galoppfattningar

Sv: galoppfattningar

Ja,eftersom jag aldrig skulle fundera på det ni diskuterar här på en unghäst. Å andra sidan ska väl en äldre häst redan kunna fatta galopp och då handlar det mer om styrka för att kunna fatta från skritt, då har man ju redan lärt den själva fattningen. Så då förstår jag inte frågan i tråden.

Fatta galopp lär man ju hästen väldigt tidigt och väldigt okomplicerat för att sedan finslipa lite mer och öka kraven på att kunna fatta från skritt tex, men det är ju som sagt mer en fråga om styrka och kommer senare.

Så vi tänker nog väldigt olika, förstår jag.

Jag skulle nästan säga tvärtom. På en unghäst har man oftast lärt in själva galoppkommandot utan större krav tidigt, medans en äldre häst som inte kan fatta galopp oftast har en anledning till det.
Har aldrig lärt sig eller har lärt sig riktigt dåligt, har stora problem med galoppen och behöver "lära om", men dom -kan- ändå ha bra grunder och styrka i övriga gångarter.

Jag skulle nästan säga tvärtom. På en unghäst har man oftast lärt in själva galoppkommandot utan större krav tidigt, medans en äldre häst som inte kan fatta galopp oftast har en anledning till det.
Har aldrig lärt sig eller har lärt sig riktigt dåligt, har stora problem med galoppen och behöver "lära om", men dom -kan- ändå ha bra grunder och styrka i övriga gångarter.

Svar även till Lilla-my.

Jag förutsätter att en unghäst lärt rätt annars är det ju mer att korrigera felaktigheter i inlärningen:confused: Med unghäst menar jag i det fallet 3- ev 4 år, men självklart räknas hästen som ung ända upp till cirka 7 år. (Galoppfattningar tillhör ju dock grunderna som kommer mkt tidigare än så)

Då har jag å andra sidan svårt att se att hästen har så stor styrka och så bra grunder i andra gångarter men att just galoppfattningen då skulle bli ett problem:confused:, Är den så lyhörd för ryttarens hjälper och så stark så kommer den att svara för de hjälperna och fatta galopp - om man gör rätt. Det verkar lite orealistitskt att just fattningarna skulle var så felinlärda om inte allt annat är det också.

Man ska nog inte krångla till för mycket, och ställa överkrav på precision från första galoppfattningen:cool:

Kom ihåg att att fattning från skritt är krävande för hästen.

Man ska nog inte krångla till för mycket, och ställa överkrav på precision från första galoppfattningen:cool:

Kom ihåg att att fattning från skritt är krävande för hästen.

Men det är på grund av detta som jag i början bara begär en fattning, ett frånskjut med ytter bak, och sedan låter hästen falla tillbaka igen till den tidigare gångarten. Gör kanske det 3-5 gånger under varje arbetspass, under flera veckors tid, innan jag begär att den ska ta ytterligare ett steg innan den får falla tillbaka. Det handlar ju om att bygga upp styrka och balans, och låta hästen hitta sin bärighet själv. Med samma häst kan jag under samma period galoppera i skogen när hästen och tillfället bjuder till det, men då är det ju en helt annan galopp och med ett annat syfte.

Jag tänker nog inte så. Det där stärker, men det är inte att lära galoppfattning enligt mej. Jag tror vi tänker olika där.

Jag börjar helllre med en okomplierad fattning från trav i balans, kontakt med ytter, fram med innerhöft hålla om med yttersk och lätta lite i innertygeln, på ett ungefär ) Då räcker det med galopp i balans och med takt o framåtbjuding. Sen utifrån det så småningom när hästen stärker upp sej mer och mer i alla gångarter, även galopp, kan man sätta tillbaka lite mer och mer, och till slut få en bra samlad galopp. Då kan man även fatta galopp från skritt eller halt utan problem, eftersom hästen förstår hjälperna.

Att fatta från skritt är en bra stärkande övning när man kommit en bit med galoppen och hästens styrka.

Det är en fin skillnad men ändå stor resultatmässigt känns det som mellan att kräva för mycket och försöka hjälpa hästen till så bra galopp som möjligt.
Som man ber om galoppen får man galopp och jag inbillar mig att hästar som redan är hyfsat starka föredrar att få gå på ett balanserat sätt snarare än att man är "snäll" mot hästen och låter den gå på rätt fritt. Men självklart kan man inte "kräva" att det blir så redan på första försöket rent inlärningspedagogiskt, bara försöka ge förutsättningarna. Sen är ju hästar olika i vad som passar bäst både personlighetsmässigt och beroende på tidigare inlärning.

Det är en fin skillnad men ändå stor resultatmässigt känns det som mellan att kräva för mycket och försöka hjälpa hästen till så bra galopp som möjligt.
Som man ber om galoppen får man galopp och jag inbillar mig att hästar som redan är hyfsat starka föredrar att få gå på ett balanserat sätt snarare än att man är "snäll" mot hästen och låter den gå på rätt fritt. Men självklart kan man inte "kräva" att det blir så redan på första försöket rent inlärningspedagogiskt, bara försöka ge förutsättningarna. Sen är ju hästar olika i vad som passar bäst både personlighetsmässigt och beroende på tidigare inlärning.

Men balanserat skrev jag också, :confused: Målet till att börja med är balans, takt och framåtbjudning. Det kan behövas fin uppbalansering av ryttaren i början, att inte kräva något den inte orkar och att inte störa balansen med att falla fram:cool:

Där krävs precision (av ryttaren) balansen är a och o! Men det behäver man inte starta från skritt för.

Hursomhelst så var tanken att jag under sommaren eller hösten (snarare hösten) ska nosa på själva taktförändringen utan att det nödvändigtvis de facto blir galopp, för att försöka "härda bort" stressen lite successivt och för att jag själv inte ska göra för stor grej av det.

Jag tycker du gör en MEGA grej av det :angel:
hästen försörs inte för att den för en sekund tappar den optimala balansen. snarare kan en väg mot mera balans vara de facto att den TAPPAR balansen och kommer tillbaks i balans.

jag tror du överför din egen stress över det hela på att det ska vara en stor grej att galoppera.

Senast ändrad:

Men det är på grund av detta som jag i början bara begär en fattning, ett frånskjut med ytter bak, och sedan låter hästen falla tillbaka igen till den tidigare gångarten. Gör kanske det 3-5 gånger under varje arbetspass, under flera veckors tid, innan jag begär att den ska ta ytterligare ett steg innan den får falla tillbaka. Det handlar ju om att bygga upp styrka och balans, och låta hästen hitta sin bärighet själv. Med samma häst kan jag under samma period galoppera i skogen när hästen och tillfället bjuder till det, men då är det ju en helt annan galopp och med ett annat syfte.

Det är precis så jag arbetat med mitt sto de senaste månaderna, med ett fantastiskt resultat.

Immer

Något man kan tänka på är kanske att många AR-ryttare rider häst av travarras :idea:

På min kallblodstravare har jag upplevt det betydligt enklare att träna fattningar från skritt på liknande sätt som Lilla_My beskriver. Försöker man fatta från trav är det svårare (tycker jag) att vara tydlig med just den där taktförändringen när den ska till att sätta i ytter bak, hästen förstår inte vad man menar och ramlar lätt iväg i travartrav... Nu efter att jag har övat in själva fattningen från skritt på det sättet och hon förstår vad jag är ute efter är det inga problem att göra fina fattningar ur trav.

På mitt halvblod hade jag aldrig ens tänkt i de här banorna, där är det bara att galoppera :bump:

Det är precis så jag arbetat med mitt sto de senaste månaderna, med ett fantastiskt resultat.

Immer

Vad skönt att det inte är bara är jag som tycker det fungerar. Då är det förhoppningsvis inget fel på mig då:D
En av anledningarna till att jag jobbar på detta sätt med min ena pålle är att han ÄLSKAR att galoppera, och fort ska det gå! Försöker jag jobba honom genom att först få honom i galopp och sedan jobba mot kontroll och precision så blir det bara okoncentrerat och bråkigt. Men på detta sätt kan jag få honom att fokusera på att distribuera kraften rätt istället för att sticka iväg som en kanonkula!:idea:

Hur gammal är den? Den kanske behöver gå lite mer framåt om den är ung?

Något man kan tänka på är kanske att många AR-ryttare rider häst av travarras :idea:

På min kallblodstravare har jag upplevt det betydligt enklare att träna fattningar från skritt på liknande sätt som Lilla_My beskriver. Försöker man fatta från trav är det svårare (tycker jag) att vara tydlig med just den där taktförändringen när den ska till att sätta i ytter bak, hästen förstår inte vad man menar och ramlar lätt iväg i travartrav... Nu efter att jag har övat in själva fattningen från skritt på det sättet och hon förstår vad jag är ute efter är det inga problem att göra fina fattningar ur trav.

På mitt halvblod hade jag aldrig ens tänkt i de här banorna, där är det bara att galoppera :bump:

Ja, jag tänkte på det också, så kan det vara, :idea: Vet att många tränar just travare så, när du säger det.

Men balanserat skrev jag också, :confused: Målet till att börja med är balans, takt och framåtbjudning. Det kan behövas fin uppbalansering av ryttaren i början, att inte kräva något den inte orkar och att inte störa balansen med att falla fram:cool:

Där krävs precision (av ryttaren) balansen är a och o! Men det behäver man inte starta från skritt för.

Nu var det inte jag som skrev något om starta från skritt, jag har snarare brukat börja från trav och så snart som möjligt gått över till skritt. Och inget "komplicerat", ändrat om takten bara tills det antingen räcker med att sitta in i första språnget sas eller att hästen gått över av sig själv. Utan krav på samling eller form öht för den delen.
Men olika hästar passar bäst med olika metoder - och såklart olika beroende på ryttarens prioriteringar.
Om man t ex pga att hästens psyke behöver tid på sig att mogna pga tidigare dåliga erfarenheter av galoppen så kan det hända att man redan kommit en bit innan man vill ha galopp. Och att man -vill- göra galoppen annorlunda genom att vara mer tydlig och kräva lite mer samling så tidigt som möjligt - ffa i dom fall där hästen blir stressad av obalans/dålig struktur i kroppen. Nu är det ju i första hand hästar som har svårt för galoppen.

Undantagsfall är det. Annars skulle jag använda den första metoden och börja i "fri" men balanserad trav helt enkelt. Å andra sidan så är det ju en del "udda" ekipage som söker sig till AR! ;) Kanske inte minst med tanke på hur poppis det börjar bli med kallblodstravare, och att träna AR med islänningar - där båda exempel kan ha stora teknikproblem att jobba bort och inte helt ovanligt med stress.

Från marken vete sjutton, kanske skulle det fungera. Men driver man in i galoppen från marken (hur lär man annars in det.?)
Jag jobbar med taktförändring där också. (Det är mest shettisen jag jobbar från marken och då med långa tyglar (tömmar) där jag går strax innanför rumpan). Enklast att få in timingen i skritt här också tycker jag. Jag promenerar i takt med hennes steg, rätar upp mig och tar ett "galoppsprång" i rätt moment så fattar hon också. Vilket som är rätt moment vet jag inte om jag kan förklara :o, det går på automatik när jag är ute med ponnyn... Men jag TROR att jag går i takt med hennes framben och efter att vi stått på inner fram så "galopphoppar" jag innan ponnyn hinner sätta ner ytter bak.

Man får prova sig fram, gör man i fel moment så blir det fel galopp och det är ju inte hela världen det heller. Bara att berömma den duktiga hästen som gjorde vad man bad den om och sen göra om :laugh:

Jag tycker du gör en MEGA grej av det :angel:
hästen försörs inte för att den för en sekund tappar den optimala balansen. snarare kan en väg mot mera balans vara de facto att den TAPPAR balansen och kommer tillbaks i balans.

jag tror du överför din egen stress över det hela på att det ska vara en stor grej att galoppera.

Du rider din/dina hästar så rider jag min, ok? ;)
Mycket möjligt att jag själv gör för stor grej av det. Men hellre en bra harmonisk galopp om några år (inte för att det måste ta så lång tid utan att det *får* ta så lång tid om det är det som krävs för oss som ekipage) än att försöka plocka fram något vettigt ur en bristande galopp när man inte har verktygen till det. Eller inte vet hyfsat vilka verktyg man kan använda för att hjälpa hästen.

Klart det är en stor grej att galoppera på en häst som inte ens galopperat mellan hinder på 80-90cm och som redan försökts lära in att fatta över bommar på. Då är jag iaf inte så naiv att jag tror det bara är att ge galoppskänkel så fattar hästen utan det behövs en plan som kan funka på individen! :p

Nu var det inte jag som skrev något om starta från skritt, jag har snarare brukat börja från trav

Nu när jag har suttit och funderat på detta så tror jag att en anledning till att (jag tycker att) det känns lättare att få till den där taktövergången om man fattar från skritt är att det är större skillnad i rörelsemönster.

I skritt sätter de ju ner ytter bak och sedan ytter fram. Därefter inner bak. I traven sätter de ner ytter bak och inner bak i följd - liksom de gör i galoppen. Om man från skritt tar ett "hoppsa-steg" så blir det naturligt galopp. Om man gör det i trav så kan det bli mer som bara en taktstörning i traven och inte lika självklart galopp.

Jag jobbar med taktförändring där också. (Det är mest shettisen jag jobbar från marken och då med långa tyglar (tömmar) där jag går strax innanför rumpan). Enklast att få in timingen i skritt här också tycker jag. Jag promenerar i takt med hennes steg, rätar upp mig och tar ett "galoppsprång" i rätt moment så fattar hon också. Vilket som är rätt moment vet jag inte om jag kan förklara :o, det går på automatik när jag är ute med ponnyn... Men jag TROR att jag går i takt med hennes framben och efter att vi stått på inner fram så "galopphoppar" jag innan ponnyn hinner sätta ner ytter bak.

Man får prova sig fram, gör man i fel moment så blir det fel galopp och det är ju inte hela världen det heller. Bara att berömma den duktiga hästen som gjorde vad man bad den om och sen göra om :laugh:

Haha se framför mig hästens skeptiska min! :rofl: (testade faktiskt det på vägen hem till hagen och han trodde att det var tecken på att skygga för något osynligt en bit bort! :D )
Men det måste testas! :)

Har du tränat en del innan då med "härmtekniken" à la Hempfling eller så?

Nu när jag har suttit och funderat på detta så tror jag att en anledning till att (jag tycker att) det känns lättare att få till den där taktövergången om man fattar från skritt är att det är större skillnad i rörelsemönster.

I skritt sätter de ju ner ytter bak och sedan ytter fram. Därefter inner bak. I traven sätter de ner ytter bak och inner bak i följd - liksom de gör i galoppen. Om man från skritt tar ett "hoppsa-steg" så blir det naturligt galopp. Om man gör det i trav så kan det bli mer som bara en taktstörning i traven och inte lika självklart galopp.

Ja precis! Där tror jag du slog huvet på spiken.
På den nuvarande tror jag det skulle vara "bussigare" att börja i skritt av den anledningen. Men på någon med inte alltför stabil travbalans kan man ju utnyttja ombalanseringen så det snarare blir rullande in i galopp första gången, mjukare övergång liksom. Bara man balanserar om till galopp, alltså inte bara bort från traven eller hur man ska uttrycka det! :p
Sen hinner man ju med betydligt bättre.
Jag testade faktiskt det idag, att försöka få till det där lilla "hoppet" med ytterbak från skritt. Fast egentligen mest för att testa hur den reagerade på en såpass udda grej mot vad vi gjort tidigare. Det råkade bli en hoppstart till en travsluta istället, men alltid något! :rofl:

Har du tränat en del innan då med "härmtekniken" à la Hempfling eller så?

Nej den känner jag inte riktigt till. Jag har lärt mig av Kookaburra och hennes ponny :rofl:

testade faktiskt det på vägen hem till hagen och han trodde att det var tecken på att skygga för något osynligt en bit bort!

Haha :D

Jag tycker att det är viktigt att hästen är fokuserad, kliver på energiskt och att den är väl framme på bettet/tygeln/tömmen innan fattningen. Om det där sista går ihop med AR vet jag inte riktigt ;)

Nej den känner jag inte riktigt till. Jag har lärt mig av Kookaburra och hennes ponny :rofl:

Ja dom var tuffa dom! :)
Men jag tror hon var/är lite inne på Hempfling?
Nu får du komma och bekräfta, Kookaburra! :D

Jag tycker att det är viktigt att hästen är fokuserad, kliver på energiskt och att den är väl framme på bettet/tygeln/tömmen innan fattningen. Om det där sista går ihop med AR vet jag inte riktigt ;)

Det är nog lättare att vara väl framme för bettet/tygeln/tömmen om man har någon! :D Var bara lite oseriöst för att se hur han reagerade, med "fri" kuse i grimma och grimskaft. Vi får ta det mer seriöst någon dag!

Men den där "hoppstarten" i skritt tror jag på (tänker från hästryggen nu) ska testa det lite mer och försöka lära in väldigt successivt så går det nog bra. Att man kanske kombinerar med lite samlingsövning i skritten före/efter för att kolla att hästen är kvar i balans.? Lätt att han vill hänga sig i handen/på framdelen om han missuppfattar eller blir lite stressad och tror han ska framåt.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 103
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 768
Senast: mamman
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 485
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 349
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar