Galoppera hemåt?

fridiz

Trådstartare
Har en häst med mycket motor, lite väl mycket ibland. Men är alltid kontrollerbar och aldrig dum förutom på uteritter när vi ska galoppera på vägen hem. Litar på honom till 100% annars men i förrgår skenade han med mig hem när vi skulle galoppera.
Han blev inte skrämd eller så utan allmänt taggad.

Då är min fråga, går det att träna bort det beteendet och hur i så fall? Eller är det bara en instinkt som hästar har som man bara får acceptera - alltså bara strunta i att galoppera hemåt?
Hur är era hästar om ni galopperar på hemvägen? Hade en häst innan som det inte var några som helst problem med.

Tacksam för svar / Frida

Ja vad skönt att höra lite tråkigt att inte kunna galoppera på vägen hem :).
Försökte mig på mkt övergångar idag som du tipsade om, dock när jag går från trav till galopp bara flyger han iväg och det blir dragkamp för att få stopp.
Idag gick det att få stopp då, men näst intill :(
Tack för svaret! :D

@fridiz Strunta i att galoppera på hemvägen och var istället noggrann med att rida mkt övergångar, både när du galopperar på bortavägen samt i de andra gångarterna på hemvägen. Träna övergångar på precis samma sätt som på ridbanan, dvs bakdelen in och vettiga halvhalter. Det handlar om lydnad, förr eller senare kommer det att gå bra :)

Min nuvarande medryttarhäst är alltid trygg och orädd när vi är ute ensamma, men har också mycket motor. Jag galopperade med honom ett par gånger på hemväg när jag precis hade börjat rida honom regelbundet (kände honom ganska väl sedan innan), men insåg att det inte var så lyckat och har undvikit det därefter. Det kanske skulle vara intressant att prova igen och se om det är någon skillnad nu när jag ändå har jobbat med honom i ett halvår, men utifrån hur ridvägarna kring stallet är upplagda känner jag å andra sidan inget behov av att kunna galoppera på hemväg.

För mig ska det inte spela ngn roll öht om det är bortåt eller hemmåt eller varsomhelst, det är en lydnads och kontroll fråga. Om man har en häst som tenderar att ha mera sug hemåt mot stallet så får man ju som människa vara smart och ta kontroll i det läget i fråga om att isåfall skola den så att lydigheten och lyhördheten för ryttarens hjälper gäller utan skillnad. Ett bra sätt är som ngn skrev tidigare, att aktivera hästen på ett aktivt sätt med tempoväxlingar, övergångar osv, hela vägen ute, oavsett var man är, då blir det ingen skillnad för hästen och den lär sig att fokusera på ryttaren om det görs rätt.
vissa hästar är ju mer hemkära än andra, även om de är snälla och okomplicerade i övrigt, såna kan man träna genom att alltid överraska och variera genom att tex vid hemkomst inte bara rida raka vägen hem, utan tex så enkelt som att skritta förbi stallet, eller vända innan stallet och byta riktning några minuter osv de lär sig jättesnabbt om de är någorlunda snabba i skallen ;) Jag tycker det hör till grundutbildning man ska ha med sig som ryttare alltid, att hästen inte öht ska agera annorlunda bort från stallet jmf med hemåt.

Ett bra tips allmänt oavsett hem eller bort osv, är att från början skola in hästen att när man är klar med de högre gångarterna och saktar in och släpper ut tygeln så är det verkligen skritt på lång tygel som gäller. Inget taktande, tjuvhållande i tygeln för ryttaren osv öht, skritt är skritt och trav/galopp är ngt annat. Blir väldigt trevliga hästar om man lär in detta från början.

Ja vad skönt att höra lite tråkigt att inte kunna galoppera på vägen hem :).
Försökte mig på mkt övergångar idag som du tipsade om, dock när jag går från trav till galopp bara flyger han iväg och det blir dragkamp för att få stopp.
Idag gick det att få stopp då, men näst intill :(
Tack för svaret! :D
Övning ger färdighet ;)

Men träna, träna och åter träna på övergångar. Låt honom inte gå i en högre gångart innan han lyssnar på dig. Han ska gå lugnt och harmoniskt i skritt innan han får komma i trav och likadant i traven innan ni fattat galopp. Var konsekvent och fråga inte om ni kan sakta av utan va bestämd och säg NU ska vi trava, inte sen. Försök dock göra allt med så lite dragande som möjligt. Efter ett tag kommer han fatta att han ska lyssna på sin ryttare :)

En annan sak som du kan prova är att lära in på ridbanan (innanför staket) att han ska stanna när du klämmer åt med benen. Det gjorde jag med min förra pigga foderhäst och det blev aldrig några dragkamper vid övergångar :banana:

Okej, men då ser jag det som att vi har lite å träna på och måste inte ge upp. Jätte bra tips, tack så hemskt mycket! :D

Du har fått bra råd hittills. En sak som jag gjorde men min häst när jag red in honom var att bestämma mig för att vissa sträckor på hemvägen ALLTID reds i skritt. Oavsett vilken tur man rider hos oss, så kommer man på en och samma grusväg sista biten hem, och där finns dels ett backkrön (efter lämplig galoppsträcka) och dels en liten nerförsbacke där jag lärt min häst att "här är det stopp". Och jag har verkligen alltid fått stopp på hästen vid dessa ställen, även om han varit taggad på hemvägen. Och 12-13 år efter att jag red de första turerna på min häst skrittar vi fortfarande alltid där :-)

Vad du får tänka på är vad du gör, när den skenat hemåt... Absolut inte in i Box ut i hage eller liknande utan då ger du dig ut på tur igen....du är lugn och avslappnad och tränar på det du tänkt. Tar det 2 timmar till så gör det det. Är du inte beredd att lägga ner den tiden- galoppera inte mot stallet när du misstänker att den kan ta bettet och dra hem med er- då belönar du bara det beteendet. Vissa hästar taggar till mer än andra...

Har en häst med mycket motor, lite väl mycket ibland. Men är alltid kontrollerbar och aldrig dum förutom på uteritter när vi ska galoppera på vägen hem. Litar på honom till 100% annars men i förrgår skenade han med mig hem när vi skulle galoppera.

Då är min fråga, går det att träna bort det beteendet och hur i så fall? Eller är det bara en instinkt som hästar har som man bara får acceptera - alltså bara strunta i att galoppera hemåt?
Hur är era hästar om ni galopperar på hemvägen? Hade en häst innan som det inte var några som helst problem med.

Tacksam för svar / Frida

Jag som har en seg häst brukar alltid utnyttja att de går fortare hem=) hehe så galoppera hem och trava hem då går hon som en normal häst gör haha=)
Har man en taggad häst så behöver man kanske inte vända och börja galoppera direkt utan man kan vända och skritta en 5 minuter och sedan ta en galopp.
Skenar han så ta över kontrollen genom att säg åt han att öka galoppen nu bestämmer DU när han får sluta och du väntar ut han tills han vill sluta.
Då säger du NEJ du ska fortsätta galoppera och han ska galoppera till han bokstavligen är sopslut. Då kommer han lägga ihop ett å ett.
Alltså skena betyder att man får springa sig helt slut= mkt mkt jobbigt.
Och han kommer sluta till slut för hästar är lata av sig i naturen springer de gör man inte i onödan.

Min häst bockade och stegrade sig förr när jag skulle rida ut,( vi hann inte lämna stallplan ens) när hon gjorde detta så åkte hon in i ridhuset och där galopperade jag henne tokslut .. Då testade vi igen ut och rida de tog 3 ggr så slutade hon dumma sig ute.
Hon kopplade detta rätt fort.. det var inte värt att bråka för när hon inte bråkade fick hon ju inte jobba så hårt=)

Så de är mitt tips=) har man inte en paddock eller ridhus kan man med hjälp av plaststolpar och hagtråd kapa av en bit av hagen så de blir som en paddock tillfälligt medans man tränar=)

Haha, @Nielaa - hade jag gjort så med min förra häst så hade hon blivit överlycklig. Att springa långt, fort och bli riktigt trött kan vara något av det bästa hon vet ;) . Att göra så (driva på som en tok när han sticker iväg av någon anledning) med min nuvarande hade däremot kunnat bli livsfarligt..

:wtf:
Haha, @Nielaa - hade jag gjort så med min förra häst så hade hon blivit överlycklig. Att springa långt, fort och bli riktigt trött kan vara något av det bästa hon vet ;) . Att göra så (driva på som en tok när han sticker iväg av någon anledning) med min nuvarande hade däremot kunnat bli livsfarligt..

Alla hästar blir trötta till slut, vissa efter 10 minuter andra efter 4 timmar.. De får helt enkelt springa tills de vill stanna och DÅ manar man på. Och de behöver inte gå fortare utan man hänger bara på när de drar ser till att de inte går snabbare och väntar ut tills de vill stanna.
oftast vid stallplan och då säger man skulle ju inte tro de, jag bestämmer när vi ska stanna inte du!

Det hästen gör är att den kommit på att genom att vända och galoppera hem troligen för att ryttaren visar rädsla och hästen testar gränser.
Vissa blir rädda och hoppar av och går hem.. ställer hästen i boxen och så får hästen den så kallade efterridning maten.
Hästen kopplar då ihop skena hem= jag får mat.:crazy:
Det som hände mig, en fodervärd hade hoppat av när min stegrat och bockat vid en uteritt och gått hem och där borstat av henne och stoppat in henne i boxen och sedan gett mat.

