galoppfattningar

Sv: galoppfattningar

Du rider din/dina hästar så rider jag min, ok? ;)
Mycket möjligt att jag själv gör för stor grej av det. Men hellre en bra harmonisk galopp om några år (inte för att det måste ta så lång tid utan att det *får* ta så lång tid om det är det som krävs för oss som ekipage) än att försöka plocka fram något vettigt ur en bristande galopp när man inte har verktygen till det. Eller inte vet hyfsat vilka verktyg man kan använda för att hjälpa hästen.

Klart det är en stor grej att galoppera på en häst som inte ens galopperat mellan hinder på 80-90cm och som redan försökts lära in att fatta över bommar på. Då är jag iaf inte så naiv att jag tror det bara är att ge galoppskänkel så fattar hästen utan det behövs en plan som kan funka på individen! :p

Eftersom det inte ens är du som startat tråden, även om du nu regerar den, så får du nog stå ut med att folk har kommentarer, inkl mig.

varför skulle det vara en stor grej?
Om den har svårt för galoppen förstår jag att den bli megastressad om den samtidigt ska ta sig över bommar.

Hur gammal är den? Den kanske behöver gå lite mer framåt om den är ung?

Min häst är inte ung längre, 12 år närmare bestämt, men han har haft en vila på några år:angel: Har nu varit igångsatt i ca ett år, men under den tiden har det varit mycket "larva omkring i skogen". Mycket galopp har det blivit i alla fall, och mycket framåt, så det är inte det som saknas. Men nu vill jag jobba på kvaliteten i gångarten och känner att han är tillräckligt stark och lydig för att klara de övningar som jag nämnt här.
MEN: jag jobbar likadant på en ung häst, dock med mindre krav såklart!

Angående att fatta galopp från skritt så tycker jag det har mycket med hästens personlighet att göra. Min heta och springiga pålle lyckas fokusera mycket bättre om man fattar från skritt, just för att det kräver mer av honom. Från skritten blir det mer kraft i fattningen och inte bara att han rinner ifrån hjälperna som han kan göra om man fattar från trav.
Huruvida detta är en bra metod beror både på hästens sinne och dess fysik, självklart finns det ingen lösning som passar alla hästar!

Men den där "hoppstarten" i skritt tror jag på (tänker från hästryggen nu) ska testa det lite mer och försöka lära in väldigt successivt så går det nog bra. Att man kanske kombinerar med lite samlingsövning i skritten före/efter för att kolla att hästen är kvar i balans.? Lätt att han vill hänga sig i handen/på framdelen om han missuppfattar eller blir lite stressad och tror han ska framåt.

På hästryggen brukar jag "sätta mig" på ytter bak några steg och fokusera energin dit. Sedan i rätt moment ber jag med sätet om taktändringen och släpper fram innersidan. Sen har jag låtit henne bara rulla på i galoppen några steg i valfri form och tempo utan krav alls. Sen efterhand så har jag bett om längre sträckor i galopp och att den ska vara någorlunda kontrollerad och balanserad :angel: Men i början lät jag henne galoppera hur som helst och bara berömde att hon fattade korrekt :laugh:

(detta handlar alltså om min travhäst :laugh: )

Förresten om inte du själv galopperat så mycket på ett tag så kan det väl vara nyttigt att låna nån lättgalopperad häst och öva in känslan och timingen, innan du ger dig på "projektet" :laugh:

Eftersom det inte ens är du som startat tråden, även om du nu regerar den, så får du nog stå ut med att folk har kommentarer, inkl mig.

varför skulle det vara en stor grej?
Om den har svårt för galoppen förstår jag att den bli megastressad om den samtidigt ska ta sig över bommar.

Jag står ut med kommentarer, så kommentera på du.
Men om du lägger fram ett påstående eller teori om huruvida det beror på det ena eller det andra så är det klart att jag som "känner" hästen och mig själv hyfsat inte alltid kommer hålla med.
Det jag menade med min kommentar var helt enkelt att jag försöker rida min häst så den blir som jag vill ha den. Medans du såklart gör detsamma antar jag, och det lät inte riktigt som att du ville acceptera hur jag vill/inte vill ha hästarna jag rider! :p
Är kraven väldigt specifika så bör metoderna också vara specifika för att nå sina mål. Och ja, jag har normalt sett ganska lätt för att få hästar coola med mina metoder. Men alla hästar är individer - även om de i grunden är lika så måste man ha ett väldigt heltäckande koncept för att få det resultat man vill ha på -alla- hästar man rider.
Dit har jag inte kommit än, därav måste jag fortfarande leta efter metoder som passar den enstaka individen om man går bet på standardmetoderna, eller att jag inte får det specifika resultat jag vill ha.
Är du med?

Bra, då kanske du förstår att hästen redan har en del i bagaget sen tidigare ägare. Eftersom de övat att springa in i galopp och fatta över bommar. :crazy:
Jag tycker det är en "grej" om en häst bevisligen har svårt för galoppen och ännu mer om den inte har fått en ärlig chans från början. Då vill jag verkligen ge hästen en chans att klara av det jag ber om på ett bra sätt för att få den komma över den där "grejen". Om JAG lär hästen på ett bra sätt så vet jag att jag till slut kommer få en häst jag kan göra "allt" med även om motivationen, fokuset och lugnet inte är på topp för dagen. Innan den kommit dit så övar jag bara när jag har en bra dag, vare sig det gäller ridning öht, uteritt, galopp eller öva på något nytt såsom miljöträning/nh m.m.

Jag tror absolut att man skulle kunna få honom dit på andra sätt. Bara det att jag inte är villig att riskera att stressen kommer fram även i övriga ridningen så jag plötsligt behöver lägga ALL ridning dom dagar jag är på topp om motivationen inte ska ligga i botten och träningen fortsätta vara konstruktiv. Om den tiden är en vecka eller två veckor - fine, men risken med många metoder är att det blir längre än så. Då tar jag hellre den långsamma och noggranna vägen med en bra strategi bakom för att undvika stress i den mån det går. Det behöver inte innebära så mycket mer än just det - tålamod och en bra strategi. Men "bra strategi" kan variera från häst till häst i det fallet, jag tänker inte propsa på ett sätt om det visar sig bidra till en massa stress utan försöker hellre leta en annan metod.

På hästryggen brukar jag "sätta mig" på ytter bak några steg och fokusera energin dit. Sedan i rätt moment ber jag med sätet om taktändringen och släpper fram innersidan. Sen har jag låtit henne bara rulla på i galoppen några steg i valfri form och tempo utan krav alls. Sen efterhand så har jag bett om längre sträckor i galopp och att den ska vara någorlunda kontrollerad och balanserad :angel: Men i början lät jag henne galoppera hur som helst och bara berömde att hon fattade korrekt :laugh:

Jag kommer inte "kräva" något mer än att det blir åt galopphållet, men rulla på vet jag inte hur det kommer gå, återstår att se antar jag beroende på hur balanserat vi lyckas få till det. Där tror jag på "ett språng i taget" och försöka få det språnget så balanserat att hästen klarar att bryta av. Men det konceptet du beskriver använde jag på varmbloden så jag vet att det också kan fungera! :)

Förresten om inte du själv galopperat så mycket på ett tag så kan det väl vara nyttigt att låna nån lättgalopperad häst och öva in känslan och timingen, innan du ger dig på "projektet" :laugh:

Japp, det har jag också funderat på. Får se om jag hittar lämpligt offer! :D

Ungefär så gör jag med unghäst också. En sak i taget, berömma när den förstår vad jag vill, sen försiktigt balansera upp och stötta där det behövs med lite ben, berömma, osv. En sak i taget och mkt beröm.

Om jag efter första språnget direkt säger "bryt av nu" så tycker jag på nåt sätt att det känns om att jag "bestraffar" att hon börjat galoppera :o

Jag har istället suttit ganska passiv och bara berömt henne för fattningen, så får det bli som det blir sen - jag har låtit henne ta några bocksprång eller ramla ner i trav eller vad som nu händer :laugh:

Min prio har varit

1) förstå fattningen
2) hålla igång galoppen lite längre och "rida" lite mera i den
3) träna på avbrott

Men det beror ju som sagt på individ vad som passar bäst :laugh: Och jag är ju inte särskilt AR, där har man väl kanske andra idéer. Zorba älskar i alla fall numera att galoppera, det räcker att tränaren börjar mumla något om galopp så tänder hon till och börjar ladda :D

Jag kommer inte "kräva" något mer än att det blir åt galopphållet, men rulla på vet jag inte hur det kommer gå, återstår att se antar jag beroende på hur balanserat vi lyckas få till det. Där tror jag på "ett språng i taget" och försöka få det språnget så balanserat att hästen klarar att bryta av. Men det konceptet du beskriver använde jag på varmbloden så jag vet att det också kan fungera! :)

Jag börjar undra om du inte ska vänta och först bara gå ut med hästen på en bra skogsväg och bara låta den falla in i galopp så du får känna hur det känns, för du förstorar detta något förfärligt och jag blir lite orolig att din galoppfobi (hm ta inte illa upp, men du verkar lite ....betänksam inför galoppen) ska gå ut över hästen:cool:

Om jag efter första språnget direkt säger "bryt av nu" så tycker jag på nåt sätt att det känns om att jag "bestraffar" att hon börjat galoppera :o

Jag har istället suttit ganska passiv och bara berömt henne för fattningen, så får det bli som det blir sen
Min prio har varit

1) förstå fattningen
3) träna på avbrott

Jag tycker din metod är bra och det är den som oftas lämpar sig av på gröna hästar. som du är inne på, så kan det bli väldigt "korrigerande" särskilt på en häst med lite gas och stress i sig, att kräva från scratch att den skall vara lika väl balanserad och igenom alla hjälper så tillvida att den är så balanserad att den med perfektion kan fatta galopp och sen genast tas tillbaks igen efter ett halvt språng eller ett språng. Det är inte riktigt realistiskt. Den behöver då dessutom fullt ut förstå vad som önskas av den, och det kan bli mkt förvirrande att man då genast börjar ta tillbaks och korrigera den, snarare än att renodla övningen och låta den fatta och sen rulla på ostörd ngra språng för att sen börja om på nytt. Framför allt krävs en mkt balanserad ryttare med renodlade hjälper. Huruvida det är från skritt eller trav får man anpassa efter individen, men i regel, ju mer obalanserad och grön, desto troligare att man bör ta det från trav snarare än skritt.

alla hästar är individer - även om de i grunden är lika så måste man ha ett väldigt heltäckande koncept för att få det resultat man vill ha på -alla- hästar man rider.
Dit har jag inte kommit än, därav måste jag fortfarande leta efter metoder som passar den enstaka individen om man går bet på standardmetoderna, eller att jag inte får det specifika resultat jag vill ha.
Är du med?

Nej, inte riktigt faktiskt. Jag har inte intrycket att du ens PROVAT att galoppera den, men du har bestämt dig för att du vet hur metoden bör vara när du går tillväga och att den inte kan vara en "standard metod". Har du ingen tränare som guidar dig? Har fått uppfattningen när du skriver om tränare tidigare att du ofta har svårt att acceptera även dessas teorier och råd, och hellre går på din egen väg? Det säger jag inget om, men just i den här kombinationen när du har en hake själv över att galoppera och inte gjort det på 10 år som du skiver, så blir det märkligt för mig att du utarbetar teorier hur du bör göra på en häst som dessutom har lite i bagaget. Är det inte bättre och syftet med att ha en tränare, att isåfall ta råd av denne? Men det kanske du gjort, är det din tränare som föreslår det du är inne på?

Du tänker ju rätt.

I synnerhet en ung eller het häst måste få vara fri i fattningen för att inte- som du skriver- bestaffas i samma ögonblick som den fattar.

en ung häst beröms o man säger -ptroo.

Den måste ju få bygga upp sin styrka o det görs inte av fattningar allena.
Muskler, flås o framåtbjudning kommer sig av ökande mängd träning- i den gångarten..

Kanske dags att förbereda sig mentalt eftersom jag inte galopperat på flera år...

Inte på flera år :eek:

Om du inte hittar nån på närmare håll så kan du komma och låna mina hästar! Finns ju flera sorters galoppglada hästar här :laugh: Shettisen är rätt lättsam att öva med från marken och så Zorba med "travargalopp". Svarten anmäler sig som frivillig till vilka galoppövningar som helst :rofl:

Jag har istället suttit ganska passiv och bara berömt henne för fattningen, så får det bli som det blir sen - jag har låtit henne ta några bocksprång eller ramla ner i trav eller vad som nu händer :laugh:

Min prio har varit

1) förstå fattningen
3) träna på avbrott

Men det beror ju som sagt på individ vad som passar bäst :laugh: Och jag är ju inte särskilt AR, där har man väl kanske andra idéer. Zorba älskar i alla fall numera att galoppera, det räcker att tränaren börjar mumla något om galopp så tänder hon till och börjar ladda :D

Fast det är så jag tänker också. Bara det att beroende på vilket utgångsläge man ber om galoppen och hästens psyke så tror jag det automatiskt blir antingen ett språng i taget (sen kommer hästen bryta av pga bristande styrka/teknik om den får välja själv skulle jag tro) eller flera språng där hästen fortsätter- om den har mer påskjut framåt och om man sitter passiv så blir det några språng åtminstone. Bara en teori.. :p
Jag tror iaf att om jag lyckas hålla rätt teknik utifrån metoden in i "bakbensskuttet" så skulle det inte bli fler språng, för att hästen ännu inte hajat tekniken nog för att fortsätta. Är du med på hur jag tänker? Nästa steg blir ju hålla lite till + jobba så stegen blir detsamma som du beskriver! :)

Jag börjar undra om du inte ska vänta och först bara gå ut med hästen på en bra skogsväg och bara låta den falla in i galopp så du får känna hur det känns, för du förstorar detta något förfärligt och jag blir lite orolig att din galoppfobi (hm ta inte illa upp, men du verkar lite ....betänksam inför galoppen) ska gå ut över hästen:cool:

Jag har redan svarat på det! ;)
Jag vill inte ha spring och fläng in i galopp och jag vill inte ha spring och fläng öht utomhus (eller inne för den delen) förrän jag har nära full koll på hästen vid uteritter (jag har inte fobi för galopp, har bara inte galopperat på länge och kontrollbehov- gillar inte känslan av att tappa kontrollen, däremot har jag mer betänkligheter vid uteritter som jag gradvis försöker jobba bort).
Är mer som jag är överlag än att det har att göra med just galopp eller uteritt - köper hellre ingenting än det som inte helt uppfyller kriterierna förrän jag kan köpa det där som känns "rätt" om det inte blir tokakut och jag måste ha det. Låter hellre bli än gör sånt som inte känns rätt förrän jag har en bra plan för hur det ska bli "rätt".

Ursäkta alla AR-ryttare om jag bekräftar fördomen om fega ryttare som trivs med att lulla på i skritt! :rofl: fast riktigt så illa är det inte. Är bara för perfektionisktisk.

Om hästen nu inte förstår eller klarar av får man anpassa sig efter hästen o SEDAN förfina det.

tror du att den kan fatta- fast den inte ens förstår hjälpen?

Nej, inte riktigt faktiskt. Jag har inte intrycket att du ens PROVAT att galoppera den, men du har bestämt dig för att du vet hur metoden bör vara när du går tillväga och att den inte kan vara en "standard metod". Har du ingen tränare som guidar dig? Har fått uppfattningen när du skriver om tränare tidigare att du ofta har svårt att acceptera även dessas teorier och råd, och hellre går på din egen väg? Det säger jag inget om, men just i den här kombinationen när du har en hake själv över att galoppera och inte gjort det på 10 år som du skiver, så blir det märkligt för mig att du utarbetar teorier hur du bör göra på en häst som dessutom har lite i bagaget. Är det inte bättre och syftet med att ha en tränare, att isåfall ta råd av denne? Men det kanske du gjort, är det din tränare som föreslår det du är inne på?

FLERA år, inte 10 år! ;)
Och ja, du har rätt i en del av det du skriver även om jag inte håller med om själva antagandet. Som du kanske förstår har jag en anledning att jag känner/tänker som jag gör.
Och det mesta grundas helt enkelt i petighet - att man vill ha något som åtminstone i teorin fungerar bra och en hel plan, inte bara "hur får man hästen i galopp?" utan "hur får man hästen i den galopp jag vill ha och hästen kan fortsätta kännas harmonisk i?" (som mål då givetvis, men så "rak" väg som möjligt).

Jag vet faktiskt inte vilken metod min tränare har för galoppfattning, det ska jag fråga om och försöka diskutera även med tränaren givetvis. Men av skälet att det finns risk att jag tappar känslan för hästen och timingen något precis när man rider för tränare (för att man behöver lyssna på tränaren samtidigt och hinna omvandla instruktioner) tror jag det är bäst att jag -obs- testar själv för att känna hur det känns, om det behöver göras en hel del grovjobb. För att inte frånsäga sig mitt ansvar, jag kan inte skylla på tränaren som inte vet hur jag känner det när jag rider, jag vill bara ha mig själv att skylla om det inte blir som jag tänkt.
Även så vill jag ha testat själv innan det är dags på träning för att hästen ska ha fått en chans att göra det i lugn och ro, dvs när det känns som ett bra utgångsläge för stunden och kunna göra yttepyttelite åt gången om det är det som det känns som att det krävs. Just eftersom timingen/känslan kan bli lite sämre under träning och det då inte känns som schyssta förutsättningar att lära in något helt nytt. Det har jag erfarit tidigare, att det är bra att ha en tränare som kan rätta och "se" på ett annat sätt, men precis vid grovjobbsinlärningen brukar det vara bättre att testa själv i lugn och ro.

Att rådfråga tränare om olika metoder, och när tränaren tycker det är dags - inleda det "riktiga" galoppjobbet för tränaren, det ser jag enbart som positivt.
Tränare 1. vill ha ännu mer samling (halva steg/nära piaff) och ännu bättre kroppskontroll på mig och kuse innan galoppen
Tränare 2. anser att hästen utbildningsmässigt är redo för galoppen men behöver coola ner mentalt - dock var hästen lite mer stressad än vanligt under träningen för denne eftersom det var på nytt ställe
Tränare 3. kör på en lite annan linje och skulle inte ens se oss som redo för trav än! ;)

Om hästen nu inte förstår eller klarar av får man anpassa sig efter hästen o SEDAN förfina det.

tror du att den kan fatta- fast den inte ens förstår hjälpen?

Du anser att man anpassar sig på ett sätt, och jag anser att man anpassar sig på ett annat. Som svar på din fråga: ja, självklart tror jag det - hur skulle man annars kunna lära in galopp? Men nej, inte att hästen kan göra en klockren fattning det första den gör utan att det får bli den galopp som bjuds, men med så bra förutsättningar som möjligt för att inte tappa balans och struktur.

Inte på flera år :eek:

Om du inte hittar nån på närmare håll så kan du komma och låna mina hästar! Finns ju flera sorters galoppglada hästar här :laugh: Shettisen är rätt lättsam att öva med från marken och så Zorba med "travargalopp". Svarten anmäler sig som frivillig till vilka galoppövningar som helst :rofl:

Hehe det vore kul! :D
Kanske kan ta med Tabben någon dag också då för att miljöträna lite? ;)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 103
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 768
Senast: mamman
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 485
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 349
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?