galoppfattning..

Nominous

Trådstartare
vad upplever du genom erfarenhet och lärdom är det "bästa" sättet för dig att lära en nybliven inriden häst galoppfattning?

varför gör du på ditt sätt och varför gör du inte som "de andra"?

:D

Sv: galoppfattning..

jag har alltid fattat galoppen ur halvhalten och med hästen väl framme, oftast i en hörnpassering, lägger vikten mer innåt genom att sänka inre knäet men med bibehållet lodrätt överliv. yttre skänklen obetydligt tillbakaförd verkar reglerande.

lika bra att lära hästen rätt från början, dessutom är det ganska naturligt för hästen då hjälperna "visar vägen" på ett för hästen lättförstått sätt.

hur gör dom andra :confused:;)

*host* återkommer i tråden när jag lyckats med min! :banana:
Fast en 16-årig travare kanske inte räknas som nyinriden ridhäst..

Följer tråden med spänning under tiden! :)

... gör samma som du och säger "gaaaaaalopp" ;) och berömmer massor när han fattat rätt. Fattar på samma ställe flera gånger så att det blir en liten vana i början.
Rider i högre tempo av trav så att det blir en aning obalanserat för hästen att gå genom hörnpasseringen, det underlättar att falla i galopp då för att hålla balansen. (fick jag lära mig av unghästutbildare)

Ska snart börja introducera galopp under ryttare på min 3-åring. Jag ser till att ha introducerat kommandot galooop några gånger under longering. Sedan ger jag mig ut i skogen tillsammans med en äldre erfaren häst i. Den äldre hästen får ta täten i galoppen. Jag fattar genom kommandot galooop, för bak ytterskänkeln kraftigt, samt för innerskänkeln framåt något. Trampar ner innerskänkeln och skänklar. Brukar ge sig efter några gånger! Man kan försöka fatta i en kurva för att underlätta för hästen.

när jag fattade galopp dom första gången på min travare använde jag mej av ett hörn i ridhuset och ställde en aning utåt och flytta ytterskänkeln bakåt och inerskänkeln framåt och så blev det galopp ;) men som nån skrev är det alltid bra att fatta på samma gånger på samma ställe så lär dom sej snabbare ;)

lär hästen att fatta galopp i longeringen via röstkomando. sen på en unghäst ska du alltid använda alla tre kommandon i början, rösten sätet och skänklarna och fatta gallop i ett hörn, och sen när hästen har fattat det så plockar man bort en grej i tagen! alltså först plocka bort rösten och behålla sätet och skänklarna. Sen har du fått bra tips hillevi så jag tänker inte upprepa ;)

Jag fattar med innerskänkel och lite ställd utåt ,sitter ner ordentligt och trampar ner/trycker till med innerskänkel.

jag har haft sån tur med min pålla att jag inte behövd "lära" henne galoppfattningen. I hörnpaseringar har jag lagt till galoppskänkeln och smackat lite i början för att få henne att kunna galoppera med ryttare innan jag lär henne kommandot. Sen nu lyssnar hon direkt på fattningen utan ansträngning av inlärning :p Visserligen kan hon inte kommando för höger och vänster galopp men det behövs inte nu.. :D

Intressant tråd! Jag är snart där och ska börja galoppera. Bara det att min friesertjej inte kan förstå varför man ska galoppera för, när man kan trava sååå fint!:D

varför inte kunna höger och vänster galopp redan från start? det underlättar ju massor om de lär sig rätt från början. Jag bryter alltid av om han fattar fel och fattar ny galopp.

jag har alltid fattat galoppen ur halvhalten och med hästen väl framme, oftast i en hörnpassering, lägger vikten mer innåt genom att sänka inre knäet men med bibehållet lodrätt överliv. yttre skänklen obetydligt tillbakaförd verkar reglerande.

lika bra att lära hästen rätt från början, dessutom är det ganska naturligt för hästen då hjälperna "visar vägen" på ett för hästen lättförstått sätt.

hur gör dom andra :confused:;)

Stöd på yttertygeln för att "öppna upp" innersidan lägger jag till, annars gör jag som ovan..

Ska jag lära en unghäst gallopfattning så börjar jag med att lära in ett röstkommando från marken först. Då blir det mycket lättare från ryggen sedan eftersom jag då får med kommandot upp. Sedan ger jag gallopskänkel i samband med röstkom.

Lättast för hästen är att fatta på böjt spår med en tydlig halvhalt innan

Jag galopperar ute i naturen för naturlig bjudning och sedan tar jag med mig det in på banan när det är befäst.

Jag lär också in kommandot från marken först, underlättar massor. Uppsuttet lär jag hästen först att sätta in bakdelen åt båda hållen (innanför spåret), när det fungerar har jag stöd på yttertygeln och är lätt i innerhanden samtidigt som jag flyttar bakdelen innanför spåret har huvudet lite innåtställt (formad runt min innerskänkel) och tycker med ytterskänkeln längre bak och ger röstkommando för galopp. Det fungerar bra för mig och det är väldigt sällan de fattar fel galopp då innerbogen är lite höjd och fri och inbjuder till rätt galopp, bakdelen är redan under hästen och jobbar ordentligt.
Kan väl även lägga till att jag börjar med galoppen när allt känns bra i skritt och trav. Alltså ganska sent i träningen. Jag vill få lite styrka och bärighet först. I början vill jag bara att hästen tänker galopp, en tendens till fattning är nog första gångerna. Vartefter som hästen verkar förstå vad jag vill begär jag mer och mer.

Jag lär först in röstkommando från marken i samband med tömkörning.

Sedan brukar jag nyttja en lång backe om det finns att tillgå. Låter de gå i lite snabbare trav (ej slängtrav) ger galoppskänkel, gungar oftast till lite i sadeln och säger galopp. Fungerar det så blir det massa berömoch börjar de bara slängtrava så bryter jag av och försöker igen.

Det är även viktigt att man känner att hästen lyssnar och är med för annars blir det bara en rusning.

Vill jag galoppera uppsutten första gången i paddock/ridhus så nyttjar jag helt enkelt hörnen.

På en treåring skulle jag aldrig ställa krav som halvhalt och "väl framme".

Jag kör också i skogen, rakt fram gärna med draghjälp. Fattar den rätt får den en klapp.

ett av dom första krav jag ställer på en unghäst (efter att den är insutten) är att den ska bjuda (vara väl framme) därefter halvhalten som ihop med bjudningen är grunden till all fortsatt ridning.

Liknande trådar

Ridning Jag har nyligen börjat rida på ridskola, efter ett liv med träning och tävling på egna hästar. Trivs bra med ridskolan, ridläraren är...
2
Svar
20
· Visningar
1 291
Senast: cewe
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
6 625
Senast: Emuliiaa
·
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 814
Senast: Claraclara
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
2 006
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka