Nämen en själsfrände!
Jag höll i manen i kanske tre år, det var samma för mig att det var en snuttefilt. Innan det att jag kunde galoppera med min snuttefilt låg flera års jobb med galopprädsla. Jag har också jobbat bort både galopprädslan och snuttefilten på ridskola. Så jag tänker inte ge dig några longeringsråd eller så. Det kan ta ett tag när man inte riktigt kan styra exakt vad och hur saker händer på lektionerna att bli av med snuttefilten. Det gäller att man bygger ett system som funkar under lektionstid för sig själv.
För det första: Bra jobbat! du har redan tagit det svåraste steget om mantaget är snuttefilt, jag tror och hoppas att det kommer lossna ganska snart.
När jag bestämde mig för att jag inte ville ha snuttefilten längre tog jag mig en funderare på när jag tyckte att jag kunde ha kvar den, och när jag skulle försöka mig på att släppa den. Kom på att det är just i fattningen jag är mest obekväm med att släppa den, samt på nya hästar. Så jag bestämde mig för att när jag satt på en häst jag kände skulle jag hålla i manen i fattningen och sedan efter kanske 5-10 språng släppa manen. Det var helt okej om jag ville ta tag i den igen, men jag skulle försöka ha den släppt i 5 sekunder i alla fall. Så höll jag på ett tag. 5 sekunder blev längre och längre, och hur länge jag kunde släppa berodde mycket på både min egen dagsform och hästen jag satt på. Här gäller det att vara snäll mot sig själv och inte se det som ett misslyckande om man släppt i en minut gången innan och den här gången bara vågar släppa lite snabbt. Snäll men också konsekvent, det ska släppas på snuttefilt varje gång du bestämt att du ska släppa. Det är i släppandet vinsten ligger.
Mitt lilla system kanske inte hjälper för dig, och då får du helt enkelt fundera ut hur du skulle vilja göra.
Kan även säga att för mig försvann både tappandet av stigbyglar och osäkerheten i balansen successivt ju mer jag vågade släppa.
Jag kan i dagsläget galoppera utan att behöva ta mantag någon gång och sitter balanserat och tappar inte stigbyglarna. Det kan hända att jag tar mantag just i fattningen fortfarande, och det är om hästen jag sitter på är lite ostyrig och dessutom ny för mig. Det har till tusen procent varit värt det att jobba bort både rädslan och snuttefilten, känslan nu är underbar.
I bland när jag rider och vi ska galoppera brukar jag tänka på hur jag kämpat, sedan fattar jag galopp och rullar på och känner komplett eufori typ