galoppfattningar

V

villestin

Hjälp önskas med tips och råd hur jag ska få min häst att lära sig galoppattningar! Har slitit hårt med att få min hetsiga häst att lugna sig, bära sig och hitta en bra form i skritt och trav. Har haft
ft svårt att få till "bromsen", men nu funkar det bra. Hon är lyhörd, böjlig och relativt lätt att samla i ffa öppnor, men arbetar också nu med slutor. Det känns nu som att vi vill kunna prova med galopp i ridhuset (ute funkar det ju, men det går ofta ganska fort...) hur visar jag henne tydligast och bäst att jag vill be henne om galopp? Det känns som en dum fråga, men ge mig olika tips är ni snälla!:)

Sv: galoppfattningar

Jag vill också gärna veta vad ni har för knep för att göra "övergång" till galopp och lär in riktiga samlade fattningar! :bow:
Har nog aldrig lyckats reflektera över hur AR-tränarna brukar vilja lära in galoppen.? Och nästan förträngt det eftersom det hela tiden känts som för tidigt! :p

Men nu börjar vi ändå närma oss - ännu lite coolare huvud (fast det kan man ju anpassa till att börja öva en ovanligt lugn dag) ännu lite mer styrka och lära sig bäckenvinkling ordentligt så borde vi vara på g! ;) Kanske dags att förbereda sig mentalt eftersom jag inte galopperat på flera år...

Nu rider jag klassiskt och inte akademiskt. Mina hästar är dessutom omskolade dit och inte inridna så men jag anser att en bra galoppfattning är en bra fattning oavsett vilken ridstil man pysslar med.
Min högst personliga åsikt är att först lär man hästen förstå vad man vill. När den är säker på det så kan man jobba med att förfina och höja kraven.
Personligen lär jag helst in röstkommando på lina, det brukar gå på ett par pass om några minuter vardera. Jag använder inte "galopp" som kommando utan föredrar ett pussljud, det känns mer uppmuntrande/positivt än befallande.
När hästen fattar uppsuttet på röstkommando kombinerar jag med skänkel/säte - eller vad man nu vill att hästen ska lyssna på och fasar sedan ut rösten allt eftersom hästen förstår. Sedan är det bara att jobba med fattningarna. Jag fattar helst ur skritt, tycker att det är enklast, både jag och hästen hinner med och man slipper bensprattel-övergångar.
Galoppen blir som fattningen. Och den är bäst direkt efter fattningen. Galopperar bara ett par steg i början, bryter av INNAN hästen börjar hetsa, springa, tappa balans/kvalité eller vad det nu kan vara. Om hästen blir het så jobbar vi med allt utom galoppen tills hästen är lugn igen innan vi gör nästa fattning.
Är hästen lugn, i balans och samlad och du gör en fattning som hästen förstår så får du en bra galopp, Styrkan att orka galoppera samlat kommer med fattningarna mer än själva galoppen tycker jag.

Hur fattar du galopp ute? Det borde väl funka i ridhuset också. På en häst som inte är så stark/inte kommit så långt i fattningarna/galopparbetet fattar jag gärna i hörne innan kortsida men det är liksom allt annat jag skrivit min högst personliga känsla och åsikt. Känns som om det blev mer grundläggande än AR men det bjuder jag på :D

En fundering bara:
Är inte en samlad fattning detsamma som en lyckad fattning? Eller är det en för lätt lösning?

Jag borde väl inte skriva ett ord vid den här tiden på dygnet eg men nu blev jag nyfiken... I min värld (trassla-inte-mer-än-nödvändigt-filosofin) så är en samlad övergång mellan t ex skritt och trav samma sak som en lyckad övergång...

En fundering bara:
Är inte en samlad fattning detsamma som en lyckad fattning? Eller är det en för lätt lösning?

Jag borde väl inte skriva ett ord vid den här tiden på dygnet eg men nu blev jag nyfiken... I min värld (trassla-inte-mer-än-nödvändigt-filosofin) så är en samlad övergång mellan t ex skritt och trav samma sak som en lyckad övergång...

Jag kanske ska förtydliga! :p
Den metod jag normalt sett brukar använda utgår från övergång snarare än fattning, man ger inte hästen så mycket "hjälp" utan ändrar balansen till galoppbalans. Tyvärr tror jag inte det fungerar på min kuse som blir stressad när han känner att han tappar balansen istället för att förstå att det är galopp vi vill ha. Jag vill nog hellre mer konkret hjälpa hästen med "sätt den foten där nu"-stilen eller helt enkelt vilken teknik jag vill att den ska använda. Gissar att det är på ett ungefär så många gör inom AR men har aldrig fått något grepp om det.

Jag vill inte lära in skolgalopp det första jag gör. Men ge hästen förutsättnigarna för att få även den första fattningen samlad eftersom den är ganska lång i kroppen och lite överbyggd bak - den tappar balansen vid minsta lilla framvikt och klarar då inte av att lyssna på förhållningar. Att lyssna på förhållningar är ju en fördel på en häst som tidigare fått springa in i galoppen och blivit väldigt stressad av det! :p

Svammel svammel. Jag anser iaf att en fattning kan vara bra om hästen bibehåller balansen även om det inte är så värst samlat och strukturerat. Fast oftast blir det väl lite samlat mer eller mindre om balansen är bra.

Om pållan är lite åt det heta hållet så skulle det kanske vara vettigt att lära in kommandot galopp från marken, tex när du longerar eller om du har någon form av volt så du kan löslongera. Då slipper du spänningen som lätt kan uppstå när man sitter på och hästen inte förstår vad man vill utan bara springer på. Om du vill ha bra galopp är det smart att först enbart lära in själva fattningarna, så att hon lär sig att det inte är farten utan själva fattningen som är poängen. - Samt att göra halt direkt efter fattningen och ett fåtal språng. Därifrån kan man gå vidare med fler galoppsprång.

Men mer konkret- vilka signaler ska man ge i fattningen, vilken timing? Vilka situationer i själva ridningen brukar fungera bra? Sluta brukar det ju tipsas om och det känns logiskt, men det kanske finns fler knep att förenkla/förtydliga för hästen tänkte jag! :p

(Ursäkta TS att det blir lite trådkap nu!)
Det är inte att hästen är het som är det svåra för den har coolat ner rejält. Det är att den lätt rinner iväg vid minsta lilla obalans (eller för mycket stress/press) och då hamnar i framvikt och hänger sig mot handen istället för att svara på förhållningar, då låser den sig iom det och blir inte ens styrbar så det känns inte som något bra alternativ! :p
Från marken vete sjutton, kanske skulle det fungera. Men driver man in i galoppen från marken (hur lär man annars in det.?) så kommer den ju hamna i obalans då också och kanske sammanknippa galoppkommandot med den icke-ryttarbalanserande varianten... Eller tänker du på arbete för hand när du säger "från marken"?

Kommandot galopp, eller om man har tränat in en speciell smackning som den ska svara på.

Jag brukar koncentrera mig på att ge galoppfattningen i det läget där hästen är på väg att lyfta ytterbak- i praktiken kommer frasen galopp när innerbak sträcks fram. M a o hästen ska reagera med att fatta galoppen med just ytterbak´. Kanske är bakvänt men det känns bra för mig- och det fungerar uppenbarligen. JAg använder mig av en extra variant: nämligen att jag smäller spöet i marken samtidigt som röstkommandot. Då blir det ett tydligare kommando och senare kanske man kan gå över till enbart kroppspråk och ingen röst.

(Ursäkta TS att det blir lite trådkap nu!)
Det är inte att hästen är het som är det svåra för den har coolat ner rejält. Det är att den lätt rinner iväg vid minsta lilla obalans (eller för mycket stress/press) och då hamnar i framvikt och hänger sig mot handen istället för att svara på förhållningar, då låser den sig iom det och blir inte ens styrbar så det känns inte som något bra alternativ! :p

Kanske ska du vänta med galoppen tills han är riktigt stabil i formen och svarar ordentligt på hjälperna?:)

Min häst blir lätt lite spänd och uppjagad så fort han vet att det kanske eller möjligen är galopp på gång, så jag väntar med galoppen ett tag till och koncentrar mig på att få honom ordentligt bärig innan så det inte uppstår onödiga problem. Jag lärde in fattningen från marken när jag longerade. I början måste det få bli lite spring och skutt hit och dit, innan den förstår vad det är man vill. Huvusaken att man inte tjatar och försöker fatta galopp ur obalanserad trav runt på en volt i 180 km/h.

Pållen lärde sig rätt fort att det är själva fattningen man ville ha när jag var snabb att berömma direkt när han gjorde en ansats till galopp, och att man stannar direkt efter fattningen med godis och beröm. Tror inte det blir några problem med "spring" i ridningen sen; man longerar tills fattningarna är lugna och någorlunda bäriga.

Har inte provat på att lära in galoppen från handen, men det går säkert om man kan sin sak. men det måste nog kräva rätt mkt av hästen- och en själv. Tycker att longering är ett sätt som fungerar väldigt bra just i inlärningsmomentet.

Kommandot galopp, eller om man har tränat in en speciell smackning som den ska svara på.

Jag brukar koncentrera mig på att ge galoppfattningen i det läget där hästen är på väg att lyfta ytterbak- i praktiken kommer frasen galopp när innerbak sträcks fram. M a o hästen ska reagera med att fatta galoppen med just ytterbak´. Kanske är bakvänt men det känns bra för mig- och det fungerar uppenbarligen. JAg använder mig av en extra variant: nämligen att jag smäller spöet i marken samtidigt som röstkommandot. Då blir det ett tydligare kommando och senare kanske man kan gå över till enbart kroppspråk och ingen röst.

Det är lite det här jag menar, dom flesta utgår från att man har lärt hästen galopp från marken eller vid uteritt först - vilket såklart är bra, men jag tror inte det är det optimala för mig! :p Själva kommandot känns rätt så likt det jag redan lärt mig en gång. Attans att man ska ha en kuse med så säker trav! :rofl: På varmbloden jag testat funkade det klockrent.

Kanske ska du vänta med galoppen tills han är riktigt stabil i formen och svarar ordentligt på hjälperna?:)

Nu läser du in lite mycket! ;) Iofs så vet du ju redan mycket annan bakgrundsinfo, men jag ser det inte som ett fel att hästen rinner iväg eller blir stressad om den tappar balans. Är ju bra att en häst alltid strävar efter balans och rätt förståeligt att den blir stressad om den är i obalans tycker jag. Och fullt logiskt att den inte kan svara lika bra på hjälperna som om den är i balans. Vissa står emot eller bryter av, andra rinner iväg, med det inte sagt att alla hästar gör någon av varianterna stup i kvarten! :p
Hursomhelst så var tanken att jag under sommaren eller hösten (snarare hösten) ska nosa på själva taktförändringen utan att det nödvändigtvis de facto blir galopp, för att försöka "härda bort" stressen lite successivt och för att jag själv inte ska göra för stor grej av det.

Men men, inser att det kanske bara är den där taktförändringen som gäller att försöka få till ändå. Och att jag får lov att ta det den superlånga vägen om vi ska försöka att aldrig hamna i någon större obalans! :p

Jag har inte bråttom. Jag är bara petig! :angel:

Okej, det var bara ett tips men utifrån det du skrivit nu så förstår jag varför du vill börja med galoppen. Jag fick uppfattningen att det lätt blev "travargaloppen" utan styrning, men det var nog inte riktigt så du menade.:p Dessutom är han väl ganska stabil och avslappnad i traven så då har du ett bra utgångsläge?

Det där med att taktförändra låter väldigt logiskt, ska försöka prova det när vi repeterar galoppen ordentligt ( i höst oxå) . Hur hade du rent praktiskt tänkt gå till väga? Är det genom att ange "galopprörelsen" i kroppen? Det skulle nog funka väldigt bra på min då han lätt blir lite spänd bara av att gå och vänta på röstsignalen:p

F ö - mitt svar om hur man kunde lära in galoppen från marken på en het häst var till TS.=)

Jag anser inte att man egentligen behöver "lära" hästen ett kommando för galopp, det handlar mer om att be den använda sin kropp på ett sådant sätt att det blir galopp.
Jag fattar galopp för ytter skänkel/sittben samtidigt som jag öppnar upp inner höft och ger lite efter i inner tygel. Detta görs lämpligen medan ytter bak är i luften, på väg framåt, in under hästen. Lättast från skritt eftersom jag då har bäst koll på var hästen har sina ben.(min koordination i trav är inte värst bra:o)
Är hästen ung eller otränad eller bara inte galopperat så mkt förr så får den först bara gör ett "frånskjut" med ytter bak och sedan falla ner i skritt eller trav. Jag gör alltså hjälperna som beskrivet ovan och blir sedan helt neutral och låter hästen finna sin balans och coola ner sig. Efterhand utökar jag med att rida ett galoppsteg innan jag blir neutral och låter hästen gå ner till skritt/trav igen. Bygger sedan på efterhand som hästen orkar mer.
Tycker att man på detta sätt får fokus på bärigheten och fattningen, och på att galopp ska vara en gångart som man rider, inte bara åker med i som det lätt blir när man är ute och busar i skogen.

Det där med att taktförändra låter väldigt logiskt, ska försöka prova det när vi repeterar galoppen ordentligt ( i höst oxå) . Hur hade du rent praktiskt tänkt gå till väga? Är det genom att ange "galopprörelsen" i kroppen? Det skulle nog funka väldigt bra på min då han lätt blir lite spänd bara av att gå och vänta på röstsignalen:p

Taktförändringen jag tänker på är när man petar med spöt på ytterbogen varje gång ytterfram är i marken, men egentligen är det ju försök till taktförändring om man t ex ger galoppsignal genom att plocka in ytterbak också som i inlägget ovan..
I kombination med "fäktarsits" och tänka galopp, men till en början belöna minsta antydan och sakta ner och börja om vid minsta obalans eller stress om man ska vara petig.

Jo som sagt så är han rätt ok i traven (vi har ju våra svackor men överlag så) känns som att det är dags att jobba -mot- galoppen snart om inte annat, men det som talar emot mest är psyket, svårt att hitta rätt metod misstänker jag och kan bli lite av en katastrof om man använder fel metod! :p

Senast ändrad:

Tack för detaljerad beskrivning! :bow:
Mycket intressant. Får läsa igenom det några gånger till tror jag..

KL

Måste ställa en dum fråga, vad pratar ni om för hästar, :confused: Är det unghästar som ska lära sej galoppfattning eller pratar ni om ngt annat:confused:

Mitt inlägg ovan avser en häst, ung eller gammal, som är lösgjord, stark, balanserad och att kommunikationen är såpass bra att hästen klarar av att svara på de hjälperna jag nämner. När detta sker beror på exteriöra förutsättningar, träning, ryttarens kapacitet, hästens lyhördhet och en massa andra faktorer.

Måste ställa en dum fråga, vad pratar ni om för hästar, :confused: Är det unghästar som ska lära sej galoppfattning eller pratar ni om ngt annat:confused:

Spelar det någon roll? :p
Kan hästen inte galoppfattningar så kan den ju inte oavsett om det är unghäst eller gammal stofil.?

Ja,eftersom jag aldrig skulle fundera på det ni diskuterar här på en unghäst. Å andra sidan ska väl en äldre häst redan kunna fatta galopp och då handlar det mer om styrka för att kunna fatta från skritt, då har man ju redan lärt den själva fattningen. Så då förstår jag inte frågan i tråden.

Fatta galopp lär man ju hästen väldigt tidigt och väldigt okomplicerat för att sedan finslipa lite mer och öka kraven på att kunna fatta från skritt tex, men det är ju som sagt mer en fråga om styrka och kommer senare.

Så vi tänker nog väldigt olika, förstår jag.

Förstår vad du menar. Men det beror också på vad man menar med unghäst(jag kallar gärna en sjuåring som är riden i tre år för unghäst), samt hur man går tillväga i träningen av sin unghäst. Man fattar ju inte perfekt samlad galopp från skritt på en unghäst det först man gör, långt innan dess är man kanske ute och galopperar i skogen eller liknande. Galoppfattningen jag beskriver tycker jag lämpar sig väl till att få en BRA galopp från hästar som är en del tränade redan (klarar lite samling och påbörjat skolorna i skritt och trav) och har en del muskler på plats, men som kanske inte galopperat ordentligt tidigare utan bara "sprungit omkring" i galoppen.

Tycker du beskriver min känsla och mitt önskemål om hur det ska gå till med galoppfattningar bra! vi har mest galopperat i skogen och då för att det "faller sig så" att galopp är en bra gångart just då enligt hästens tycke...:)
Bra att fatta från skritt tror jag, just med tanke på att det är lättare att känna var alla ben finns och påverka rätt. Vår pålle är precis som du beskriver relativt i balans i skritt och trav, fixar skolorna hyfsat och har en och annan muskel på plats. Hon är 6 år och riden i 2, så jag håller med dig om att hon faktiskt fortfarande är att betrakta som unghäst.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 103
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 768
Senast: mamman
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 485
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 349
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?