När jag fick hem min häst tog det 3 timmar att rida 300 meter om man nu kan kalla de för ridning, Va mer stegring backning ner i diket, bockning osv. :crazy: de tog ÅR innan hela beteendet var borta. ja de försvann efter att jag gjorde detta med ridhuset.

Så ETT misstag EN gång resulterade i ÅR av arbete.:wtf:

Så ovanor är svåra att få bort men de går=)

Det är svårt att få bort sken beteende när hästen väl kommit p att den kan skrämma ryttaren via att göra såhär.

Mitt tips är isf att du lämnar iväg den hos en erfaren ryttare som kan hjälpa dig med detta.

:wtf:

Alla hästar blir trötta till slut, vissa efter 10 minuter andra efter 4 timmar.. De får helt enkelt springa tills de vill stanna och DÅ manar man på. Och de behöver inte gå fortare utan man hänger bara på när de drar ser till att de inte går snabbare och väntar ut tills de vill stanna.
alltså jag förstår din tanke men... att låta en häst "skena" i typ x antal mil tills den blir trött låter för mig som att utmana ödet lite väl mycket med div överansträngningsskador osv, i synnerhet på hästar som på allvar tycker att det är livet på en pinne att galoppera utan att matte har synpunkter på hastighetskontroll

Jag förstår utmärkt väl vad du menar, och håller med om att hästen inte ska raka spåret hem till boxen efter en sådan händelse, men jag är inte säker på att jag håller med om tillvägagångssättet. Jag har tidigare i livet fått höra att det är en bra grej - när hästen sticker, driv på, och sakta sedan av på eget initiativ, men jag har ändrat synsätt sedan dess. Det kan bli farligt för alla inblandade, imo. Och jag tänker inte bara på hästen och ryttaren, utan på alla som kan råka "komma ivägen". En häst som verkligen skenar, riskerar att rusa över t.ex. fotgängare. Bokstavligt talat. Och jag tänker också på risken för skador till följd av t.ex. överansträngning.

Kan tillägga att jag inte hade problemet med min förra häst. Hon lärde sig kvickt att om hon inte lyssnade på ryttaren så blev det bara skritt. Henne galopperade jag i full fart utan problem, på helt lös tygel emellanåt, även på hemvägen. Men hade jag haft det så hade det aldrig funkat - när hon fick kondis så var det stört omöjligt att få henne riktigt trött. Och då gick hon inte "lätt" normalt, utan tränades en hel del. De flesta ryttare blir trötta innan hon blir det. Och hon springer så länge och så fort ryttaren ber om. Skulle hon sticka och ryttaren inte gör något åt det, så skulle ekipaget hamna bra många mil bort.
Min nuvarande har visserligen haft ovanan att tvärvända och sticka hem i full kareta - utan att ha koll på vare sig omgivning eller hovar. Han testade mig hårt när jag köpte honom. Men den där tekniken hade garanterat inte funkat på honom heller, utan det hade snarare slutat med en olycka (antingen hade vi blivit påkörda, eller så hade han dragit omkull och knäckt både sina egna och mina ben. Det hade kunnat räcka med en liten håla i marken.). Jag tog istället ut en bra problemlösare och fick lära mig tekniker för att få stopp på honom och hindra honom från att skena. Vilket jag rekommenderar även andra. Det tog ett litet tag (men inte flera år, inte ens en massa månader..) att få ordning på med de tekniker jag fick lära mig, och resultaten började snabbt att märkas. Numera skenar han bara om han blir verkligt skrämd (som t.ex. för ett år sedan, då vi var ett par decimeter från att bli påkörda av ett par vrålande motorcross) - dvs, han flyr. Jag använder samma tekniker som jag fick lära mig innan, och de funkar även då. Men en häst i flykt driver man definitivt inte på, imo - att springa ännu mer är ju rakt motsatt vad jag (och nog de flesta) vill att hästen gör när den flyr/skenar på det sättet. I incidenten som jag nämner, med crossarna, vände min häst helt om och hann ta ett par språng innan han gick omkull..

Sken för mig är att sticka i full fart, utan kontroll (dvs hästen har inte heller kontroll över var den sätter fötterna). Att sticka iväg är när ryttaren tappar kontrollen och hästen istället väljer tempot (jag var en gång medryttare till en häst som stack iväg i skritt - han spände helt sonika hals, nacke och käke och knallade iväg. Ryttaren hade inte en sportsmössa att hindra honom.).

Senast ändrad:
Min nuvarande har visserligen haft ovanan att tvärvända och sticka hem i full kareta - utan att ha koll på vare sig omgivning eller hovar. Han testade mig hårt när jag köpte honom. Men den där tekniken hade garanterat inte funkat på honom heller, utan det hade snarare slutat med en olycka (antingen hade vi blivit påkörda, eller så hade han dragit omkull och knäckt både sina egna och mina ben. Det hade kunnat räcka med en liten håla i marken.). Jag tog istället ut en bra problemlösare och fick lära mig tekniker för att få stopp på honom och hindra honom från att skena. Vilket jag rekommenderar även andra. Det tog ett litet tag (men inte flera år, inte ens en massa månader..) att få ordning på med de tekniker jag fick lära mig, och resultaten började snabbt att märkas.

Tillägg: Jag lärde mig alltså att stoppa honom och att hindra att han stack när han vände. Istället för att han rusade hemåt (han lyckades för övrigt inte ta sig hela vägen hem innan, men situationen blev ändå farlig då han drog utan koll öht över stock och sten.), blev situationen att han vände - jag stoppade - vi hade en diskussion om hur lång tid det skulle ta innan han gick åt det håll jag ville igen. Betydligt säkrare för oss båda två.

TS @fridiz . För mig ska det inte spela någon roll om det är på hemväg eller inte, utan hästen ska gå i det tempo jag ber om och i den gångart jag ber om. Mackan skrev ett väldigt bra inlägg om det. Imo är det definitivt en träningsfråga. Tempoväxlingar och att sysselsätta hästen på hemvägen (t.ex. fatta galopp - galoppera några språng - bryta av till trav/skritt och göra några steg skänkelvikning över vägen eller sidvärtsrörelse längs kanten - trava några steg - öka traven några steg - minska igen - göra halt..osv.) är nyttigt och håller hästen uppmärksam och lyhörd gentemot ryttaren.

Min förra var det inga problem att galoppera på hemvägen - visst kunde hon länga steget lite när vi närmade oss stallet ibland, men hon var sällan mer taggad enbart för att vi rörde oss hemåt. Snarare tvärtom, vissa dagar - om hon tyckte att vi varit ute för kort (dvs ville röra på sig mera) kunde hon bli lite sur på hemvägen ;) . Något som hon lärde sig ganska fort; lyssna på ryttaren = hon fick göra roliga saker (springa, övningar och uppgifter etc), bråka med ryttaren = turen går enbart i skritt. Hon är nog den mest arbetsglada häst jag stött på.
Min nuvarande kan bli mer "på" på hemvägen, men lyssnar numera på förhållning och går således att påminna om vem som bestämmer tempot. Det är något jag fått jobba mycket med, och fortfarande jobbar med emellanåt, med honom. Han är på många sätt min förra hästs motsats (även om de är väldigt lika på andra punkter, också). Jag galopperar (eller travar, förvisso) dock inte om han är väldigt stressad t.ex., eller om han ligger på redan innan, utan han ska lyssna på mig och inte hetsa när jag fattar galopp. Då går det utmärkt.

alltså jag förstår din tanke men... att låta en häst "skena" i typ x antal mil tills den blir trött låter för mig som att utmana ödet lite väl mycket med div överansträngningsskador osv, i synnerhet på hästar som på allvar tycker att det är livet på en pinne att galoppera utan att matte har synpunkter på hastighetskontroll

Inte för att tala om att hästar har bra mycket bättre kondition än vi har och tar till sig den träningen alldeles utmärkt. Jag red en ponny för mängder med år sen som förra ägaren hade ridit så- rid tills den blir trött och slutar springa. Jisses, den ponnyn hade kondition som jag vet inte vad, man kunde galoppera och galoppera och galoppera, inte 17 slutade hon springa förrän man lärde sig rida henne (förra ägarna sålde henne just eftersom de inte orkade med mer galopp...).

/Lavinia, som hade skippat att galoppera hemåt ett tag och sen börjat med kortare sträckor i kontrollerat tempo.

Tacksam för svar / Frida

Övergångar som du har fått svar om är toppen. Och när du sedan börjar galoppera på hemvägen se till att få till en bra sansad galoppfattning. Absolut inte låta springa in i galoppen. Min förra "kunde" inte fatta en vanlig galoppfattning när jag köpte henne. Hon hade fått springa in i galoppen för det var enda sättet dom fick henne i galopp. Det tog mig över 2 år att få ordning på galoppfattningen. Från full fart medvetslös till att kunna börja få ner henne tidigare och tidigare till en lugn galopp till att tillslut äntligen få den sansade galoppen redan vid fattningen.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 109
Senast: Juli0a
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 662
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
12 177
Senast: liiinnea
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 765
Senast: yamyam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar