Galopp - Vad blir nästa steg?

P

Pacific ocean

Hej! :)
Jag håller på och lär min häst att galoppera, men skulle behöva lite goda råd om hur jag ska fortsätta hans utbildning. Efter många dagars försök att ens få honom till galopp så har han nu börjat galoppera (han kan inte höger/vänster fattning) och det går riktigt fort tempomässigt!

Ska jag bara låta honom "springa av sig" så att han börjar tycka att det är kul hur fort det än går, eller ska jag redan nu visa vilket tempo jag tycker att han ska arbeta i? När ska jag börja ställa krav?
Han är en föredetta travare så det tog ett tag innan han fattade att han faktiskt fick galoppera, så jag vill ju inte att han ska börja tycka att det är tråkigt heller, hmm... :confused:

Skulle bli riktigt glad om ngn kunde ge mig och min kille några goda råd :laugh:

Sv: Galopp - Vad blir nästa steg?

Jag kör galoppfattningar på min travare just nu för hon är väldigt svag på den fronten just nu. alltså galopp några steg då en massa beröm sen avsaktning till trav och galopp igen en massa beröm.
Min häst kan för tillfället bara galopp på volt så jag longerar henne så att hon inte har en vinlig ryttare som flyger och far.:laugh: Kör samma grej som jag sa ovan.

När hon har fått tillräckligt med muskler tar jag och sätter mig upp och kör med volter med och galoppfattningar. När jag har gjort det ett tag börjar jag tänka rakt spår.Bara några steg.

Så tränar jag min häst! hoppas du får några ideer.

Jag föredrar "metoden" att låta hästen galoppera på framåt (eftersom framåtbjudningen är det viktigaste i inledningsskedet) och efter några meter (10-20?) börja bromsa upp, samtidigt som sitsen och, om det behövs skänkeln, ger "gas" så att hästen inte tappar galoppen. Försök hitta takten, som bör vara bekväm för er båda även om tempot inte alltid stämmer. Hittar ni en bra takt så kommer form och tempo "av sig själv" senare, men huvudsaken med en så pass otränad individ (i galopp alltså) är att han får galoppera och lära sig att tycka om det utan att ryttaren hela tiden säger "bromsa, bromsa, bromsa". När han blir starkare i kroppen kommer han kunna bära sig i ett långsammare tempo, men har ni redan lagt en grund-takt så behöver den inte ändras för att tempot ändras. (Krångligt formulerat.) Med takten kommer schvunget och bärigheten när hästens kropp blir tillräckligt stark. Kanske bara några meter i början, men med träning blir det bättre.

Alltså, kortfattat: Ge galoppsignaler, låt honom tuffa på framåt i "sitt tempo" och bromsa försiktigt med din kropp utan att ge signal för avsaktning. Fortsätt driv med sitsen, men räta upp överkroppen och försök hitta en jämn takt.

Galopp ska vara kul, särskilt i början när det är "nytt", men det får inte bli farligt så att hästen drar iväg i 100 knyck genom skogen, om du förstå var jag menar?

När jag skulle börja galoppera med min så fick han galoppera på fyrkantsspåret några varv åt båda hållen.
Jag brydde mej inte om formen på honom utan lät han bara "rulla på" i ganska friskt tempo, dock ska dom inte rusa. Men det gör inget om det går lite fort.
Det är viktigt att dom tänker framåt och tycker det är kul! ;)

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 354
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Suck… jag stukade min fot ganska rejält förrförra sommaren vilket gick över med vila, fotleden har dock känts svagare sedan dess. Jag...
Svar
6
· Visningar
534
Senast: tuaphua
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 916
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 684
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama