik...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 440
Senast: Strandad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V