Sv: galoppfattningar
Jag skulle nästan säga tvärtom. På en unghäst har man oftast lärt in själva galoppkommandot utan större krav tidigt, medans en äldre häst som inte kan fatta galopp oftast har en anledning till det.
Har aldrig lärt sig eller har lärt sig riktigt dåligt, har stora problem med galoppen och behöver "lära om", men dom -kan- ändå ha bra grunder och styrka i övriga gångarter.
Ja,eftersom jag aldrig skulle fundera på det ni diskuterar här på en unghäst. Å andra sidan ska väl en äldre häst redan kunna fatta galopp och då handlar det mer om styrka för att kunna fatta från skritt, då har man ju redan lärt den själva fattningen. Så då förstår jag inte frågan i tråden.
Fatta galopp lär man ju hästen väldigt tidigt och väldigt okomplicerat för att sedan finslipa lite mer och öka kraven på att kunna fatta från skritt tex, men det är ju som sagt mer en fråga om styrka och kommer senare.
Så vi tänker nog väldigt olika, förstår jag.
Jag skulle nästan säga tvärtom. På en unghäst har man oftast lärt in själva galoppkommandot utan större krav tidigt, medans en äldre häst som inte kan fatta galopp oftast har en anledning till det.
Har aldrig lärt sig eller har lärt sig riktigt dåligt, har stora problem med galoppen och behöver "lära om", men dom -kan- ändå ha bra grunder och styrka i övriga gångarter.