Galoppombyte

Krockodil

Trådstartare
Jag har en häst som kan galoppombyte lika bra som komandot för trav. Man behöver bara byta varv så byter han galopp.
Problemet är att jag inte kan hitta "språnget" själv när vi ska byta. Jag samlar in honom , halvhalt och allt det där fungerar jättebra men jag kan inte känna när jag ska be honom att byta så själva bytet blir mer ett hopp då hästen blir väldigt arg på mig när jag gör fel eller tar i för hårt.
Så när i sista språnget ska man ge komandot för att byta galopp?

Sv: Galoppombyte

En häst som byter galopp bara man byter varv kan inte galoppombyte för den saken skull.

Det är inte så jag menar. Han går galoppombyten i serier på rakt spår om man så ber han om det. Menade bara att hästen inte har några som helst problem i sig själv att byta galopp.

Det är inte så jag menar. Han går galoppombyten i serier på rakt spår om man så ber han om det. Menade bara att hästen inte har några som helst problem i sig själv att byta galopp.

Men... HUR ber du om det i serierna då? Måste väl vara omöjligt att göra en bytesserie utan att hästen byter på kommando? Eller menar du att hästen KAN göra serier med andra ryttare, och du inte får in hjälpen på rätt sekund? Tänk: (räknar för varje språng... ett, två, flytta (din ytterskänkel bakåt), BYT! (Din innerskänkel framåt). Efter ett tag byter hästen själv efter hjälpen med ytterskänkeln.

Men... HUR ber du om det i serierna då? Måste väl vara omöjligt att göra en bytesserie utan att hästen byter på kommando? Eller menar du att hästen KAN göra serier med andra ryttare, och du inte får in hjälpen på rätt sekund? Tänk: (räknar för varje språng... ett, två, flytta (din ytterskänkel bakåt), BYT! (Din innerskänkel framåt). Efter ett tag byter hästen själv efter hjälpen med ytterskänkeln.

Ja, det är andra som kan rida seriebyten med honom. Tack in tipset. :)

Jag har samma problem. Var hos min tränare och red både svårklass och GP-hästar. Riktiga läromästare. Jag höll på att bryta benen på dom när jag skulle byta för jag kunde absolut inte tajma. Antingen blev det helfel, ett travsteg och ny galopp, eller så överföll jag dom med alla hjälper på en gång och det blev ett byte efterföljt av sken... Det är faktist sjukt svårt. Men fick man in första bytet var serier inga problem (så länge tränare stod och skrek ONE- and CHANGE - ONE - and CHANGE.... i varje språng). Men det är som sagt svårt. Och kan jag inte göra det på de hästarna undrar jag hur fan det ska gå när jag ska göra det på min egen =/

Bild026.jpg

så såg det oftast ut, visserligen min kompis på bilden.. mitt i ett försök till byten i vart tredje. det är svårt!

CIMG0620.jpg

Där var det lite bättre... bortsett från att bettet är på väg ut ur munnen på yttersidan...

Men dessa hästar är alltså bägge över 20 och utbildade svår klass.

Senast ändrad:

Har du någon tränare som kan hjälpa dig?

Kan tänka mig precis som remmis säger att du borde rida mer framåt - det får inte bli för "samlat" = studsigt , om hästen är säker på byten kan du nog tänka mera arbetsgalopp in i bytet.

Eftersom vi inte har tillgång till ridhus och paddocken har varit stelfrusen utan snö hela vintern så har vi struntat att rida för tränare när vi endå inte får upp konditionen så mycket att vi klarar av ett helt ridpass. Men vi ska börja rida för tränare igen så fort det blir ridbart ute.

Jag tror att jag samlar mycket för att det är en sån stor häst med mycket drag i. Men jag ska tänka på att galoppera på lite. :)

Försök att känna när inner bakben är i backen, det är där du sitter över. Galoppen räknas innerbak 1 ytterbak 2 innerfram 3 o ytterfram 4. Bytet kommer bakifrån o fram. Många tränar lite fel så bytet kommer fram först, Det brukar bli så när man ställer för mycket i den nya sidan, Sikta in dig på att flytta bakkärran på ett rakt spår. lycka till. Ps Ryttaren på trådinlägget var ingen grann syn.

Liknande trådar

Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
21 739
Senast: Nevermind
·
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 328
Senast: JohannaB
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 556
Senast: Raderad medlem 149793
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 412
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Akvarietråden V
  • Valp 2025