Nej! Jag är ridlärare, och de definitivt största sitsproblemen jag ser elever ha är när de lägger vikten i hälarna. (Det beror i sin tur väldigt ofta på att de av olika anledningar; väldigt ofta tidigare instruktioner om jag ska vara ärlig.) Många har lärt sig att ha stigbyglarna för nära tårna och sedan trampa ner hälarna, vilket ofelbart leder till instabila underskänklar och stolsits.
Stigbyglarna ska vara på fotens bredaste del, och jag tycker att en bra liknelse är att man ska känna stigbyglarna som man känner marken. Inte många spänner benen när man står på marken. För att hitta balansen är det jättebra att stå rakt upp och ner i stigbyglarna och sedan bibehålla det skänkelläget när man sätter sig mjukt och långsamt. Då hamnar vikten automatiskt rakt uppifrån och ner i stigbyglarna, och man får en balanserad, lodrät sits efter sina och sadelns (som tyvärr ofta är en begränsande faktor här) förutsättningar.
Istället för att tänka "trampa ner hälen" blir det mycket mer psykologiskt rätt att ha vikten på stigbygeln och tänka "sänk knäet". Det skapar inte spänningar på samma sätt.
Stigbyglarna ska vara på fotens bredaste del, och jag tycker att en bra liknelse är att man ska känna stigbyglarna som man känner marken. Inte många spänner benen när man står på marken. För att hitta balansen är det jättebra att stå rakt upp och ner i stigbyglarna och sedan bibehålla det skänkelläget när man sätter sig mjukt och långsamt. Då hamnar vikten automatiskt rakt uppifrån och ner i stigbyglarna, och man får en balanserad, lodrät sits efter sina och sadelns (som tyvärr ofta är en begränsande faktor här) förutsättningar.
Istället för att tänka "trampa ner hälen" blir det mycket mer psykologiskt rätt att ha vikten på stigbygeln och tänka "sänk knäet". Det skapar inte spänningar på samma sätt.
Tänk att du ska ha balansen i hälen. Många ridlärare säger att man ska trampa ner hälen och så sitter eleven och krampaktigt trampar ner hälen och tappar därför balansen. Men hela poängen med att "trampa ner hälen" är att ju lägre tyngdpunkt du har ju mer stabil blir du i kroppen och ju svårare är det att ramla av. Och vi vill ju sitta kvar på hästen!
Lägg vikten i hälen. Men släpp inte sätet. Tänk att byxorna ska vara i sadeln, men inte trosorna. När du känner dig stabil i den positionen kan du sätta dig med mer vikt i sadeln. Men att sitta djupt i sadeln är en talang i sig, något man behöver lära sig och något som även många duktiga ryttare kontinuerligt arbetar på.