Galopp problem

L

lotten

Min dotter som är 12 år har en fjording som hon ridit in själv. Nu har hon problem med honom i galoppen. Han är så vansinnigt stark när hon skall bryta av speciellt när de hoppar för det tycker han är jätteroligt. Hon har kommit in i en ond cirkel där hon drar honom i munnen för att få stopp på honom men det funkar inte i längden. Hur gör hon på bästa sätt för att lära honom att lyssna på hennes hjälper utan att dra i honom?

Sv: Galopp problem

Jobba mer med grunderna, dvs halt från skritt, olika länge hela tiden. Även om hästen kan det redan, kan den bara bli lydigare. Sedan lägger man till halt från trav. Hästen ska svara mjukt och snabbt både på förhållning och framåtdrivning innan man börjar galoppera. Gör den inte det är den förmodligen inte heller tillräckligt stark för att orka sakta av ur galopp. Öht är det lätt att underskatta den tid och ork som måste läggas på att just grunderna sitter, men eftersom det är dit man måste återvända om saker går överstyr så vill det till att de sitter ordentligt i ryggmärgen hos hästen. Jag harvar ridbanan med en del av mina hästar (både ponnyer och varmblod), och naturen av det arbetet kräver att hästen lyder mig i skritt, vändningar och halter, och det har jag igen mångfalt i dressyrarbetet senare. Din dotter måste också rida så att hästen inte kan räkna ut själv vad den ska göra, kombinera tex hoppbanan med dressyrövningar såsom volter, vändningar och tempoväxlingar på bestämda ställen. Under en övergångsperiod kanske ett starkare bett hjälper, men det får aldrig ersätta arbetet med grunderna, för då få hästen sannolikt problem med rygg, ben och käkar senare.

Ett bra tips jag fått är att flytta hästen lite i sidled när man ska sakta av. Rida lite öppna helt enkelt. Har funkat super på mitt halvblod iallafall! :bow:

Lär hästen från marken vad "ptroo" betyder. Det kan sedan användas vid behov från ryggen, t ex för att slippa slita i munnen.

Var konsekvent. Har hon bett hästen sakta av så ska den göra det. Låt den ALDRIG fortsätta för att det blir för jobbigt och ryttaren hellre väntar ett varv och försöker igen.

Var glad att du bara har problem med galoppen.

Fjordingar är starka som traktorer, det är sällan tolvåringar, och jag är mycket skeptiskt till att en tolvåring, varken rid eller styrkemässigt reder ut en oriden fjording.
Precis som det står i tidigare tips, att grunden inte är besatt och att det är det som måste till, den måste bli lydigare helt enkelt. Men reder din dotter ut det?

Finns det ekonomiskt utrymme så skulle jag skicka den till någon som kan ge den en bättre lydnadgrund alternativt ta hjälp av någon kunnig ryttare. Det tror jag både din dotter och fjordingen skulle tjäna på.

Rida mera dressyr, skritt och trav framförallt, tempoväxlingar, han ska lyda direkt. Och galoppfattningar - galoppera ett par steg o avbrott....

:smirk: Låter inget kul alls det där, hon måste öva mycket på övergångar ,skritta några steg, halt, skritta igen halt samma i trav. OCH FRAMFÖRALLT försök att använda tyglarna mindre och mindre. Kan rekommendera ett julklappstipps Ett med hästen med Sally Swift. Kan hon ha mycket hjälp av. Rider själv enligt denna princip som kallas centrerad ridning. Och jag använder aldrig tyglarna för att få en avsaktning eller halt. Tar bara ett djupt andetag och andas ut bestämt precis som någon skulle tryckt hårt mot din magen. Låter kanske inte som det skulle funka men det har fungerat på alla hästar jag hittils ridit på. Tänk oxå på att hellre luta sig lite frammåt än bakåt. Lite hukande ställning. Självklart måste man träna i skritt först och känna att det går bra där innan man fortsätter. Lycka till! Det bästa vore så klart att få tag i någon som lär ut centrerad ridning som kan hjälpa henne. :bump:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 708
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 212
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 232
Senast: Blyger
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 697

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka