galopp förbi andra hästar ?

B

Bartley

Igår när några från mitt stall var ute på stranden å skrittade så kom de två galopörer som dundrade förbi dem. Jag blev faktiskt ganska irriterad när jag hörde det, för inte kommer man väll i full galopp förbi andra hästar. Personligen tycker jag att de kunde saktat ner något, de hade ju ingen aning om hur de andra hästarna skulle reagera. Dessutom så var det en b-ponny och storhäst som de sprang förbi, och storhästen reste sig och började stimma. Men jag kan iallafall tycka att det är lite dålig stil, gör man så?

Vad anser ni? Hur gör ni när ni är ute å galopperar?

Sv: galopp förbi andra hästar ?

Enligt mig är det artigast att sakta ner när man möter andra (både ryttare och annat som är ute). Jag skulle bli oerhört irriterad om det kom folk dammande i 180 när jag var ute och red. Speciellt om man red en virrpanna som gärna ville springa ikapp.

jag tycker att man ska bryta av just när man rider förbi.. typ till normal trav(alltså inte ökad) och sen när man är förbi (ca 10 meter ungefär) så kan man fatta galopp igen..

Jag hade blivit väldigt irriterad, det är lika irriterande som när man är ute och rider vid en väg och bilarna sveper förbi i 70, utan att ha något vidare avstånd till hästen.
Rider man sen på en strand så kan det väl inte vara så kul om någon sveper förbi så att man får sand i ögonen? Håller med tidigare om att man borde sakta ner iaf till trav om man ska förbi (lite svårt att rida förbi i skritt). För även om det nu kanske var så att de var ute och tränade sina hästar genom att galoppera på stranden, så får de ändå visa hänsyn - annars kan de hålla sig på banan!

Håller med. Visar på total nonchalans att inte visa någon hänsyn alls. De som red förbi kan inte veta hur de andra hästarna reagerar, ålder på både ryttare och häst osv. Det är bara att konstatera: det finns även nollor på hästryggen liksom bakom ratten!!!

ja jag håller med.

Var liksom tvungen å kolla om det fanns någon som resonerade på något annat sätt.

Hoppas verkligen att det inte finns många av den typen.

Självklart bryter man av, oavsett om man möts eller rider om. Om jag rider om och har tänkt fortsätta i trav eller galopp så frågar jag den som jag rider om ifall det är ok. Är det inte det så avstår jag, och är det ok så ökar jag tempot men kollar bakåt flera ggr så att jag ser att det går bra.

Jag saktar alltid av till skritt om jag möter andra hästar. Varken travar, galopperar eller töltar förbi. Som sagt man vet ju inte hur de andra hästarna reagerar. Brukar även sakta ner om jag möter folk som promenerar. Nån gång kan jag tölta sakta förbi, men inte något snabbare.

Om jag kör i raskare fart (dvs. inte fullt ös medvetslös) på en någorlunda bred väg och får möte saktar jag aldrig ner till skritt, någon koll får folk faktiskt ha på sina hästar. Samma sak gäller för att passera ekipage, i 95% av fallen handlar det om seglortar som inte ens kan rida åt sidan eller göra halt och då kommer man ju aldrig förbi.

Skulle man behöva sakta ner till skritt så fort man fick möte här skulle det inte bli någon träning gjord öht.

Helt vanligt sunt förnuft att sakta av, allra helst till skritt. Sen som någon skrev så tycker jag att man frågar om det är okej att man fortsätter galoppera efter att man mötts, är det inte det så får man acceptera det. Tänk om man skulle sitta på en väldigt flockinriktad häst? Flocken flyr, varför ska inte den följa efter? Det är såklart nått som hästen oftast lär sig efter hand, men alla hästar klarar inte det.

Det är min åsikt :bump:

Jag blir skitsur när folk inte saktar av. Hur bra koll man än har på sin häst så kan det hända en olycka. På banan får man ju vara bered på det, men i skogen ska alla kunna vistas utan att behöva ora sig för att det ska komma förbi ngn i full galopp.

Hästar är faktiskt flyck och flockdjur, det måste man komma ihåg. En människa har inte en chans mot en 600 kg häst om den får för sig att följa efter och det kan alla hästar få, oavsett om man har 110% koll på den.

Håller med alla andra.

Inte för att jag brukar rida förbi andras hästar ofta, men när jag gör det skrittar jag alltid. Man vet inte hur andras hästar reagerar.

Tycker det är likadant med bilar, blir skitarg när dom drar förbi utan hänsyn till hästarna

Egoistiska ryttare som visar noll hänsyn till andra ryttare gör så:mad:

saktar alltid ner vid möte av andra ekipage,bilar,cyklister,människor .... dvs ALLA jag möter,tyckr det hör till vanligt hyffs:cool:

Nej jag tycker inte man gör så. Här möter man nästan aldrig andra hästar men när man gör det så skrittar man.

Tycker lika som Woih, här där jag bor är bilarna extrema. Därför rider jag runt med en sån här och mitt i vägen;
19477911.jpg

Jag saktar av med en gång när jag ser en annan häst, skulle aldrig galoppera förbi någon.

inte konstigt att folk har dålig uppfatning av travfolk! :mad: vet du hur många ridhästar som är livrädda för vagnekipage?? fullständig idioti och fruktansvärt ansvarslöst att rasa förbi!

till ts; givetvis ska man alltid sakta ner till skritt oavsett omständigheter!

Om jag kör i raskare fart (dvs. inte fullt ös medvetslös) på en någorlunda bred väg och får möte saktar jag aldrig ner till skritt, någon koll får folk faktiskt ha på sina hästar. Samma sak gäller för att passera ekipage, i 95% av fallen handlar det om seglortar som inte ens kan rida åt sidan eller göra halt och då kommer man ju aldrig förbi.

Skulle man behöva sakta ner till skritt så fort man fick möte här skulle det inte bli någon träning gjord öht.

Jag håller helt med.

Så länge gångarten är kontrollerad så ser jag inget problen att passera, det är alltid den långsamma som skall "hålla undan" för den som travar och galopperar i ridhuset...

Men gud så oförskämmt :mad:

Jag saktar alltid vare sig de är hästar, bilar eller mänmniskor med hundar osv....
Tycker man ska visa respekt , och sen vet man aldrig hur ens egen häst reagerar om man skulle dundra förbi på det sättet.
Jag saktar alltid in, o skrittar förbi o sen när man är så pass lagom ifrån fortsätter jag i trav för o sen fatta galopp....Sen beror de ju på avståndet oxå självklart, är hästarna o folket en bit ifrån kan ja fortsätta i kontrollerad trav/galopp

Har själv varit med om att hästar har inprincip skenat förbi mig o min dobbis..jag vart helt oförberedd o även min hund.. Tur då att man hade en hund som var lydig, hon stod endå på andra sidan där dom kom galopperandes, men hon satt kvar snällt tills dom dundrade förbi:mad:.. så gör man bara inte....lite vett o etikett bör man ha:bow:

:)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 299
Senast: Freazer
·
Ridning Har hamnat i en ond cirkel med min nya häst sedan 8 månader. Såldes som vaken och det gillade dom då hon inte var reaktiv. Och vaken är...
2
Svar
32
· Visningar
4 561
Senast: Skrämd
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 624
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 684
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama