Sv: Galopp problem
Jobba mer med grunderna, dvs halt från skritt, olika länge hela tiden. Även om hästen kan det redan, kan den bara bli lydigare. Sedan lägger man till halt från trav. Hästen ska svara mjukt och snabbt både på förhållning och framåtdrivning innan man börjar galoppera. Gör den inte det är den förmodligen inte heller tillräckligt stark för att orka sakta av ur galopp. Öht är det lätt att underskatta den tid och ork som måste läggas på att just grunderna sitter, men eftersom det är dit man måste återvända om saker går överstyr så vill det till att de sitter ordentligt i ryggmärgen hos hästen. Jag harvar ridbanan med en del av mina hästar (både ponnyer och varmblod), och naturen av det arbetet kräver att hästen lyder mig i skritt, vändningar och halter, och det har jag igen mångfalt i dressyrarbetet senare. Din dotter måste också rida så att hästen inte kan räkna ut själv vad den ska göra, kombinera tex hoppbanan med dressyrövningar såsom volter, vändningar och tempoväxlingar på bestämda ställen. Under en övergångsperiod kanske ett starkare bett hjälper, men det får aldrig ersätta arbetet med grunderna, för då få hästen sannolikt problem med rygg, ben och käkar senare.